Minecraft säljer i 300 miljoner exemplar – mest sålda i världen

Permalänk
Melding Plague

Minecraft säljer i 300 miljoner exemplar – mest sålda i världen

Mojangs kubvärld seglar upp som ett av världens mest sålda spel hittills och det med goda marginaler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skaffades redan på Alfan innan de skulle höja priset. Tror inte jag ens spelat en hel timme sedan release dock, Betan var min storhetstid

Permalänk
Medlem

Vi har nog tre konton inom familjen. Spelades en hel del fram till barnen var typ nio år. Sedan tyckte de inte det var "coolt" längre.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Lite osäker på hur många jag har faktiskt. Köpte det när spelet började bli stort i Minecrafts begynnelse. Nog den utgåvan jag spelat mest. Har även vad jag tror var en PS Vita+PS4 utgåva digitalt samt eventuellt en Switch-utgåva digitalt. Den utgåva jag använt mest (men fortfarande lite) är nog den via Xbox-appen på PC ihop med RTX-modulen för raytracing.

Ännu ett sånt där man skulle vilja sitta ner och komma in i och spela igen. Minns det som ett överlag väldigt mysigt spel. Men tiden ni vet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Snusfri

Lånade en version på internet runt tidpunkten då Gustav Vasa åkte skidor, upptäckte rätt snabbt att det inte är min typ av spel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Lånade en version på internet runt tidpunkten då Gustav Vasa åkte skidor, upptäckte rätt snabbt att det inte är min typ av spel.

Haha vad fan är det för svar egentligen? Försök var lite seriös snälla.
Minecraft var som bäst ganska exakt i oktober-november 2010, sen bar det sakta men säkert utför. Förstår lockelsen i att sälja sin skapelse, men tror nog spelet stått sig bättre med notch bakom rodret, dvs varit ännu bättre (och större)
Spelet jag håller på att utveckla, Impact, säljer jag aldrig. Punkt.

Permalänk
Medlem

Har två konton och flera tusen timmar i spelet, inte förvånad att det säljer.

Det viktiga i spelet är ju dock mods och personerna man spelar med, inte själva spelet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Baggersson:

Haha vad fan är det för svar egentligen? Försök var lite seriös snälla.
Minecraft var som bäst ganska exakt i oktober-november 2010, sen bar det sakta men säkert utför. Förstår lockelsen i att sälja sin skapelse, men tror nog spelet stått sig bättre med notch bakom rodret, dvs varit ännu bättre (och större)
Spelet jag håller på att utveckla, Impact, säljer jag aldrig. Punkt.

Med min kommentar meddelade jag att jag spelade en gammal/tidig version för väldigt länge sedan.
Att du inte förstår innebörden av lite komik är tråkigt.

Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mest sålda spelet om man inte räknar med alla spel som sålts? Ok.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Själv äger man 4 olika "versioner" av spelet.

Minecraft Java edition
Minecraft bedrock edition
Minecraft på mobilen
Minecraft på Xbox 360.

Dock så har alla som köpte java edition "vanliga pc versionen" innan 2015 tror jag har en gratis kopia av Bedrock edition som även kallades för Windows 10 edition för några år sedan.

Finns det ens någon svensk med spel intresse som inte äger en kopia av Minecraft ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Med min kommentar meddelade jag att jag spelade en gammal/tidig version för väldigt länge sedan.
Att du inte förstår innebörden av lite komik är tråkigt.

Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggersson:

Haha vad fan är det för svar egentligen? Försök var lite seriös snälla.
Minecraft var som bäst ganska exakt i oktober-november 2010, sen bar det sakta men säkert utför. Förstår lockelsen i att sälja sin skapelse, men tror nog spelet stått sig bättre med notch bakom rodret, dvs varit ännu bättre (och större)
Spelet jag håller på att utveckla, Impact, säljer jag aldrig. Punkt.

Nja har spelat Minecraft då och då typ hela mitt liv och kan säga dagens version av Minecraft är mycket bättre en vad den var för 13 år sen.

