Permalänk
Medlem

Köpa elkickbike 2023

Hej,

Jag missade Powers erbjudande på XIAOMI 4 LITE NORDIC. Tyckte det var bra pris på 2500kr. Men då undrar jag, vad har ni för erfarenheter? Om man ska få tag i något för runt 3000kr max. Vad skulle ni ha valt? För mig är det mest som jobbpendlar-fordon. Jag har 7km till jobbet och vill ha något som skulle funka som en bra pendlarmaskin.

Det enda jag har som referens är dom som Ryde använder sig av. Jag vill inte ha något som rapplar men har inga höga krav. Kan man köpa en på 250W som orkar eller är alla dom för klen om man har lite enklare backar? Klarar dom det dom lovar när det kommer till räckvidd?

Jag kommer inte köa något för 5000-6000kr. Det är ett fynd jag är ute efter, något riktigt bra köp.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har bara erfarenhet av Xiaomi, har någon äldre model själv. Upplever själv att den är rätt kass upp för backar.
Så är det mycket backar eller om man väger mycket mer än 75kg så tror jag man behöver ha en kraftfullare model.

Hittade en max 20 km/h som var billigare just nu, den jag har är en max 25 km/h modell så misstänker att denna kommer vara ännu slöare upp för backar. Annars ser modellen exakt lika dan ut som min, vet inte riktigt om det bara är motor + batteri som är skillnad.

Håll koll på luften i däcken med, jag fick punka för att de var för lite pumpade.

https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/elfordon/elsco...

Annars hade jag väntat till BF och kollat vilka prissänkningar det är då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Har bara erfarenhet av Xiaomi, har någon äldre model själv. Upplever själv att den är rätt kass upp för backar.
Så är det mycket backar eller om man väger mycket mer än 75kg så tror jag man behöver ha en kraftfullare model.

Hittade en max 20 km/h som var billigare just nu, den jag har är en max 25 km/h modell så misstänker att denna kommer vara ännu slöare upp för backar. Annars ser modellen exakt lika dan ut som min, vet inte riktigt om det bara är motor + batteri som är skillnad.

Håll koll på luften i däcken med, jag fick punka för att de var för lite pumpade.

https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/elfordon/elsco...

Annars hade jag väntat till BF och kollat vilka prissänkningar det är då.

Ja tack för BF-tipset. Kanske man han fynda något där. Det är så tråkigt att man inte kan köpa en på 500W som går max 20 och det ändå kan räknas som en cykel. Varför är effekten satt så lågt?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av blade80:

Ja tack för BF-tipset. Kanske man han fynda något där. Det är så tråkigt att man inte kan köpa en på 500W som går max 20 och det ändå kan räknas som en cykel. Varför är effekten satt så lågt?!

Tror det är max 20 km/h och 250W man får ha i Sverige.
Om den går snabbare / har högre effekt så räknas det som en moppe typ.
Isåfall skulle det kräva att du har hjälm, samt att du inte får köra på ställen som moped inte får köra på.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordons...

Sedan är ju frågan hur stor chans det är att åka dit på det.
Skulle gissa på att +75% av alla elscootrar i Sverige är olagliga egentligen.
Är nog lite av en grå-zon (vet inte ens om de som hyrs ut räknas som lagliga egentligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Tror det är max 20 km/h och 250W man får ha i Sverige.
Om den går snabbare / har högre effekt så räknas det som en moppe typ.
Isåfall skulle det kräva att du har hjälm, samt att du inte får köra på ställen som moped inte får köra på.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordons...

Sedan är ju frågan hur stor chans det är att åka dit på det.
Skulle gissa på att +75% av alla elscootrar i Sverige är olagliga egentligen.
Är nog lite av en grå-zon (vet inte ens om de som hyrs ut räknas som lagliga egentligen)

Elscootrar lär inte vara typade som mopeder, och torde därmed räknas som något helt annat, oavsett om de råkar hålla sig inom effekt- och hastighetsgränserna för sådana. Ska jag gissa så skulle det rubriceras som olovligt framförande av oregistrerat fordon eller något i den stilen. Har man körkort lär det ryka på fläcken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geckod:

Har bara erfarenhet av Xiaomi, har någon äldre model själv. Upplever själv att den är rätt kass upp för backar.
Så är det mycket backar eller om man väger mycket mer än 75kg så tror jag man behöver ha en kraftfullare model.

Hittade en max 20 km/h som var billigare just nu, den jag har är en max 25 km/h modell så misstänker att denna kommer vara ännu slöare upp för backar. Annars ser modellen exakt lika dan ut som min, vet inte riktigt om det bara är motor + batteri som är skillnad.

Håll koll på luften i däcken med, jag fick punka för att de var för lite pumpade.

https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/elfordon/elsco...

Annars hade jag väntat till BF och kollat vilka prissänkningar det är då.

