Windows 11 har 400 miljoner användare efter två år

Permalänk
Medlem

Allt härke de försöker pracka på en med Microsoft-konton, Bing, annonser och allt vad det är har fått mig att nu prova att köra Linux även på min stationära. Kör just nu openSUSE Tumbleweed och än så länge saknar jag inte Windows. Hoppas att det fortsätter så.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du glömde berätta hur många ställen det är man ska stänga av. Det senaste var när man lade till windows-säkerhetskopiering. Då dök det upp vid på/av "varför inte använda microsoft konto istället?" Jag har stängt av allt jag hittat men det kommer hela tiden nya vägar...Min fråga är om man ska behöva stänga av och stänga av. Jag kommer att använda ett operativsystem som frågar en gång sedan är det bra.

Jag har stängt av dessa tre under Settings -> System -> Notifications -> Additional settings.

Jag har inte ens fått upp Windows säkerhetskopiering. Ja, den är installerad, men den har aldrig poppat upp för mig på någon dator. Låter märkligt att det gör det hos dig. Föräldrarna kör med lokala konton utan problem. Jag har stängt av dessa 3 på deras datorer också och ingen har meddelat att något kommit upp. Morsan är lika "rädd" varje gång det kommer upp något så hade det kommit upp något hade hon sagt till.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går enkelt att stänga av så får du inga meddelanden från Windows. Jag har själv stängt av det på många enheter. En gång och så är det borta.

Men så fort man gör en Windows update så är den inställningen ändrad igen till default. Jag kör win11 på en maskin, mest för att jag vill fortsätta använda Vegas Pro för video redigering. Så fort jag och några till lyckats övertala Utvecklarna av Vegas att göra en Linux version så lämnar jag Windows OS.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Men så fort man gör en Windows update så är den inställningen ändrad igen till default. Jag kör win11 på en maskin, mest för att jag vill fortsätta använda Vegas Pro för video redigering. Så fort jag och några till lyckats övertala Utvecklarna av Vegas att göra en Linux version så lämnar jag Windows OS.

Nej? Dessa tre inställningar har aldrig nollställs för mig på någon av mina datorer, eller datorer som jag stängt av den på

Dessa 3 stängde jag av 2022-06-09 och dom har varit avstängda sedan dess

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att konstatera att Windows uppträder olika på grund av olika inställningar på datorn, olika användningsområden och gud vet vad. Eftersom mitt Windows "har valt" att vara besvärligt har jag gått in för att avveckla Windows. Om andra tycker att det fungerar bra är ju trevligt men inget som hjälper mig. Jag agerar utifrån min situation.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att uppdatera till W11 så länge man inte har en cpu med P och E cores, sitter idag på en 9700K där jag kan aktivera TPM och köra in W11 om jag vill men ser som sagt ingen vinst med det.
Datorn används till vanlig surf och spel.

Den dagen jag uppgradera hårdvaran så kommer jag sannolikt även köra in W11 (eller 12).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Gick över till Linux, enda nackdelen jag ser är att jag inte har stöd för fusion 360.

Ska gå att köra vi VM och Wine, kolla in den här artikeln:

https://all3dp.com/2/fusion-360-for-linux-how-to-install-it/

Glhf!!!

Permalänk
Medlem

Windows 95 hade 400 miljoner användare efter första månaden. Så 11 är en flop.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Långsammare övergång trots tvångsmatning av 11:an från 10:an.

Avböjde förfrågan att uppgradera ett flertal gånger men lik förbannat så hade jag 11:an en morgon…

Det är såntdär som gör en förbannad. HATADE att man gick hem och såg att de "uppgraderat" utan mitt samtycket till windows 8. Det var då jag bestämde mig att byta till linux.har fortfarande en windowsinstallation på nån ex tern disk så jag kan testa saker.

Nä proton ger mig all windows goodness, och wine stödjer fler spel än windows. Byter inte tillbaka. ett annat plus är att om man inte kör gtk-program så behöver din desktop inte se ut som nerplattad skit.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det känns som man är rätt så ensam om att faktiskt gilla Windows 11? Speciellt nu efter ett antal större uppdateringar.

