Helgsnack: Hur mycket skärmtid har du?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur mycket skärmtid har du?

Skärmar av olika slag finns överallt och det är praktiskt taget omöjligt att i vår vardag undvika dessa. Hur mycket skärmtid har du om dagarna?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sån där fråga som är obehaglig att tänka på ens. Mitt jobb är 90% skärm, mina hobbies är lätt 80% skärm baserade (i tid) och till det kommer alla ärenden man sköter med skärmen, all daglig informationskonsumption och dom små dopaminhits man behöver för att kunna hålla ihop det när småbarnslivet gör att man håller på att lösas upp. Lägg på det till allt passivt skärmande, som barnprogram och skärmen i bilen eller nyhetsmorgon när man preppar för dagen. Det blir lättare att räkna tid utan skärm i mitt liv och det känns, normalt?, vilket jag knappt vet hur jag ska tänka kring. Å ena sidan kan jag inte se att det skulle ändras, det är nästan ett rekvisit för ett modernt liv med allt det innebär. Å andra sidan så dras jag till skärmen, som nu när jag skriver här istället för att göra något annat jag skulle kunna göra. Så sammanfattningsvis så tror jag är skärmlös kanske 3-4 timmar om den vakna dagen. Det är då när vi äter, delar av matlagning, hämtar/lämnar barn, leker med dom minsta och nattning typ. Räknar vi inte passivt skärmande så blir det väl uppåt 6 timmar utan en vanlig dag, men nästan aldrig mer helt skärmfri tid än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

En sån där fråga som är obehaglig att tänka på ens. Mitt jobb är 90% skärm, mina hobbies är lätt 80% skärm baserade (i tid) och till det kommer alla ärenden man sköter med skärmen, all daglig informationskonsumption och dom små dopaminhits man behöver för att kunna hålla ihop det när småbarnslivet gör att man håller på att lösas upp. Lägg på det till allt passivt skärmande, som barnprogram och skärmen i bilen eller nyhetsmorgon när man preppar för dagen. Det blir lättare att räkna tid utan skärm i mitt liv och det känns, normalt?, vilket jag knappt vet hur jag ska tänka kring. Å ena sidan kan jag inte se att det skulle ändras, det är nästan ett rekvisit för ett modernt liv med allt det innebär. Å andra sidan så dras jag till skärmen, som nu när jag skriver här istället för att göra något annat jag skulle kunna göra. Så sammanfattningsvis så tror jag är skärmlös kanske 3-4 timmar om den vakna dagen. Det är då när vi äter, delar av matlagning, hämtar/lämnar barn, leker med dom minsta och nattning typ. Räknar vi inte passivt skärmande så blir det väl uppåt 6 timmar utan en vanlig dag, men nästan aldrig mer helt skärmfri tid än så.

För mig är det detsamma. Innan barnen var all vaken tid skärmtid förutom promenader.
Nu är det för mig som för takeoninja. När jag steker korv har jag inte mobilen framme och när vi äter frukost, lunch eller middag är inte en skärm på. Men när maten är i magen så kommer skärmen nog fram.

EDIT: Jag tycker inte att det är fel eller för mycket. Jag väljer ju det, jag vill det. Datorn är min allt-i-allo-maskin. (en mobil är en liten dator). Med den kan jag göra allt i stort sett och det är i stort sett all min underhållning också.

Men när jag inte vill, ja då kan jag gå ut eller hitta på nått annat.

tillägg, min syn på skärmtid.
Permalänk
Medlem

Jobbar som CNC operatör så skärmtid ingår i jobbet. Men det är mest när ändringar eller byta program eller köra nya jobb. Så kanske 12 timmar om dagen, 8 timmar på jobbet och typ 4 timmar privat.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Räknas jobbet? Har 4 skärmar av olika slag framför mig när jag kör tåg.
Lägg sen till att mycket av fritiden också läggs framför skärmen...

Citat:

Hur mycket skärmtid har du?

Jag tror det korta svaret är "för mycket".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jobbar som systemutvecklare och har programmering/spel som fritidssyssla också. Kanske blyga 10-16 timmar om dagen:
- 8 timmar jobb
- 2-6 timmar hemma

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Ungefär 16h om dagen, ibland lite mer.

Sällan mindre.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

24h, har även på datorn med skärm som spelar upp youtubeklipp när jag sover.

Det finns några undantag, då mitt gym inte tillåter mobiltelefoner i bastun eller Jacuzzin. Ja, jag ska prata med konsumentombudsmannen om detta.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är konstigt eller fel. Vår värld idag är skärmar så såklart spenderar vi mycke tid framför skärmar. Världen utvecklas hela tiden och vi kan inte bedömma på gamla meriter

Permalänk
Medlem

Årets sämsta helgsnack?
Nu när det äntligen är helg ska man ha ångest över skärmtid också 😅
Min skärmtid är för mycket. Räcker så

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Förutom när jag jobbar, sover och äter så är skärmen där. Antingen i form av mobilen, datorn eller TV:n. En jobbdag innehåller nog 8-9 timmar om dagen. På helgerna är det nog 15-16 timmar

Permalänk
Medlem

Hela min vakna tid, finns skärmar i bilen med (om det räknas?).

