X börjar ta betalt för grundläggande funktioner

Permalänk
Inaktiv

Många pratar om pengar. Vissa verkar tro att allt handlar om pengar och inte principer. Skulle aldrig betala en spänn för en plattform som ska styra mig när det finns decentraliserade plattformar som ger mig kontroll och frihet att göra vad fan jag vill inom rikets lagar. Vill man kunna skriva och länka till vad man vill, då är det inte Twitter/X man bör satsa på utan Mastodon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag fattar dig rött så är det alltså OK att jag säger idiotiska saker, det är OK att andra säger åt mig att hålla käften, OK för mig att skita i vad folk tycker, och OK att folk som svar agerar på ett sätt som gör att jag blir "canceled"?

Som du nämnde är detta svåra frågor. Eller ja, det är en fråga du ställer som jag skulle vilja dela upp i fyra frågor där jag svarar ja, ja, ja och det beror på vad du menar med "canceled". Du ska ju inte som privatperson behöva bli drabbad på så vis att du blir av med jobbet eller får dina bankkonton frysta. Men det gäller den vanlige medborgaren. Har du dock en uppsatt position i samhället så kan du ju behöva bli cancellerad. Ett exempel på där cancellering fanns förut, men sällan längre, är på våra myndigheter. Jag tänker på det sedan länge avskaffade tjänstemannaansvaret. Sedan har vi det här med bojkott som är ett försök till cancellering av företag och det är jag helt för. OM det är så att vårt röstberättigande mer eller mindre inte spelar någon roll så kan vi alltid rösta med våra pengar. Det tycker jag är bra. Cancellering pga av falsk information skall vara brottsligt tycker jag. Om du sprider falsk information som får någon cancellerad så måste det beivras hårdare. Drev har drivit människor till självmord t.ex. Ja, jag vet inte om jag är på gränsen till att sväva utanför frågeställningen så jag avslutar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har autism och upplever det inte nedsättande. Problem uppstår när man tror att man kan klumpa ihop autister, som om vi vore en enhetlig grupp. Musk är lika olik mig som du är olik andra neurotypiska. Däremot kan vissa saker förklaras med autism. Trots att jag har autism själv kan jag ibland undra hur fan han tänker, men så skiljer sig män en del mot kvinnor med autism. Jag känner faktiskt ganska lite samhörighet med autistiska män.

Sen "lider" av autism, det är ingen sjukdom. Det är en funktionsnedsättning men det är det bara för att vi lever i ett samhälle som inte tar hänsyn till eller är anpassat/skapat efter våra behov. Man utgår ifrån en mall som vi inte passar in i.

Jag vill påpeka att du inte vet ifall jag är neurotypisk.

Menar du att man inte kan lida av den funktionsnedsättning som autism kan innebära? Det stämmer inte alls in på den beskrivning jag fick av en kvinna som sade nästan exakt samma saker om sin autism som du beskrev ovan om din. Den enda skillnaden verkar bestå i "att lida eller inte lida". Hon beskrev t.ex. hur utmattad hon blev av att göra helt vardagliga saker av samma anledning som du beskrev, dvs. pga. att samhället inte är anpassat efter individer med autism. Om jag skulle bli utmattad av att göra vardagliga saker så skulle jag lida av det. För övrigt, som ett exempel, ifall jag skulle vara ful i ansiktet så skulle jag lida av det, men det är ingen sjukdom att inte ha utseendet med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Som du nämnde är detta svåra frågor. Eller ja, det är en fråga du ställer som jag skulle vilja dela upp i fyra frågor där jag svarar ja, ja, ja och det beror på vad du menar med "canceled". Du ska ju inte som privatperson behöva bli drabbad på så vis att du blir av med jobbet eller får dina bankkonton frysta. Men det gäller den vanlige medborgaren. Har du dock en uppsatt position i samhället så kan du ju behöva bli cancellerad. Ett exempel på där cancellering fanns förut, men sällan längre, är på våra myndigheter. Jag tänker på det sedan länge avskaffade tjänstemannaansvaret. Sedan har vi det här med bojkott som är ett försök till cancellering av företag och det är jag helt för. OM det är så att vårt röstberättigande mer eller mindre inte spelar någon roll så kan vi alltid rösta med våra pengar. Det tycker jag är bra. Cancellering pga av falsk information skall vara brottsligt tycker jag. Om du sprider falsk information som får någon cancellerad så måste det beivras hårdare. Drev har drivit människor till självmord t.ex. Ja, jag vet inte om jag är på gränsen till att sväva utanför frågeställningen så jag avslutar här.

