Måla väggarna eller räcker med spackel?

Permalänk
Medlem

Måla väggarna eller räcker med spackel?

Tjena! Har nyss flyttat till en ny lägenhet och då ska den gamla besiktigas såklart.
När vi flyttade in ungefär för 2-3 år sedan så var lägenheten nyrenoverad/målad och enligt hyresvärden så ska det vara en ”PLUS-lägenhet”.

Vi har haft upp tv, tavlor och lite andra grejer som såklart har orsakat hål och det har vi spacklat över. Vissa hål större än andra men spacklet syns iallafall dock är bra gjort.

Då är min fråga, är det min skyldighet att måla över spacklet också så att det matchar väggen eller kan man låta det vara enabrt spacklat så att säga? Kan det anses som normalt slitage?

Enligt hyresvärden och hon som ska besiktiga lägenheten, så ska allt vara helt perfekt allt eftersom att det är en så kallat ”plus-lägenhet” och den var nyrenoverad.
Finns där någon lag som säger att en plus/nyrenoverad lägenhet har undantag till skillnad från andra lägenheter? Eller är det bara skitsnack från hyresvärden?

Jag tycker att det låter lite skumt då man har bott där i några år och inte kan förvänta sig att den ska vara nyrenoverad som i början. Sen kan jag tycka att om man förstört nya dörrar, spis, kakel etc så är det en annan grej
en just väggar borde väl anses som normalt slitage oavsett skick från början?

Jag vet om många fall där man bara har spacklat om hål i väggarna och så har det räckt med det men jag är osäker!

Tacksam för all hjälp pch svar! 🙏🏽

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att fråga värden? Om de anser att du måste måla får du helt enkelt måla eller betala straffavgift. Om du vill ha ett annat resultat måste du vara beredd att orka bråka, i värsta fall hela vägen upp till domstol.

Jag håller med om att den här typen av regler är knäppa, men man måste välja sina strider och om du inte pallar ta strid är det helt enkelt värden som bestämmer.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Hål efter tavlor etc. räknas generellt som normalt slitage om det inte är överdrivet många. Det brukar inte vara krav på att de ska spacklas över heller, risken är ju att det ser värre ut än med små hål. Att lägenheten var nyrenoverad när du flyttade in betyder inte att den ska vara nyrenoverad när du flyttar ut.

Du kan läsa lite mer här, och blir det en tvist kan du rådfråga Hyresgästföreningen
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/br...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Senast jag flyttade så spacklade jag inte igen några hål & i lägenheten jag flyttade in i fanns det också flera hål kvar från tidigare. Det är klassat som normalt slitage. Hyresvärden kan inte förvänta sig att din lägenhet är som ny under hela livstiden bara för att dom lagt till ordet PLUS.

Permalänk
Medlem

Läste igen nu och såg att ni redan spacklat. Då har ni påbörjat något och jag hade slutfört det genom att köpa en provburk färg och måla över spacklet. Om ni inte har färkoden så fråga hyresvärden.

Permalänk
Medlem

Står det något specifikt i hyrestavtalet gällande "plus-lägenhet" när det kommer till slitage osv?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Brukar väl talas om normalt slitage kontra onormalt. Att behöva borra hål för en enkel hylla jämfört 20 grova hål med expander är som jag förstått det två olika saker.

Jag hade frågat specifikt och om de kräver åtgärd hade jag utmanat det med hjälp av hyresrättsföreningen vid behov, om det känns orimligt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baath:

Läste igen nu och såg att ni redan spacklat. Då har ni påbörjat något och jag hade slutfört det genom att köpa en provburk färg och måla över spacklet. Om ni inte har färkoden så fråga hyresvärden.

Ja precis, färg med rätt färgkod har vi redan köpt så jag kommer att dutta över färg på dom områdena det är spackel oavsett vad nu.
Jag tycker bara att det är så fult av hyresvärdar att försöka utnyttja alla så mycket som möjligt men men…

Kommer såklart inte bli en total målning, det får bli det som ska målas enbart och det får vara så. Något som heller inte är så jättesvårt.

Skulle ändå vilja har lite svar och tips då det kan förekomma dumma kommentarer av hyresvärden även fast man målat och spacklat. Då är jag snäppet kunnigare efter inlägget iallafall och kan sätta dom på plats(och för övrigt i framtiden)
Tack!

