Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

vad innebär det? bättre performance? ingen coil whine? och från vilken år / månad gäller den nya versionen. Och hur kan man veta om man har den nya eller inte, står det tex version 2?

Den är ny och säkrare. Står inget om version 2. Du får googla bilder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

"Here's the interesting part: ASUS announced that their new Matrix 4090 card will come with another new line of inductors that significantly reduce coil whine. They also briefly mentioned that the same inductors will come with newly produced Strix 4090 cards. Unfortunately, ASUS does not make it clear which card has the new inductor, or when will they start shipping the new version. What's left of the old stock is still being sold until the last one. One approximation is that cards produced after June 2023 will come with the new inductor, but I can't confirm this so take this information with a grain of salt. "

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/15nyrqv/new_inductor....

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/16qltwc/tuf_4090_own...

På den här länken nedan, så har dem samlat samples från alla olika modeller och testat dem för coil whines. ASUS strix och TUF är längst upp på listan, samplen är dock inte jättestor. Är dock senast uppdaterad Maj 2023 tror jag.

https://www.hardwareluxx.de/community/threads/ada-lovelace-rt...

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på zotacs kort? Kan få tag på ett för 17700kr nytt

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Karazhan:

Någon som har koll på zotacs kort? Kan få tag på ett för 17700kr nytt

Inga fel på dom vad jag vet

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Inga fel på dom vad jag vet

Bra att höra. Är. Priset okej tro eller ska man vänta på black Friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Bra att höra. Är. Priset okej tro eller ska man vänta på black Friday?

Min magkänsla är att du inte kommer inte hitta ett nytt 4090 för under 17700kr på BF - om det är det du funderar över.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Bra att höra. Är. Priset okej tro eller ska man vänta på black Friday?

Nytt i butik eller nytt begagnat?
Bättre pris lär man inte hitta i nuläget. Knappt ens begagnat.
Det lär med största sannolikhet inte komma något 4090 på black friday till pangpris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nytt i butik eller nytt begagnat?
Bättre pris lär man inte hitta i nuläget. Knappt ens begagnat.
Det lär med största sannolikhet inte komma något 4090 på black friday till pangpris...

Nytt från acers butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nytt i butik eller nytt begagnat?
Bättre pris lär man inte hitta i nuläget. Knappt ens begagnat.
Det lär med största sannolikhet inte komma något 4090 på black friday till pangpris...

Skrivet av Karazhan:

Nytt från acers butik

Hade ett Zotac 3080 som min bror fick ärva när jag uppgraderade, Zotac har jag inget att klaga på som fabrikat och bror har inte nämnt något negativt heller.

Tror inte heller priserna kommer ner på den nivån oavsett rea av olika slag.

Visa signatur

SharkGaming Aquarium | Corsair HX1200 | Intel Core i9 13900K | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz XMP 3.0 | ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB | Kingston KC3000 M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Någon som har koll på zotacs kort? Kan få tag på ett för 17700kr nytt

Hur får man den dealen? Står 20 899:- på deras sida.

Edit: Aha verkar som de justerat priset nyligen. Man kan ju få 5 % om man signar upp sig på nåt nyhetsbrev. Vilket landar under 20 iaf.
Haft strul med mitt 7900 xtx så lämnade tillbaka idag. Funderar på om man ska gå på 4080 eller 4090. Spelar mest F1 på 1440 skärm. 4080 känns mest rimligt men samtidigt så håller väl 4090 längre innan man behöver uppgradera igen 🤨

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Hur får man den dealen? Står 20 899:- på deras sida.

Edit: Aha verkar som de justerat priset nyligen. Man kan ju få 5 % om man signar upp sig på nåt nyhetsbrev. Vilket landar under 20 iaf.
Haft strul med mitt 7900 xtx så lämnade tillbaka idag. Funderar på om man ska gå på 4080 eller 4090. Spelar mest F1 på 1440 skärm. 4080 känns mest rimligt men samtidigt så håller väl 4090 längre innan man behöver uppgradera igen 🤨

Om man är student så får man 15% rabatt med mecenat. Blev ändå för dyrt för min del i slutändan men om du är sugen på att pröva om min kod fungerar för dig så släng iväg ett PM

Permalänk
Medlem

Efter att ha skummat igenom den här tråden känns det som begagnatmarknaden kommer svämmas över av 4090-kort med trasiga PCB:er inom en snar framtid.. The Sag is Real. Köp ett stöd eller montera medföljande.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Efter att ha skummat igenom den här tråden känns det som begagnatmarknaden kommer svämmas över av 4090-kort med trasiga PCB:er inom en snar framtid.. The Sag is Real. Köp ett stöd eller montera medföljande.

