Permalänk
Medlem

HDMI ljudkälla

Hej, måste fråga något som jag inte tänkt på innan. Om man kopplar TVn till HDMI-utången på grafikkortet, och använder ljudet från HDMI signalen, vad är det då som producerar ljudet? Är det ljudkortet eller ljudkontrollern på grafikkortet? För att ytterligare krångla till det har jag ett dedikerat ljudkort, som jag gärna vill ska producera ljudsignalen. Om jag listar alla hårdvaruenheter hittar jag bland dem:

0c:00.1 Audio device: NVIDIA Corporation TU106 High Definition Audio Controller (rev a1)

Eller är ljudkontroller inte samma sak som ljudkort, en kontroller kanske bara paketerar och skickar vidare ljudet till output signalen? Eller är det rent av en avkodare i TVn som producerar ljudet?
Många undringar här.

Som underhållnings-bonus vill jag bjuda på den här artikeln när jag sökte efter svar: https://www.pcguide.com/how-to/what-is-nvidia-high-definition... Nu är jag uppenbarligen ingen expert här, men den är hysteriskt full av nonsens BS, ett par citat:

"Most motherboards don’t even support stereo output at all. That’s because the audio hardware inside the GPU is much better than anything else available on a motherboard."

"And since the audio is being processed by the GPU, it doesn’t slow down the rest of your system."

"Most motherboards don’t include any sort of onboard audio hardware. Instead, they rely on external devices like speakers and headphones to provide the audio."

"if you wanted to run a pair of GeForce GTX 1080s in SLI mode, you’d have to buy a single card"

Nåja, tacksam för visdom som rätar ut frågetecknen!

Permalänk
Medlem

Eftersom ljudet är digitalt så spelar det ingen roll om grafikkortet eller ljudkortet är utgången för ljudet. 1 och 0 är samma oavsett källan. Om ditt ljudkort ej har en HDMI utgång så kommer du ändå inte kunna få ljud ut från ljudkortet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Eftersom ljudet är digitalt så spelar det ingen roll om grafikkortet eller ljudkortet är utgången för ljudet. 1 och 0 är samma oavsett källan. Om ditt ljudkort ej har en HDMI utgång så kommer du ändå inte kunna få ljud ut från ljudkortet.

Ja, det var en oklarhet för mig, men det är ju såklart rimligt att även ljudet i HDMI är digitalt. Då är det alltså en avkodare i TVn/signalmottagaren som används för att skapa den analoga ljudsignalen.

Lösningen för mig är alltså att inte använda ljudet från TVn, utan koppla audio out från ljudkortet till förstärkare+högtalare.

Permalänk
Medlem

Som Coca skriver ovan, kör du HDMI är det en digital signal,vad som skickar den är oväsentligt för kvaliteten. Din TV kommer avkoda signalen med sin inbyggda DAC och skicka ut över högtalarna om du använder de inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ja, det var en oklarhet för mig, men det är ju såklart rimligt att även ljudet i HDMI är digitalt. Då är det alltså en avkodare i TVn/signalmottagaren som används för att skapa den analoga ljudsignalen.

Lösningen för mig är alltså att inte använda ljudet från TVn, utan koppla audio out från ljudkortet till förstärkare+högtalare.

det beror väl på hur det är kopplat hemma hos dig. O vad du har för förstärkare?
Är det en "hemmabio" förstärkare så borde du väl koppla HDMI in i förstärkaren o sen HDMI till TVn för bild.

Men du kanske har annan setup.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

det beror väl på hur det är kopplat hemma hos dig. O vad du har för förstärkare?
Är det en "hemmabio" förstärkare så borde du väl koppla HDMI in i förstärkaren o sen HDMI till TVn för bild.

Men du kanske har annan setup.

Har ett par (2 st) aktiva stereohögtalare (som i nuläget får ljudet från TVns headphone output), så det är bara att istället koppla direkt från ljudkort out till högtalare. Det enklaste är ju att ta ljudet från HDMI (via headphone out då, som jag gör nu), men jag tror ju att mitt ljudkort producerar bättre analog signal än vad TVns signalomvandlare (DAC) gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Har ett par (2 st) aktiva stereohögtalare (som i nuläget får ljudet från TVns headphone output), så det är bara att istället koppla direkt från ljudkort out till högtalare. Det enklaste är ju att ta ljudet från HDMI (via headphone out då, som jag gör nu), men jag tror ju att mitt ljudkort producerar bättre analog signal än vad TVns signalomvandlare (DAC) gör.

Ja antagligen ger ditt ljudkort bättre ljud. Men är det märkbart? Nu vet jag inte hur långt du måste dra kablar o hur mycket extgra jobb det bli. Är det värt det?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Har ett par (2 st) aktiva stereohögtalare (som i nuläget får ljudet från TVns headphone output), så det är bara att istället koppla direkt från ljudkort out till högtalare. Det enklaste är ju att ta ljudet från HDMI (via headphone out då, som jag gör nu), men jag tror ju att mitt ljudkort producerar bättre analog signal än vad TVns signalomvandlare (DAC) gör.

Ljudkort från USB på datorn finns. De har ofta stereo out eller 1/4" telepluggar och ger klarare ljud än headphone out då man kopplar till aktiva högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja antagligen ger ditt ljudkort bättre ljud. Men är det märkbart? Nu vet jag inte hur långt du måste dra kablar o hur mycket extgra jobb det bli. Är det värt det?

Med de typiska ljudkällorna jag har, och mitt ljudsystem, så nej, jag kommer nästan garanterat inte märka någon skillnad
Det som blir drygt är att jag måste byta input till högtalarna om jag växlar mellan TV och dator, och det är det inte värt för marginell eller ingen upplevd skillnad.

Blir nog så att jag kommer använda ljudet från ljudkortet enbart när jag sitter med hörlurar. Det märkte jag ändå när jag lyssnade A/B mellan moderkortets ljud och ljudkortet att det är ett jättelyft med bra lurar och bra okomprimerad ljudkälla. Hörde nyanser jag aldrig hört innan i välbekanta låtar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kagnef:

Ljudkort från USB på datorn finns. De har ofta stereo out eller 1/4" telepluggar och ger klarare ljud än headphone out då man kopplar till aktiva högtalare.

Tack för tipset. Har RCA stereo out på ljudkortet (vilket jag förmodar är line), men nu blir det nog så att jag hoppar den biten ändå för att slippa byta input till högtalarna stup i kvarten.

Permalänk
Medlem

Fråga. Har dinna högtalare optisk/toslink in?
För har de det så skulle du kunna köra
Hdmi till tv
Optisk från tv (och se om du kan ändra så att källan förblir oförändrad (pasthrue) i tv:in)
Till högtalare. Så blir det dac:en i högtalarna som gör jobbet. Om det är möjligt då vill säga

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Fråga. Har dinna högtalare optisk/toslink in?
För har de det så skulle du kunna köra
Hdmi till tv
Optisk från tv (och se om du kan ändra så att källan förblir oförändrad (pasthrue) i tv:in)
Till högtalare. Så blir det dac:en i högtalarna som gör jobbet. Om det är möjligt då vill säga

Intressant lösning! Dock har högtalarna bara analoga ingångar, men ska hålla i minnet om det blir aktuellt i framtiden med annan utrustning.