Permalänk
Medlem

Om hyresvärden skulle gnälla kan du säga att dom får visa var i avtalet det står att spikhål inte är normalt slitage, och att du varit i kontakt med Hyresgästföreningen. Om dom trilskas säga att du vill prata med Hyresgästföreningen igen och be att få återkomma.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Ja precis, färg med rätt färgkod har vi redan köpt så jag kommer att dutta över färg på dom områdena det är spackel oavsett vad nu.
Jag tycker bara att det är så fult av hyresvärdar att försöka utnyttja alla så mycket som möjligt men men…

Kommer såklart inte bli en total målning, det får bli det som ska målas enbart och det får vara så. Något som heller inte är så jättesvårt.

Skulle ändå vilja har lite svar och tips då det kan förekomma dumma kommentarer av hyresvärden även fast man målat och spacklat. Då är jag snäppet kunnigare efter inlägget iallafall och kan sätta dom på plats(och för övrigt i framtiden)
Tack!

Jag tror det hade varit bättre om du inte rört hålen. Men nu har du påbörjat en renovering, då måste du måla över spacklet. Om det går att se att det är olika färg "Fläckar" på vägen efter du målat, Kommer du få betala eller måla hela väggen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Det kommer troligen räcka att du målar över spacklet.
Best case scenario, hyresvärden anmärker inte alls.
Worst case, hyresvärd vill att du målar om allt.

För att undvika, läs igenom avtalet noggrant som du skrivit på. Står det inget i den om detta, så kan du helt enkelt bara visa hyresvärden avtalet och säga att du inte kommer att göra något åt det.

Står det dock att det ska vara precis som när du flyttade in? Ja då är det lite lurigare att ta sig ur det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag tror det hade varit bättre om du inte rört hålen. Men nu har du påbörjat en renovering, då måste du måla över spacklet. Om det går att se att det är olika färg "Fläckar" på vägen efter du målat, Kommer du få betala eller måla hela väggen.

Spackla över hålen var en självklarhet för oss iallafall. Där var spikhål men även lite större hål som orsakats av molly pluggar osv.. Vi har haft upp tvn på väggen och en ”flytande” tv bänk som också satt på väggen.
Men spackel ser likadant ut oavsett om det är stort hål eller litet tycker jag.
Det jag kan undra då är hur det kommer sig att man på dom flesta små hål så behövs bara spackel men på andra snäppet ”större” hål behövs målas om?
Då snackar vi om knappt ett pekfinger in som hål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Det kommer troligen räcka att du målar över spacklet.
Best case scenario, hyresvärden anmärker inte alls.
Worst case, hyresvärd vill att du målar om allt.

För att undvika, läs igenom avtalet noggrant som du skrivit på. Står det inget i den om detta, så kan du helt enkelt bara visa hyresvärden avtalet och säga att du inte kommer att göra något åt det.

Står det dock att det ska vara precis som när du flyttade in? Ja då är det lite lurigare att ta sig ur det.

Ja precis allt är lite 50/50. Tanken är att vi bara ska måla över de parti som är spacklat och syns tydligt. Dock är jag lite osäker på att färgen kommer smälta ihop med resten av väggen även fast det är exakt samma.. Men andra sidan så kan jag berätta att i vår nya nuvarande lägenhet så målade vi om några väggar som hyresvärden stod för såklart, och där är många områden med ”små” missar och färgen smälter helt in med väggen där det ej är målat. Det kan vara olika dock vet ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Om hyresvärden skulle gnälla kan du säga att dom får visa var i avtalet det står att spikhål inte är normalt slitage, och att du varit i kontakt med Hyresgästföreningen. Om dom trilskas säga att du vill prata med Hyresgästföreningen igen och be att få återkomma.

Jag gissar att t ex TV:n inte satt med tavelspik dock.

Permalänk
Medlem

sjukt konstigt om inte hyrevärden har färgen och kan klara av att måla över lite spackel vid behov efter någon flyttat. De borde vara glada att ni ens spacklade.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av RHYMA24:

Ja precis allt är lite 50/50. Tanken är att vi bara ska måla över de parti som är spacklat och syns tydligt. Dock är jag lite osäker på att färgen kommer smälta ihop med resten av väggen även fast det är exakt samma.. Men andra sidan så kan jag berätta att i vår nya nuvarande lägenhet så målade vi om några väggar som hyresvärden stod för såklart, och där är många områden med ”små” missar och färgen smälter helt in med väggen där det ej är målat. Det kan vara olika dock vet ej

Jag tänker att du inte behöver oroa dig.

