Permalänk
Medlem

Köpa ny iphone - hur?

Hej
Mina barn måste byta telefoner och jag funderar på att skaffa iPhones till dem. Vad är det bästa sättet att köpa en sådan telefon nuförtiden? Jag köper mina Android-enheter vart 4-5 år kontant och återanvänder min gamla förmånliga abonnemang och efter att ha bläddrat igenom mängden av erbjudanden och nya abonnemanglösningar på nätet känner jag att jag är lite ur spelet
Modeller från iPhone 13 och framåt.

Är köp på Facebook-Marketplace förknippat med hög risk för bedrägeri/falsk mobil? Hur ser man till att inte falla för en bluff?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Köp inte begagnat från privatpersoner. Risk för att telefonen blir spärrad vid senare tillfälle är hög.

Köp från en butik som tex Swappie eller liknande där du får en mobil som inte är stulen och ett år garanti.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Köp inte begagnat från privatpersoner. Risk för att telefonen blir spärrad vid senare tillfälle är hög.

Köp från en butik som tex Swappie eller liknande där du får en mobil som inte är stulen och ett år garanti.

https://www.breakit.se/artikel/37970/swappie-har-gatt-upp-i-r...

Permalänk
Snusfri

Suspekt att länka till ett inlägg från en okänd blogg.

Annars så har NoN och Power bla bra rea på iPhone 14 just nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Hur ser man till att inte falla för en bluff?

Tack för hjälpen!

Kolla in Refurbed:
https://www.refurbed.se/

Tryggare att köpa från Tyskland/Frankrike

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Suspekt att länka till ett inlägg från en okänd blogg.

Breakit är definitivt inte någon "okänd blogg", eller menar du Breakits källa, kvällsblaskan Expressen? Inte heller särskilt okänd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har köpt några iphones via blocket. Så länge man kan träffas i verkligheten och kontrollera att den är blåst, och inte är en replika så tycker jag det är en bra sätt att spara några spänn.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av twit:

Breakit är definitivt inte någon "okänd blogg", eller menar du Breakits källa, kvällsblaskan Expressen? Inte heller särskilt okänd.

Jag har aldrig hört talas om "Breakit", låter som något i stil med diverse skumma sidor.

Men om den är seriös så backar jag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har köp mina senaste lurar beg både här, swedroid och blocket, inga konstigheter men som sagt känn av läget i både konversation och ev möte.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är nu för tiden. Men för några år sen upplevde jag att det var rätt vanligt att folk stoppade i dåliga skärmar och batterier som inte var original. Då kunde funktioner som fingeravtrycks läsaren sluta fungera.
Så jag skulle nog rekommendera att du kan testa telefonen om du köper beg av privatperson.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har aldrig hört talas om "Breakit", låter som något i stil med diverse skumma sidor.

Men om den är seriös så backar jag.

Funnits i många år och är inte någon skum sida. Mest skumma är att du inte hört talas om den tycker jag. Däremot gillar jag inte sidan, men skum är den inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har köpt några iphones via blocket. Så länge man kan träffas i verkligheten och kontrollera att den är blåst, och inte är en replika så tycker jag det är en bra sätt att spara några spänn.

Min bror köpte en iPhone 14 via Marketplace som verkade felfri med kvitto från Tele2. Några månader senare blev telefonen låst med anledning att den var stulen.

Jag skulle aldrig köpa en iPhone från en okänd privatperson pga hög risk av stulen mobil. AirPods är än värre med replikor till höger och vänster som beter sig precis som original.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Funkar inte en Andriodtelefon till barnen, eller är det praxis att barn skall ha iPhones nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Funkar inte en Andriodtelefon till barnen, eller är det praxis att barn skall ha iPhones nuförtiden?

Don't ask. Mina försök till att diskutera google pixel, nya motorolas eller ngt bra kinesiskt uppskattades mest av frun, hon tyckte att det var en bra underhållning 😉

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen. Känner ni till någon abonnemang/butik som har ett bra erbjudande för minderåriga? På gamla tider hade ex hallon relativt bra erbjudande via Kundkraft om man var deras kund...