Microsoft vill hjälpa dig installera Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Komiskt hur folk vinklar detta till att Microsoft överger windows och linux kommer ta över allt för privatpersoner o blabla
Dream on typ.

Jag ser ingen här som tror det, det enda jag ser är folk som hoppas på det. Det gör jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vet inte om det är klockan som gjorde det men det där fetmarkerade var en av de roligaste grejerna jag läst tack!

Gå och lägg dig i tid och sluta leka med servrarna hela natten

Eller ännu bättre, gå på en dejt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Microsoft tjänar inga större summor på att sälja OS. Det är alla tilläggstjänster som genererar pengar och även cloud. Att lägga en Linux server i Azure kan kosta från 800 sek i månaden till flera tusen. 365/Azure står nog för ungeför 60% av omsättningen. På 90 talet såg det helt annorlunda ut då man köpte saker i box. Så deras intresse för desktop är nog svalt. Vad du kör på din desktop spelar dem ingen roll så länge du kör deras tjänster.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Microsoft har kommit långt, när Bing lanserades innehöll alla sökresultat på först 2 sidorna hur man migrerade bort från Linux ifall sökfrågan snuddade på ett Linux ord.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Komiskt hur folk vinklar detta till att Microsoft överger windows och linux kommer ta över allt för privatpersoner o blabla
Dream on typ.

Fast Linux börjar ta över mer o mer, utan att folk märker det. De flesta skolor nuförtiden kör chromebooks nu, tack vare Google. Jag tror att allt flera unga människor kommer även stanna kvar på Chromebook efter de är klara med skolan (som vi såg med Apple för 20 år sen).

Sen tycker jag att du har rätt, Microsoft kommer inte överge Windows, och alla som skriver "hur dur windows <= 7 var bättre" skriver nog det pga nostalgi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Microsoft tjänar inga större summor på att sälja OS. Det är alla tilläggstjänster som genererar pengar och även cloud. Att lägga en Linux server i Azure kan kosta från 800 sek i månaden till flera tusen. 365/Azure står nog för ungeför 60% av omsättningen. På 90 talet såg det helt annorlunda ut då man köpte saker i box. Så deras intresse för desktop är nog svalt. Vad du kör på din desktop spelar dem ingen roll så länge du kör deras tjänster.

Hittade lite bra bilder som visualiserar Microsofts intäkter inom olika segment:

Nog tjänar Microsoft en hel del på Windows fortfarande även om Windows utgör en mindre och mindre del av den totala inkomsten. Frågan är väl egentligen hur mycket Microsoft tjänar på just Windows för konsumenter. Visst blir det lite pengar på OEM datorer, men vad jag misstänker(googlade lite snabbt men hittade inget specifikt) står för huvuddelen av intäkterna är bundlingen av Windows-licenser via Microsoft 365 och volym-avtal. Men helt klart är det ju Cloud och Office som står för den stora kakan numera.

Tar man också hänsyn till Microsofts initiativ till att sponsra diverse Open Source-projekt, erbjuda cross-plattform stöd för sina applikationer(väntar iof fortfarande på att office-paketet ska få nativestöd på linux) mm. så är det väl inte omöjligt att tänka sig att Microsoft inte riktigt prioriterar just Windows för konsumenter på sikt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av iknight:

De flesta skolor nuförtiden kör chromebooks nu,

Intressant! Det har hänt en del sen man gick i skolan Var finns statistiken över vilka svenska skolor som tagit steget till chromebooks?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma att Microsoft tjänar så otroligt mycket på att folk är vana deras ekosystem. Det är därför det spelar roll för dom vilket OS du har på dina datorer hemma, i skolan etc.
Det finns en anledning till att Windows är så dominant på kontoren runt om i världen, majoriteten vill inte byta OS när de väl lärt sig och känner sig bekväma.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Windows dör ut, utan blir nog med tiden en Linux distribution. Likaså med mobil där du idag kan installera Microsoft Launcher på din Android.

