Minsta rekommendera chassit för 4090+AMD 7950x

Permalänk
Medlem

Minsta rekommendera chassit för 4090+AMD 7950x

Lång historia kort, har länge klurat på mitt nya datorbygge. En så kompakt dator som möjligt med ovannämnda CPU+GPU kombo. Jag valde tillslut att köra på Meshroom S, men nu efter några dagar av att försöka montera ihop allt har jag fått kalla fötter och insett jag borde köra på något större, troligtvis ett mAtx. Det är fortfarande viktigt med ett litet chassi då jag ska resa med det men vill inte kompromissa för mycket med kapaciteten vilket det känns som jag gör med Meshroom S. Så till frågan, vilket är det minsta chassit ni är bekväma att rekommendera för mig?

Nämnvärt är att datorn primärt ska användas till tungt arbete i Blender (rendering, animation etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meatster:

Lång historia kort, har länge klurat på mitt nya datorbygge. En så kompakt dator som möjligt med ovannämnda CPU+GPU kombo. Jag valde tillslut att köra på Meshroom S, men nu efter några dagar av att försöka montera ihop allt har jag fått kalla fötter och insett jag borde köra på något större, troligtvis ett mAtx. Det är fortfarande viktigt med ett litet chassi då jag ska resa med det men vill inte kompromissa för mycket med kapaciteten vilket det känns som jag gör med Meshroom S. Så till frågan, vilket är det minsta chassit ni är bekväma att rekommendera för mig?

Nämnvärt är att datorn primärt ska användas till tungt arbete i Blender (rendering, animation etc)

Svårt att säga men Fractal Design North finns ju som microATX, det gör ju även Torrent men vet inte om det går att få tag på längre...

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Svårt att säga men Fractal Design North finns ju som microATX, det gör ju även Torrent men vet inte om det går att få tag på längre...

Glhf!!!

Tack för svaret! Jag var inte medveten om att north finns som matx-också. Har googlat men hittar bara ATX-varianten. Var har du hittat den informationen?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Meatster:

Lång historia kort, har länge klurat på mitt nya datorbygge. En så kompakt dator som möjligt med ovannämnda CPU+GPU kombo. Jag valde tillslut att köra på Meshroom S, men nu efter några dagar av att försöka montera ihop allt har jag fått kalla fötter och insett jag borde köra på något större, troligtvis ett mAtx. Det är fortfarande viktigt med ett litet chassi då jag ska resa med det men vill inte kompromissa för mycket med kapaciteten vilket det känns som jag gör med Meshroom S. Så till frågan, vilket är det minsta chassit ni är bekväma att rekommendera för mig?

Nämnvärt är att datorn primärt ska användas till tungt arbete i Blender (rendering, animation etc)

Varför kompromissar du på kapaciteten? med en bra aio och plats för 4090 så lär du inte märka större skillnad på ATX kontra meshroom S varken i temp eller ljudnivå. Vad är det du försöker montera in? Bättre du dissar ev HDD, köper stor M.2 och rätt PSU/kylare för ditt Meshroom istället. Bilder nedan visar vad du får in och det bör inte vara något krux o montera direkt. In med 4090 - moderkort med monterad aio - montera aio:n - dra fläktar och andra kablar - sen psu kablar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meatster:

Tack för svaret! Jag var inte medveten om att north finns som matx-också. Har googlat men hittar bara ATX-varianten. Var har du hittat den informationen?

Var lite extra observant med kortlängder med North. Jag var på jakt efter just en sån men mitt 4090 var lite för långt. En bekant som nyligen byggt ett 7800X3D (tror jag) ihop med ett 7900XTX i ett North fick byta ut chassit då butiken missade längden på kortet. Toksnyggt chassi dock.

Själv slutade det med en Define R7, hade en R5 innan jag trivts bra med men likväl North jag hade vilat ögonen på.

Tänkte nämna NR200P först men då tror jag chassit du har i dagsläget vore bättre. 4090 baserade NR200P är läckra men oroar mig själv för mycket för strömkablaget. Vad det verkar så är kabel kabelbränder kraftigt överdrivet men säkerhet går först förstås.

Lite tankar från mig nu på morgonen. Spännande tråd att följa.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meatster:

Tack för svaret! Jag var inte medveten om att north finns som matx-också. Har googlat men hittar bara ATX-varianten. Var har du hittat den informationen?

https://www.amazon.se/Fractal-Design-Charcoal-Kolsvart-FD-C-N...

Står Fractal Design Mini i anonnsen men det kanske inte stämmer, står i specen att det tar ATX, miniATx och ITX moderkort. Kanske är ett standard chassi?

Permalänk
Medlem

I ett NR200P får du plats med både somliga 4090 och och 240 mm AIO. Album.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
ASUS Nordic

Hej!

Först och främst så ska jag göra det klart och tydligt att jag jobbar för ASUS. Så tänk på det om du läser vidare 😄

Jag har byggt 7 datorer i ASUS Prime AP201, flera med 4090. Eftersom det är nära nog ett öppet system med all mesh går det att få det förvånansvärt tyst. Nackdelen är såklart att man behöver blåsa rent det från damm oftare än vanligt eftersom meshen är designad för att maximera genomsläpp där även damm följer med. För att minska mängden damm så kan man ha det på skrivbordet.

Två exempel på system jag byggt:

Rekommenderar varianten med mesh snarare än härdat glas. Samt att bygga med 240mm AiO snarare än 360mm. Om du söker på AP201 på prisjakt får du upp alla varianter

Mvh, Marcus