En av fyra svenskar delar streamingtjänster utanför hushållet

Permalänk
Melding Plague

En av fyra svenskar delar streamingtjänster utanför hushållet

Från rapporten Streamingbarometern 2023 framgår att lösenordsdelning är fortsatt vanligt, särskilt bland unga personer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Delar inte och har aldrig gjort det förutom i de fall prenumerationen medger det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Discokungen

Jag delar typ fem tjänster, varför skulle jag inte? Känns rätt meningslöst att lägga 150kr i månaden på en tjänst när man kan dela den på fyra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Varför syns inte denna nyhet på förstasidan? @landmarks

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Privatkopieringslagen behöver uppdateras tror jag när folk inte längre köper vhs-filmer, kassetter och cd-skivor.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Delar du dina streamingtjänster med familj eller vänner utanför hushållet?

En vän och jag delar på ett sportstreamingabonnemang, då vi båda tycker att prissättningen är åt det magstarka hållet. Att hen inte kan teckna abonnemanget då hen inte är skriven i Sverige längre är även det en bidragande orsak. Landet hen bor i har ingen streamingtjänst om den här sporten/ligan.

Jag har satt upp en lokal VPN-server för ändamålet.

Vår moraliska ståndpunkt:
Om vi inte kunde dela på det på det här viset skulle ingendera prenumerera. Min vän kan inte teckna abonnemanget, och även om hen är villig att betala hela kostnaden hade inte jag varit det.
Det här har därmed skapat en intäkt åt dem som annars inte skulle ha funnits, inte halverat intäktsmöjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

En vän och jag delar på ett sportstreamingabonnemang, då vi båda tycker att prissättningen är åt det magstarka hållet. Att hen inte kan teckna abonnemanget då hen inte är skriven i Sverige längre är även det en bidragande orsak. Landet hen bor i har inget avtal om den här sporten/ligan (svensk ishockey).

Jag har satt upp en lokal VPN-server för ändamålet.

Vår moraliska ståndpunkt:
Om vi inte kunde dela på det på det här viset skulle ingendera prenumerera. Min vän kan inte teckna abonnemanget, och även om hen är villig att betala hela kostnaden hade inte jag varit det.
Det här har därmed skapat en intäkt åt dem som annars inte skulle ha funnits, inte halverat intäktsmöjligheten.

Problemet här, missförstå mig inte nu, är att om alla i situationer likt eran (som delar konto) sa upp sitt abonnemang hade streaming-tjänsterna fått tänka över sin prissättning.

Jag menar ett tapp på 25% är nog en bra orsak till att fundera på ens prismodell.

Permalänk
Medlem

Att just SVT Play ligger i täten tillskrivs kostnaden – med ett svårare ekonomiskt får gratistjänsterna vind i seglen.

Kolla din deklaration och återkom om du tycker att SVT är gratis.

Nåja, vad gäller originalfrågan så delar jag inte lösenord på någon av dom betalda strömningstjänsterna jag har. Tar inte heller del av någon annans betalda strömningstjänst.

Permalänk
Musikälskare

Oj det var lågt, jag trodde det var massor som gjorde det för att dela kostnaden, jag delar med vänner och familjen överallt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Oj det var lågt, jag trodde det var massor som gjorde det för att dela kostnaden, jag delar med vänner och familjen överallt

Det är säkert fler som gör detta, men vågar inte berätta om det.

Permalänk
Medlem

Girighetstjänsterna*

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Not anymore... var tvungen att skaffa MITT EGET NETFLIX idag... Sorgen är stor :'(

Permalänk
Medlem

Hade gissat på tre av fyra... där ser man.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Dela är att bry sig, eller hur?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att så får delar är ju för det inte är dyrt...

Netflix: 129 kr
HBO MAX: 59 kr
Amazon Prime: 59 kr
Disney Plus: 89 kr
Totalt: 336 kr/mån

Det är detta som är så skrattretande när folk klagar på att dom måste betala för sina tjänster.

Det är INTE dyrt, det är faktiskt billigt. Men idag verkar vissa tro att det är någon slags välgörenhet som ska vara näst intill gratis.
Folk blinkar inte ens för att slösa ut 350 kr/månaden på ren skit, men att betala för 4 streamingtjänster är "göööör dyrt"...
Det är bara ett omoget och barnsligt argument. Nä, vill ni ha tjänsterna så betala för er, och nej det är inte på något sätt försvarbart att ladda ner via tonrentsidor bara för du är snål, PUNKT!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

"Att just SVT Play ligger i täten tillskrivs kostnaden – med ett svårare ekonomiskt läge får gratistjänsterna vind i seglen"

SVT Play har ju bra mycket bättre och vettigare innehåll, det är iaf av den anledningen jag tittar där mestadels. Betalar gör jag ju via skattsedeln så gratis är det ju inte.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Anledningen till att så får delar är ju för det inte är dyrt...