Mer och mer går åt tjänster och windows os har en gång varit den stora kassakon men idag minskar sakta pga andra Os tar mer mark från windows t.ex. Mac Os X , Chrome Os, Linux osv

Det kommer en tid do Windows genererar så liten inkomst samt att underhålla och utveckla Windows med NT kärna inte blir ekonomisk lönsamt, då kommer tror jag ett av två saker hända.
A) Microsoft lägger ner Windows
B) Microsoft byter ut kärnan till Linux för då behöver Microsoft bara underhålla det grafiska gränssnittet Ui vilket inte är speciellt dyrt medan Linux kärnan utvecklas på eget hand. Med andra ord windows blir en Linux distribution med sitt eget Ui.

Varför för Microsoft har redan idag en egen Linux distribution som dom använder. Så det är inte allt för långsökt att bara flytta över Windows Ui till sin eget Linux distribution.

Precis som man gjorde med windows Phone och gjorde en Android Launcher till Android där man behöll alla nyckel funktioner

Den som lever får se

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Intressant! Det har hänt en del sen man gick i skolan Var finns statistiken över vilka svenska skolor som tagit steget till chromebooks?

Nu hittar jag tyvärr inte statistik för Sverige, men de är överallt. Vi hade Dell Windows datorer när jag var i gymnasiet för ~5 år sen, medans min lilebrorsan nu har Chromebook.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av iknight:

Nu hittar jag tyvärr inte statistik för Sverige, men de är överallt. Vi hade Dell Windows datorer när jag var i gymnasiet för ~5 år sen, medans min lilebrorsan nu har Chromebook.

Jag hittade inte heller någon som helst statistik. Det enda jag hittade var från typ 2018 där chromebooks hade 38% marknadsandel i skolor, vilket inte är "de flesta", eftersom resterande 62% kör riktiga datorer.

Jag tror du kanske extrapolerar från din egna begränsade provstorlek?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag hittade inte heller någon som helst statistik. Det enda jag hittade var från typ 2018 där chromebooks hade 38% marknadsandel i skolor, vilket inte är "de flesta", eftersom resterande 62% kör riktiga datorer.

Jag tror du kanske extrapolerar från din egna begränsade provstorlek?

Ska man tro google själva så hade de en marknadsandel på 18% under 2015. https://blog.google/outreach-initiatives/education/schools-sw...

Nu måste det ju nödvändigtvis inte vara så att de har ökat sedan 2018. Men det finns ju absolut en sannolikhet att de har en majoritet av andelen. Hittar inte heller några källor på deras marknadsandel idag.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Microsoft tjänar pengar på allt utom Windows Desktop OS.
Så varför ens lägga ned tiden på Desktop os när det är win server, mssql o365, alla Azure tjänster osv som ger dem den stora inkomsten, och då är inte spel inräknat. Azure är även det i grunden en Linux kernel som snurrar. Inge windows server där inte. Mer och mer går över till Linux.

Min nuvarande kund, en bank, dumpar ut Windows servers vart eftersom då ms SQL kan köras i REHL ändå osv. Det sparar in massor på licens pengar genom att göra sig av med Windows Server och köra LDAP till en MS domän eller en REHL domän.

Så nog tjänar Pyttemjuk massor med pengar men det är inte Windows OS drar in dem längre.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Windows kraschade redan när man la ner Windows 7 anser jag.

Men intressant att Microsoft inte längre tror på sig själva. Fördelen skulle väl vara att Linux får en stor skjuts uppåt om Microsoft byter kärna. Ganska många program / spel skulle väl få gå över till Linux-kod. Frågan är vad Microsoft skulle vinna på detta. Möjligen slippa utveckla kärnan och koncentrera sig UI/UX?

Sedan är det väl Microsofts värsta mardröm om Adobe och spel helt går över till Linux.

Adobe är ett mysterium, vad gör de som är så svårt för Wine? Odokumenterade API:n i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Adobe är ett mysterium, vad gör de som är så svårt för Wine? Odokumenterade API:n i Windows?

