Logitech satsar på ergonomi med vågformat tangentbord

Permalänk
Medlem

Använder ett ergonomiskt från Sandström. Riktigt behagligt i jämförelse med vanliga tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Känns ju väldigt underligt med den typen av form på tangentbord. Men man kanske vänjer sig. Jag skriver utan att behöva titta på bokstäverna utan följer bara meningarna som formas på datorskärmen och väldigt fort så tror mitt muskelminne skulle bli sur på mig om jag har ett ergonomiskt tangentbord. Men häftigt och bra för dom som behöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

Jag rockar uppföljaren Microsoft comfort curve 3000 till vardags. Har gjort det i säkert 8 år nu. Börjar bli knepigt att hitta det i butiker dock..
Inte för att det går sönder utan efter ett par år så är det inte samma känsla längre. Köpa ett nytt kostar inte mer än 300kr
När dagen väl kommer där jag inte kan hitta tangentbordet i butiker så får jag damma av det gäng jag har kvar i källaren och tvätta upp.

Finns inget skönare tangentbord för små händer!

Enligt Prisjakt så finns det inte i någon butik längre, däremot curve 4000. Finns i massor av butiker till samma pris

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror MYCKET mer på dessa. Tror vinklen på tangentbord som inte är delade är för snäv för att hjälpa hela vägen.

Det är riktigt gött att sitta axelbrett.

Nästa steg är att montera delarna på armstöden och köra kommandobrygga style.

Permalänk
Medlem

Tror jag haft ett sådant från Logitech i iaf 15 år eller så, men kul att det är modernt igen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Förresten hade jag gärna sett den där snubben dansa omkring lite så där spontant också. Jag får så svårt att ta reklam på allvar när bara kvinnor gör det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Musikälskare

Vågat, nog bra som kontorstangetbord

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hahaha ja det var inte mycket att hänga i granen. Men du kanske åtminstone har kvar din uppåt-piltangent? Jag råkade avliva min när jag skulle städa tangentbordet för några månader sedan

Kanske kunde bli lite content till Sweclockers Extra typ en video med temat "Jakten på det perfekta tangentbordet till Noelia" Skulle jag tittat på...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Varför envisas logitech med att ha med numpad på sina "ergonomiska" tangentbord? Jag önskar att dem gjorde en tenkeyless variant a la Microsoft Sculpt, men det ser inte ut att hända...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Varför envisas logitech med att ha med numpad på sina "ergonomiska" tangentbord? Jag önskar att dem gjorde en tenkeyless variant a la Microsoft Sculpt, men det ser inte ut att hända...

Du får starta eget, ta patent, tillverka sådana och bli miljonär på!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Varför envisas logitech med att ha med numpad på sina "ergonomiska" tangentbord? Jag önskar att dem gjorde en tenkeyless variant a la Microsoft Sculpt, men det ser inte ut att hända...

Precis! Det tangentbordet har den skönaste skrivställningen av alla jag har provat. Ergonomiskt + TKL är receptet.

Permalänk
Skrivet av Daumier:

Varför envisas logitech med att ha med numpad på sina "ergonomiska" tangentbord? Jag önskar att dem gjorde en tenkeyless variant a la Microsoft Sculpt, men det ser inte ut att hända...

De tänker väl att den viktigaste situationen att ha ergonomi, den mest utdragna skrivsituationen, är på ett kontorsjobb. Och att ett kontorsjobb innebär sifferskrivande.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske kunde bli lite content till Sweclockers Extra typ en video med temat "Jakten på det perfekta tangentbordet till Noelia" Skulle jag tittat på...

Det är en jättebra idé! Ska kika på om det går att göra något åt det hållet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Varför envisas logitech med att ha med numpad på sina "ergonomiska" tangentbord? Jag önskar att dem gjorde en tenkeyless variant a la Microsoft Sculpt, men det ser inte ut att hända...

Hör direkt att du inte jobbar med siffror

Med numpad smattrar det lika snabbt på den sidan som vanliga.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kanske är jag som är konstig men blir aldrig kompis med ergonomiska tillbehör. Får aldrig till en bekväm arbetsställning med varken vertikal mus eller vågiga brädor.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Kanske är jag som är konstig men blir aldrig kompis med ergonomiska tillbehör. Får aldrig till en bekväm arbetsställning med varken vertikal mus eller vågiga brädor.

Kanske är för att man inte har använt membran-tangentbord på väldigt länge men testkör ett Wave nu och det var förvånandsvärt trevligt. Framförallt hur tyst det är skulle jag säga, vågigheten tycker jag inte riktigt man tänker på. Inte aktivt iaf.

Stavning
Visa signatur

CMO @inet

Permalänk
Medlem

@Logitech

Varför utan tangentbelysning. Igen!? Vanlig vit bakgrundsbelysning vore ett minimum att önska med tanke på ergonomitänket. Ingen RGB gaming eller så, det är inte det jag syftar på.

Kommer inte att köpa, oavsett hur bra det kan vara i övrigt. Köpte ett G613 för ett tag sedan det var utan tangentbelysning. Riktigt kasst om man inte har direkt belysning på skrivbordet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Enligt Prisjakt så finns det inte i någon butik längre, däremot curve 4000. Finns i massor av butiker till samma pris

Köpte ett oöppnat på tradera för någon månad. Ännu finns det hopp!
Curve 4000 är så himla oskönt. Nejtack

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av danielvesper:

Kanske är för att man inte har använt membran-tangentbord på väldigt länge men testkör ett Wave nu och det var förvånandsvärt trevligt. Framförallt hur tyst det är skulle jag säga, vågigheten tycker jag inte riktigt man tänker på. Inte aktivt iaf.

Kanske är värt att testa det om möjligheten ges. Får vänta till man börjar få ont och försöka lösa det i efterhand istället för att vara proaktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Varför envisas logitech med att ha med numpad på sina "ergonomiska" tangentbord? Jag önskar att dem gjorde en tenkeyless variant a la Microsoft Sculpt, men det ser inte ut att hända...

Å tyvärr verkar det som att det inte går att få tag på Microsofts Sculpt tangentbord längre

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem

Bytte till ergonomiskt tangentbord för lite mer än 25 år sedan, inte för att jag behövde utan för att jag tyckte det var häftigt, och har använt det sedan dess.
Nu har jag det omvända problemet att jag tycker det är lika tråkigt varje gång man ska köpa nytt.
På kontoret kan jag leva med ett trådlöst utan belysning och utan fancy tryckknappar.
Dock så skulle jag önska att utbudet var lite bättre när man ska ha det hemma. Då får det gärna finnas massa miljarder med RGB och fina designval. Vilket inte finns om man vill ha ett ergonomiskt tangentbord.

Nu har jag valt en annan väg. Jag har återgått till ett standardtangentbord på jobbet så man långsamt vänjer sig tillbaka till det, var helt hopplöst i början. Så kan man kanske köpa sig ett såntdär skithäftigt gaming-tangentbord hemma nångång.

Permalänk
Medlem

När det gäller ergonomin är det inte sällan folk upplever att tangentborden blir för breda, handvinklarna inåt är nog ett mindre problem men uppåt är värre.
Men ergonomiskt borde innebära möjligheten att ta lös den numeriska delen och antingen ha den separat från tgb el fast på vänster sida.
Många vill ha smalare men inte TKL då numeriska delen är för viktig.
En separat numerisk del till MX Keys Mini vore nog något. För när det gäller skrivprecision är MX Keys riktigt bra och sannolikt det bästa jag provat (bland väldigt många), det är något med formen på el avståndet mellan tangenterna som gör det.