Netflix: 129 kr
HBO MAX: 59 kr
Amazon Prime: 59 kr
Disney Plus: 89 kr
Totalt: 336 kr/mån

Det är detta som är så skrattretande när folk klagar på att dom måste betala för sina tjänster.

Det är INTE dyrt, det är faktiskt billigt. Men idag verkar vissa tro att det är någon slags välgörenhet som ska vara näst intill gratis.
Folk blinkar inte ens för att slösa ut 350 kr/månaden på ren skit, men att betala för 4 streamingtjänster är "göööör dyrt"...
Det är bara ett omoget och barnsligt argument. Nä, vill ni ha tjänsterna så betala för er, och nej det är inte på något sätt försvarbart att ladda ner via tonrentsidor bara för du är snål, PUNKT!

Inte dyrt per tjänst men när varje tjänst har någon enstaka sak man vill se blir det snabbt dyrare. Jag tror att vi alla konsumenter väntade på en tjänst med allt likt Spotify. Dock har film/tv-bolagen inte fattat grejen och körde helt åt annat håll.

Till det ovan kanske man vill ha någon form av basutbud, SVT1-TV6 i alla fall. Vips så är vi uppe på 500-600 för TV.

Permalänk

Sa upp Netflix, men brorsan delar fortfarande HBO och Disney. Väldigt sällan jag kollar. Vore jag tvungen att betala själv så hade jag skippat det helt.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Inte dyrt per tjänst men när varje tjänst har någon enstaka sak man vill se blir det snabbt dyrare. Jag tror att vi alla konsumenter väntade på en tjänst med allt likt Spotify. Dock har film/tv-bolagen inte fattat grejen och körde helt åt annat håll.

Film/tv-bolagen har fattat grejen. De ser mycket hellre att Netflix/HBO/Amazon m.fl. bjuder över varandra för exklusiva rättigheter till de populära serierna. Det är ur deras synvinkel en mycket bättre affärsmodell än att bara få betalt per visat avsnitt på en sajt som har allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Film/tv-bolagen har fattat grejen. De ser mycket hellre att Netflix/HBO/Amazon m.fl. bjuder över varandra för exklusiva rättigheter till de populära serierna. Det är ur deras synvinkel en mycket bättre affärsmodell än att bara få betalt per visat avsnitt på en sajt som har allt.

Menar du äldre serier som t.ex. Vänner och The Office? Nya filmer/serier är ju i princip bara "Originals" där företagen pumpar in pengar för att vinna marknadsandelar. Varje filmstudio har en egen streamingtjänst där de landar dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Anledningen till att så får delar är ju för det inte är dyrt...

Netflix: 129 kr
HBO MAX: 59 kr
Amazon Prime: 59 kr
Disney Plus: 89 kr
Totalt: 336 kr/mån

Det är detta som är så skrattretande när folk klagar på att dom måste betala för sina tjänster.

Det är INTE dyrt, det är faktiskt billigt. Men idag verkar vissa tro att det är någon slags välgörenhet som ska vara näst intill gratis.
Folk blinkar inte ens för att slösa ut 350 kr/månaden på ren skit, men att betala för 4 streamingtjänster är "göööör dyrt"...
Det är bara ett omoget och barnsligt argument. Nä, vill ni ha tjänsterna så betala för er, och nej det är inte på något sätt försvarbart att ladda ner via tonrentsidor bara för du är snål, PUNKT!

Netflix kostar 179kr, HBO Max 99kr, de andra priserna stämmer. Sen har du Viaplay där det billigaste kostar 149kr och C-More/TV4 Play 149kr. Crunchyroll är även det 85kr.

Fast om du betalar för alla de tjänsterna finns det massa serier och filmer du inte kan kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Fast om du betalar för alla de tjänsterna finns det massa serier och filmer du inte kan kolla på.

Exakt! Betalar för 3-4 tjänster. Trots det slutar det ibland med att jag får dra hem det jag vill se på tveksamt sätt då sakerna inte finns att streama någonstans.

Vi har inte ett hållbart upplägg när man får betala för alla möjliga tjänster och ändå kan man inte se det man vill. Kultur borde va tillgängligt för alla och en smart betalmodell för innehåll måste jobbas fram.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1324358

Permalänk
Medlem

Hade gärna fått finnas billigare abonnemang med högsta kvalitet, men som var begränsade i hur många timmar per månad man fick kolla på dem i stället.

Betalar för 3-4 olika tjänster konstant, beroende på vart det går någon serie jag vill se för tillfället, men kollar verkligen inte många timmar per månad per tjänst, ibland ingen alls på vissa skulle jag tro. Delar ingen av dem.
Att då betala samma pris som t.ex. en barnfamilj där tjänsten utnyttjas flera hundra gånger så mycket, känns inte så rättvist.

Ge mig ett abonnang med UHD till halva priset med 20 timmar per månad maximalt utnyttjande i stället för att sabba kvaliten för mig när jag inte vill betala nästan 200kr i månaden för nåt jag utnyttjar i 5-6 timmar max per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Netflix kostar 179kr, HBO Max 99kr, de andra priserna stämmer. Sen har du Viaplay där det billigaste kostar 149kr och C-More/TV4 Play 149kr. Crunchyroll är även det 85kr.