Adobe är mästare på att uppfinna hjulet om och om igen själva och att skapa extremt snåriga mjukvaror. Tror inte det finns något ramverk de inte använder sig av!

En titt i Process Explorer för Photoshop.exe gör att Windows i sig ser ut som ett mästerverk i mjukvaruutveckling.

Har även fått förståelse för varför Adobe ännu inte lyckats göra en fullvärdig portning av Photoshop till Apple Silicon.

Permalänk
Skrivet av iknight:

Nu hittar jag tyvärr inte statistik för Sverige, men de är överallt. Vi hade Dell Windows datorer när jag var i gymnasiet för ~5 år sen, medans min lilebrorsan nu har Chromebook.

Min fru har fått hem en Chromebook som jobbdator. Hon jobbar i offentlig sektor.

Permalänk
Datavetare

Skulle inte kalla det mycket till hjälp i att göra vad Microsoft kallar "Bare metal Linux", från Microsoft sida

"The performance speed between WSL, virtual machines, and bare metal Linux has become so close that few developers choose this method due to the overhead of needing to restart (reboot) your device any time you want to switch between the operating systems. If you choose the bare metal Linux install route, you may also need to deal with potential driver issues or hardware compatibility problems that may arise with Linux on some devices."

Här säger man (i.o.f.s. helt korrekt sedan WSL2) att prestandavinsten att köra "bare metal" är väldigt liten mot att köra WSL.

De lyfter fram fördelarna med WSL, som att man slipper boota om om man vill switcha mellan OS och de indikerar att det kan vara problem med drivers om man väljer "bare metal Linux".

Även det är tekniskt sett korrekt, men är ett icke-problem på de flesta stationära och alla server-plattformar som spelar roll idag. Finns tyvärr flera bärbara modeller som kan strula och där måste man vara lite påläst om det ska bli en bra upplevelse (dock fullt möjligt att få en superbra Linux-upplevelse även på bärbara med "rätt" HW).

Vad denna artikel handlar om är att Microsoft insett att loppet är kört för Windows i "molnet", där är Windows en nischprodukt och vill man inte få ett utflöde av utvecklare till Linux och MacOS (som haft väldigt bra stöd för att köra och utveckla mot Linux som daterat långt innan WSL2 lanseringen på Windows) måste man fortsätt att förbättra WSL2 samt lyfta fram dess fördelar (och det finns en rad fördelar med WSL2!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Det kommer en tid do Windows genererar så liten inkomst samt att underhålla och utveckla Windows med NT kärna inte blir ekonomisk lönsamt, då kommer tror jag ett av två saker hända.
A) Microsoft lägger ner Windows
B) Microsoft byter ut kärnan till Linux för då behöver Microsoft bara underhålla det grafiska gränssnittet Ui vilket inte är speciellt dyrt medan Linux kärnan utvecklas på eget hand. Med andra ord windows blir en Linux distribution med sitt eget Ui.

En dag, långt i framtiden, nästan bortom horisontn... så kanske LSW (Linux Subsystem for Windows) tittar fram...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag känner en nästan overklig förvåning när jag läser igenom den här tråden. Det är som om jag kliver in i en parallell verklighet, en där kritik och negativitet överträffar rationellt tänkande och konstruktiv dialog.

Att skapa ett Microsoft-konto är gratis och enkelt. De flesta Windows-användare har redan ett. Men trots detta och Microsofts insatser att bidra till och förbättra dokumentationen, möts de av en vägg av kritik. Är detta det tack de får för sina ansträngningar?

Innan vi hänger oss upp på kritiken, låt oss inte glömma bort att ingen mjukvara är immun mot användarens eget oansvar. Oavsett om det är Windows eller Linux, ligger ansvaret för systemets säkerhet hos användaren. Detta är en sanning som tycks ignoreras av många.

Linux kommer inte att rädda användaren som inte läser licenser eller förstår de verktyg de använder. En overklighet av "curlish injections" har redan börjat spridas, där användare installerar programvara utan att förstå konsekvenserna. Detta är inte mycket annorlunda än att köra en okänd .exe-fil på en Windows-maskin.