Jobbet, stirrar in i 4 skärmar eller dom skärmar vis pc'er jag reparerar och servicerar.
Hemma, 75" är numera min monitor då jag föredrar att sitta/ligga på soffan efter en svinhård arbetsdag med att löpa runt på fabriken och fixa datorer och nätverk, så datorn är gömd bak teven. Blir nog där tills jag är i säng, om jag inte då somnar foran sängteven som också finns.¨

Arbetsmobilen får ligga på jobbet, och min egen mobil brukar jag gömma nånstans bredvid sängen eller vid laddarn.

Permalänk
Medlem

För mycket.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Skärm hela arbetsdagarna mer eller mindre. Sen skärm 90 procent av vakna tiden hemma. Snabbt räknat hamnar det nog runt 100 timmar i veckan för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

eftersom jag är sjukskriven så har jag inget jobb som tar upp tid, så kan all min tid läggas på att sitta vid datorn, med korta brakes för mat, det som måste fixas för hushållet osv. så utav all min tid, dag som natt, så kan 90-95% läggas på att sitta vid datorn.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det har minskat något för mig, efter jag började om att läsa "böcker" på tåget

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

eftersom jag är sjukskriven så har jag inget jobb som tar upp tid, så kan all min tid läggas på att sitta vid datorn, med korta brakes för mat, det som måste fixas för hushållet osv. så utav all min tid, dag som natt, så kan 90-95% läggas på att sitta vid datorn.

Jag vill inte göra det här personligt nu, men lägger man 90-95% av sin vakna tid på någonting, oavsett vad det är, så är det ju i sig en sjukdom, ett beroende.

Permalänk
Medlem

Blir högst irriterad av alla appar som skall mäta skärmtid och övervaka hälsosamt beteende.

Sitter säker 16 timmar om dagen... så det så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag vill inte göra det här personligt nu, men lägger man 90-95% av sin vakna tid på någonting, oavsett vad det är, så är det ju i sig en sjukdom, ett beroende.

Nej, varför skulle det vara det? Varför skulle man välja bort saker man trivs med att göra om man inte måste?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Sitter framför en skärm i stort sett hela min vakna tid. Jobbar framför en skärm och övrig tid blir det koppla av med tv, dator eller mobil. Inte märkt av några bieffekter av det än i alla fall 🙂

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Jag vill inte göra det här personligt nu, men lägger man 90-95% av sin vakna tid på någonting, oavsett vad det är, så är det ju i sig en sjukdom, ett beroende.

läs mitt inlägg en gång till, eller 2, eller hur många gånger du än behöver för att se och förstå

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Bara mobilen snittar jag väl på 8h, jobbdator och tv på det så spårar det verkligen!

Permalänk
Medlem

Svårt att komma ifrån skärmar om man lever och framförallt arbetar idag. Mer och mer saker och tjänster som tidigare gjorts genom att prata eller ringa ska göras via just en skärm. Inte helt övertygad om att det nödvändigtvis är negativt heller.

Nu är jag sjukskriven men måste varit närmare 99% av min arbetstid som gick åt till att titta på skärmar. Sen kollandes på smartklockan och vid behov mobilen, olika datorer privat och när jag väl gav mig själv lite lyxig tid att sitta vid TVn var också skärmtid. Samt tiden jag nu också sitter och skriver detta förstås.

Har lite böcker jag tänkt läsa som jag ska försöka läsa den närmaste tiden. Blir lätt att man fastnar vid en bra bok men att riktigt komma igång att faktiskt sätta sig ner och börja läsa blir ganska svårt när världen och skärmar och allt vad det nu är kräver ens uppmärksamhet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Min telefon säger att jag snittar på 3 timmar per dag. 1-8 timmar på jobbet skulle jag gissa på. 5 timmar i snitt hemma, mest framför datorn, sen lite serier/filmer/konsolspel nån gång ibland.

jobbdag: 9-16 timmar kanske?
ledig dag: 10 timmar?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Skulle säga att jag sitter ungefär 1h om dagen med telefonen surfar internet och skriver sms.

Data spelande går i vågor men de är nog här dem flesta timmarna drar iväg för mig x)

Sen så trillar de säkert in 1-2h serie/film innan jag går och lägger mig.

Permalänk
Medlem

För mycket.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag anser att det i regel alltid framhålls att "skärmtid" är så negativt när det skall diskuteras.
De som har många timmar vid en skärm framhålls som sämre människor. För att vara en bra människa så skall du vara "aktiv", ha en hobby som inte är att sitta vid en dator osv osv.
Fast detta kanske är en projektion från min sida, jag hoppas faktiskt på det.

Borde det inte kanske finnas med en liten valbar röstning med antal timmar/dagar/dygn/år till en sådan här "artikel"?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, varför skulle det vara det? Varför skulle man välja bort saker man trivs med att göra om man inte måste?

Heroinister trivs garanterat också sålänge dom väl har sitt heroin, problemen startar när man måste "tända av".

Personligen tycker jag dock att folk ska få leva sina liv precis hur dom vill sålänge det inte skadar andra, om man vill syssla med heroin eller datorskärmar bör enligt mig vara upp till var och en.

Själv blir det en hel del skärmtid både på jobbet och fritiden. När man umgås med folk så är det dock otroligt sällan telefonen åker fram. Och det är väl detta beteende jag anser mest "tragiskt" när det kommer till skärmtid. Folk som sitter och äter, går på koncert osv och verkar vara mer intresserade av sina telefoner än att vara där och uppleva nuet.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Hmm, av någon anledning läste jag "skämstid" och tänkte wtf.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Blir väll ofta under en timme på dagen som man inte använder en skärm.