Permalänk
Medlem

Råd inför datorköp - 25-28k

Tjena!

Jag har snickrat ihop en ny dator från Inet och skulle gärna vilja ha lite input från er. Den kommer främst användas för spelande i 2560x1440p, men hoppas att kunna uppgradera skärmen till en 34" 3440x1440p inom relativt snar framtid.

Jag vill gärna hålla mig inom NVIDIA:s grafikkort, men resten av komponenterna är det inga problem att byta ut mot bättre eller mer värde/krona. Håller mig också helst till att Inet ska bygga datorn åt mig. Windows lär jag köpa i efterhand och installera själv

https://www.inet.se/datorbygge/b1429945/datorbygge

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalteLS:

Tjena!

Jag har snickrat ihop en ny dator från Inet och skulle gärna vilja ha lite input från er. Den kommer främst användas för spelande i 2560x1440p, men hoppas att kunna uppgradera skärmen till en 34" 3440x1440p inom relativt snar framtid.

Jag vill gärna hålla mig inom NVIDIA:s grafikkort, men resten av komponenterna är det inga problem att byta ut mot bättre eller mer värde/krona. Håller mig också helst till att Inet ska bygga datorn åt mig. Windows lär jag köpa i efterhand och installera själv

https://www.inet.se/datorbygge/b1429945/datorbygge

Tack på förhand!

Skulle nog gå att spara upp mot en tusenlapp genom att köra på en R5 7600x parat med ett b650/b650e mobo, men samtidigt kan du nog spara in lite på moderkort på ditt nuvarsnde bygge också. Enligt HUB är en 7600x i genomsnitt 3-4% snabbare än en 13600k i 1440p parat med ett 4090 i deras konfiguration. Alltså spelar det ingen roll men framtida uppgraderingsmöjlighet på AM5 plattformen sägs vara bättre än på intels nuvarande plattform, lite spekulation men kan vara värt att ta i beaktande.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Jag byggde nyligen helt själv (tagit kompisar som stöd innan) för första gången som oteknisk snart 40-åring. Var faktiskt oväntat lätt och roligt med stöd av youtube, kan jag varmt rekommendera om du vill spara några tusenlappar!

Jag hade som ovanstående också använt mig av en 7600 eller 7600x, det går loss på runt 10k för allt utom GPU (lite extra om du är noga med färger, rgb osv).

Det lämnar runt 15k för Gpu i din budget, skall du prompt ha nvidia rekommendationer jag 4080 för runt 15 eller 4070 för runt 8 (och sparar lite inför framtida uppgradering). 4070ti ses som ett av de sämre värdena den här generationen.

Personligen hade jag nog köpt ett 7800xt och sparat lite inför nästa generation, eller ett 7900xtx och smällt på lite extra då jag tycker AMD erbjuder mer per krona än nvidia.

Lycka till med ditt köp!

Permalänk

Jag själv byggde ihop denna för 1månad sedan och är sjukt nöjd. Jag nyttjade dock röda laget fullt ut, men slänger upp den ifall du skulle öppna ögonen för det alternativt egna justeringar.

Mycket ljus och RGB då P12:an i mig fortfarande lever kvar, lycka till!

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Impopulär åsikt (?), ett 4070Ti kan vara det i längden dyraste köpet denna generation. Sett ur synpunkten att man betalar över 11k för ett kort som likt 3070Ti riskerar att stöta på problem om bara 2-3 år. Självklart inga problem om man normalt brukar byta kort så ofta, blir kanske lite kortare mellanrum bara.

Jag personligen hade antingen
Maxat alla delar utom grafikkort och kört på ett 4070, hade hamnat någon hundring under budget. Fått en grund som håller länge, kan uppgraderas längre fram och där GPUn uppgraderas direkt nästa generation eller något.
Eller sparat igen så mycket som möjligt, kanske ändå spräckt budgeten någon hundring, och kört på ett 4080. Hade blivit ett bygge som man kanske inte brytt sig om att uppgradera med åren, kanske CPU, men håller längre på andra sättet.
https://www.inet.se/datorbygge/b1430037/max-4070

https://www.inet.se/datorbygge/b1430038/4080

Edit: ser att icke-färgblinda håller med om 4070 Ti. Som folk säger annars, utöver de 899 kr för byggnation kan det bli någon tusenlapp mindre av att beställa från olika sidor och bygga själv. Hade givit utrymme för ett 4080 t.ex.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen samtliga svar i tråden, tack ska ni ha! Gav mig mycket att fundera över under dagen/kvällen.