Visserligen är designspråket fortsatt mycket inkonsekvent mellan olika delar av OS:et ( t ex kontrollpanelen). Men annars så känns det väldigt modernt och effektivt.

Man har till och med börjat att första ett aktivitetsfält som sitter i mitten av bottenfältet! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ska gå att köra vi VM och Wine, kolla in den här artikeln:

https://all3dp.com/2/fusion-360-for-linux-how-to-install-it/

Glhf!!!

Jo, har inte luskat i det ännu dock, kör notepad++ via wine.
Är dock inte intresserad av att köra webbaserade versionen av fusion, får undersöka alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

* Den inbyggda nya "Photos" appen är fruktansvärt långsam. Och man måste göra registry hack för att kunna använda den gamla... wtf?

Skrivet av anders190:

Punkt två stör mig mest på jobbet. Går ofta inte bläddra bland bilder likt det gick i äldre visaren. Men är det inte samma Photos app I 10an och 11? Kör 10 på jobbet.

Kör ni på potatisar? Funkar hur bra som helst här. Dessutom är den nya appen färghanterad så man kan få korrekt visning av bilderna.

Permalänk

Windows 11 är sämsta skit jag någonsin haft.

Vissa ställen är det inte ens översatt till svenska, overlay/UI bugs stöter jag på ofta, och allt är bara... dumt.

Har inte märkt att det är ett skit bättre för spel heller, så sur att jag bytte till W11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Fick uppdateringen med NEVER combine tidigare i veckan så nu kan man vara relativt produktiv i 11an med. Det var ju en av de mest efterfrågade funktionerna i MS forum. Tog bara 2 år att återinföra.

Pushar MS ut uppdateringar vid olika tidpunkter för olika språk?
Jag har inte fått den uppdateringen i mitt svenska exemplar och grupperade ikoner/fönster driver mig till vansinne. :/

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Pushar MS ut uppdateringar vid olika tidpunkter för olika språk?
Jag har inte fått den uppdateringen i mitt svenska exemplar och grupperade ikoner/fönster driver mig till vansinne. :/

Kanske så att den personen är med i Insider programmet. Då kommer det tidigare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det allra största felet med windows, microsoft i helhet, föralldel även apple m.fl, är att det är amerikanska bolag vars största affärsidé är "planned obsolescence" och "perceived obsolescence", alltså att grejorna helt enkelt inte ska kunna användas efter ett antal år, och att man ska känna ett ständigt och ökande behov av att köpa nytt fastän det egentligen inte är nåt fel med det man har. Köp, släng, köp, släng ... Det här gäller såklart även företagen som tillverkar hårdvara.

Det blev lite VÄL uppenbart med tpm, men fastlimmade batterier som inte går byta, ständigt nya kontakter så inget passar ihop längre, alla program behöver mer minne, osv, är också exempel på knep de använder. De är så skickliga på detta att man helt enkelt inte KAN komma undan, även den mest enträgne faller så småningom, på nånting. Kanske den nya kameran har fel kontakt, drivrutiner finns inte till så gamla operativ, vaddå displejpårt -min skärm har bnc-kontakter! Jamen jag behöver ju bara ett enkelt vanligt färgband till min matrisskrivare, och varför har ingen laptop centronicsport längre? Jag har en floppy här som jag behöver läsa, vaddå "finns inte"?

Kombinera allt det där med diverse användare som blint fallit för marknadsföringsknepen: "Oj, har du fortfarande en potatisdator?", "Ärvde du den där efter farfar hedenhös?", "Det sitter en dinosaurie inuti som trampar runt ett hjul, va?" bara för att datorn, telefonen, skrivaren eller vadän det är för teknisk utrustning är 5-8 år. Det är precis så de här företagen vill man ska bete sig, social påverkan, ge andra en köpknuff att byta det som inte är nåt fel på. Köp, släng, köp, släng, mera dollar till usa.

