X börjar ta betalt för grundläggande funktioner

Permalänk
Melding Plague

X börjar ta betalt för grundläggande funktioner

Tjänsten som tidigare hette Twitter kommer nu kosta 11 kronor om året för allt utom att läsa innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Elon Musk har inga gränser

Permalänk
Medlem

Men Elon, börjar vi inte komma ganska djupt ner nu?

Nej vi ska gräva djupare, ingen har någonsin haft en så djup grav som Xylofonens bokstav!

Permalänk
Medlem

Bra detta, vi måste se mer av detta

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Gött, gillar vad Elon gör med X.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Låter mycket bra! Det är en pisspeng som fungerar för hela världen och motverkar extrema mängder botkonton relativt bra. Tror att dom flesta som använder X är lurkers och har därmed samma tillgänglighet som förut.

Permalänk
Medlem

Tror alla plattformar kommer göra likadant i framtiden.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

”tusen gången svårare att manipulera plattformen”.
Förklara tack.

Permalänk
Medlem

Troy Hunt testade ett liknande concept för HaveIBeenPwnd och såg en klar förbättring.
https://x.com/troyhunt/status/1714529503823953990?s=46&t=55f6...

Permalänk

Är det inte bättre att lägga till två X i namnet också 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Låter mycket bra! Det är en pisspeng som fungerar för hela världen och motverkar extrema mängder botkonton relativt bra. Tror att dom flesta som använder X är lurkers och har därmed samma tillgänglighet som förut.

Är det en ”pisspeng” så är det väl det för alla. Att köpa 10.000, numera ”trovärdiga” konton kostar alltså 100k, det är ju ingenting i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Det attraktiva men en plattform är ju dels hur många man kan nå ut till. Om han då agerar på ett sätt som gör att folk lämnar plattformen så blir den varken attraktiv för postare eller läsare. Och ingen slösar väl tid på att skriva bottar till en död plattform. Så på ett sätt uppnår han ju det han vill.

Jag ställer mig dock fortfarande frågan varför man vill betala miljarder för en plattform för att sedan förstöra den. Visst, han har någon form av ganska grav kognitiv nedsättning, men någon polare har han väl som kunde varit snäll och sagt nej?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag Twitter/X länge vart ett märkligt träsk av inbördes ryggdunkande och märkliga politiska vinklar... så jag sörjer verkligen inte om denna tjänst går i graven. Men är det på fullt allvar någon som tycker 11kr PER ÅR är mycket pengar för en tjänst som vissa tycks använda dagligen... ja då har man verkligen seriösa ekonomiska bekymmer.

Permalänk

Veckan de införs känns det som aktivitetsnivån kommer nå nära noll, svårare för företag att farma interaktioner med så tror aktietoppen för twitter är nådd, spikarakt kurva neråt på ingång!

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Är det en ”pisspeng” så är det väl det för alla. Att köpa 10.000, numera ”trovärdiga” konton kostar alltså 100k, det är ju ingenting i sammanhanget.

Utan att tycka till om förändringen är bra eller inte, men kan tänka mig att det är mycket enklare att bedömma om konton är bottar eller ej om man kan lättare se vart betalningen kom ifrån. Om helt plötsligt 10,000 konton startas upp där alla blivit betalda från samma betalningskonto, så bör väl något internt system ryta ifrån kan man tycka.

Men det känns ibland svårt att veta om Musk vaknat upp på fel sida sängen och fått för sig något, eller om det finns någon större tanke bakom de senaste utspelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det en ”pisspeng” så är det väl det för alla. Att köpa 10.000, numera ”trovärdiga” konton kostar alltså 100k, det är ju ingenting i sammanhanget.

Beror väl på hur jobbigt de gör det med betalningsmetoden? Jag har ingen aning, jag gick fordon på gymnasiet.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Är det en ”pisspeng” så är det väl det för alla. Att köpa 10.000, numera ”trovärdiga” konton kostar alltså 100k, det är ju ingenting i sammanhanget.