Det är både ironiskt och sorgligt att se denna tråd dränkt i negativitet när Microsoft faktiskt tar steg framåt. De har delat med sig av sina resurser och kunskap, och ändå väljer många att fokusera på det negativa, ignorera framstegen och föra in en destruktiv attityd i open source-communityt.

Så till alla "proffs" som fyller denna tråd med klagomål och paranoia kring malware och Microsoft - har ni ens tagit er tiden att förstå licensavtalen? Är ni medvetna om att uppdateringar och installationer i bakgrunden är designade för att förbättra systemets säkerhet? Vet ni ens vad ett malware är? Jag skall inte ta det djupare för det framhäver verkligen en oseriösitet av högsta värde men här är fler inlägg mer värdefullt än värdefulla inlägg jag stannar här

Jag uppmanar alla att ta ett steg tillbaka och överväga era ord och handlingar. För om vi ska framåta som en sammanhängande, produktiv community, måste vi släppa den negativa attityden, omfamna framsteg, och värdera konstruktiv feedback över ogrundad kritik.

Bra jobbat, Microsoft. Och till den som skrev dokumentationen - du har gjort mer för detta forum än vad de flesta kritiker har gjort sammanlagt på microsoft dokumentation, har jag fel. Så är det ju bara att kliva fram och visa er, ni är alla hjältar och resten lever i en parallel verklighet mot min..

Att börja läsa och förstå skillnaden på malware och säkerhetsuppdateringar är ju en bra början, en andra bra början är att förstå vad Microsoft bidrar med som inte Linux gör. Jag tar min egna favorit, som är så klockren så det finns inga ord.

bc 1.07.1 Copyright 1991-1994, 1997, 1998, 2000, 2004, 2006, 2008, 2012-2017 Free Software Foundation, Inc. This is free software with ABSOLUTELY NO WARRANTY. For details type `warranty'

Undra vad det står under warranty. Någon som har skickat in brevet till addressen som dyker upp?

Microsoft är nog bättre än vad ni framställer dom som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av namesuw:

Jag känner en nästan overklig förvåning när jag läser igenom den här tråden. Det är som om jag kliver in i en parallell verklighet, en där kritik och negativitet överträffar rationellt tänkande och konstruktiv dialog.

Att skapa ett Microsoft-konto är gratis och enkelt. De flesta Windows-användare har redan ett. Men trots detta och Microsofts insatser att bidra till och förbättra dokumentationen, möts de av en vägg av kritik. Är detta det tack de får för sina ansträngningar?

Innan vi hänger oss upp på kritiken, låt oss inte glömma bort att ingen mjukvara är immun mot användarens eget oansvar. Oavsett om det är Windows eller Linux, ligger ansvaret för systemets säkerhet hos användaren. Detta är en sanning som tycks ignoreras av många.

Linux kommer inte att rädda användaren som inte läser licenser eller förstår de verktyg de använder. En overklighet av "curlish injections" har redan börjat spridas, där användare installerar programvara utan att förstå konsekvenserna. Detta är inte mycket annorlunda än att köra en okänd .exe-fil på en Windows-maskin.

Det är både ironiskt och sorgligt att se denna tråd dränkt i negativitet när Microsoft faktiskt tar steg framåt. De har delat med sig av sina resurser och kunskap, och ändå väljer många att fokusera på det negativa, ignorera framstegen och föra in en destruktiv attityd i open source-communityt.

Så till alla "proffs" som fyller denna tråd med klagomål och paranoia kring malware och Microsoft - har ni ens tagit er tiden att förstå licensavtalen? Är ni medvetna om att uppdateringar och installationer i bakgrunden är designade för att förbättra systemets säkerhet? Vet ni ens vad ett malware är? Jag skall inte ta det djupare för det framhäver verkligen en oseriösitet av högsta värde men här är fler inlägg mer värdefullt än värdefulla inlägg jag stannar här

Jag uppmanar alla att ta ett steg tillbaka och överväga era ord och handlingar. För om vi ska framåta som en sammanhängande, produktiv community, måste vi släppa den negativa attityden, omfamna framsteg, och värdera konstruktiv feedback över ogrundad kritik.