Har en Xiaomi 20km/h variant och väger 85-90kg. Inga större problem med backar där jag brukar köra. Jag gissar att du fortfarande har för lite luft i däcken. Enligt spec så ska jag med min vikt ha 100psi tryck i däcken. Kommer jag under 80psi kan jag ha problem med vissa backar, men inte med rätt pumpade däck.

När det kommer till modell som klassas som cykel kontra en snabbare så är jag glad att jag höll mig till en 20km/h variant. Det gör att jag känner att jag kan använda den när helst den behövs. Tex kan jag köra hem när jag varit på krogen. Har du en snabbare och blir stoppad på väg hem från krogen blir det både olovlig körning och rattonykterhet. Grattis!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Dessutom så kommer det efter 23 December att krävas trafikförsäkring för elsparkcyklar som går snabbare än 20 km/h. Så exempelvis min Xiaomi Mi Pro 2 som går i 25 km/h kommer efter 23 December att vara ännu mer olaglig att framföra då jag misstänker att inget företag kommer försäkra den eftersom den varken räknas som elsparkcykel eller moped.

Källa för påståenden i första meningen: https://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Trafikforsakrin...

Citat:

Många elsparkcyklar måste ha trafikförsäkring från den 23 december 2023.

Från detta datum börjar förändringar i trafikskadelagen att gälla. Förändringarna innebär att det blir obligatoriskt med trafikförsäkring på eldrivna fordon med dessa egenskaper:

  • Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om fordonet är konstruerat för att gå snabbare än 20 kilometer i timmen.

  • Eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning, om fordonet är konstruerat för att gå snabbare än 14 kilometer i timmen och väger mer än 25 kilo.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en XIAOMI 4 LITE NORDIC på Power (finns fortfarande för 2490kr i vissa butiker). Väger 82. Den klarar verkligen inte de minsta backarna utan att man hjälper till, så jag är besviken. Det blir nog en leksak till barnen istället.

Permalänk
Medlem

Bytt jobb och då också börjat pendla.
Enkel väg har jag ca 15 min promenad, 45 min pendeltåg och sen 10 min promenad. Vilket blir lite längre än om jag skulle åka bil utan rusningstrafik. En sparkcykel skulle nog kunna kapa promenaderna med halva tiden och dessutom slippa bli så himla varm när jag måste ha tjock jacka på mig eller när det är för varmt ute.

Även om det inte är stor risk att bli stoppad av polisen så vill jag nog ändå vara helt laglydig och köra 250W & 25km/h. Kanske 20km/h om de nu ska sätta försäkring på snabbare är så.

Är det några skillnader i motorer förutom Watt? Kan 250W och 250W vara olika starka? Annars såg ju den @Geckod länkade bra ut
Skulle kunna påstå att vägarna till/från tåget är platta så inga backar att oroa mig för just vid jobbpendlingen..

Permalänk
Medlem

Har endast erfarenhet av Ewheels E2S V2 Pro som jag tycker är väldigt lik ett flertal andra hojar därute (mer eller mindre identiska ramar och andra saker på dom). Kan inte rekommendera deras cyklar iaf. Det första som hände var att dottern knäckte displayen efter någon dag. Inte Ewheels fel, men skulle eWheels byta den var jag tvungen att skicka ner den till Göteborg och räkna med minst en månads väntetid så hela sommaren gick bort. Valde då att byta själv. Det var lättare sagt än gjort. Kablarna till gasreglaget var nästan totalt avskurna pga en vass metallkant inne i styret, så fick löda kablarna och slipa kanter. Sen var displaybytet inget kul heller då glaset var hellimmat. Tog en evighet att slipa bort så nya displayen fick plats. Utöver det var det hål på slangarna på sonens kick efter drygt en vecka. Tror det var 4 på ena däcket och ett på det andra, så bytte till helgjutna. Också en riktig pain. Men fanns inte punkteringsfria cyklar inne i somras så fick ta det som fanns. Nu har dotterns fått samma skit på sin.
Annars är dom rätt ok. Bra batteritid än så länge och gör det dom ska.

Angående 250W så räcker det Ok för mig som väger 107kg, men den går ner i fart i högre backar.
Jag hade nog som vuxen kollat på en kraftfullare iaf. Eller bantat.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pentav:

Bytt jobb och då också börjat pendla.
Enkel väg har jag ca 15 min promenad, 45 min pendeltåg och sen 10 min promenad. Vilket blir lite längre än om jag skulle åka bil utan rusningstrafik. En sparkcykel skulle nog kunna kapa promenaderna med halva tiden och dessutom slippa bli så himla varm när jag måste ha tjock jacka på mig eller när det är för varmt ute.

Även om det inte är stor risk att bli stoppad av polisen så vill jag nog ändå vara helt laglydig och köra 250W & 25km/h. Kanske 20km/h om de nu ska sätta försäkring på snabbare är så.

