Iphone 15 Pro-kunder klagar på inbränningar

Permalänk
Avstängd

Minns när jag för något år sedan var förbi Elgiganten och såg på telefoner där, då hade man full ljusstyrka igång dagligen, var mycket inbränningar kan man säga. Inte den bästa marknadsföringen. Förövrigt är jag glad att jag inte köpte iPhone 15 Pro

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Det låter inget vidare om det redan finns exemplar med inbränning efter den korta tid telefonen varit lanserad.
Kan förstå om det börjar visa sig efter längre tids användning, knappt gått en månad sedan launch.

Permalänk
Medlem

Jag hade en inbränd statusbar på min Galaxy S2 efter några år. Min OnePlus 3 jag skaffade efter den samt min nuvarande OnePlus 8 har däremot klarar sig utan inbränning. Nog för att OLED skärmar kan ha risk för sånt, men om det uppstår efter bara nån vecka som på iPhone är det ju helt klart nåt som blivit fel.

Permalänk
Medlem

OLED är verkligen skräp.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Man brukar ju prata om att temporär "image retention" håller i sig i sekunder till timmar och försvinner när skärmen har svalnat. Finns det ett namn och förklaring för de lite mer ihållande "inbränningarna" som inte är permanenta? På min Galaxy S22+ har jag "inbränningar" i några dagar om jag t.ex. spelar ett spel non stop i några timmar, och dessa försvinner alltså inte ens efter en natts sömn eller två, utan ligger kvar en lite längre period.

Och för övrigt har sambon en iPhone 13 Pro Max med permanenta inbränningar. Och hon har sedan köpet såklart varit medveten om att det är en OLED-skärm och därför inte direkt misshandlat den

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det ska alltså ha blivit spökbilder på skärmen efter att statiska element visats en kort tid. Vad det än handlar om förefaller det högst osannolikt att det skulle vara panelen i sig det är fel på.

Verkar som du hade rätt – handlade tydligen om mjukvara i detta fall:

iOS 17.1 Fixes iPhone Display Image Retention Issue
https://www.macrumors.com/2023/10/17/ios-17-1-display-image-r...

Aldrig fel att vänta lite med nya iOS-släpp om möjligt. Jag kommer hoppa på 17 först nu när 17.1 snart släpps. Samma gällande macOS Sonoma även om det verkar funka bra på testmaskinen på jobbet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Jemil:

Jag hade en inbränd statusbar på min Galaxy S2 efter några år.

Min Galaxy S2 började producera en svag gul fläck ungefär stor som en tumme efter ett antal år. Det hjälpte inte att den var stekhet under load (eller bara att browsa) heller lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Färgskiftningar efter en tid är en plåga som kan drabba alla displaytekniker.

Hur vet man då att det är en inbränning? Eller kanske enklare: när det inte är en inbränning? Jo, för att få en faktiskt inbränning, ett faktiskt slitage där enskilda pixlar inte längre ger tillräcklig mängd ljus, blir inversen av det som skapade inbränningen. Ifall det som gav en färgskiftning "där uppe" skulle vara en inbränning måste det bero på att du kört tusentals timmar med statisk grafik som såg ut ungefär som just den färgskiftningen.

Det rimliga är att det du såg inte hade särskilt mycket med inbränning att göra utan att panelen helt enkelt degraderas. Låg kvalitetskontroll och bristande livslängd generellt i kombination med exempelvis stark värmeutveckling från batteri eller kretsar i närheten och under skärmen – sådant kan orsaka och skynda på degraderingen.

Din polares telefon med likadant problem? Rimligen likadan orsak, dvs panelen led av en likadan typ av kvalitetsbrist.

Ok kanske är fel att säga inbränning. Men de flesta kallar nog färgskiftning för inbränning. Har sett artiklar om folk som fått Nyhetsmorgon solen ”inbränd” och tror inte någon sitter och kollar på Nyhetsmorgon statiskt i tusentals timmar.
Får skärpa mig i fortsättningen..

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jäklar vad bra min Iphone 13 pro är efter 2 år.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Jäklar vad bra min Iphone 13 pro är efter 2 år.

Då hade du tur.

”While most of the reports of display problems were coming from ‌iPhone 15‌ users, there were also some users with iPhone 13 Pro and iPhone 12 Pro devices that saw similar issues, which is likely why Apple's release notes do not mention the ‌iPhone 15‌ specifically.”

iOS 17.1 Fixes iPhone Display Image Retention Issue
https://www.macrumors.com/2023/10/17/ios-17-1-display-image-r...

Jag med förresten – har en 12 Pro Max. Men har ändå inte uppdaterat till iOS 17. Väntar på just 17.1 (som sagt ovan).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Verkar som du hade rätt – handlade tydligen om mjukvara i detta fall:

iOS 17.1 Fixes iPhone Display Image Retention Issue
https://www.macrumors.com/2023/10/17/ios-17-1-display-image-r...