Det jag menade var främst att folk bestämmer dig för att inte längre läsa mina inlägg, titta på mina videor eller vad det nu kan vara. Enligt den principen så skulle jag ju då ha rätt att gapa hur mycket jag vill, men nå ut till färre. "naturligt urval" kan man kanske kalla det. Alltså inte en regel som gör att jag blir cancellerad, utan att folk bestämmer att jag är inte önskvärd att lyssna på. Inser nu själv att detta blev rätt rörigt. Menar mest att om man får säga vad man vill så tycker jag också det är rimligt att folk får välja om de vill lyssna eller ej. Alltså att jag inte ska kunna hävda att min yttrandefrihet kränks om du inte vill lyssna på mig.

Sen tar du också upp andra saker som att hätsa någon att ta livet av sig. Sådant har ju hänt på riktigt och jag tycker absolut inte att det faller inom ramen för yttrandefrihet att försöka förmå andra att göra sig själva eller andra illa, men inser också att det är en till sådan där "men var ska man dra gränsen?" situation.

Jag tycker inte man ska bli av med jobbet på grund av sina åsikter. Då tystar man ju folk med deras levebröd som vapen. Det går inte. Men det är klart att är man vad som är att betrakta som "extrem" inom en krets så får man nog finns sig i att få mycket mothugg om man känner ett behov av att framföra sina åsikter. Det i sin tur kan ju göra att man trivs sämre, känner sig utfryst etc etc och kanske till och med säger upp sig just på grund av detta. Så återigen så blir det väldigt knepigt var man som gemensamt samhälle ska era gränsen för vad som är OK och inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

tjänstemannaansvaret.

Det behöver komma tillbaka.
För mycket korruption/"jag känner dig" etc. - Vad var det det kallades? "Svågerpolitik"?
Vi har lagar för det. Eller, kanske hade det en gång i tiden.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Detta hat kommer pga avundsjukan därför att
- han är super rik
- han är framgångsrik
- han trivs med sig själv som en människa

Jag köper inte ditt resonemang då du utgår från ditt påstående om att han är hatad. Återigen, jag tror inte han är speciellt hatad, jag tror du förväxlar hat med andra känslor. Men det står dig givetvis fritt att ha din åsikt om detta och spekulera i varför det skulle vara så, liksom det står mig fritt att ha andra åsikter.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ja, du har delvis rätt. Det finns några privata aktörer där också. Både inhemska och från utlandet som vägrade avveckla sin verksamhet pga sanktions hot.

Problemet är bara att alla dessa kort kommer att ha ett "rysk ursprung". Och på så sätt leda till alla accounts som betalas med dessa kort kommer att kontrolleras extra noggrant.

Jag tror du underskattar hur mycket pengar kan köpa och hur mycket pengar som finns att tillgå. Ryssland hade när kriget började ca 90-100 st S400 luftförsvarssystem á typ US$500M styck, inte för att det direkt har med kontokort att göra, men det visar lite på hur enorma summor som läggs på vapensystem.

Påverkansoperationer mha bottar/fakekonton är ett kraftfullt vapen och Ryssland har nog inga problem med att spendera pengar på detta och ändå är det bara småsmulor jämför med vad andra vapensystem kostar. Hur många kontokort av icke-ryskt ursprung tror du dom kan trolla fram mha några miljoner dollar? Jag tror iaf att det finns tillräckligt många penningkåta personer i andra länder som inte har några problem att vara Ryssland behjälpliga med detta.

Som jag ser det så kommer avgiftsbeläggningen att dämpa amatörtrollen på Twitter, men jag tror det kommer ha minimal effekt på påverkansoperationer från de aktörer som har resurser till det. För de stora aktörerna så är dessa kostnader i stort sett försumbara.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag menade var främst att folk bestämmer dig för att inte längre läsa mina inlägg, titta på mina videor eller vad det nu kan vara. Enligt den principen så skulle jag ju då ha rätt att gapa hur mycket jag vill, men nå ut till färre. "naturligt urval" kan man kanske kalla det. Alltså inte en regel som gör att jag blir cancellerad, utan att folk bestämmer att jag är inte önskvärd att lyssna på. Inser nu själv att detta blev rätt rörigt. Menar mest att om man får säga vad man vill så tycker jag också det är rimligt att folk får välja om de vill lyssna eller ej. Alltså att jag inte ska kunna hävda att min yttrandefrihet kränks om du inte vill lyssna på mig.