@Snusious, jag tror du träffade mitt i prick med ditt andra förslag. Jag har gått fram och tillbaka mellan vilket grafikkort jag ska välja och har försökt resonera med mig själv i en evighet. 4090 är oslagbart bäst, men helt vansinnigt dyr. 4080 är lite "rimligare", men fortfarande svindyr och kommer enligt rykte KANSKE prissänkas av ett 4080 ti till våren. 4070 ti kändes som en bra nivå tills jag såg det ni skrev, och sedan kollade upp, att det blir det dyraste alternativet i längden. Anledningen att jag lutar mot NVIDIA är att deras DLSS-teknologi verkar så pass mycket bättre än AMD:s motsvarighet, så det känns tryggare att köpa ett sådant kort.

Efter många om och men tror jag att jag siktar in mig på det 4070, med processor och mobo enligt nedan. Att skapa en rejält bra grund nu på alla fronter utom GPU, för att sedan eventuellt uppgradera om ett par år med nästa generation känns helt rätt.

Lär nog vänta med själva köpet ett tag till då vi närmar oss både Black Friday och jul, men det ger mig också mer tid att övertala mig själv till att bygga ihop det hela med egna händer

https://www.inet.se/datorbygge/b1430088/datorbygge

Permalänk

Köp inte 4000 serien ventus kort, dom verkar ha börjat spara in på allt. 3000 serien hade backplate i metall, nu är det plast....

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4070-DUAL-... Bättre att köpa detta, jag har det och är mycket nöjd.

Varför har du valt slöa minnen? Bättre å ta https://www.inet.se/produkt/5304964/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

Varför har du tagit 7900x3d ? 7800x3d är snabbare och bättre för spel och dessutom billigare.

Du borde ta https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass... som cpu kylare, böst i prisklassen...

Är faktiskt mycket nöjd med mitt 4070 som har 8 pinn, vilket är bra, 12vhpwr som dom andra 4000 korten har, verkar ju kunna gå sönder random och smälta kontakten.

Jag kör en 7800x3d och kunde inte vara mer nöjd, kommer nog vara den bästa gaming cpun i ett bra tag.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalteLS:

Uppskattar verkligen samtliga svar i tråden, tack ska ni ha! Gav mig mycket att fundera över under dagen/kvällen.

@Snusious, jag tror du träffade mitt i prick med ditt andra förslag. Jag har gått fram och tillbaka mellan vilket grafikkort jag ska välja och har försökt resonera med mig själv i en evighet. 4090 är oslagbart bäst, men helt vansinnigt dyr. 4080 är lite "rimligare", men fortfarande svindyr och kommer enligt rykte KANSKE prissänkas av ett 4080 ti till våren. 4070 ti kändes som en bra nivå tills jag såg det ni skrev, och sedan kollade upp, att det blir det dyraste alternativet i längden. Anledningen att jag lutar mot NVIDIA är att deras DLSS-teknologi verkar så pass mycket bättre än AMD:s motsvarighet, så det känns tryggare att köpa ett sådant kort.

Efter många om och men tror jag att jag siktar in mig på det 4070, med processor och mobo enligt nedan. Att skapa en rejält bra grund nu på alla fronter utom GPU, för att sedan eventuellt uppgradera om ett par år med nästa generation känns helt rätt.

Lär nog vänta med själva köpet ett tag till då vi närmar oss både Black Friday och jul, men det ger mig också mer tid att övertala mig själv till att bygga ihop det hela med egna händer

https://www.inet.se/datorbygge/b1430088/datorbygge

Jaaa bygg själv, det är kul!
Blir lite mer alternativ att välja mellan också. Speciellt bra om man t.ex. ska passa på under BF och så.