Aldrig fel att vänta lite med nya iOS-släpp om möjligt. Jag kommer hoppa på 17 först nu när 17.1 snart släpps. Samma gällande macOS Sonoma även om det verkar funka bra på testmaskinen på jobbet.

Se där ja! Jag skickade en "rättelse" till redaktionen så nyheten kan uppdateras.

Lite jobbig bugg men de var i varje fall snabba att hitta felet och fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Då hade du tur.

”While most of the reports of display problems were coming from ‌iPhone 15‌ users, there were also some users with iPhone 13 Pro and iPhone 12 Pro devices that saw similar issues, which is likely why Apple's release notes do not mention the ‌iPhone 15‌ specifically.”

iOS 17.1 Fixes iPhone Display Image Retention Issue
https://www.macrumors.com/2023/10/17/ios-17-1-display-image-r...

Jag med förresten – har en 12 Pro Max. Men har ändå inte uppdaterat till iOS 17. Väntar på just 17.1 (som sagt ovan).

Ja, både jag o frun har haft perfekta 13 PRO. Ja har senaste uppdateringen.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Oj!
Då måste Sony ha en helt enorm marknadsandel
<Uppladdad bildlänk>
Källa: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/global-smartphone-display-panel-market

När det gäller optik i telefonerna så äger Sony allt.
Nästan alla Android lurar är Samsung förutom Sony. På Android sidan är det ingen topp modell från kina företagen som kör LG utan alla är Samsung.
Väldigt få mobiler som kör LG display utan de är mer stora på vanlig TV. I telefonerna så verkar det mer som LG har riktat in sig på att tillverka telephoto/periscope linser. Periscope i Apple är LG och nästa telephoto för Samsung S serien kommer också från LG.

Permalänk
Medlem

Så det hela var bara en ny ”whatever-gate”…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Verkar som du hade rätt – handlade tydligen om mjukvara i detta fall:

iOS 17.1 Fixes iPhone Display Image Retention Issue
https://www.macrumors.com/2023/10/17/ios-17-1-display-image-r...

Aldrig fel att vänta lite med nya iOS-släpp om möjligt. Jag kommer hoppa på 17 först nu när 17.1 snart släpps. Samma gällande macOS Sonoma även om det verkar funka bra på testmaskinen på jobbet.

Skrivet av star-affinity:

Då hade du tur.

”While most of the reports of display problems were coming from ‌iPhone 15‌ users, there were also some users with iPhone 13 Pro and iPhone 12 Pro devices that saw similar issues, which is likely why Apple's release notes do not mention the ‌iPhone 15‌ specifically.”

iOS 17.1 Fixes iPhone Display Image Retention Issue
https://www.macrumors.com/2023/10/17/ios-17-1-display-image-r...

Jag med förresten – har en 12 Pro Max. Men har ändå inte uppdaterat till iOS 17. Väntar på just 17.1 (som sagt ovan).

Det är ju en väldigt positiv uppdatering, dock känns just "Apple has found and addressed a software problem that mimicked screen burn-in." i artikeln som en direkt underlig tolkning/vinkling.
Knappast att det är mjukvaran som direkt skapar sådan bild, känns snarare som att det faktiskt är OLED-panelen som spökar till följd av otillräckligt underhåll i mjukvaran (typ någon form av "pixel cleaning", vad man nu väljer att kalla det).

Skrivet av mistahh:

Så det hela var bara en ny ”whatever-gate”…

Lite både och, antar jag. Det är ju ett verkligt problem idag, men förutsatt att den gamla mjukvaran inte orsakat någon permanent skada på befintliga telefoner så blir det ju ett helt övergående problem när de väl släpper uppdateringen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av evil penguin:

Det är ju en väldigt positiv uppdatering, dock känns just "Apple has found and addressed a software problem that mimicked screen burn-in." i artikeln som en direkt underlig tolkning/vinkling.
Knappast att det är mjukvaran som direkt skapar sådan bild, känns snarare som att det faktiskt är OLED-panelen som spökar till följd av otillräckligt underhåll i mjukvaran (typ någon form av "pixel cleaning", vad man nu väljer att kalla det).

Lite både och, antar jag. Det är ju ett verkligt problem idag, men förutsatt att den gamla mjukvaran inte orsakat någon permanent skada på befintliga telefoner så blir det ju ett helt övergående problem när de väl släpper uppdateringen.

Lite både och kan vara svaret. Det kan vara en mjukvarufel som relaterar till hårdvaruregleringen av OLED-panelen.

För mig ser det hela ut mer som främst en mjukvarubugg. Tittar man på hur "inbränningarna" ser ut så är det inte rimligt med hur faktiska inbränningar – eller kvardröjande spökbilder – ser ut, precis som @DasIch påpekat. Det är ett mischmasch av olika UI-element som är orimliga att fastna på samma gång.

Då kan det lika gärna vara exempelvis avrundningsfel i iOS-delen som styr genomskinlighetsnivån för aktiva appar. Likt att en app i bakgrunden har tangentbordet öppet och detta döljs inte till 100% mot andra appar eller låsskärmen utan endast till 99,5% eller vad avrundningsfelet handlar om.