Tror du pratar om "Freedom of Reach". Elon har ju nästan Freedom of Speech à la Hesa Fredrik på X. Han har så många följare tycker jag så att han borde inte behöva manipulera algoritmen för ytterligare uppmärksamhet, men det påstår vissa i tråden att han gör. Har för mig han sagt att algoritmen skall vara öppen och transparent. Hur som helst så gillar jag inte att folk kan bli blockade från att läsa andras xeets, speciellt inte systematiskt via blocklistor. Jag tycker man måste få kunna läsa dem och kunna hitta faktafel och anmäla dem. Filterbubblor är obra samtidigt som jag inte vill ta del av vissa så kallade filterbubblor. Nej, jag tycker det är fel och orättvist att folk bestämmer att du inte är värd att lyssna på I ALL EVIGHET men kanske någon slags temporär ovärdighet à la FaceBooks "dölj i 30 dagar"-funktion. Jag vet faktiskt inte. Det är något jag får fundera mer på. Jag tänker att de som inte gillar din åsikt idag kanske gör det om t.ex. ett år pga att endera sidan har förändrat sin ståndpunkt och/eller idé om något. Det vore ju då synd att blockera för all framtid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jojkenstein:

Jag vill påpeka att du inte vet ifall jag är neurotypisk.

Menar du att man inte kan lida av den funktionsnedsättning som autism kan innebära? Det stämmer inte alls in på den beskrivning jag fick av en kvinna som sade nästan exakt samma saker om sin autism som du beskrev ovan om din. Den enda skillnaden verkar bestå i "att lida eller inte lida". Hon beskrev t.ex. hur utmattad hon blev av att göra helt vardagliga saker av samma anledning som du beskrev, dvs. pga. att samhället inte är anpassat efter individer med autism. Om jag skulle bli utmattad av att göra vardagliga saker så skulle jag lida av det. För övrigt, som ett exempel, ifall jag skulle vara ful i ansiktet så skulle jag lida av det, men det är ingen sjukdom att inte ha utseendet med sig.

Sant. Skulle skrivit mer allmänt. Menar att autister är lika olika som neurotypiska.

Lida kan alla göra, autist eller ej, när de utsätts för överkrav. Jag skulle dock inte påstå att allt som ger utmattning måste innebära lidande. Jag kan bli utmattad av att vara social privat (frivilligt umgänge). Det innebär att jag behöver återhämta mig efteråt. Om jag däremot inte tillåts att återhämta mig så ja, då kan det innebära lidande i form av stress och till slut isolering/passivitet.

Permalänk
Skrivet av Jojkenstein:

Nej, jag skämtar verkligen inte. Ja, i alla fall delvis på så vis att jag läser hans xeets ibland. När du använder ordet "groteskt" så låter det för mig oerhört absurt. Om det är som du säger så håller jag med dig om att det inte är bra. Svårt för mig att se då jag är hjärntvättad att gilla Musk. Du verkar hjärntvättad att ogilla honom. Bara för att man är hjärntvättad så behöver man inte ha fel. Du kan ha rätt med andra ord.

Tja, jag gillade Musk tidigare. Enda anledningen till att jag inte gillar honom längre är hur han agerat senaste åren. Mitt ogillande beror alltså på faktiska handlingar från hans sida, varav största delen är hur han hanterat köpet av twitter och hans uttalanden där.
Krävs ändå en del från att gå från gilla-kategorin till han-har-helt-tappat-det-facket.