Är det några skillnader i motorer förutom Watt? Kan 250W och 250W vara olika starka? Annars såg ju den @Geckod länkade bra ut
Skulle kunna påstå att vägarna till/från tåget är platta så inga backar att oroa mig för just vid jobbpendlingen..

En elsparkcykel som går snabbare än 20km/h klassas inte längre som cykel, utan faller inom ramverket för en moped. Det kräver dock att den i så fall är registrerad som moped, antingen av dig eller av tillverkaren. Så vitt jag vet är det inga tillverkare som klassar sina elsparkcyklar som moped, så det måste i så fall göras av dig som individ. När jag kollat på detta tidigare så har det dock varit i princip omöjligt att göra det själv. Så det räcker inte med en försäkring.

Jag kapar mina promenadtider med nästan en faktor 4 när jag kör med min 20km/h elspark. Jag har 20 min promenad till stationen och kör den sträckan på 5-6 min. Väldigt få stopp på vägen i mitt fall. Kan normalt köra mer eller mindre full hela vägen.

Och till sist skulle det kunna skilja i effekt mellan två olika elsparkcyklar även om båda har en märkeffekt på 250w. Elsparkcykeln har möjlighet att tillfälligt trycka ut mer effekt ur motorn. Detta styrs av elektroniken i sparken. Både motor och batteri kan också påverka hur mycket extra det går att klämma ut under hur lång tid.

Jag har en Xiaomi 1S Nordic och är väldigt förvånad över kommentarerna här om att köra i backar. Det tog ett tag för mig att förstå att det hjälper att pumpa däcken upp till det tryck som tillverkaren rekommenderar, men när jag väl förstått det så tuggar elsparken i sig alla backar här i Malmö som jag provat den i. Och jag är ju inte heller en fjäder viktmässigt om man säger så. Möjligtvis kan den tappa 1-2 km/h precis i början av backen, men det tar den snabbt igen på vägen upp. Har svårt att klaga på det. Den enda backe jag kör i som den inte klarar är en ramp som typ till ett garage. Men ingen backe jag kör i annars är så brant.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har en Xiaomi 20km/h variant och väger 85-90kg. Inga större problem med backar där jag brukar köra. Jag gissar att du fortfarande har för lite luft i däcken. Enligt spec så ska jag med min vikt ha 100psi tryck i däcken. Kommer jag under 80psi kan jag ha problem med vissa backar, men inte med rätt pumpade däck.

När det kommer till modell som klassas som cykel kontra en snabbare så är jag glad att jag höll mig till en 20km/h variant. Det gör att jag känner att jag kan använda den när helst den behövs. Tex kan jag köra hem när jag varit på krogen. Har du en snabbare och blir stoppad på väg hem från krogen blir det både olovlig körning och rattonykterhet. Grattis!

Jag har exakt samma erfarenhet som dig, med för lite luft i däcken så går det väldigt långsamt i backarna och dessutom tar batteriet slut fort. Gör väldigt stor skillnad att hålla däcken pumpade, trodde det var något fel på min elskooter först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har en Xiaomi 1S Nordic och är väldigt förvånad över kommentarerna här om att köra i backar.

Enligt spec så är lite-versionen halva maxeffekten av standard-modellen, så där är en stor skillnad. Se https://www.nextpit.com/xiaomi-electric-scooter-4-lite-pro-an....

I appen kan jag se effekten i realtid, Lite-versionen puttar ut strax över 400W uppför, så det är tom över spec.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HammerOn:

Enligt spec så är lite-versionen halva maxeffekten av standard-modellen, så där är en stor skillnad. Se https://www.nextpit.com/xiaomi-electric-scooter-4-lite-pro-an....

I appen kan jag se effekten i realtid, Lite-versionen puttar ut strax över 400W uppför, så det är tom över spec.

Det är bara Lite-modellen som uppfyller de svenska kraven på effekt och hastighet, alla de andra i jämförelsen du länkar går snabbare än 20km/h. Även min 1S Nordic håller sig inom de reglerna. Så du jämför inte samma sak.

Men det är korrekt att effekten på en 250W motor kan överstiga 250W under vissa perioder, som jag skrev tidigare.

Som sagt råder jag dig att kolla däcktrycket. Det gjorde stor skillnad i backarna för mig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är bara Lite-modellen som uppfyller de svenska kraven på effekt och hastighet, alla de andra i jämförelsen du länkar går snabbare än 20km/h. Även min 1S Nordic håller sig inom de reglerna. Så du jämför inte samma sak.

Men det är korrekt att effekten på en 250W motor kan överstiga 250W under vissa perioder, som jag skrev tidigare.

Som sagt råder jag dig att kolla däcktrycket. Det gjorde stor skillnad i backarna för mig.

Fast den håller väl inte svenska krav? Den har väl 300W?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pentav:

Fast den håller väl inte svenska krav? Den har väl 300W?

Pratar du om 1S? Det stod 250w 20km/h på lådan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!