Faktiskt inte helt olikt hur det kan bli när man experimenterar med olika lagermasker och parametrar i Photoshop. Ni som vet, ni vet.

Permalänk
Medlem

Min samsung S9 plus fick samma problem. Konstigt att dagens skärmar bränns in..

Permalänk
Medlem

Fy vad tråkigt för de som glatt sig åt sin nya iPhone och får problem med detta.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Skrivet av downup:

Min samsung S9 plus fick samma problem. Konstigt att dagens skärmar bränns in..

Skrivet av mar3ld:

Fy vad tråkigt för de som glatt sig åt sin nya iPhone och får problem med detta.

Det kommer bli ett kortvarigt problem för de drabbade då det alltså är ett konstaterat mjukvaruproblem som ska fixas i iOS 17.1 som sannolikt släpps skarpt nästa vecka.

Detta känns mer allvarligt:
https://www.macrumors.com/2023/10/18/ios-17-1-shutdown-bug-no...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

IOS 17.1 kommer släppa en fix: Fixes an issue that may cause display image persistence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Tror det finns ett ClickBait problem också, att varje minsta lilla fynd förstoras upp!

Ja många artiklar är clickbait här på swec som egentligen inte ens borde vara här på swec då många inte har nåt att göra med det swec egentligen handlar om.

men ja varit mkt om iphone 15 sen release.
kör på pixel själv och fungerar finfint.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

De är ju bara elände med nya iphone. Jag som beställt en 15 pro i present åt sambon som kommer v45. Kanske borde avbeställa...

Vad menar du egentligen? Har köpt nya iphones vartannat år sedan den första modellen kom och aldrig haft problem med någon av telefonerna.

Permalänk
Medlem

Shit happens och kan hända alla, frågan är bara hur problemet löses av tillverkaren.
Hade varit intressant att se hur många procent som faktiskt fått detta och de andra problem man läst om problem sett till total försäljning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Shit happens och kan hända alla, frågan är bara hur problemet löses av tillverkaren.

Det står ett par poster upp i tråden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Iphone 8 plus här och behöver ny lur men väntar till BF om jag kan. Lutar åt en oneplus 11 eller samsung s23.
Tråkigt att en mobil för så stora pengar ska krångla, det är dåligt av apple.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Verkar vara Samsung som gör skärmarna till Iphone.

''Samsung Display
As the primary supplier of OLED panels to Apple, Samsung Display will be responsible for manufacturing displays for all four models: iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 15 Pro, and iPhone 15 Pro Max.''

Jag har faktiskt märkt av att Samsung har halkat efter lite på kvalitetskontrollen den senaste tiden.. döda pixlar på skärmar, OLED's som håller en vecka sen halveras bilden..

Tråkigt.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Verkar vara Samsung som gör skärmarna till Iphone.

''Samsung Display
As the primary supplier of OLED panels to Apple, Samsung Display will be responsible for manufacturing displays for all four models: iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 15 Pro, and iPhone 15 Pro Max.''

Jag har faktiskt märkt av att Samsung har halkat efter lite på kvalitetskontrollen den senaste tiden.. döda pixlar på skärmar, OLED's som håller en vecka sen halveras bilden..

Tråkigt.

Det står dock att Samsung är "primary supplier", så det kan vara så att det är LGs skärmar som inte håller måttet? Som ju inte har tillverkat mobilskärmar i någon större utsträckning tidigare, vad jag känner till?

Om det vore Samsungs skärmar som är problemet, så borde vi ju se problemet i nästan andra mobiltelefoner också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Verkar vara Samsung som gör skärmarna till Iphone.

''Samsung Display
As the primary supplier of OLED panels to Apple, Samsung Display will be responsible for manufacturing displays for all four models: iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 15 Pro, and iPhone 15 Pro Max.''

Jag har faktiskt märkt av att Samsung har halkat efter lite på kvalitetskontrollen den senaste tiden.. döda pixlar på skärmar, OLED's som håller en vecka sen halveras bilden..

Tråkigt.

Skrivet av Cenorida:

Det står dock att Samsung är "primary supplier", så det kan vara så att det är LGs skärmar som inte håller måttet? Som ju inte har tillverkat mobilskärmar i någon större utsträckning tidigare, vad jag känner till?

Om det vore Samsungs skärmar som är problemet, så borde vi ju se problemet i nästan andra mobiltelefoner också?

Läs uppdateringen. Det är inget fel på skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad menar du egentligen? Har köpt nya iphones vartannat år sedan den första modellen kom och aldrig haft problem med någon av telefonerna.

Du verkar missat nyheterna kring nya iphone. Bara att läsa på.

Permalänk
Medlem

Hur många som har inbränningar har inställningen att skärmen alltid ska vara igång trots inaktivitet? och har somnat med skärmen igång eller liknande?