Allt tyckande åt sidan, att påstå att han är mot censur och free speach absolutist är objektivt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Tror du pratar om "Freedom of Reach". Elon har ju nästan Freedom of Speech à la Hesa Fredrik på X. Han har så många följare tycker jag så att han borde inte behöva manipulera algoritmen för ytterligare uppmärksamhet, men det påstår vissa i tråden att han gör. Har för mig han sagt att algoritmen skall vara öppen och transparent. Hur som helst så gillar jag inte att folk kan bli blockade från att läsa andras xeets, speciellt inte systematiskt via blocklistor. Jag tycker man måste få kunna läsa dem och kunna hitta faktafel och anmäla dem. Filterbubblor är obra samtidigt som jag inte vill ta del av vissa så kallade filterbubblor. Nej, jag tycker det är fel och orättvist att folk bestämmer att du inte är värd att lyssna på I ALL EVIGHET men kanske någon slags temporär ovärdighet à la FaceBooks "dölj i 30 dagar"-funktion. Jag vet faktiskt inte. Det är något jag får fundera mer på. Jag tänker att de som inte gillar din åsikt idag kanske gör det om t.ex. ett år pga att endera sidan har förändrat sin ståndpunkt och/eller idé om något. Det vore ju då synd att blockera för all framtid.

Jag tror vi pratar om lite olika saker här. Naturligtvis är det vansinne om A blockerar B från att läsa C. Men jag tycker att B borde få slippa läsa C om hem själv önskar det, och C borde få blinkera B från att läsa C.

I det första fallet handlar det om att man kanske vill slippa lyssna på pladder från någon man anser är hopplöst ute. I dst andra fallet handlar det om att kunna blockera en mobbare eller stalker och så vidare.

Men oavsett vad så ska det naturligtvis vara samma spelregler för alla. Algoritmen för vad man ser och ihte ska inte kunna manipuleras av tredje part, så som Musk gör. Det blir ju som sagt inte mycket till frihet då, utan snarare tvång.

Jämför med föreningsfriheten. Du ska ha rätt att bilda eller gå med i en förening som släpper in dig, men i friheten ingår ju också att slippa om man inte vill, ocb jag tycker det är lika viktigt för åsikter och uttryck. Om alla får större frihet att säga vad de vill utan att stater eller plattformar och företag ska ha lika långtgående möjligheter till egen moderering, policys etc som de har idag, så måste också individen ha en större frihet att inte ta del av sådant man inte vill. Kommer det förstärka filterbubblor? Garanterat. Men i utbyte så blir ju dina valmöjligheter inte begränsade av vad staten eller en viss plattform tycker är "ok" åsikter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Han har enbart gjort tjänsten sämre , HUR kan man gå från Twitter till X?? Vad ska det hindra mot bottar

Var skrev jag att namnbytet skal hindra bottar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"mer" skitsnack? hej på dig du. Fin öppning där.

Självklart jag inte tillgång till hans journaler, men han har själv sagt att han har Asperger'd vilket även blir tydligt när man ser hur han agerar. Det kan såklart yttra sig väldigt olika från individ till individ. Men just en sak som blir tydlig är att han har svårt att förstå andras behov.

Likaså har jag svårt att förstå varför helt random personer rider till hans försvar som om han vore speciell på något sätt. Han har ju inte gjort något som gjort Twitter bättre. Vill man ha det som på Truth Social så är det väl bara skaffa ett konto och hänga där istället liksom?

LIkaså har jag svårt att förstå varför helt random personer försöker rida över honom hela tiden bara för att han gör vad han vill med sina pengar och företag. Han har ju utvecklat en hel del företag under sin tid som växt och gått riktigt bra. Så du vet alltså att X är färdigutvecklat och därför kan säga att det inte kommer att bli bra? Vill man gnälla kan ni ju skriva en artikel till Aftonbladet så är de säker sugna på att driva på lite gnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

LIkaså har jag svårt att förstå varför helt random personer försöker rida över honom hela tiden bara för att han gör vad han vill med sina pengar och företag. Han har ju utvecklat en hel del företag under sin tid som växt och gått riktigt bra. Så du vet alltså att X är färdigutvecklat och därför kan säga att det inte kommer att bli bra? Vill man gnälla kan ni ju skriva en artikel till Aftonbladet så är de säker sugna på att driva på lite gnäll.

Färdigt blir det väl aldrig. Alla plattformar måste ju utvecklas för att hänga med. Men oavsett vad så kan han ju inte tvinga folk ett använda plattformen. Och om X tappar användare på grund av en ändring så tycker ju de användarna att X blivit sämre. X är inte värt ett dugg utan sina användare så relationen till dem borde man vilja vårda. Men han skiter ju i vad folk tycker.