Bra jobbat, Microsoft. Och till den som skrev dokumentationen - du har gjort mer för detta forum än vad de flesta kritiker har gjort sammanlagt på microsoft dokumentation, har jag fel. Så är det ju bara att kliva fram och visa er, ni är alla hjältar och resten lever i en parallel verklighet mot min..

Att börja läsa och förstå skillnaden på malware och säkerhetsuppdateringar är ju en bra början, en andra bra början är att förstå vad Microsoft bidrar med som inte Linux gör. Jag tar min egna favorit, som är så klockren så det finns inga ord.

bc 1.07.1 Copyright 1991-1994, 1997, 1998, 2000, 2004, 2006, 2008, 2012-2017 Free Software Foundation, Inc. This is free software with ABSOLUTELY NO WARRANTY. For details type `warranty'

Undra vad det står under warranty. Någon som har skickat in brevet till addressen som dyker upp?

Microsoft är nog bättre än vad ni framställer dom som.

Negativiteten till microsoft från min sida iallafall handlar mest om de är totalt dominerade på marknaden, konkurrens behövs för en hälsosam marknad. Sen även om de är mycket bättre nu, så har dom använt extremt fula knep historiskt, för att få total dominans.

Sen hur bra deras operativ system är, beror tyvärr mycket på användarnas klagomål, så fort dom försöker hitta på nått nytt, folk vill ha det dom är van vid, och det har satt käpparna i hjulet på innovativa ändringar, som visst kanske inte är bäst från början, windows 8 som exempel, men som förmodligen kan ha blivit nått jättebra i slutändan om dom fått några år att polera på de nya. Och folk begär kompatibilitet med väldigt gammal mjukvara etc, så det är fortfarande kod kvar från win 95 tiden i deras OS. Linux t.e.x är helt fritt att innovera helt som dom vill i princip så utvecklingen går mycket fortare. Och dom skiter i kompatibilitet med gammal mjukvara. Men då saknar linux helt fokus istället och är väldigt fragmenterat med för många fingrar med i smeten.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Linux idag är såpass moget att det mycket väl kan bli ett alternativ till Windows om du inte är a gamer.

Hur då? Genom att Microsoft kan släppa sin Linux distribution och göra en A Apple att låsa ner systemet så man inte kan klanta sönder systemet av misstag allt för enkelt.

Argumentet nr 2 är att stort sätt allt fler går över till Linux av olika anledningar. Det är i princip bara några få bolag som Adobe som är livrädds för Linux och pirat kopiering blir lättare allt enligt Adobe själva.

Chrome Os är ett bevis att Linux fungerar. Likaså allt fler myndigheter runt om i världen går över Linux inom administration, skolvärlden osv.

Windows har tappat sitt monopol att i princip var enda gångbara Os för oss vanliga Svenssons.
Varför windows fortfarande är störst pga en enda anledning vilket är att när man köper ny dator på Elgiganten alternativt datorbutik eller liknande så är windows med by default, Linux är liksom inte valbart alt rekommenderat från datorn butiken osv. Men hade det funnits alternativ på samma ställe köpa med Linux så hade marknaden sätt betydligt mörkare ut för Windows skulle jag gissa.

Min personliga anledningar varför jag inte kör Linux 100% än är photo mjukvaran som jag använder med Ai finns inte på Linux ÄN!!
Annars hade varit Linux all the way....vilket jag använder i dag med mitt photo arbete.
Men den dagen Adobe, Topaz photo osv släpper en Linux version är windows ett minne blått hos mig.

Windows är i sig inget dåligt system pga att det fungerar men ......... Det är ett himmelskt ihopkok av kod från win95 tiden och ihoplappat i så många lager att det är extremt tungrutt på en modern dator efter ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Adobe är ett mysterium, vad gör de som är så svårt för Wine? Odokumenterade API:n i Windows?