Har själv flyttat en del gånger i mitt liv, och aldrig haft bekymmer egentligen (varken med kommunala eller privata hyresvärdar).

Du har ju bott där, det är självklart att det kommer synas, och lite hål i väggarna är ju normalt slitage.

Har själv en lgh som jag hyr ut, och det har jag aldrig sett som ett problem.

Permalänk
Medlem

Ska man bara dutta färg över kan man likaväl skita i det, jag tycker det ser sämre ut när man får "fläckar" av nymålad färg, då den gamla färgen -alltid- i min mening bleks/förändras över åren. Ska man göra det får man gör det ordenligt, måla om hela väggen. Annars tycker jag man kan nöja sig med att trycka mjukfog i hålen.

Eller ännu bättre, låt det bara vara.

Jag har flyuttat in i lägenheter där dom tagit ner t ex gardiner, förstört väggen, och sen blev det svindrygt att få upp en ny gardin då väggen redan var sönderborrad.
Andra hål ser så förjävliga ut att man ändå väljer att sätta en tavla över dom igen...

Tjatar man om nån "Plus kvalitet" / har lite högre förväntningar lär man inte bli nöjd över lite duttad färg ändå.

Hos den senaste (kommunala) hyresvärden jag bodde hos så var gränsen 8 borrhål per vägg, efter det skulle hela väggen målas om. Kan tycka att 8 är i översta laget, men men.

Permalänk

Fyll hålen med tandkräm och måla sedan över dem. Mycket smidigare än att behöva spackla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Fyll hålen med tandkräm och måla sedan över dem. Mycket smidigare än att behöva spackla.

Vill man slippa mintlukten kan man ju använda latexfog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Spackla över hålen var en självklarhet för oss iallafall. Där var spikhål men även lite större hål som orsakats av molly pluggar osv.. Vi har haft upp tvn på väggen och en ”flytande” tv bänk som också satt på väggen.
Men spackel ser likadant ut oavsett om det är stort hål eller litet tycker jag.
Det jag kan undra då är hur det kommer sig att man på dom flesta små hål så behövs bara spackel men på andra snäppet ”större” hål behövs målas om?
Då snackar vi om knappt ett pekfinger in som hål?

Det jag menar är att om du inte gjort någonting så är det hålen normalt slitage. Men när du påbörjat en renovering måste du göra klart. Och ibland när man målar även om det är men samma färg så syns det som fläckar. Det är troligen billigare att måla om hela vägen själv.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ska man bara dutta färg över kan man likaväl skita i det, jag tycker det ser sämre ut när man får "fläckar" av nymålad färg, då den gamla färgen -alltid- i min mening bleks/förändras över åren. Ska man göra det får man gör det ordenligt, måla om hela väggen. Annars tycker jag man kan nöja sig med att trycka mjukfog i hålen.

Eller ännu bättre, låt det bara vara.

Jag har flyuttat in i lägenheter där dom tagit ner t ex gardiner, förstört väggen, och sen blev det svindrygt att få upp en ny gardin då väggen redan var sönderborrad.
Andra hål ser så förjävliga ut att man ändå väljer att sätta en tavla över dom igen...

Tjatar man om nån "Plus kvalitet" / har lite högre förväntningar lär man inte bli nöjd över lite duttad färg ändå.

Hos den senaste (kommunala) hyresvärden jag bodde hos så var gränsen 8 borrhål per vägg, efter det skulle hela väggen målas om. Kan tycka att 8 är i översta laget, men men.

Jo det med fläckar kan jag hålla med om, dock ska jag inte behöva måla om alla väggar där spacklade hål finns på grund av fläckarnas skull. Isåfall så kan jag tycka att om man vill ha en förbättring så kan det räcka med att vi duttar färg på spacklet och sen får väl hyresvärden betala för ny färg och verktyg till att måla om, OM nya hyresgästen så önskar.
Lite missfärgning pga åldrig gentemot ”ny” färg tycker jag är en mycket bättre nyans än vad ljus grå, rätt så märkvärdig spackel är. Men det är vad jag tycker bara, om jag kan använda det som ett argument ifall dom säger något, det vet jag ej men jag gör mitt bästa

Permalänk

Om man bor i en lägenhet där HV styckar att det är petnoga och har lite högre krav som dom vart övertydliga med vid inflyttning.

jag råder att om man inte är minst tvåårslärling i yrket "målare" så ska man inte peta på väggen.