Att jag alls har en åsikt är för att jag själv använder plattformen så förändringarna påverkar mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror vi pratar om lite olika saker här. Naturligtvis är det vansinne om A blockerar B från att läsa C. Men jag tycker att B borde få slippa läsa C om hem själv önskar det, och C borde få blinkera B från att läsa C.

Ja, och lite åt det hållet blir det med förstärkta filterbubblor också.
Ja, åtminstone temporärt, men kanske inte för evigt. En tvingad reset kanske behövs då och då.
Det håller jag verkligen inte med om. Alltså inte på X, men i andra forum för all del. Musk har för ganska nyligen talat om att ta bort den typen av blockering.

Sedan vill jag passa på att tillägga att jag inte gillar distribuerade blocklistor. Bara för att A en gång gillat en xeet från B så lägger C automatiskt till dig i en blocklista som D automatiskt blockerar A med. Då kan t.ex. A aldrig gå in på D och interagera fastän A aldrig varit i närheten och därmed tas möjligheten från A att gilla iDéer. Det är endast bra för polarisering. Det gillar makthavarna. Det tjänar inte folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

<Uppladdad bildlänk>(Elon Musk considering taking twitter out of Europe)

Äntligen en bra nyhet om detta blir verklighet

"Yet another utterly false Business Insider. They are not a real publication." -Elon Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

"Yet another utterly false Business Insider. They are not a real publication." -Elon Musk

Nu är han inte känd för att vara konsekvent i sina uttalanden och ljuger för jämnan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Ja, och lite åt det hållet blir det med förstärkta filterbubblor också.
Ja, åtminstone temporärt, men kanske inte för evigt. En tvingad reset kanske behövs då och då.
Det håller jag verkligen inte med om. Alltså inte på X, men i andra forum för all del. Musk har för ganska nyligen talat om att ta bort den typen av blockering.

Sedan vill jag passa på att tillägga att jag inte gillar distribuerade blocklistor. Bara för att A en gång gillat en xeet från B så lägger C automatiskt till dig i en blocklista som D automatiskt blockerar A med. Då kan t.ex. A aldrig gå in på D och interagera fastän A aldrig varit i närheten och därmed tas möjligheten från A att gilla iDéer. Det är endast bra för polarisering. Det gillar makthavarna. Det tjänar inte folket.

Vem man ser och inte ska ju såklart vara individuellt. Algoritmer av typen "Du gillar inte äpplen så vi stoppar även päron". Är sjukt och ska inte få förekomma.

Sen säger jag inte att det är perfekt att man ska kunna stänga ute andra från sitt konto, men om friheten att yttrycka sig utan "officiell" moderering ökar så kräv det nog ökad makt till den enskilde. Sen beror det väl också på hur officiell man är och vilken "hatt" man har på sig när man skriver. Det finns såklart personer som har sådan ställning att det rentav vore diskriminering att blockera folk. Så där får man nog ha ett annat system. Statsministern skall t. ex inte kunna blockera oppositionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu är han inte känd för att vara konsekvent i sina uttalanden och ljuger för jämnan.

Vi får väl se. Det lär tiden utvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Var skrev jag att namnbytet skal hindra bottar?

Genom att påstå att X blev bättre med Elon Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

...
Bara idoldyrkande människor argumenterar så. Man kan både kritisera och ogilla en person även om den är rik, framgångsrik och har högt självförtroende.
Har folk varit avundsjuka på kungar och andra makthavare förr i tiden bara för att de var rika/framgångsrika eller kände de sig kanske illa behandlade?

Vissa verkar tro att alla bryr sig om status och ekonomisk rikedom. Det finns faktiskt helt vanliga människor som aldrig skulle drömma om att vara i rampljuset och som tycker att det bästa livet levs privat med några få men äkta relationer.

Kunde inte bry mig mindre om hur rik eller framgångsrik någon är. Kul för den personen men mer än så bryr jag mig inte. Däremot tror jag att extrem rikedom är dåligt för mänskligheten eftersom de bidrar till de största utsläppen.

Nää... Jag tycker inte att Musk är min idol. Nu när du nämnde började jag fundera på om jag har någon idol, och kom fram till slutsatsen att jag inte har några.
Jag håller med dig om att även om man är rik, framgångsrik och har högt självförtroende kan man faktiskt kritisera och ogilla en sådan person. Men Musk har inte gjort något bra eller dåligt åt mig. Så jag är varken positivt eller negativt laddat när det gäller Musk. Jag bara konstaterade faktorer.

