Svenska spel har laddats ned sju miljarder gånger

Permalänk
Melding Plague

Svenska spel har laddats ned sju miljarder gånger

År 2022 slog svenska datorspelsbranschen omsättningsrekord och såg fortsatt god tillväxt trots oro för eftersläpningar efter pandemin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan för mitt liv inte förstå hur King och Candy Crush kan tjäna så mycket pengar.
Vad är det man möjligvis är villig att betala pengar för i ett mobilspel där man staplar godis på varandra??

Permalänk
Medlem

Så stor omsättning och så få anställda, måste vara jättevinster i dessa bolag, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vad är det man möjligvis är villig att betala pengar för i ett mobilspel där man staplar godis på varandra??

Min fru spelar det. Ibland betalar hon för att få fler liv så hon kan spela mer.

Sjuuuuukt många som spelar det. Det är ett spel för icke-gamers och kanske även gamers :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Så stor omsättning och så få anställda, måste vara jättevinster i dessa bolag, eller?

Jag tänkte på samma sak. Förr i tiden sa man att man skulle ha en omsättning på 1m per anställd, men det var då det. 10m per anställd är ju jääävligt bra (king).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Microsoft får en stor del av omsättningen i Sverige i och med att de redan har Mojang och får King med Activsion Blizzard-köpet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tänkte säga att 80% av detta är ju MS nu… tråkigt att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Kan för mitt liv inte förstå hur King och Candy Crush kan tjäna så mycket pengar.
Vad är det man möjligvis är villig att betala pengar för i ett mobilspel där man staplar godis på varandra??

Jag och min fru är på bana 10099. Vart är du?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Många som älskar stryktipset

Permalänk
Medlem

Hur resonerar man när man lägger Embracer i den listan? Alltså, ja de äger spelbolag, men det gör ju inga spel själva... det är ju "bara" ett ägarbolag... men det är kanske andra med där. Kan någon föklara lite om listan är inriktad på faktiskt spelproducerande bolag eller annat?

Jo jag vet att där ofta är skillnad på utvecklare och distributörer...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Många som älskar stryktipset

Stryktipset låter som en lista över ställen där man kan slåss.

"Haru nårra fler stryktips?" *kollar runt*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Många som älskar stryktipset

Svenska Spel har även online Poker.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Kan för mitt liv inte förstå hur King och Candy Crush kan tjäna så mycket pengar.
Vad är det man möjligvis är villig att betala pengar för i ett mobilspel där man staplar godis på varandra??

Det är väl som med de flesta IAP, att man i mångt och mycket utnyttjar beroenden?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Många som älskar stryktipset

Ja lite olycklig titel...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Microsoft får en stor del av omsättningen i Sverige i och med att de redan har Mojang och får King med Activsion Blizzard-köpet.

Enligt en del rykten är King det man vill ha från den affären, MS sägs ha stora planer på mobilspel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Kan för mitt liv inte förstå hur King och Candy Crush kan tjäna så mycket pengar.
Vad är det man möjligvis är villig att betala pengar för i ett mobilspel där man staplar godis på varandra??

Man betalar för att slippa reklam, även reklamen i sig står för mycket av inkomsten. Det är sjukt många som spelar dessa spel eftersom spelen är perfekt designade för att spelas när man pendlar till och från sina jobb eller skola.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Vilken av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hur resonerar man när man lägger Embracer i den listan? Alltså, ja de äger spelbolag, men det gör ju inga spel själva... det är ju "bara" ett ägarbolag... men det är kanske andra med där. Kan någon föklara lite om listan är inriktad på faktiskt spelproducerande bolag eller annat?

Jo jag vet att där ofta är skillnad på utvecklare och distributörer...

Tror det är en topplista för företag med omsättning i Sverige som verkar inom datorspelsbranschen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Många som älskar stryktipset

Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Vilken av dem?

Precis vad jag också tänkte. Laddar folk ner varje gång de ska in med lotto- eller stryktipsraden? Sju miljarder nedladdningar på tio miljoner användare...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Precis vad jag också tänkte. Laddar folk ner varje gång de ska in med lotto- eller stryktipsraden? Sju miljarder nedladdningar på tio miljoner användare...

Det är över hela världen som folk har laddat ner.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Precis vad jag också tänkte. Laddar folk ner varje gång de ska in med lotto- eller stryktipsraden? Sju miljarder nedladdningar på tio miljoner användare...

Vissa av oss har problem asså. Vi bettade om vem som kunde ladda ned det flest gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är över hela världen som folk har laddat ner.

Tror du missade grejen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Så att runt 2018 svenska spelbranschen förstod att det är bättre att börja skatta utomlands via utländska dotterbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Så att runt 2018 svenska spelbranschen förstod att det är bättre att börja skatta utomlands via utländska dotterbolag.

Skatteplanering (skattesmitning) är inget nytt oavsett branch.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net