Ja det är rätt brutal sag. Mitt Cooler Master chassi har ett inbyggt men t.om. det stödet böjs av vikten av kortet!
Verkar som jag behöver damma lite.. Allt damm syns när man tar med blixt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja det är rätt brutal sag. Mitt Cooler Master har ett inbyggt men t.om. stödet böjs av vikten av kortet!
Verkar som jag behöver damma lite..

https://i.imgur.com/GiNgVj2.jpg

Varför sätter du inte bara stödet i nästa slot närmare kortet och tar bort förlängningspinnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Varför sätter du inte bara stödet i nästa slot närmare kortet och tar bort förlängningspinnen?

Bra fråga! Aja det funkar, pallar inte ändra. Kortet sitter iaf helt rakt nu till bakkant när jag kollat med linjal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Bra fråga! Aja det funkar, pallar inte ändra. Kortet sitter iaf helt rakt nu till bakkant när jag kollat med linjal

If it works, it works.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Hur får man den dealen? Står 20 899:- på deras sida.

Edit: Aha verkar som de justerat priset nyligen. Man kan ju få 5 % om man signar upp sig på nåt nyhetsbrev. Vilket landar under 20 iaf.
Haft strul med mitt 7900 xtx så lämnade tillbaka idag. Funderar på om man ska gå på 4080 eller 4090. Spelar mest F1 på 1440 skärm. 4080 känns mest rimligt men samtidigt så håller väl 4090 längre innan man behöver uppgradera igen 🤨

Jag var i samma sits som dig och valde ett 4090 och har inte ångrat en dag sen dess, absolut NOLL problem sen dess.

Visa signatur

SharkGaming Aquarium | Corsair HX1200 | Intel Core i9 13900K | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz XMP 3.0 | ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB | Kingston KC3000 M.2 2TB

Permalänk
Avstängd

För att motverka sag kan man ofta snyggt bygga till lite LEGO som håller upp grafikkortet. Men blir såklart inte så snyggt om man skall bygga något stort.

Permalänk
Inaktiv

blir det billigare på black friday, julrea eller mellandagsrea. vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

blir det billigare på black friday, julrea eller mellandagsrea. vad tror ni?

Generellt sett tror jag snarare tvärtom tyvärr Nvidia är duktig på att fula sig med prissättningen möjligen att någon enstaka tillverkare som Asus, Gigabyte är snälla och dumpar priset tillfälligt på något basic 4090 under BF. Jag tror det är större chans att möjligen hitta en bra deal på ett RTX 4080 då det är det sämst säljande high-end kortet genom tiderna samt att det är mest troligt Super/Ti varianter av 4080 på gång inom snar framtid.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Generellt sett tror jag snarare tvärtom tyvärr Nvidia är duktig på att fula sig med prissättningen möjligen att någon enstaka tillverkare som Asus, Gigabyte är snälla och dumpar priset tillfälligt på något basic 4090 under BF. Jag tror det är större chans att möjligen hitta en bra deal på ett RTX 4080 då det är det sämst säljande high-end kortet genom tiderna samt att det är mest troligt Super/Ti varianter av 4080 på gång inom snar framtid.

Delar överlag din uppfattning här, 4090 säljer nog bra nog om man inte vill locka kunder till någon kedja eller så. Men så nära att man nog likaväl kan hålla koll.

Tror mer på 4070Ti och just 4080 även jag. Nu har jag tappat stinget lite men uppfattningen jag också fått är att 4080 går trögt. Där bör vi få se lite mer i prisväg.

Nämnda Super/Ti kan nog skaka loss lite samt hur exportförbudet till Kina för blandannat 4090 och vad det kan göra med priserna har jag själv inte haft möjlighet och ork att kika på. Men funderat lite det har jag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Använder alla här någon form av anti sag bracket till era 4090?