Noteringar om det du lade upp nu:
7900X3D, undvik den. Det är nedgradering från 7800X3D (och dyrare).
RAM har blivit några långsammare (och dyra) stickor. Satsa på 6000 MHz och CL30 helst (max CL36).
Kylaren är en slim modell. Räcker kanske men blir på gränsen. Bättre (och tystare) med en ordentlig kylare. Thermalright Peerless Assassin, länk, är den absolut mest prisvärda luftkylaren. Finns ett par andra lika presterande men något dyrare också, dyker inte upp i byggaren pga vikt men bygger man själv finns alternativen. I princip kolla dem med två fläktar.
Nätaggregatet är bra och räcker mer än väl för detta men för lite mer framtidssäkerhet kanske man ska ta 850 W. Även att ta ATX 3 hade varit trevligt. Finns en del alternativ, man kan se vad som dyker upp på BF och så.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Köp inte 4000 serien ventus kort, dom verkar ha börjat spara in på allt. 3000 serien hade backplate i metall, nu är det plast....

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4070-DUAL-... Bättre att köpa detta, jag har det och är mycket nöjd.

Varför har du valt slöa minnen? Bättre å ta https://www.inet.se/produkt/5304964/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-...

Varför har du tagit 7900x3d ? 7800x3d är snabbare och bättre för spel och dessutom billigare.

Du borde ta https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass... som cpu kylare, böst i prisklassen...

Är faktiskt mycket nöjd med mitt 4070 som har 8 pinn, vilket är bra, 12vhpwr som dom andra 4000 korten har, verkar ju kunna gå sönder random och smälta kontakten.

Jag kör en 7800x3d och kunde inte vara mer nöjd, kommer nog vara den bästa gaming cpun i ett bra tag.

Skrivet av Snusious:

Jaaa bygg själv, det är kul!
Blir lite mer alternativ att välja mellan också. Speciellt bra om man t.ex. ska passa på under BF och så.

Noteringar om det du lade upp nu:
7900X3D, undvik den. Det är nedgradering från 7800X3D (och dyrare).
RAM har blivit några långsammare (och dyra) stickor. Satsa på 6000 MHz och CL30 helst (max CL36).
Kylaren är en slim modell. Räcker kanske men blir på gränsen. Bättre (och tystare) med en ordentlig kylare. Thermalright Peerless Assassin, länk, är den absolut mest prisvärda luftkylaren. Finns ett par andra lika presterande men något dyrare också, dyker inte upp i byggaren pga vikt men bygger man själv finns alternativen. I princip kolla dem med två fläktar.
Nätaggregatet är bra och räcker mer än väl för detta men för lite mer framtidssäkerhet kanske man ska ta 850 W. Även att ta ATX 3 hade varit trevligt. Finns en del alternativ, man kan se vad som dyker upp på BF och så.

Detta är varför jag uppskattar Sweclockers så mycket. Tack ska ni ha för ytterligare återkoppling och hjälp! Jag försöker vara så noggrann som möjligt i jämförelserna, men just 7800x3d vs 7900x3d hade jag inte jämfört (utan föll istället för "bigger number and more expensive = better).

Ska fortsätta kika på vilket 4070-kort som blir bäst - uppskattar tipset blue eyed devil. Kommer nog bero lite på hur eventuella reor ser ut när det väl är dags, men bra att ha i åtanke vilka som har plast och inte.

Anledningen att jag hade valt slöare minnen var för att inets datorbyggare inte tillåter minnen som överstiger moderkortets standardhastighet. Så vitt jag vet går det inte att "komma runt" den begränsningen.
EDIT: Såg nu att det visst går att komma runt begränsningen!