Kungar är en annan sak. Musk är inte en kung och jag har inte hört att han illabehandlade människor på ett kungligt sätt.

Jag håller inte till denna grupp, "alla" kan man inte säga när det gäller den mentala funktionen och åsikter hos människor. Däremot kan man säga "ALLA" människor måste äta, dricka och andas. Annars dör relativt snabbt. Jag råkade att själv stå i rampljuset några gånger i mitt liv. Man måste verkligen vänja sig till det. Så jag håller med dig om att bästa liv levs privat.

Apropå extrem rikedom. Det är inte alltid negativt. Detta är ett verktyg. Det beror på hur människor använder det. Man kan alltid hitta på något kull projekt för att återställa skogarna eller rädda någon art från utrotning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror du underskattar hur mycket pengar kan köpa och hur mycket pengar som finns att tillgå. Ryssland hade när kriget började ca 90-100 st S400 luftförsvarssystem á typ US$500M styck, inte för att det direkt har med kontokort att göra, men det visar lite på hur enorma summor som läggs på vapensystem.

Påverkansoperationer mha bottar/fakekonton är ett kraftfullt vapen och Ryssland har nog inga problem med att spendera pengar på detta och ändå är det bara småsmulor jämför med vad andra vapensystem kostar. Hur många kontokort av icke-ryskt ursprung tror du dom kan trolla fram mha några miljoner dollar? Jag tror iaf att det finns tillräckligt många penningkåta personer i andra länder som inte har några problem att vara Ryssland behjälpliga med detta.

Som jag ser det så kommer avgiftsbeläggningen att dämpa amatörtrollen på Twitter, men jag tror det kommer ha minimal effekt på påverkansoperationer från de aktörer som har resurser till det. För de stora aktörerna så är dessa kostnader i stort sett försumbara.

Om man jämför Rysslands militära försvarets budget och USAs, så är det tio gånger mindre. I så fall Usa kan köpa 10 gånger större bot-arme och försöka trolla ner Ryssland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag köper inte ditt resonemang då du utgår från ditt påstående om att han är hatad. Återigen, jag tror inte han är speciellt hatad, jag tror du förväxlar hat med andra känslor. Men det står dig givetvis fritt att ha din åsikt om detta och spekulera i varför det skulle vara så, liksom det står mig fritt att ha andra åsikter.

Precis! Där kommer vi överens. Min åsikt är att han är hatat av vissa folkgrupper. Men det finns ju andra folkgrupper/människor. Och det roligaste är att exakt samma påstående som gjorde dig tycka att jag menar att han är hatat, en annan forummedlem tyckte att jag menade att han är älskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Om man jämför Rysslands militära försvarets budget och USAs, så är det tio gånger mindre. I så fall Usa kan köpa 10 gånger större bot-arme och försöka trolla ner Ryssland?

Givetvis kan USA eller Kina eller vilken annan penningstark aktör som helst göra det, om dom har kompetens och viljan, men det var inte heller heller frågan. Frågan var om avgiftsbeläggningen kommer att hindra dagens arme ryska av twittertroll och bottar (och andra stora aktörer) och det kommer den inte att göra.

Sen finns det nog mycket mer att diskutera i närliggande ämnen, men jag känner att det fort glider off-topic, så jag stannar här.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Nu när du nämnde började jag fundera på om jag har någon idol, och kom fram till slutsatsen att jag inte har några.

Jag kan dela med mig av en av mina idoler, Fuminori Tsukiko

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ställer mig dock fortfarande frågan varför man vill betala miljarder för en plattform för att sedan förstöra de

Använder inte Twitter aka X så kan inte säga så mycket kring "förstörandet" mer än det jag läser om. Han visste ju att det var en hel del botar där. För 43 miljarder dollar tillsammans med hans namn så skulle man nog kunna bygga upp något väldigt snarlikt? Då har man ändå sparat 1 miljard dollar.

De saker jag kan tänka mig är:

- Han blev typ tvingad att köpa det efter alla sina uttalande? Blev lite för många antydningar på det så nu är de som de är
- Han vill komma åt data för att bruka den för något? AI? Han får ju väldigt mycket data på hur en "normal" person formulera sig? Bilder osv? Därför köpa och ej bygga?
- Trött på Meta grundaren så vill jävlas lite?
- Sitter säkert i båten då han ej kan bli blockad?