Fast om du betalar för alla de tjänsterna finns det massa serier och filmer du inte kan kolla på.

Standard Netflix kostar 129. Jag har själv gått ner från Premium (179kr) till Standard då Premium inte kändes värt. Bild och ljudkvalitén blev inte så pass mycket sämre.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av shugge:

Varför syns inte denna nyhet på förstasidan? @landmarks

Verkar som det blev något knas där vid publicering, men vad jag ser är det löst nu Tack för att du uppmärksammade det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Film/tv-bolagen har fattat grejen. De ser mycket hellre att Netflix/HBO/Amazon m.fl. bjuder över varandra för exklusiva rättigheter till de populära serierna. Det är ur deras synvinkel en mycket bättre affärsmodell än att bara få betalt per visat avsnitt på en sajt som har allt.

Netflix,HBO, Amazon är med och producerar. Den klassiska filmstudion, broadcastern och produktionsbolagen är inte som det var förr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Standard Netflix kostar 129. Jag har själv gått ner från Premium (179kr) till Standard då Premium inte kändes värt. Bild och ljudkvalitén blev inte så pass mycket sämre.

Saknar ju Dolby atmos och 4K i standard. Det är dealbreaker för mig. Då kan jag lika gärna skippa streamingen.

Anyway.

Jag betalar för Primevideo och Youtube premium. Farsan på Viaplay och Discovery+ (tekniskt sett får han dem gratis via TV-abb men ändå). Sambons syster HBO och Disney.

Av dessa använder vi nästan exklusivt Disney och Youtube. Skulle delning försvinna så är det ingen förlust, jag hade ändå aldrig prenumererat på Viaplay, discovery+ och HBO. Disney däremot har en hel del bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Trodde ärligt talat att det var en högre siffra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Menar du äldre serier som t.ex. Vänner och The Office? Nya filmer/serier är ju i princip bara "Originals" där företagen pumpar in pengar för att vinna marknadsandelar. Varje filmstudio har en egen streamingtjänst där de landar dvs.

Nu är väl inte allt som stämplas "Original" producerat av streamingoperatören. Det verkar vara en lite flytande gräns mellan "Original" och "Exclusive":

Skrivet av Random snubbe på nätet:

Netflix uses the term "original" when it has exclusive first run rights for a series in a territory. That means "made by Netflix" content like Orange Is The New Black or Bojack Horseman as well as things like Peaky Blinders which is a BBC show that Netflix holds exclusive distribution rights for in North America. Better Call Saul is a Netflix original in the UK although it's on AMC in the US and only available on Netflix as a second run title.

Det är inte ovanligt att storserier har börjat hos någon annan studio men sedan "tagits över" av en operatör och de står för finansieringen av nya säsonger.

Skrivet av Jumpcut:

Netflix,HBO, Amazon är med och producerar. Den klassiska filmstudion, broadcastern och produktionsbolagen är inte som det var förr.

Ja, självklart. När de väl har hittat en serie som drar tittare vill de ha fler avnitt. Men detta är väl ytterliggare ett argument för att studion inte vill ha sin ersättning baserad enbart på strömmade avsnitt? Vilket var det jag försökte få fram i mitt inlägg. Jag tror ingen annan än konsumenterna är intresserade av en "Allting på samma ställe"-lösning (för samma pris som Spotify). Visst kan vi få se viss konsolidering när fler och fler upptäcker att deras satsningar inte bär sig ekonomiskt, men "allt på ett ställe" - det förblir nog en dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Ja, självklart. När de väl har hittat en serie som drar tittare vill de ha fler avnitt. Men detta är väl ytterliggare ett argument för att studion inte vill ha sin ersättning baserad enbart på strömmade avsnitt? Vilket var det jag försökte få fram i mitt inlägg. Jag tror ingen annan än konsumenterna är intresserade av en "Allting på samma ställe"-lösning (för samma pris som Spotify). Visst kan vi få se viss konsolidering när fler och fler upptäcker att deras satsningar inte bär sig ekonomiskt, men "allt på ett ställe" - det förblir nog en dröm.

Vad du menar med studion vet jag inte riktigt, alltså vad din definiton är. Men dom som producerar innehåll skiter egentligen i affärsmodellen så länge dom får tillräckligt bra betalt och inte behöver ta hela risken själv. Finansiering av produktionen är en viktig del. När jag säger "skiter i" menar jag att dom är flexibla och kan tänka sig massor av olika deals så länge dom får sina pengar, producenterna blir mer och mer kreativa allteftersom tittarna blir mer och mer fragmenterade.
En allting på samma ställe lösning kommer ha svårt att leverera ovan variabler, så jag håller med om att det känns långsökt. Den klassiska amerikanska syndikeringen fortsätter att utvecklas och leva.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata