Strömkontakten på ett RTX 4090 smälte efter ett år

Permalänk
Medlem

Vågar någon köpa ett begagnat RTX 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

är inte kabeln intryckt rakt och i låsläge så skulle det kunna ske. Vet man till 100% att det inte är handhavande fel som orsakat detta?

Man bör rimligen ta höjd för något sånt här i designfasen av en ny kontakt innan man smäcker på den på det dyraste konsumentkortet som någonsin träffat marknaden. Finns inga ursäkter för nvidias designmiss här, kontakten är skitdålig vilket är tråkigt på ett annars fantastiskt grafikkort.

Ser fram emot att mitt kort fattar eld lagom till garantin gått ut

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Man bör rimligen ta höjd för något sånt här i designfasen av en ny kontakt innan man smäcker på den på det dyraste konsumentkortet som någonsin träffat marknaden. Finns inga ursäkter för nvidias designmiss här, kontakten är skitdålig vilket är tråkigt på ett annars fantastiskt grafikkort.

Ser fram emot att mitt kort fattar eld lagom till garantin gått ut

PCI-SIG som designat den med sponsring från Nvidia och Dell dock, så det är inte bara Nvidias fel direkt. Hur mycket inflytande Nvidia/Dell har haft på designen lär vi nog aldrig få veta, men dom som stämplar sitt namn på standarden borde såklart ha mest ansvar.

Nyare varianter är på g https://videocardz.com/newz/new-12v-2x6-gpu-connector-survive... men det är ju liten tröst till dom som sitter med ett 4090 just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

PCI-SIG som designat den med sponsring från Nvidia och Dell dock, så det är inte bara Nvidias fel direkt. Hur mycket inflytande Nvidia/Dell har haft på designen lär vi nog aldrig få veta, men dom som stämplar sitt namn på standarden borde såklart ha mest ansvar.

Nyare varianter är på g https://videocardz.com/newz/new-12v-2x6-gpu-connector-survive... men det är ju liten tröst till dom som sitter med ett 4090 just nu

Det var ju nvidia som valde att använda den nya standarden på sina kort, känns svårt att skuldbelägga Dell och PCI-SIG för den biten även om det är deras kontakt som är dålig.

Bra att det åtgärdas men som du skriver sitter vi som köpt korten under den (förhållandevis långa tiden) som den dåliga kontakten funnits hjälper det inte.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

Vågar någon köpa ett begagnat RTX 4090?

Aldrig i livet

Permalänk
Medlem

I Sverige räcker det med reklamationsrätten i de fallen då detta är ett känt fel får återförsäljaren ta tillbaka kort inom 3år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

I Sverige räcker det med reklamationsrätten i de fallen då detta är ett känt fel får återförsäljaren ta tillbaka kort inom 3år

Vore ju trist om man råkade koppla lite fel precis innan dom tre åren...

Permalänk
Medlem

Blev rätt skraj nyss. Satt och lira Robocop demot i 4K och det verkade dra rätt mycket watt. Efter jag slutade spela stängde datorn av helt plötsligt. Aldrig hänt innan. Hade jue just läst i denna tråd så blev sjukt nojjig haha.
Öppnade datorn och kollade kontakten, såg bra ut, puh!

Kollade eventviewer i datorn. "The process C:\Windows\System32\RuntimeBroker.exe has initiated the power off of computer on behalf of user for the following reason: Other (Unplanned) Reason Code: 0x0 Shutdown Type: power off"

Skumt meddelande men verkar inte ha nått med graffet att göra så nu kan man sova lugnt iaf

Permalänk
Medlem

Märkligt?

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

har inte råd med Nvidia ändå så två flugor i ett smäll...man undvek även smältande kontakter.

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara en del av kostnaden för att som konsument ligga i framkant...

Skämt åsido så håller jag med om att kontakten är feldimensionerad på flera sätt. För tunna kablar, för liten kontaktyta mellan hane/hona, material som kan oxidera och försämra kontakten ytterligare samt en mekanisk konstruktion som kräver för mycket kraft av användaren att sätta rätt (och även att öppna).

Skrivet av Haziza:

Kan tycka att tillverkaren vid det här laget borde stå för kostnaden för att löda om kontakten till en nya varianten.
Någon som vet vad ett sånt ingrepp skulle kosta? Känns som ett lätt jobb för en som kan löda.

Skrivet av SueCia:

600-1000kr exkl kontakten skulle jag säga.

Återkallelse och kontaktbyte kräver mycket arbete:
1. Det borde nog vara Nvidia som står för kostnaden vid en eventuell återkallelse, även om korttillverkarna blir utförare. Det är Nvidia som sagt att kontakten ska användas.
2. Först måste respektive tillverkare ta reda på hur många kort med den "gamla" kontakten som finns ute, och vilka serienummer det gäller.
3. Därefter måste tillverkaren (eller Nvidia) ordna en organisation för att
- Informera kunderna.
- Ta emot rapporter om att "jag har ett drabbat kort".
- Skicka ut fraktsedlar till berörda kunder.
- Ta emot inskickade kort och förvara dem tills de åtgärdats.
- Byta kontakterna utan att orsaka andra skador på korten (i en ESD-skyddad miljö).
- Returnera respektive kort till rätt kund.
- Registrera kostnaden och debitera Nvidia för densamma.

För svenska marknaden (och resten av EU) känns det sannolikt att själva arbetet skulle komma att utföras i Holland (för att hålla ner fraktkostnaderna). Totalkostnaden per åtgärdat kort skulle knappast hamna så lågt som 1000 kr om man inte accepterar väldigt långa ledtider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För svenska marknaden (och resten av EU) känns det sannolikt att själva arbetet skulle komma att utföras i Holland (för att hålla ner fraktkostnaderna). Totalkostnaden per åtgärdat kort skulle knappast hamna så lågt som 1000 kr om man inte accepterar väldigt långa ledtider.

Självklart kan det dra iväg o kosta mer om nVidia ska sköta hela processen.

Mitt svar var mer riktat till vad det kan kosta att byta kontakten om du lämnar in kortet hos en duktig reparatör. Jag skulle kunna tänka mig att byta såna här kontakter för 1000kr styck utan problem