En som inte vet hur man målare en vägg kommer antingen torrmåla väggen (Måla med tio gånger mindre färg än vad man ska ha och pressar rullen mot väggen) eller målar som man ska göra för man lärt att doppa rummen i burken, då kommer ränderna som kräver teknik som tar tid även för en ny lärling att få in rätt. En del kräver två tre år i yrket innan dom får in rätt metod.

Det som händer är att väggen i bästa fall blir fläckig och ser flammig ut. Då är det lätt för en yrkesman att bara måla över.

men ränder och klumpar med färg måste slipas och hela väggen måste bredspacklas och du får en helt annan kostnad på ett par tusenlappar för att fixa till. i den del fall har folk kladdat ner lister, kladdat upp i tak med mera så då är man genast uppe i en hel ommålning av hela det rummet.

har vart med om att man verkligen "krattat" på färg på lister som inte ska målas med stenhård färg så man har fått byta listerna och då ska man in med snickare. Jag har vart med om rätt grova fel som folk ställt till med och ska man vara petig så ser 90% av alla inte ens det man ska titta på.

Så frågan är vem är du och ska du ens börja peta. Jag hade själv pillat bort pluggen och satt i hålet med tummen med lite fog eller minimalt med vitt spackel. jag kan ju byta färg så jag tar lite färgpulver och blandar så att jag får samma kulör mer rätt glans.

Jo är det en "Vit vägg" så har exakt alla märken totalt olika kulörer så har nån köpt "Vit färg" på ett ställe så skiljer det om du köper "Vit färg". Du kommer iten hitta rätt om du inte vet märket, glansen. Du kan ha färgnummret men vet inte glansen. Färgnummret kan skilja och är det flygger så är det helt eget. Dom som är bäst är Alcro/beckers yrkesbutiker. Dom fixar allt så tar du med fyra cm väggbit så kan dom byta fram exakt kulör. Om dom ens tar mot privatkund? Om du hittar duktigt folk så går det att ta fram.

har 30 år i yrket och jobbat med allt inom måleri, Ackord, service med försäkringsbolag, vattenskador , bränder inbrott, även vart med på hundratals besiktningar både villor inklusive allt, även besiktigar efter ackorddsgäng 500 lägenheter i ett svep. Jag lagar mindre skav på tapet genom att blanda kulör på plats och det är det få som kan, som har det ögat och kan det där.

Jag skulle säga att kan man inte så är risken att man gör värre. Målning med finish och rätt tekniker kan inte vem som helst och det krävs runt tio år i yrket innan man har just det där och jag kan gott påstå att inte ens alla i branschen klarar av det där ens. Tyvvär men det är så det ser ut.

MVH / Målarn

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Frågan är om HV ens kan ställa vilka krav som helst. Nyrenoverad lägenhet om man bott fem år + förmodligen inte. Tre år ja garanterat. Nästa gäst vill ju också bo fräscht och med tanke på hur en del HG beter sig tyvvär så tycker jag det är rätt att höja kraven något. Har man djur så får man ta ansvar och japp i dag röker man inte inomhus, då ska det stå en lika dyrt som en helrenovering. Punkt.

En del är normalt, barn är barn och det ska dom vara också och så vidare och man måste få lov att sätta upp en tv och några hyllor. Det heter ju normalt slitage och en ommålning eller tapetsering ska anses gratis efter 8-12 år typ.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Om man bor i en lägenhet där HV styckar att det är petnoga och har lite högre krav som dom vart övertydliga med vid inflyttning.

jag råder att om man inte är minst tvåårslärling i yrket "målare" så ska man inte peta på väggen.

En som inte vet hur man målare en vägg kommer antingen torrmåla väggen (Måla med tio gånger mindre färg än vad man ska ha och pressar rullen mot väggen) eller målar som man ska göra för man lärt att doppa rummen i burken, då kommer ränderna som kräver teknik som tar tid även för en ny lärling att få in rätt. En del kräver två tre år i yrket innan dom får in rätt metod.

Det som händer är att väggen i bästa fall blir fläckig och ser flammig ut. Då är det lätt för en yrkesman att bara måla över.

men ränder och klumpar med färg måste slipas och hela väggen måste bredspacklas och du får en helt annan kostnad på ett par tusenlappar för att fixa till. i den del fall har folk kladdat ner lister, kladdat upp i tak med mera så då är man genast uppe i en hel ommålning av hela det rummet.

har vart med om att man verkligen "krattat" på färg på lister som inte ska målas med stenhård färg så man har fått byta listerna och då ska man in med snickare. Jag har vart med om rätt grova fel som folk ställt till med och ska man vara petig så ser 90% av alla inte ens det man ska titta på.

