Analytiker säger att självlagande mobiler snart är här

Permalänk
Melding Plague

Analytiker säger att självlagande mobiler snart är här

Nanobeläggning på mobiltelefoners skärmar ska inte kunna utföra mirakel, men i alla fall laga lättare repor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fast, experterna sa innan att mobilerna skulle utdö och bli helt ersatta av de där glasögonen eller vad det var?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Med ett läderskal som plånka dessutom så är det mindre chans att skärmen blir repig när man råkar tappa den ner mot marken.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig varit med om att skärmen får små repor eller märken, och då har jag ändå mobilen i jeansfickan utan någon form av skärmskydd. Det som däremot hänt ibland är att hela skärmen spräcks om man råkar tappa mobilen. Har alltid mobilskal med kanter runt skärmen men tappar man den på ett ojämnt underlag kan det ändå vara kört.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Någonstans mellan några små repor och bortom räddning hehe.
Men den är inte spucket iaf.

Trodde jag skulle få bort dem med ett skyddsglas där klistret skulle fylla upp alla små repor så att de blev osynliga.
Så blev det inte haha.
Nu har jag synliga repor - bakom skyddsglaset istället.

Så dagens visdomsord får bli
Använd skydd!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lilla skärmen på framsidan har 3 repor medans den stora är som ny nu efter snart ett år med min fold 4

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Blir fett nice med nanopartiklar på skärmen som du rör med dina fingrar som du sedan rör till exempel ditt ansikte med. Finns en anledning till att det inte slog brett, är inte bra för oss människor.

Vår tids svar på asbest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Med ett läderskal som plånka dessutom så är det mindre chans att skärmen blir repig när man råkar tappa den ner mot marken.

Alla jag någonsin har sett med plånboksfodral på sina mobiler har stora fläckar av mikrorepor på skärmen just för att smuts fastnar i fodralet och gnids mellan fodralet och skärmen.

Den enda lösningen jag funnit är att helt enkelt byta skärmskydd ca en gång om året när det blivit repigt.

Permalänk
Medlem

Brukar "gå åt" två skyddsglas per år. Ibland kör jag med något lättare/finare skal men oftast blir der något gjort i TPU med rejäla kanter. Gör ett aktivt val att inte behöva vara särskilt försiktig med mobilen och det har blivit allt bättre tillgång på skydd med åren. Nillkin har varit skalvärldens Noctua för mig, medans glasskivorna brukar vara helt okej även av de billigaste sorterna.

Har aldrig "kraschat" en mobil.

Permalänk
Medlem

Alltid kört utan skal och skärmskydd, men jag är också extremt försiktig med mina mobiler. Har testat skal, men telefonen känns klumpig och obekväm med sådant. På något sätt så har jag inte lyckats tappa någon av mina mobiler sedan jag hade mina 4S, vilket var år 2012. Någon ynka repa på skärmen för att man lagt telefonen i fickan med någon annan pryl, men annars ingenting.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Små repor som knappt ej syns. Ja, bättre att de läcks än att de inte gör det, men det känns som något man inte ens kommer tänka på att det finns.

Permalänk
Medlem

Skärmskydd och silikonskydd, duger bra för mig

Permalänk

Min förra Samsung s21u tror jag det var den var skojig. Noll repor på utsidan. Insidan var skadad helt och hållet. De bytte i princip ut allt. Gick på garanti. Min S22u gissar jag nästan också på något skit på insidan. Väntat på Iphone 15 pro max. Nästan hatar Apple. Butiken påstår att de inte klarar av att leverera enheter. Klarar inte av Samsung extremt högupplöst skärm. Nada att göra på Samsung.
Köper man idag måste man köra extra skydd annars är man bara dumsnål. Spelar nada roll hur mycket gorilla glass de använder. Skiten tål ändå inget.

Permalänk
Medlem

Började köpa billiga skärmskydd men insett att dom blir repiga alldeles för lätt... Kanske finns bättre märken...

Permalänk
Medlem

Låter som självreparerande betong man hört om för t.ex broar och annat som läker sprickor på nåt vänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Började köpa billiga skärmskydd men insett att dom blir repiga alldeles för lätt... Kanske finns bättre märken...

Spricker dessutom väldigt lätt. Räcker med att släppa telefonen 10 cm från bordet för att de ska spricka i vissa fall. Tycker inte priset har haft någon betydelse.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om det hjälper mot sprucken panel så vore även det bra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Spricker dessutom väldigt lätt. Räcker med att släppa telefonen 10 cm från bordet för att de ska spricka i vissa fall. Tycker inte priset har haft någon betydelse.

Ah, det är något sorts skärmskydd som är som glad så eller? Dom repas nog mycket mindre... mina är av "mjukplast"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Låter som självreparerande betong man hört om för t.ex broar och annat som läker sprickor på nåt vänster

Ja precis, det va inte så länge sedan man hörde om det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah, det är något sorts skärmskydd som är som glad så eller? Dom repas nog mycket mindre... mina är av "mjukplast"

Ja de jag har köpt har varit i glas. Spricker mycket lättare än glaset på telefonen, men står emot repor ganska bra.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Aldrig skärmskydd. Hade baksidan av telefonen inte haft halt glas så hade jag inte haft skall heller. Saknar plastbaksidorna. Eller allra helst trä :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Låter som självreparerande betong man hört om för t.ex broar och annat som läker sprickor på nåt vänster

Undrar vad det kallas då?
mikropartiklar/mikrobeläggning?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan ju bero på hur vi använder telefonerna, men har aldrig upplevt en modern smartphones skärm som känslig för repor. Däremot för att spricka. Denna teknik känns därmed som svaret på en fråga som inget ställt.

Tror billiga skyddsglas är bästa lösningen om man är nervös. Vid ett fall kommer dessa splittras och därigenom ta upp mycket av kraften från fallet.

Permalänk
Medlem

Jag har bara tappat mobilen en enda gång och det var på hallmattan och det var mitt eget fel med att greppa mobilen, plånboken och ett knippe nycklar i sammma hand.

Permalänk
Medlem

LG släppte någon mobil som kunde åtgärda lättare report redan 2012 (Eller åren däromkring). G Flex.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Vad jag hade sett fram emot är ifall skärmen var gjord i ett flexibelt material som plast, och att tillverkaren sedan laminerar ett skyddsglas ovanpå. Då har man fördelarna av en flexibel och hållbar skärmkonstruktion, och en slitstark glasyta ovanpå som enkelt kan bytas ut istället för att man ska behöva montera isär hela mobilen, eller byta ut hela skärmanordningen. Men just det! det var inte meningen att vi enkelt skulle kunna reparera våra skärmar. De vill ju att vi köper nya mobiler istället.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Jag hadde önskat de hadde lagt diamant kristaller i plastglaset. Med tanke på vad en telefon kostar idag så borde det inte vara några problem att ge det till kunderna inkluderat i priset.

Permalänk
Medlem

Har en hyvsat ny mobil är mycket red om den + en bra mobil skal skyddar allt typ.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Jag hadde önskat de hadde lagt diamant kristaller i plastglaset. Med tanke på vad en telefon kostar idag så borde det inte vara några problem att ge det till kunderna inkluderat i priset.

Det hade inte gjort någon skillnad om du inte har en ovana att repa skärmen med safirer. Som läget är nu så rekommenderar jag dig att ha din safir och diamantsamling i en annan ficka.
Problemet att spricka gäller alla ädelstenar, hoppet står snarare till någon form av transparent metal.

Permalänk
Medlem

visst kul med innovation och mindre slöseri...
men ett skärmskydd är gott mycket billigare