Vad hette PC-spelet jag minns från 90-talet?

Permalänk
Medlem

Vad hette PC-spelet jag minns från 90-talet?

Hade en kompis som hade ett spel som jag minns att han pratade väldigt mycket om som jag alltid tyckte verkade intressant men som jag totalt glömt bort namnet på.
Jag minns åtminstone vad han berättade om spelet:

  • Spelet utspelade sig i någon slags fantasy-miljö

  • Tror att spelet hade drakar i sig

  • Spelet minns jag hade en riddare på omslaget

  • Spelet var dubbat till svenska och är rätt säker på att det var utvecklat i Sverige alternativt i Norden

  • Minns att spelet hade alternativt primitiv 3D eller 3d-renderade sprites

  • Kan ha styrts med musen i stil som ett peka-och-klicka spel eller Diablo (Det är inte Diablo jag letar efter)

  • Spelet är från mitten/slutet av 90-talet

Det är inte Svea Rike jag tänker på.
Ni får gärna försöka hjälpa mig ta reda på vilket spel jag egentligen eftersöker.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Minns du lite mer vad det gick ut på eller vad man gjorde i det?
Kontrollerade du en eller flera karaktärer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Minns du lite mer vad det gick ut på eller vad man gjorde i det?
Kontrollerade du en eller flera karaktärer?

Jag minns att man bara kontrollerade en person i tredjeperson som var en manlig riddare. Efter det är det bara vaga minnen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är fel spel, så längesedan jag spelade detta men tycker det smått matchar Dink Smallwood på en del punkter. Men var nog aldrig på svenska heller. https://en.wikipedia.org/wiki/Dink_Smallwood

Tänker jag nämner ifall någon rent av funderar på det spelet, och kunna utesluta det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag tror det är fel spel, så längesedan jag spelade detta men tycker det smått matchar Dink Smallwood på en del punkter. Men var nog aldrig på svenska heller. https://en.wikipedia.org/wiki/Dink_Smallwood

Tänker jag nämner ifall någon rent av funderar på det spelet, och kunna utesluta det.

Älskar Dink Smallwood men det är tyvärr fel spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Kommer att tänka på det här:
http://www.svenskarollspel.nu/wikia/Drakar_och_Demoner_-_Sj%C...
Har dock aldrig spelat det...

Permalänk
Medlem

Hittade svaret! Det var Drakar och Demoner: Själarnas brunn:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig det var riktigt kasst när det släpptes. Har ett minne av att 12-åriga jag blev ordentligt besviken. Eventuellt om jag bara spelade ett demo och aldrig ens ville ha det riktiga spelet.

Stämmer detta eller var det spelbart?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jag har för mig det var riktigt kasst när det släpptes. Har ett minne av att 12-åriga jag blev ordentligt besviken. Eventuellt om jag bara spelade ett demo och aldrig ens ville ha det riktiga spelet.

Stämmer detta eller var det spelbart?

Jag gillade det när det begav sig, men jag fastnade någonstans typ 5-6 timmar in och kunde inte komma på hur jag skulle ta mig vidare :/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jag har för mig det var riktigt kasst när det släpptes. Har ett minne av att 12-åriga jag blev ordentligt besviken. Eventuellt om jag bara spelade ett demo och aldrig ens ville ha det riktiga spelet.

Stämmer detta eller var det spelbart?

Enligt Aftonbladet så är det ett riktigt bra spel

Men nja, Mobygames har mer information om spelet och det verkar vara rätt medelmåttigt baserat på genomsnittsbetyget. Det är väl just att det är på svenska som gör det lite speciellt, det hör ju inte till vanligheten.

Men på tal om svenska och Diablo som nämndes i trådstarten så fanns även Diablo på svenska komplett med svenska röster, ifall någon fortfarande missat detta mästervärk. Se t.ex. denna video för ett smakprov

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt Aftonbladet så är det ett riktigt bra spel

Men nja, Mobygames har mer information om spelet och det verkar vara rätt medelmåttigt baserat på genomsnittsbetyget. Det är väl just att det är på svenska som gör det lite speciellt, det hör ju inte till vanligheten.

Men på tal om svenska och Diablo som nämndes i trådstarten så fanns även Diablo på svenska komplett med svenska röster, ifall någon fortfarande missat detta mästervärk. Se t.ex. denna video för ett smakprov

Högre betyg än Driver till och med? Borde man nästan prova.

Nu blir man lätt nostalgisk här men minns hur galet reportagen om just Driver var under utveckling och inför releasen. Lite osäker nu men spelet var nog ganska unikt med hur det lekte med kamerahanteringar likt bilfilmer och liknande. Tänker iofs lite på Interstate 76 och alla kameramöjligheter med (älskade de man kunde använda som satt direkt bakom framhjulet och man verkligen kunde se hur däcket faktiskt fungerade som ett däck.

Fantastiskt underhållsmedia. Och vad man hunnit uppleva under åren.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Det jag tänkte på direkt var "Conqueror A.D. 1086".
Men minns inte att det skulle finnas på svenska.
Passar annars bra in på dina beskrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Det jag tänkte på direkt var "Conqueror A.D. 1086".
Men minns inte att det skulle finnas på svenska.
Passar annars bra in på dina beskrivningar.
<Uppladdad bildlänk>

Tack för gissningen men svaret finns redan i tråden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Högre betyg än Driver till och med? Borde man nästan prova.

Bättre än Deus Ex enligt dem till och med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Poäng till @solidsnail !

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidsnail:

Kommer att tänka på det här:
http://www.svenskarollspel.nu/wikia/Drakar_och_Demoner_-_Sj%C...
Har dock aldrig spelat det...

Lustigt att vi fann svaret nästan samtidigt. =D

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bättre än Deus Ex enligt dem till och med.

Kände hur blodtrycket började öka men det är Mac-utgåvan så får hoppas den var katastrof. Borde vara en 5'a, vilket även Diablo 2 borde varit kan jag tycka.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bättre än Deus Ex enligt dem till och med.

Hädelse!!