Det finns fortfarande massor av datorer därute som funkar felfritt med 10an och europa funkar LITE annorlunda än usa. Självklart kastar man inte bort en fullt fungerande dator bara för att få ett windows med en högre siffra på och lite mer bloatware i. Resten av världen är inte lika benägen som amerikaner att omedelbart kasta bort det man köpt, man sliter gärna lite mer på grejorna, och kanske går det laga istället för att bara kasta.

Nu när köp/släng börjar spricka går man över till prenumerationer, där kunderna påtvingas alla dumheterna varesig man vill ha dem eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kör ni på potatisar? Funkar hur bra som helst här. Dessutom är den nya appen färghanterad så man kan få korrekt visning av bilderna.

Ne, har en ganska ny och fet laptop på jobbet. i9-12950HX med DDR5. Det är väl inget vidare grafikkort i den dock.
Men det är nånting helt klart fel med photos appen. Öppnar jag en jpg på 200kb tar det 2-3 sekunder i den nya. Byter jag filending till .tif, så öppnas den i gamla "windows photo viewer", då öppnas den direkt.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Ne, har en ganska ny och fet laptop på jobbet. i9-12950HX med DDR5. Det är väl inget vidare grafikkort i den dock.
Men det är nånting helt klart fel med photos appen. Öppnar jag en jpg på 200kb tar det 2-3 sekunder i den nya. Byter jag filending till .tif, så öppnas den i gamla "windows photo viewer", då öppnas den direkt.

Tar inga 2-3 sekunder för min dator att öppna en jpg fil med Photo appen. Kör med en AMD Ryzen 5 3600 och ett GTX 1060

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Ne, har en ganska ny och fet laptop på jobbet. i9-12950HX med DDR5. Det är väl inget vidare grafikkort i den dock.
Men det är nånting helt klart fel med photos appen. Öppnar jag en jpg på 200kb tar det 2-3 sekunder i den nya. Byter jag filending till .tif, så öppnas den i gamla "windows photo viewer", då öppnas den direkt.

Jag testade just med en 483Mb .tif och den öppnar direkt, med minimal skillnad mellan gamla och nya appen. Det lär vara något knas med ditt system, inte appen i sig.

Permalänk
Medlem

Windows 11 har väl trevligare interface för att hantera sina fönster, men Windows 10 känns bara bättre förövrigt.
Win11 verkar vara ett experiment för olika funktioner och medför massa instabilitet och buggar, därför gick jag tillbaka till Win10 för att få lite bättre stabilitet och slippa uppdateringar som medförde prestandaförsämringar i tid och otid.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kanske så att den personen är med i Insider programmet. Då kommer det tidigare.

Aha. Då kan det potentiellt vara en förklaring.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kör ni på potatisar? Funkar hur bra som helst här. Dessutom är den nya appen färghanterad så man kan få korrekt visning av bilderna.

Nä, rätt färsk Intel/Nvidiabaserad portabel workstation. I mitt fall öppnar bilderna fort om det inte är extrem nätverkstrafik. Problemet är att det inte går att byta bilder utan man måste öppna nästa bild manuellt istället för att byta med piltangenterna. Troligen en bugg då det inte bör vara normalt beteende. Ser det inte privat men på jobbdatorn.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Sitter fortfarande med 10:an. Hörde att spelprestandan var sämre när det släpptes och har inte kollat upp det sen dess. Hur ser detta ut nu? Nån som har erfarenheter spelprestandan mellan 10 å 11?

Permalänk

Windows 11 är skäp! Kör 10an på frugans dator och har själv helt gått över till Linux! (EndeavorOS) och kommer inte återvända till Windows!
Och när dom droppar all support till Win10 då blir det Linux för frugan med!
Microsoft har gjort mig förbannad för sista gången.
Aldrig mer Windows eller Microsofts produkter.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

...och snart ska dom tvinga över alla till Win 12