Helgsnack: Hur mycket skärmtid har du?

Permalänk
Medlem

Mitt jobb består av att stirra på skärmar några timmar om dagen, sen tillkommer all tid i samtal och sms/mms på mobilen.
Jag försöker undvika skärmarna så mycket det bara går, är ute på fältet så mycket jag bara kan.
Ska man bygga relationer med kunder kan man inte sitta och stirra på veckoschemat eller gamla fakturor 8 timmar om dagen.

Permalänk
Medlem

12 timmar om dagen skulle jag tro. Skärmar hemma, på jobbet och mobilen är alltid med överallt. Den visar 3 timmar på dag ungefär.

Permalänk
Medlem

På vardagar blir det minst 8 timmar om dagen pga jobbet, men på helgerna försöker jag skala ner helt. Det kan bli 1-2 timmar på morgonen innan resten av familjen vaknar eller på kvällen. Mobilen låter jag vara sålänge inte något ringer mig annars är det frugan som får ringa alla samtal
Varför så lite tid på helgerna är för att jag vill hinna spendera så mycket tid som möjligt med barnen innan en ny vecka börjar igen och då det inte blir många timmar jag träffar dem innan läggdags.

Permalänk
Medlem

Jag tvingar mig ut och gå minst 30min per dag, annars spenderar jag min lediga tid framför dator/spelkonsol/film/mobil. Sjukt egentligen.

Ja, ibland drar jag ut och fotograferar, då kan det bli några timmar.

Permalänk
Medlem

Igår klockade jag 16 timmar total skärmtid (dator hemma och på jobb). Då räknar jag inte ens in mobilen.
Försöker ta mig ut i friska luften åtminstone en timme om dagen men man har blivit så förbannat lat på äldre dar.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Förmodligen alldeles för mycket.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Heroinister trivs garanterat också sålänge dom väl har sitt heroin, problemen startar när man måste "tända av".

Dummaste jag läst. Jämföra heroin med skärmtid?
Sitta vid en skärm har inga biverkningar vad jag vet i jämförelse med heroin som förutom är fysiskt beroendeframkallande har "de kända biverkningarna förstoppning, svårighet att urinera, andningsdepression, risk för överdosering, minskning av pupillens diameter mios, mensrubbningar, minskad sexlust, kräkningar utan illamående av den typ som drabbar alkoholister. Heroin har dock liten eller ingen påverkan på de kroppsliga organen som levern eller njurarna. (Dock påverkar det centrala nervsystemet i den grad att kroppens egen endorfinproduktion nästan eller helt upphör.)"

Permalänk
Medlem

Jösses på arbetet ca 2 h hemma för mycket men jag är solo så det är lugnt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Mellan 6-8 h/dag framför datorn hemma...fy fasiken!

Är ute på dagarna så man får ju lite luft iallafall men då kollar man ju mobilen ganska mycket

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en massa säger "för mycket"? Vad är det som gör det för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Förstår inte varför en massa säger "för mycket"? Vad är det som gör det för mycket?

Instämmer helt, vad är för mycket? Allt är subjektivt det finns inga för "mycket el för lite"..och därvid heller inget patologiskt vilket några har framfört allt handlar om val, svårare än så är det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Dummaste jag läst. Jämföra heroin med skärmtid?
Sitta vid en skärm har inga biverkningar vad jag vet i jämförelse med heroin som förutom är fysiskt beroendeframkallande har "de kända biverkningarna förstoppning, svårighet att urinera, andningsdepression, risk för överdosering, minskning av pupillens diameter mios, mensrubbningar, minskad sexlust, kräkningar utan illamående av den typ som drabbar alkoholister. Heroin har dock liten eller ingen påverkan på de kroppsliga organen som levern eller njurarna. (Dock påverkar det centrala nervsystemet i den grad att kroppens egen endorfinproduktion nästan eller helt upphör.)"

Men dom kan få ett jävligt socialt liv och rejält med motion

Min poäng dock (som du helt verkat ha missat) var att bara för att man trivs med att göra någonting så är det inte säkert att det är bra för en.

Skrivet av Hyllbert:

Förstår inte varför en massa säger "för mycket"? Vad är det som gör det för mycket?

För mycket betyder antagligen att dom ser att det finns både vettigare och roligare saker man hade spenderat sin tid med om det inte vore för dessa skärmar.
Att depression, ångest och ensamhet sprider sig som en löpeld i dessa tider kan såklart också ha med saken att göra.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Förstår inte varför en massa säger "för mycket"? Vad är det som gör det för mycket?

Vi är ju varelser som utvecklas, förökar oss och existerar i sociala sammanhang, ta bort det sammanhanget och...

Det är bara fråga vilken arbetsgivare som helst, och speciellt inom serviceyrken, där man möter människor (potentiella arbetstagare) som knappt kan skriva, inte förstår sociala koder, inte förstår vad som krävs av dom, osv. osv.

