Google testkör nyhetsflöde på startsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

God morgon,
Jag stötte på följande nu på morgonkvisten när jag skulle felsöka ett felmeddelande som uppstod när jag skulle sätta upp plocate (en snabbare variant av locate).
Jag kan väl tycka att detta inte är så "snyggt" gjort av DDG.
https://imgur.com/5QhIyWr.png

Men jag kanske "internetade" fel.

Ehh… what? Ser ju helt sjukt ut, hoppas det var en bug eller plocate är en stad i gaza

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag skrev att _inte_ filtrera. Så ja, vi menar nog samma sak.

För övrigt så, per definition, är det inte censur när det inte är påtvingat av staten. Tycker folk ropar censur allt för lättvindigt generellt.

Din s.k. definition är inte korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Din s.k. definition är inte korrekt.

Från länken:
"granskning som ngn myndighet underkastar skrift, innan den får tryckas"

Edit: Och från wikipedia:
"Censur (av latinets censere, granska) är en av offentlig myndighet, eller av någon annan, utövad förhandsgranskning eller retroaktivt hindra, ofta litteratur, film, teater, brev etcetera, som anses obscena, politiskt oacceptabla eller hotar säkerheten.[1][2][3][4] Tidningar och andra massmedier kan censurera sig själva, så kallad självcensur, men vanligtvis syftar ordet censur på statlig censur, som i regel är lagstadgad. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

God morgon,
Jag stötte på följande nu på morgonkvisten när jag skulle felsöka ett felmeddelande som uppstod när jag skulle sätta upp plocate (en snabbare variant av locate).
Jag kan väl tycka att detta inte är så "snyggt" gjort av DDG.
https://imgur.com/5QhIyWr.png

Men jag kanske "internetade" fel.

Jag vet ärligt talat inte varför du länkar detta till mig, och inte riktigt heller vad du vill ha sagt. Google ger väldigt annorlunda resultat. Utan att gräva sig ner i vad DDGs resultat är har jag ingen aning om det var rimligt eller ej. Oavsett en mycket klantig implementation.

För att förtydliga: Jag har inte försvarat DDGs filtrering. Jag motsatte mig enbart att sökmotorer kategoriskt inte bör filtrera. Jag tycker dock att det bör filtreras väldigt sparsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag vet ärligt talat inte varför du länkar detta till mig, och inte riktigt heller vad du vill ha sagt. Google ger väldigt annorlunda resultat. Utan att gräva sig ner i vad DDGs resultat är har jag ingen aning om det var rimligt eller ej. Oavsett en mycket klantig implementation.

För att förtydliga: Jag har inte försvarat DDGs filtrering. Jag motsatte mig enbart att sökmotorer kategoriskt inte bör filtrera. Jag tycker dock att det bör filtreras väldigt sparsamt.

Anledning till att jag länkar det till dig är för att du uttryckte att du ville att jag skulle utveckla.
Så jag tänkte jag skulle utveckla med ytterligare information om varför jag avråder att använda Duckduckgo och Brave (Webläsare som sökmotor).
Det är väl trevligt om man kan bidra med ytterligare fakta/bevis så att du och andra kan ta med er detta vidare.
Varsågod.

@medbor : Ja, lite intressant kan man väl kalla det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Från länken:
"granskning som ngn myndighet underkastar skrift, innan den får tryckas"

Edit: Och från wikipedia:
"Censur (av latinets censere, granska) är en av offentlig myndighet, eller av någon annan, utövad förhandsgranskning eller retroaktivt hindra, ofta litteratur, film, teater, brev etcetera, som anses obscena, politiskt oacceptabla eller hotar säkerheten.[1][2][3][4] Tidningar och andra massmedier kan censurera sig själva, så kallad självcensur, men vanligtvis syftar ordet censur på statlig censur, som i regel är lagstadgad. "

Läste du de andra alternativen eller var det inte lika kul? Censur är inte begränsat till myndigheter. Det står lite längre ned på samma länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Läste du de andra alternativen eller var det inte lika kul? Censur är inte begränsat till myndigheter. Det står lite längre ned på samma länk.

Men jösses vad passiv-aggresiva folks ska vara.

Jag läste nr 3 också, vilken jag antar du syftar på, då övriga ej används längre. Punkt 3 pratar om vad som normalt beskrivs som kvalitetskontroll. Jag kan ju ha missförstått, men antog att det inte detta som det syftades på här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

God morgon,
Jag stötte på följande nu på morgonkvisten när jag skulle felsöka ett felmeddelande som uppstod när jag skulle sätta upp plocate (en snabbare variant av locate).
Jag kan väl tycka att detta inte är så "snyggt" gjort av DDG.
https://imgur.com/5QhIyWr.png

Men jag kanske "internetade" fel.

Um vem använder sökmotor när AI finns tillgängligt numera? 😹

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Um vem använder sökmotor när AI finns tillgängligt numera? 😹

Alla som vill ha rimliga och korrekta resultat. "AI" är många år från att vara ett vettigt verktyg för sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alla som vill ha rimliga och korrekta resultat. "AI" är många år från att vara ett vettigt verktyg för sånt.

Tycker både Rix och ChatGPT fungerar utmärkt när man vill veta lite basala saker som man inte orkar skumma igenom massa olika sidor för. "Show me an hello world example with a bash script that takes 4 inputs" osv.