Fortfarande roligt att slänga upp Survival Minecraft server varje stor uppdatering och spela med några vänner i ett par veckor.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Har längtat efter en uppföljare ett antal år nu. Största hindret för att spela lite till är högen av moddar som jag känner behövs.

Permalänk
Medlem

Man ska vara seriös, men inte allvarlig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man ska vara seriös, men inte allvarlig.

Seriös, av franska sérieux (latin *seriösus), till latin sérius, allvarlig.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Finns gamla konton kvar från Java-versionen? Jag har nog nåt konto från 2010-2011 nånstans. Så jag är en av kunderna i alla fall.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Grabben spelar på Hypixel, massa småspel och nåt som jag inte kommer på namnet på just nu.
Nåt med sky… på hypixel. Minnet minnet…

Edit: skyblocks, väldigt populärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Seriös, av franska sérieux (latin *seriösus), till latin sérius, allvarlig.

Visste du att seriös också kan betyda professionell?
Men allvarlig betyder att man inte skämtar.

Så professionell, men ändå skämtsam.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att man jämför sålda exemplar och inte hur mycket pengar spelen har dragit in, som man oftast gör när det kommer till filmer. Det blir missvisande när penningvärdet skiljer kraftigt mellan t.ex. 1980-talet och 2020-talet.

Permalänk
Medlem

Inte kört sedan typ 2011 i betan. 😹

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Visste du att seriös också kan betyda professionell?
Men allvarlig betyder att man inte skämtar.

Så professionell, men ändå skämtsam.

Man kan väl vara allvarlig när man skämtar? Ganska ofta man ser det inom satir, men förstår vad du menar

Permalänk
Medlem

September 2010. Efter gratis helgen då deras autentiserings server gick sönder. Tror många här fick nys om spelet då.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Visste du att seriös också kan betyda professionell?
Men allvarlig betyder att man inte skämtar.

Så professionell, men ändå skämtsam.

Inget fan av satir/ironi förmodar jag. Ruskigt viktigt ämne att vara allvarlig om.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Tetris i sitt normala utförande hade sålt 202 miljoner kopior år 2011, EA's upphottade version allena sålde sedan 100 miljoner kopior. Gameboyversionen sålde nästan 50 miljoner kopior och spelet finns till ytterligare 63plattformar därutöver. Jo det är imponerande att minecraft är på väg att komma ikapp. men jag tror de har en bit kvar till 1a platsen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggersson:

Haha vad fan är det för svar egentligen? Försök var lite seriös snälla.

Försök vara lite seriös, snälla - svär inte.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte kört sedan typ 2011 i betan. 😹

Samma här... testade betan 2011, fastnade inte... har inte rört sen dess 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Seriös, av franska sérieux (latin *seriösus), till latin sérius, allvarlig.

Skrivet av Mono:

Inget fan av satir/ironi förmodar jag. Ruskigt viktigt ämne att vara allvarlig om.

Jag uppfattade det som att du menade att orden seriös och allvarlig var samma ord, med samma betydelse.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

trodde verkligen att det skulle vara gratis vid den här tiden.. dom säljer väl massa grejor i spelet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skaffades redan på Alfan innan de skulle höja priset. Tror inte jag ens spelat en hel timme sedan release dock, Betan var min storhetstid

Gjorde som dig, spelade dock när spelet var i Infdev (eller vad det kallades, begränsad värld till typ 64 * 64 stor karta). När spelet sedan släpptes med Nether (typ i slutet av Alphan) lyckades man övertala morsan att köpa spelet (som en tidig julklapp eller födelsedagspresent) då priset skulle du dubbleras när spelet släpptes som Beta.

Inte visste man då att spelet skulle bli den succésaga det är idag, men kul var det! På senare år har det blivit en December-grej att starta upp en server och bjuda in alla vänner (sedan Covid).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

trodde verkligen att det skulle vara gratis vid den här tiden.. dom säljer väl massa grejor i spelet också?

Ja och nej

På java edition som är originalet allstå pc versionen så säljes det inget i spelet för rikliga pengar.

Dock på konsol versionen så kan man köpa grejer för pengar i spelet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO