Mystiska konton följer Spotify-användare

Permalänk
Medlem

Garanterat aliens

Permalänk
Medlem

Yes, jag har tre nya följare.

! lucasrpsx

! vitornovaes

!z teste

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Även jag hade två av dessa konto som följare. En teori från mitt håll efter som det ser ut som kontona har rätt mycket följare, så är det en viss procent av alla konton de följer så följer dessa användare tillbaka. Och då kan de försöka sprida fejk-artister i sina delade spellistor som sedan ger dom intäkter i antal streams.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem

Visar återigen på de problem Spotify har. Först artificiell streaming och nu detta.

https://support.spotify.com/us/artists/article/third-party-se...

Hade ett snack med min son, jag sa ingen kan tycka den här gangsta rap skiten är bra. Han tycker givetvis annorlunda. Jag är övertygad det är spök streams, eller så är jag bara gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Väldig nyhetstorka på Sweclockers nuförtiden

Dom är väl på moderskeppet just nu, så ge dom lite slack.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Lucaskontot följde mig, lite obehagligt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Stor chans att det är nån form av marknadsföringsplan. Antingen för namnet på kontona, eller för låtar som dom (tänkt) laddat upp eller har i spellistor. Folk blir nyfikna vem det är som följer dom och kollar in deras profil och möjligen bidrar med lyssningar/trafik till nån låt/artist.

Permalänk
Medlem

Kollade min WinAmp. Hittar ingen följarfunktion eller artister med de namnen i min samling.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av IQTRM:

Flera har det som de säger högre upp i listan, och nu har jag kollat och även jag är förföljd av dessa.

Jag tror han var sarkastisk gentemot de tidigare inläggen.

Permalänk
Medlem

”i lucasrpsx” har spellistor där det står i beskrivningen ” tiktok edits, tiktok viral, foryou page, viral hits!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Yes, jag har tre nya följare.

! lucasrpsx

! vitornovaes

!z teste

Jag har samma, alltid roligt med nya kompisar!
EDIT: Hade.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

lite off topic kanske, men kommer ihåg när mitt Spotifykonto blev hackat. Det var inte förrän det dök upp afrikansk musik i mina playlists som jag började ana att någon var fel. Bytade genast lösenord, men kommer för alltid få rekommendationer på afrikansk musik.

Var tvungen att logga in och kolla idag. Upptäckte då att Spotify fortfarande lyckas dra pengar från mitt mastercard som gick ut 2021.

Hade för övrigt också ! lucasrpsx som följare.

edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Mitt Spotify har sänt 130Gb data utåt under en månad nu när jag kolla, har ochså den användaren.

Så något skumt är det

Är inte det hela grejen med Spotify? Dvs att du som användare är del av ett peer-to-peer nätverk och delar din cachade musik med resten av världen?

Mitt gamla konto har inga skumma followers!

Permalänk
Medlem

"! lucasrpsx" samt "! Vitornovaes" följer mig tydligen.. Eller följde.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Jag har bara 15 riktiga följare. DET förvånade mig.

Permalänk
Medlem

Man kan kanske ge igen med att följa dem tillbaka bara

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Samma sak på Twitch, finns otal bot konton som automatiskt går in i varje kanal och samlar data så som chat loggar. Är data offentlig, så kommer där alltid vara någon som försöker samla ihop den.

Permalänk
Medlem

Kvittar väl vem som följer en, eller har ni döpt era playlists efter lösenord på sweclockers? Onödig panik. Har många följare, men jag gör bra playlists också så det är helt omöjligt att leta bottar.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag har noll följare och följer noll. Förstår inte riktigt varför man skulle vilja följa nån på en tjänst för ljuduppspelning, eller ens varför funktionen finns. Totalt meningslöst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har noll följare och följer noll. Förstår inte riktigt varför man skulle vilja följa nån på en tjänst för ljuduppspelning, eller ens varför funktionen finns. Totalt meningslöst.

Jag har ungefär 1300 följare per min profil. Det är knappast någon som följer mig för att jag har en sån otroligt bra musiksmak. Men det fanns en tid då man automatiskt började följa någon om man följde en av deras spellistor. Det var på samma tid man kunde chatta i Spotify - alltså väldigt länge sedan. Spotify är lite mindre av en social plattform idag, men en del saker finns ju kvar - som till exempel att man kan följa vanliga användare och inte bara artister.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hade tre såna följare, blockade direkt. Tack för tipset Sweclockers.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har noll följare och följer noll. Förstår inte riktigt varför man skulle vilja följa nån på en tjänst för ljuduppspelning, eller ens varför funktionen finns. Totalt meningslöst.

Om man följer en artist man gillar så får man notifieringar när det kommer upp något nytt. På vilket sätt är det meningslöst?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Näpp. Jag är så gråtråkig att inte ens spambottar är intresserade 😀

Permalänk
Medlem

Japp, har dom bägge två. Blockar direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Använder inte Spotify men gick in och kollade och jag har båda dessa användare + en !z teste också. Blockerade alla tre

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Både jag och frugan hade ”! lucasrpx” fram tills nu.
Lär ju vara spionbotar…

Permalänk
Medlem

Jag har 4st, kanske en ny användare nu.