Varför han agerar såhär snabbt med förändringarna beror väl på att bolaget är "privat" d.v.s han själv har en hel del att förlora om det inte städas och hålls städat? Tänker att USA valet närmar sig med stormsteg...

Fråga: Har Twitter aka X haft typ meddelande funktion mellan olika konto som ej blir publika?

Addera fråga.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz:

Använder inte Twitter aka X så kan inte säga så mycket kring "förstörandet" mer än det jag läser om. Han visste ju att det var en hel del botar där. För 43 miljarder dollar tillsammans med hans namn så skulle man nog kunna bygga upp något väldigt snarlikt? Då har man ändå sparat 1 miljard dollar.

De saker jag kan tänka mig är:

- Han blev typ tvingad att köpa det efter alla sina uttalande? Blev lite för många antydningar på det så nu är de som de är
- Han vill komma åt data för att bruka den för något? AI? Han får ju väldigt mycket data på hur en "normal" person formulera sig? Bilder osv? Därför köpa och ej bygga?
- Trött på Meta grundaren så vill jävlas lite?
- Sitter säkert i båten då han ej kan bli blockad?

Varför han agerar såhär snabbt med förändringarna beror väl på att bolaget är "privat" d.v.s han själv har en hel del att förlora om det inte städas och hålls städat? Tänker att USA valet närmar sig med stormsteg...

Fråga: Har Twitter aka X haft typ meddelande funktion mellan olika konto som ej blir publika?

Ja. Du kan skicka privata meddelanden till konton som valt att inte avaktivera möjligheten. Det är alltså en opt out feature Eller vad man ska säga.

Du är alltså inne lite på "har man tagit fan i båten"spåret? Det är inte otänkbart. Om man ser ändringarna ur perspektivet att det ska gynna Musk så mycket som möjligt och att allt annat är sekundärt så känns det faktiskt väldigt rimligt uch logiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friArsenik:

Kungar är en annan sak. Musk är inte en kung och jag har inte hört att han illabehandlade människor på ett kungligt sätt.

...

Apropå extrem rikedom. Det är inte alltid negativt. Detta är ett verktyg. Det beror på hur människor använder det. Man kan alltid hitta på något kull projekt för att återställa skogarna eller rädda någon art från utrotning.

Han behandlar sina anställda illa. Dock kritiserar jag främst annat och det kan jag göra utan att han behöver ha gjort mig illa personligen. Han har makt och inflytande och får därför tåla kritik precis som alla andra i hans position. Mer komiskt hur hans fans försvarar honom eller hur fans försvarar alla möjliga idoler oavsett vad. Aldrig förstått det.

Hittills ser man inget som tyder på att extrem rikedom skulle minska utsläppen eller minska orättvisor eller klyftor i världen. Tvärtom. Deras hobbyprojekt ger jag föga lite för. Bättre att de betalar för sig i form av skatt så att pengarna styrs av folket och inte en lyckligt lottad person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Han behandlar sina anställda illa. Dock kritiserar jag främst annat och det kan jag göra utan att han behöver ha gjort mig illa personligen. Han har makt och inflytande och får därför tåla kritik precis som alla andra i hans position. Mer komiskt hur hans fans försvarar honom eller hur fans försvarar alla möjliga idoler oavsett vad. Aldrig förstått det.

Hittills ser man inget som tyder på att extrem rikedom skulle minska utsläppen eller minska orättvisor eller klyftor i världen. Tvärtom. Deras hobbyprojekt ger jag föga lite för. Bättre att de betalar för sig i form av skatt så att pengarna styrs av folket och inte en lyckligt lottad person.

Alla har olika tolerans gräns, för att vi människor är olika. Titta på Apple adepter som försvarar Apple. Där är det ännu värre

Men betalar de inte skatter redan? Och det att pengarna skalll styras av folket hade vi under CCCP tiden. Partiledarna badade i folkets pengar medan vanliga människor fick slita i stort sett.

Pengarna tyvärr har en sådan egenskap att korrupta människor. Och kanske bara en av ett tusen har någorlunda mentalt immunförsvar mot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag kan dela med mig av en av mina idoler, Fuminori Tsukiko

Tydligen för att de behövs inte