Fast dessa 10 000st trovärdiga konton behöver även ha 10 000st unika betalningskonton. -Det går säkert dela på bankkontot för några, men knappast inte många.
Det krånglar till det mer. Och sådan här säkerhet handlar ofta bara om att försvåra lite så att missbruket minskas och förhoppningsvis mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

En sådan manöver skulle kunna vässa innehållet en del.
Koka ner till färre kommunikatörer. Och hålla undan en del bottar. Kanske är smart. Summan är så pass låg att den inte är nå större hinder.

Problemet är väl att Elon också gjort en del sämre val i motsatt riktning. Att öppna plattformen för mer hatiska falanger gör den mindre intressant för ganska många. Och dessutom för annonsörer. Det verkar inte ha varit så bra för affärerna.
Jag tror x kommer gå mot att bli mer nischat för mindre grupper och förre användare. Mindre relevant.
Det är väl ett gäng som är frälsta av elon som hejar på allt som görs - men generellt är folk mer skeptiska till den plattformen numer. Tror det är svårt att vända den opinionen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hmm, men, brukar bottar verkligen vara nya konton? I min erfarenhet av Reddit och Facebook är det ju ofta kapade konton som ofta är flera år gamla som blir bottar. Det är ju rätt trivialt att upptäcka och stoppa bottar som kör med färska konton. Mycket klurigare när det är ett gammalt konto, eftersom man inte vill fälla en oskyldig. Sen fråga två är bottar verkligen ett så stort problem på plattformen? Elon gillar ju inte när hans polls inte går som han vill men för gemeneman? På Facebook som har marketplace så förstår jag problemet och även på Reddit där man ser "allt" på ett annat sätt. X är ju mycket mer fokuserat på att man följer de personer/konton man är intresserad av så mycket svårare för en bot att bli synlig på något relevant sätt?

Permalänk
Sötast

Bryr mig inte ett skvatt om twitter, men här är iallafall lite resonemang...

Permalänk
Medlem

Det här får verkligen mig att känna att nu är det dags att skaffa ett konto!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

BS nu och BS förr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det en ”pisspeng” så är det väl det för alla. Att köpa 10.000, numera ”trovärdiga” konton kostar alltså 100k, det är ju ingenting i sammanhanget.

Vad tror du 10.000 separata kreditkort kostar att hantera i den processen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Låter mycket bra! Det är en pisspeng som fungerar för hela världen och motverkar extrema mängder botkonton relativt bra. Tror att dom flesta som använder X är lurkers och har därmed samma tillgänglighet som förut.

Här är dock det roliga. Botar har tidigare betalt för funktioner så som "blå ticken" och andra funktioner för att se mer legitima ut. Så hur skulle detta förändra detta? I slutändan är det ju de mer legitima människorna som blir lidande medan antalet botar med största sannolikhet kommer att fortsätta.

Skrivet av omxz24:

Vad tror du 10.000 separata kreditkort kostar att hantera i den processen?

Beror väl på var de kommer ifrån? Det är inte allt för sällan kapade kreditkort används för att komma runt dessa typer av problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Inte så dumt som det låter och hade förväntat mig högre prislapp. Tror det är ett bra drag i längden faktiskt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Elon Musk vet att många kommer betala ändå. So why not?

Permalänk
Medlem

Är det här också "free speech absolutism" när han döljer det bakom en betalvägg?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Girgoo:

”tusen gången svårare att manipulera plattformen”.
Förklara tack.

Det blir en dyr bottarmé om alla bottar ska behöva betala 11kr

Permalänk
Medlem

I grunden tror jag det är det enda vettiga sättet att stoppa bottar på. Hade gärna sett att pengarna går till välgörenhet dock. Alternativt att pengarna återbetalas direkt. Det enda de faktiskt behöver för att stoppa bottarna är ju en transaktion från varje konto.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Vad tror du 10.000 separata kreditkort kostar att hantera i den processen?

Många banker låter en utfärda temporära kortnummer för internetköp, Swedbank, Revolut har haft iaf.