Så frågan är vem är du och ska du ens börja peta. Jag hade själv pillat bort pluggen och satt i hålet med tummen med lite fog eller minimalt med vitt spackel. jag kan ju byta färg så jag tar lite färgpulver och blandar så att jag får samma kulör mer rätt glans.

Jo är det en "Vit vägg" så har exakt alla märken totalt olika kulörer så har nån köpt "Vit färg" på ett ställe så skiljer det om du köper "Vit färg". Du kommer iten hitta rätt om du inte vet märket, glansen. Du kan ha färgnummret men vet inte glansen. Färgnummret kan skilja och är det flygger så är det helt eget. Dom som är bäst är Alcro/beckers yrkesbutiker. Dom fixar allt så tar du med fyra cm väggbit så kan dom byta fram exakt kulör. Om dom ens tar mot privatkund? Om du hittar duktigt folk så går det att ta fram.

har 30 år i yrket och jobbat med allt inom måleri, Ackord, service med försäkringsbolag, vattenskador , bränder inbrott, även vart med på hundratals besiktningar både villor inklusive allt, även besiktigar efter ackorddsgäng 500 lägenheter i ett svep. Jag lagar mindre skav på tapet genom att blanda kulör på plats och det är det få som kan, som har det ögat och kan det där.

Jag skulle säga att kan man inte så är risken att man gör värre. Målning med finish och rätt tekniker kan inte vem som helst och det krävs runt tio år i yrket innan man har just det där och jag kan gott påstå att inte ens alla i branschen klarar av det där ens. Tyvvär men det är så det ser ut.

MVH / Målarn

I vårt hus har jag själv målat väggarna på övervåningen och några målare har målat nedervåningen.

Jag hade totalt målat 2 rum i mitt liv innan jag målade övervåningen och resultatet blev bättre än efter målarna på nedervåningen. Efter målarna var det kladd på lister, missade fläckar på väggen osv.

Anledningen till det är förmodligen att jag målade med målet att få ett så bra resultat som möjligt medans målarna gjorde det med målet att det skulle bli klart så snabbt som möjligt.

Är man bara noga och beredd att måla en gång extra ifall man behövde öva lite extra första gången så är det inga problem att få ett bra resultat, kör på bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Jo det med fläckar kan jag hålla med om, dock ska jag inte behöva måla om alla väggar där spacklade hål finns på grund av fläckarnas skull. Isåfall så kan jag tycka att om man vill ha en förbättring så kan det räcka med att vi duttar färg på spacklet och sen får väl hyresvärden betala för ny färg och verktyg till att måla om, OM nya hyresgästen så önskar.
Lite missfärgning pga åldrig gentemot ”ny” färg tycker jag är en mycket bättre nyans än vad ljus grå, rätt så märkvärdig spackel är. Men det är vad jag tycker bara, om jag kan använda det som ett argument ifall dom säger något, det vet jag ej men jag gör mitt bästa

Nej alltså, jag är på din sida, gör så lite som möjligt.
Men det jag menar är att om man ska "sminka häxan" så kan det bli värre av att man målar på över hålen, eftersom det kommer synas "mer" och "se sämre ut" än om man bara gör minsta möjliga och bara duttar i hålen med mjukfog.

https://www.clasohlson.com/se/Malarfog-/p/31-5631

Jag är alltså inne på samma spår som @Modellören ovan, gör så lite som möjligt. Börjar man dutta och det inte blir bra så "ska man bara fixa till det lite" och så har man ställt till det mer och mer och mer. Talar av egen erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nej alltså, jag är på din sida, gör så lite som möjligt.
Men det jag menar är att om man ska "sminka häxan" så kan det bli värre av att man målar på över hålen, eftersom det kommer synas "mer" och "se sämre ut" än om man bara gör minsta möjliga och bara duttar i hålen med mjukfog.

https://www.clasohlson.com/se/Malarfog-/p/31-5631

Jag är alltså inne på samma spår som @Modellören ovan, gör så lite som möjligt. Börjar man dutta och det inte blir bra så "ska man bara fixa till det lite" och så har man ställt till det mer och mer och mer. Talar av egen erfarenhet