Finns kanske också ett argument för att välja nätaggregat med 1000W, då det är det som krävs för 4090. Antagligen kommer ju minst ett av nästa generations kort också kräva detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalteLS:

Detta är varför jag uppskattar Sweclockers så mycket. Tack ska ni ha för ytterligare återkoppling och hjälp! Jag försöker vara så noggrann som möjligt i jämförelserna, men just 7800x3d vs 7900x3d hade jag inte jämfört (utan föll istället för "bigger number and more expensive = better).

Ska fortsätta kika på vilket 4070-kort som blir bäst - uppskattar tipset @blue eyed devil. Kommer nog bero lite på hur eventuella reor ser ut när det väl är dags, men bra att ha i åtanke vilka som har plast och inte.

Anledningen att jag hade valt slöare minnen var för att inets datorbyggare inte tillåter minnen som överstiger moderkortets standardhastighet. Så vitt jag vet går det inte att "komma runt" den begränsningen.

Finns kanske också ett argument för att välja nätaggregat med 1000W, då det är det som krävs för 4090. Antagligen kommer ju minst ett av nästa generations kort också kräva detta.

Sista styckena:

Så kommer runt du det på datorbyggaren.

1000 W. Om man verkligen vill täcka alla hörn ja. Tycker dock att allt utom möjligen absoluta toppkortet bör klaras med 850 W. Ett undervoltat 4090 t.ex. borde inte vara några problem med 850 W.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Sista styckena:
<Uppladdad bildlänk>
Så kommer runt du det på datorbyggaren.

1000 W. Om man verkligen vill täcka alla hörn ja. Tycker dock att allt utom möjligen absoluta toppkortet bör klaras med 850 W. Ett undervoltat 4090 t.ex. borde inte vara några problem med 850 W.

Haha, såg det precis i datorbyggaren och redigerade även min tidigare kommentar. Kul tajming.

Hmm, det låter rimligt. Man kan ju också hoppas att de lägger en del krut på att effektivisera energikonsumtionen av framtida kort, så att allt över 850 W blir overkill. Ska bli spännande att se.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Black friday börjar närma sig med stormsteg och som det ser ut nu är det bygget nedan som kommer köras på! Någon som har några tankar om det? (beroende på vilka reor som är aktuella så kommer delar bytas ut mot likvärdigt)

https://www.inet.se/datorbygge/b1439442/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalteLS:

Black friday börjar närma sig med stormsteg och som det ser ut nu är det bygget nedan som kommer köras på! Någon som har några tankar om det? (beroende på vilka reor som är aktuella så kommer delar bytas ut mot likvärdigt)

https://www.inet.se/datorbygge/b1439442/datorbygge

Det här bygget presterar drygt 30 % bättre i 1440p.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/J2geARC2HLE094dNu7Tb4-QNYrU/maltels

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalteLS:

Black friday börjar närma sig med stormsteg och som det ser ut nu är det bygget nedan som kommer köras på! Någon som har några tankar om det? (beroende på vilka reor som är aktuella så kommer delar bytas ut mot likvärdigt)

https://www.inet.se/datorbygge/b1439442/datorbygge

Ser bra ut som grund. Förhoppningsvis då med någon rea på BF sen.
Sett till var priser har legat och borde kunna ligga på BF så är framförallt GPUn någon tusenlapp för dyr kan tyckas, allt annat någon hundralapp/styck för dyrt.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Uppskattar förslaget, men som jag skrev tidigare i tråden kommer jag sikta på att skapa en så framtidssäker grund som möjligt, minus själva graffikkortet som jag avser att byta inom ~3 år. Föredrar därför min version med bättre moderkort och billigare GPU, även om ditt förslag givetvis kommer vara bättre prestandamässigt på kortare sikt. Tack ändå!

Skrivet av Snusious:

Ser bra ut som grund. Förhoppningsvis då med någon rea på BF sen.
Sett till var priser har legat och borde kunna ligga på BF så är framförallt GPUn någon tusenlapp för dyr kan tyckas, allt annat någon hundralapp/styck för dyrt.

Tack för återkoppling! Det är ungefär samma tanke jag har - hoppas kunna sänka totalkostnaden med 1-2 tusenlappar beroende på vilka reor som blir aktuella.