Lägg till att människor är mer (känner sig mer) ensamma än någonsin och män som grupp verkligen sticker ut i den statistiken, så...

Beror allt på skärmtid? Säkerligen inte..men att tro att det inte har någon negativ påverkan är ju bara dumt.

Permalänk
Medlem

Mest skadligt är det väll för barn som får "gam nacke" i tidig ålder och får också ryggproblem och andra problem som hör till åldringar och eller mycket stillasittande.
Hos mig varierar et väldigt, idag är nog en speldag och då är det mycket skärmtid medan vissa dagar handlar det om minuter hela dagen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

0-5h om dagen, oftast närmare noll. Inkluderat telefon, dator och TV.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

15-16 timmar i vardagen är min uppskattning, mindre under vissa helger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Men dom kan få ett jävligt socialt liv och rejält med motion

Min poäng dock (som du helt verkat ha missat) var att bara för att man trivs med att göra någonting så är det inte säkert att det är bra för en.

Jag har fysiska problem som gör att jag inte kan röra mig som de flesta. Jag kan inte träna som jag kunde tidigare, så alternativet till att sitta vid datorn hade varit att sitta här hemma och inte göra nåt alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Tänkte att det blir 6-8 timmar på jobbet och that's it. Men så är det förstås inte. Inräknat med mobil och TV är det nog närmare 12-16 timmar. Önskar jag att det var färre timmar? Kanske. Det är ju helt subjektivt om man tycker det är värt eller ej, men i slutändan har jag ett intresse som kräver mycket skärmtid, så det är ändå helt ok för mig.

Permalänk
Medlem

Back in the days, när Wow var betydligt mer populärt, så ställde man frågan...hur många timmar spenderar du INTE framför skärmen?

Permalänk

Omkring 9 timmar framför skärmar under jobbtid, sedan 1-2 timmar vid tv med familjen, 4 timmar skärm på enligt mobilen dock ibland samtidigt som de andra aktiviteterna. Sedan 1 timmar vid datorn privat/egna företaget. Så omkring 15 timmar på en vardag. Låter heltsjukt när man summerar det känns som det är mindre tid än så.
På helgen är det det nog 4 timmar på mobilen, 3 timmar vid tv:n, 2 timmar vid datorn. Så omkring 9 timmar.

Permalänk
Medlem

Dygnet runt. Så mycket jag vill. Så länga man stretchar och rör på påkarna

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter så är det ju mycket skärm även i mitt jobb idag. Två skärmar i bussarna numer, dels Buss-PCn med vad jag ska köra för linjer och sen skärmen för gröna resan och en del annat. Börjar mer och mer kännas som i ett flygplan.

Hemma blir det en hel del. Det är ju ett intresse och en hobby, såväl som framför datorn som framför TVn med en film. Det enda jag kan känna blir för mycket är väl pillandet på mobilen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det finns nån idé om att skärmtid är dåligt, varför det? I sig är inte skärmar dåliga. Kanske lite dåliga för ögonen, de behöver fokusera långt bort ibland.

Att folk tittar på skit (social media) på sina skärmar, och inte rör på sig är ett annat problem. Det är inte skärmarnas fel.

Permalänk
Medlem

Skärmtid 100% av min vakna tid känns det som.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

På jobbet blir det 8 timmar. Sen blir det väl nån timme på vardagar. Det är så dumt att man har appar för att övervaka sin träning, t.ex. StrenghtLog, så nu använder man ju telefonen på gymmet oxå.

Men på helger blir det faktiskt ganska lite för mig.

Permalänk
Medlem

Jadu, kollar lite på mobilen medan jag äter frukost, sen datorn hela dagen på jobbet förutom lunch och sen oftast från att jag har kommit hem och lagat mat tills jag sover igen. Så typ 14-16 timmar per dag.

Ganska illa när man bryter ner det så där.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån och mina hobbys har vart kring datorn så det känns som att det är 100% av min vakna tid nästan...

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Avstängd

På jobbet skulle jag säga i genomsnitt 4 timmar per dag då jag knappt sitter där alls vissa dagar och ibland blir det 8 timmar vid datorn. Hemma blir det ofta mycket skärmtid eftersom jag gärna spelar tv-spel eller kollar youtube/streaming så kanske 6 timmar där.
Det som jag verkligen vill dra ner på är timmarna på mobilen. Jag snittar mellan 2-3 timmar per dag (lite på jobbet, lite på fritiden och lite i sängen innan jag ska sova) vilket är galet då mycket av den tiden går åt till meningslösa saker som Tiktok. Får för mig att jag har fått sämre koncentrationsförmåga sen jag började med Tiktok för så fort jag får en lugn stund så sitter jag där och kollar videos istället för att läsa en bok eller något.

Permalänk
Medlem

När jag dör så ska jag säga som mina sista ord: Jag önskar jag spenderat mindre tid med familj och vänner och mer tid framför skärmen!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Musikälskare

80-90% vardag, 60-70% helg skulle jag gissa på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?