Jo precis. Jag tänker mest på deras krav och vad som kan hända om jag inte målar som dom har bett mig. Jag läser mitt kontrakt just nu och jag hittar ingenting angående målning eller ens spackling🤔

Permalänk
Medlem

Att spackla över hålen och låta spackel sitta kvar runt hålet och sedan måla över tror jag blir svårt att få bra ens med minutiös slipning och målning med orginalkulör. Det skulle jag inte se som normalt slitage om jag vore hyresvärd. Om hålen bara är fyllda och sedan dessutom målade så tror jag det blir svårt att hävda något annat än normalslitage, speciellt utan några speciella skriftliga avtalsvillkor.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

I vårt hus har jag själv målat väggarna på övervåningen och några målare har målat nedervåningen.

Jag hade totalt målat 2 rum i mitt liv innan jag målade övervåningen och resultatet blev bättre än efter målarna på nedervåningen. Efter målarna var det kladd på lister, missade fläckar på väggen osv.

Anledningen till det är förmodligen att jag målade med målet att få ett så bra resultat som möjligt medans målarna gjorde det med målet att det skulle bli klart så snabbt som möjligt.

Är man bara noga och beredd att måla en gång extra ifall man behövde öva lite extra första gången så är det inga problem att få ett bra resultat, kör på bara.

Finns det "målare" eller "målare" eller vad tror du själv. Har ingen aning om hur du valde firma men jag kan tipsa dig om att i förta hand använda väletablerade normala firmor som har existerat ett antal år med meråt minst 8-10 anställda. Vanlig Svensk firma.

Det finns ju flera olika typer av företag.
1 Martin lärling som presis hålt sig över ytan. En del äldre målare ser aldrig nån riktig talang, i bland smått besvärliga typer som aldrig riktigt passar in fullt ut. Men som ändå håller sig i tid och i alla fall har ett vist driv kommer en dag på att det kanske är bättre för alla att starta eget trotts att dom andra gubbarna klart och tydligt säger att nån målare kommer det aldrig bli av den grabben.

2 Våra gäster från Öststaterna. Den finns några få som har "DET" även i öststaterna har man hantverksutbildningar men man inriktar sig sällan på en sak som i Sverige , tar du en Öststatare och fråga så kommer han svara det kan jag vad du än frågar om när det gäller att bygga hus. Men så där fint och riktigt utfört får du sällan. Jo dom kan vara superduktiga på mur putts och betong. Det är väl uteslutande såna hus dom har där nere. Jag själv hade bara tatt in såna gubbar till grövre grejer och nått uthus, man kan låta dom bygga staketet och däråt. Om man iten av en slump får tag på nån som faktiskt är duktig på riktigt. har vart med om en större villa i Sörö där hela stommen fick bytas och hela det jobbet hade dom fuskat med rejält. Gick på ett antal miljoner och firman som vart där fanns den inte ett spår av. Kan väl påstå att dom börjar lära sig vårt sätt att bygga så bättre blir det ju men att det finns många "lyckosökare fortfarande är ju en norm.

2 Gammal etablerad firma som ärvts av sonen och som har lärt upp hos farsan sin. Det är dom firmorna som brukar vara måna om att göra bra jobb.

3 en och annan gubbe som kan det och startar eget , kör i bland själv eller har tre till sex gubbar lite fram och tillbaka. Är ofta väldigt måna om att göra allt rätt, vill få bra rykte och vill växa eller vara så små som man är.

Det finns lite olika som det men typ så-

Att du råkade hitta två dåliga målare säger i princip egentligen ingenting. 100% kan jag säga att om jag inspekterade ditt utförda jobb precis som om en firma vart där så hade du fått underkänt. Jag har aldrig vart med om att någon helt av sig själv klarat av det. Det är lika dumt som att påstå att man kan cykla eller köra bil helt oövat. Det är samma sak. Inget illa ment men en som tror att han kan kan få det tufft om man inte äger själv håller på och Fixar. Kan bli dyrt det om det inte blir godkänt.

Man måste öva och bli bättre och egentligen tar den nog tio år innan man kan kalla sig målare anser jag. Det går lite fortare för en del och vissa tar längre tid på sig men det är så det ligger till.

Eller det är klart att en del fixar det om man är noga och lägger den tid som det kräver, En kompis gjorde det men höll väl på i över tre veckor. För mig tar det han gjorde runt en halvdag till en dag ungefär.

Visa signatur

Kraschfield