Mig veterligen så går alla deras filer att läsa i diverse program om man letar lite. Varav PDF är den med störst spridning.

Har du en skrivare som är Postscript-kompatibel så behöver man inte ens ha drivrutiner för den. Man kopierar bara filen rakt in i /dev/lpt* så sparas den som "hardcopy" på pappret.

*Porten kan heta lite olika beroende på hur systemet är uppbyggt och en pekare mellan /dev/lpt och den verkliga porten kan behövas.

Har du en gammal skrivare som har typhjul och gärna traktorpapper för retrokänslan såklart, så kan du få helroligt med vim genom att skicka en rad i taget alternativt skicka input i terminalen och terminalens felmeddelanden till skrivaren under långa jobb.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Mig veterligen så går alla deras filer att läsa i diverse program om man letar lite. Varav PDF är den med störst spridning.

Har du en skrivare som är Postscript-kompatibel så behöver man inte ens ha drivrutiner för den. Man kopierar bara filen rakt in i /dev/lpt* så sparas den som "hardcopy" på pappret.

*Porten kan heta lite olika beroende på hur systemet är uppbyggt och en pekare mellan /dev/lpt och den verkliga porten kan behövas.

Har du en gammal skrivare som har typhjul och gärna traktorpapper för retrokänslan såklart, så kan du få helroligt med vim genom att skicka en rad i taget alternativt skicka input i terminalen och terminalens felmeddelanden till skrivaren under långa jobb.

Ja, jag vet allt det där fast jag pipar hellre till /usr/bin/lpr.
Min undran är mer varför det verkar vara så svårt att få igång Adobes programsviter i Wine.
Kan det vara Codeweavers som håller tillbaka stödet för att tjäna pengar?

Permalänk
Medlem

För mig och min mediadator (hur det är med mina andra vet jag inte då de inte är i drift) som M$ envist hävdar inte är kapabel att köra W11 "uppfyller inte minimikravet" så blir det väl någon variant av Linux som behövs när W10 avslutas.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Linux idag är såpass moget att det mycket väl kan bli ett alternativ till Windows om du inte är a gamer.

Hur då? Genom att Microsoft kan släppa sin Linux distribution och göra en A Apple att låsa ner systemet så man inte kan klanta sönder systemet av misstag allt för enkelt.

Argumentet nr 2 är att stort sätt allt fler går över till Linux av olika anledningar. Det är i princip bara några få bolag som Adobe som är livrädds för Linux och pirat kopiering blir lättare allt enligt Adobe själva.

Chrome Os är ett bevis att Linux fungerar. Likaså allt fler myndigheter runt om i världen går över Linux inom administration, skolvärlden osv.

Windows har tappat sitt monopol att i princip var enda gångbara Os för oss vanliga Svenssons.
Varför windows fortfarande är störst pga en enda anledning vilket är att när man köper ny dator på Elgiganten alternativt datorbutik eller liknande så är windows med by default, Linux är liksom inte valbart alt rekommenderat från datorn butiken osv. Men hade det funnits alternativ på samma ställe köpa med Linux så hade marknaden sätt betydligt mörkare ut för Windows skulle jag gissa.

Min personliga anledningar varför jag inte kör Linux 100% än är photo mjukvaran som jag använder med Ai finns inte på Linux ÄN!!
Annars hade varit Linux all the way....vilket jag använder i dag med mitt photo arbete.
Men den dagen Adobe, Topaz photo osv släpper en Linux version är windows ett minne blått hos mig.

Windows är i sig inget dåligt system pga att det fungerar men ......... Det är ett himmelskt ihopkok av kod från win95 tiden och ihoplappat i så många lager att det är extremt tungrutt på en modern dator efter ett tag.

Linux har varit ett altenativ till Microsoft i alla tider men det kräver ju att man vill och kan, annars är Microsoft bra. För dina behov.

