Göra en lokal kopia av en Webbsida.

Permalänk
Medlem

Göra en lokal kopia av en Webbsida.

Behöver göra en lokal kopia av en webbsida. Då det skall utvecklas en ny sida parallellt med den nuvarande. Vet att man kan använda sig utav pluginet Duplicator i Wordpress bland annat. Nu är svårigheten att sidan är så pass stor så det går inte att göra en kopia med det pluginet.

Finns det något smidigt sätt att byta sökvägar till den lokala för alla bilder och berörda andra objekt. via MySQL eller dyl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thias79:

Behöver göra en lokal kopia av en webbsida. Då det skall utvecklas en ny sida parallellt med den nuvarande. Vet att man kan använda sig utav pluginet Duplicator i Wordpress bland annat. Nu är svårigheten att sidan är så pass stor så det går inte att göra en kopia med det pluginet.

Finns det något smidigt sätt att byta sökvägar till den lokala för alla bilder och berörda andra objekt. via MySQL eller dyl?

Låter enklare att bara skapa en ny sida och låta gamla vara kvar.

Men jag måste ju anta att ni har all källkod för gamla sidan liggandes? Spara den och publicera den på en intern server som inte ligger ut mot internet?

Du behöver nog ge lite mer information om vad det rör sig om för sida.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Låter enklare att bara skapa en ny sida och låta gamla vara kvar.

Men jag måste ju anta att ni har all källkod för gamla sidan liggandes? Spara den och publicera den på en intern server som inte ligger ut mot internet?

Du behöver nog ge lite mer information om vad det rör sig om för sida.

Den nya layouten skall byggas upp vid sidan av. Behöver ha den lokala kopian för att kunna ha trycka editera då jag behöver komma åt en del inställningar och koder utan att den sidan som ligger online. Sidan har 12 552 inlägg. Så det är inte bara att skapa en helt ny. Kan inte göra förändringar direkt på den sidan som ligger online då det stör driften för mycket.

Permalänk
Medlem

Det finns skript där ute som uppdaterar sökvägarna (domäner). Typ alla funkar dåligt om man kör multisite dock, men gör ni inte det så bör det funka OK. Googla fram det.

Det är synd att Wordpress inte bara kan dö, det är designat för hur man gjorde saker på 90-talet/tidigt 00-tal.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har tillgång till servern?

Kopiera databasen, dvs exportera den bara som en stor sql-fil.
Zippa ihop webbkatalogen och flytta den till din lokala devmiljö.
Installera databasen i din devmiljö och byt ut wp-config till rätt databas.
Kör https://developer.wordpress.org/cli/commands/search-replace/ för att byta ut alla urler i databasen till din nya url på ett smart sätt (som bland annat tar hänsyn till serialiserade strängar)