Har ett Palit Gamerock som känns väldigt stabil utan någon bracket, men vet inte om man bör ha en bracket ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Använder alla här någon form av anti sag bracket till era 4090?

Har ett Palit Gamerock som känns väldigt stabil utan någon bracket, men vet inte om man bör ha en bracket ändå?

Måtta med linjal eller nått så du ser om bakkanten är i linje med framkant. Sitter det rakt är det lugnt men oftast med tunga kort hänger de ner lite baktill. Förmodligen lugnt om det bara är lite sag då vissa kort har skydd mot sag inbyggt men själv vågar jag inte chansa med ett dyrt 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Använder alla här någon form av anti sag bracket till era 4090?

Har ett Palit Gamerock som känns väldigt stabil utan någon bracket, men vet inte om man bör ha en bracket ändå?

Det är nog klokt att ha, med tanke på att vissa kort spricker i bakkant där de går in i pcie kontakten. Men det är väl ingen jättefara, tror haveri är rätt sällsynt. Är nog mer på nivån "det kan vara bra".
Just palit korten tror jag har rätt stabil io-plåt som bär mycket av lasten, till skillnad från en del andra kort där detta sitter vekare monterat i kortet. Lyft kortet litegrann när du drar åt io skruvarna bara så borde du rinligen avlasta pcie kontakten/pcb:n

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Måtta med linjal eller nått så du ser om bakkanten är i linje med framkant. Sitter det rakt är det lugnt men oftast med tunga kort hänger de ner lite baktill. Förmodligen lugnt om det bara är lite sag då vissa kort har skydd mot sag inbyggt men själv vågar jag inte chansa med ett dyrt 4090.

Skrivet av Eismannen:

Det är nog klokt att ha, med tanke på att vissa kort spricker i bakkant där de går in i pcie kontakten. Men det är väl ingen jättefara, tror haveri är rätt sällsynt. Är nog mer på nivån "det kan vara bra".
Just palit korten tror jag har rätt stabil io-plåt som bär mycket av lasten, till skillnad från en del andra kort där detta sitter vekare monterat i kortet. Lyft kortet litegrann när du drar åt io skruvarna bara så borde du rinligen avlasta pcie kontakten/pcb:n

Jag lyfte faktiskt kortet lite grann när jag drog åt de tre skruvarna i chassit. Har även mätt och det lutar inte ens en millimeter, det är spikrakt hela vägen.

Problemet med den anti sag bracket som medföljde kortet är att den inte passar mitt chassi (NZXT H5 Flow). Där man ska skruva fast stödet i slutet på kortet finns inget "golv" i chassit, utan där sitter en fläkt på undersidan. Så jag måste isåfall köpa en tredjeparts bracket om jag ska installera en sådan :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Använder alla här någon form av anti sag bracket till era 4090?

Har ett Palit Gamerock som känns väldigt stabil utan någon bracket, men vet inte om man bör ha en bracket ändå?

Jag satte en på mitt kort för att vara på den
säkra sidan.

Kortet så ut att sitta spikrakt men med tiden så kan
det säkert ge efter litegrand så för säkerhets skull satte jag dit
medföljande anti sag bracket.

Har ett Gainward Phantom

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Varför är det ikryssat att de har både typ 4 och typ 3 PCIe?
<Uppladdad bildlänk>

Det är 24pin som skiljer dom åt

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Använder alla här någon form av anti sag bracket till era 4090?

Har ett Palit Gamerock som känns väldigt stabil utan någon bracket, men vet inte om man bör ha en bracket ändå?

Kör två på min.
Den som kom med GIGABYTE GAMING OC och den som kom med Fractal torrent compact chassit.
Den som kom med gigabyte (den övre) var faktiskt rätt bra. Så om det spelar in i någons så köp så vet du det.

2 pilar så det är lite lättare att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Använder alla här någon form av anti sag bracket till era 4090?

Har ett Palit Gamerock som känns väldigt stabil utan någon bracket, men vet inte om man bör ha en bracket ändå?

Kör även jag med stöd, i detta fall detsamma följde med från KFA2. Med tanke på hur stort kortet är hade jag inte vågat låta den hänga utan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...