Varför jag inte kör Windows är för att jag gillar köra saker stabilt och resursnålt .

Det ena utesluter inte det andra. Det är ju tur att virtuella maskiner blivit så populärt, du kan jh köra båda systemen om du vill på samm gång, det är ju precis det som.. Microsoft nu visar hur man gör. Filformat m.m fungerat även i wsl2.

Kör båda, varför begränsa sig till ett? Kapacitet av hårdvara är ju inte ett problem för dom flesta men de kräver ju en inlärningakurva naturligtvis, linux är inte enkelt men det kan vara enkelt.

För öcrigt heter det GNU/Linux där kärnan är linux delen. Windows verkar vara för dina behov. Frågan man kan ställa sig, varför skall du byta när windows är för just dina behov enligt dina kriterier? Bildprogram som adobe är jhte gratis te.x. GIMP finns, mdn det är en inlärningskurva dock men det brtyder inte att gimp är bättre.

Skall man köra saker i wine för övrigt då kan man ju lika gärna köra windows. Wine är ju knappast att föredra för att köra windows produkter.

Linux är linux, windows är windows med linux fast med vissa små begränsningar. Följ bara guiden i inlägg 1 sen har du två system i ett.

Det mesta fungerar numera inkl alla filformat m.m. Du kan köra valfri dist med. Helt otroligt hur mycket dom arbetat för detta att gå ihop och det har ju tagit någrasedan wsl2 kom, men ändå? Det är nya tider. Nu är ju bara frågan när MacOS blir tillgängligt också, då har ju windows allt som en gamer som vill köra linux behöver eller vad man nu använder systemen till. Till och med lvm, luks, grafiskt fungerar direkt i windows det är nästan komplett och till med raid kan man sätta upp det men det finns lite begränsningar beroende på vad man väljer att använda. Skrivaren kan funka utan drivrutiner i windows också, det är ju ett val man får välja själv, ta det bästa för era egna behov.

Microsoft + Linux = Sant.

Vill man köra linux med windows på samma sätt? Det går inte att göra då får man köra i enulatorer men de är inte samma sak då får man använda emulatorer så det är ju ett dåligt altenativ för den som accepterar microsoft vilkor, det är ju vad allt handlar om i grunden och därför är systemen olika från grund.

Jag vet massa som kör sina servrar på telefoner på 3G till och med. Det går ju lägga ut en android med termux om man vill med en powerbank vart som helst i världen. Gratis och säkert framförallt.

Behöver man redigera bilder och spela m.m med tunga program. Då blir man ju bränsad, det lär man vara ett tag framöver. Linux är komplett men det är verkligen med begränsningar beroende på ens behov och ibland finns det inga altenativ.

Hur skall man få in tunga adobe program i något som te.x en radio? En gps puck? Vill man ha det? Eller i en kamera? Nej, då finns det bara ett altenativ stt välja på utan konkurans? Det behövs inte alls alltid konkurans. Alla får använda linux, hur skall man konkurera med det? Skapa ett system som inte är fritt och försök sälj det på dagens marknad.

Linux dokumentationen finns: https://docs.kernel.org/

Microsofts guide är lite enklare att komma igång med. Många skrivare använder linux kärnan vilket är moduler
som det heter därför "funkar" det bara utan drivrutiner som jag läste i tråden finns det inte stöd så beror det på att ingen annan har haft samma behov som den aom önskar atöd för någonting själv antagligen? Adobe i wine låter ju verkligen inte som ett altenativ, det måste va värdelöst.

PDF är väl också värdelöst i linux, vem kör det? Ingen tror jag, eller är manualerna och dokumentationen i dessa format? Svaret är nej.

Kolla findutils.com.

Eller XEmacs. Det är linux på riktigt. Copyright, 2003.

Har du kört binärt? Tråkigt, då får du inte logga in utan lösen. Kolla vart utvecklingen tagit vägen? Vem vill ha pdf i X? Den som vill ha mer en vad den ser.. Ja, linux är linux. Behoven är olika.

Finurligt.