Permalänk
Medlem

Äter sällan macka men skippar smöret mestadels. Kall ost är tokförbjudet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Alltid smör på mjukt bröd

Däremot knäckebröd är det inte så ofta längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Äter sällan macka men skippar smöret mestadels. Kall ost är tokförbjudet.

Vad menar du med att kallost är tokförbjudet?

De flesta förvarar väl ändå sin ost i kylen?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Köper aldrig hem mackor, men när jag käkar, så blir det med Bregott på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

jo håller typ med, men seriöst, var går gränsen? 10% smör?Margarin? Endast matolja? Jordnötssmör? Avocado (som någon nämnde 😅)?

Om någon frågar så utan att skriva riktigt smör e dyl får man nog anta att det som avses är någon sorts fet bredbar blandning som är smör eller påminner om smör. Det gör inte flytande olja, avokado, jordnötssmör osv. Breoliv är väl gränsfall. En produkt jag på ett sätt tycker är en god tanke, men som jag även tycker tar alldeles för mycket intryck av sheageggan som är i för att få någorlunda fast konsistens.

Permalänk

Riktigt smör (inget margarin) eller leverpastej kör jag på:)

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Jag gick precis över till Philadelphia Light faktiskt!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Röstade ja, men det stämmer ju inte.
Jag kör smörgåsmargarin.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Äter bara knäckebröd (helst Wasa Sport) och mestadels med makrill i tomatsås på. "Smör" har jag aldrig, om det ska vara något så är det Becel eller Lätta som gäller. Röstade nej då jag utgick från att frågan gäller äkta smör.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Jag är uppvuxen med smörgås/macka och givetvis ska det vara smör på den.
Är det skinka, leverpastej, ost, mjukost, nutella, sill eller potatis på så är det alltid smör som grund.
De enda tillfällena jag inte har smör på är när jag steker smörgåsen i stekflottet från korven eller vad som må stekas för att hamna på smörgåsen som efter det får ett lagom lager majonnäs innan pålägget.
Ja jag äter mina smörgåsar med kniv och gaffel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

I recept så antar man väl att folk använder det korrekta smöret och behöver då inte specificera vilket smör som avses men om jag tex skulle skriva en inköpslista till nån familjemedlem som ska åka och handla då kan det vara bra att specificera vad man menar för skriver man bara smör så antas det nog oftast att det handlar om bordssmör/Bregott vilket blir fel om man är ute efter smör till just bakning/matlagning.

Då brukar man ju skriva smör alt bregott, flora etc. Jag fick i uppdrag att köpa havssalt. Så jag köpte flingor av havssalt men det var tydligen flora havssalt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bregott extra saltad, enda rätta!

Permalänk
Medlem

Bregott, alternativt färskt kärnat smör, lätt o bre innan det levererats till butikerna.

Skrivet av ztenlund:

Om någon frågar så utan att skriva riktigt smör e dyl får man nog anta att det som avses är någon sorts fet bredbar blandning som är smör eller påminner om smör. Det gör inte flytande olja, avokado, jordnötssmör osv. Breoliv är väl gränsfall. En produkt jag på ett sätt tycker är en god tanke, men som jag även tycker tar alldeles för mycket intryck av sheageggan som är i för att få någorlunda fast konsistens.

Nää fan, om produkten ej innehåller minst 80% smörfett, dvs fett från grädde, så får det inte kallas smör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Endast på tunnbröd, känns onödigt på allt annat.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Bregottapologeter är fan ett märkligt släkte. De har spätt ut ert fina smör med bajs (och alltså gjort margarin - en matfettsblandning) och ni försöker få det att framstå som något positivt?

Bara förvara smöret (det rena, obankade smöret) rumstemperatur så smakar det bättre och går hur enkelt som helst att bre.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Hur kunde du missa bilden ja la in i inlägget??? Eller är det bara jag som ser bilden
Iaf är det en bild på ett paket smör....

INTE bregott

Förstår du skillnaden på smör o bregott? Paketen ser ju inte ens likadana ut 🤦

Förstår du att den största delen av ett paket Bregott består av smör?

Förklara för mig hur en macka med ett lager Bregott på inte har några som helst spår av smör på sig.

Är sirap samma sak som socker? Nej
Påstår du att en kaka gjord på sirap istället för granulerat socker därmed är sockerfri och helt lugn att äta för en diabetiker?

Bregott är SMÖR, rapsolja, vatten och salt. Om du inte först separerar bort smöret så kommer allt du lägger Bregott på ha ett lager av, bland annat, smör på sig.

Skrivet av jockos:

Bregottapologeter är fan ett märkligt släkte. De har spätt ut ert fina smör med bajs (och alltså gjort margarin - en matfettsblandning) och ni försöker få det att framstå som något positivt?

Redan avhandlat ovan. Bregott kan per definition aldrig vara margarin eftersom att margarin inte får innehålla så mycket mjölkprodukter. Att sen någon tomte hittat på begreppet smörgåsmargarin för allt som är gult och ska läggas på en macka förändrar inte det faktum att Bregott inte är margarin. Bregott och margarin är båda två matfettsblandningar däremot

Permalänk
Medlem

Halvofta så har jag bara smör. För att jag är lat. Av samma anledning har jag ibland inget alls på mackan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

La av för många år sen, tyckte inte det tillförde så mycket och ville få ner kolesterolvärdet.

Permalänk
Medlem

Sedan sonen troligtvis har mjölkproteinallergi så har jag köpt floras växtbaserade ”smör” och det smakar absolut ingenting, så jag har slutat med allt sånt.
Så jag klickade i ”vet inte”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Bregottapologeter är fan ett märkligt släkte. De har spätt ut ert fina smör med bajs

Du tänker på det bruna smöret, messmör? Kan tänka mig att det är riktigt bajs i det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Du tänker på det bruna smöret, messmör? Kan tänka mig att det är riktigt bajs i det.

Nej, jag tänker på bajsprodukten Bregott, som 100% är framtagen för att lura idioter att betala extra för rapsolja. Argumentet att det skulle vara lättare att bre är en lösning på ett problem som inte existerar eftersom smör inte behöver förvaras i kylskåp.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Redan avhandlat ovan. Bregott kan per definition aldrig vara margarin eftersom att margarin inte får innehålla så mycket mjölkprodukter. Att sen någon tomte hittat på begreppet smörgåsmargarin för allt som är gult och ska läggas på en macka förändrar inte det faktum att Bregott inte är margarin. Bregott och margarin är båda två matfettsblandningar däremot

Det är margarin, det är bajs, det är inte smör och om man påstår något annat har man svalt bluffen.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det är margarin, det är bajs, det är inte smör och om man påstår något annat har man svalt bluffen.

Du får ta upp det med EU om du vill ha definitionen ändrad. Som det ser ut nu är Bregott inte margarin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Har tyvärr stött på ett antal veganer på arbetsplatser, kan vara dessa också.

OT så likt religion vill jag inte ha något nedtryckt i min hals, var gärna vegan eller vad du vill men spring inte runt och berätta att du minsann är vegan och att alla andra gör fel osv.

Kanske den tröttaste myten på länge. Känner flertalet veganer, de flesta säger det inte ens om du inte frågar. Men det är tacksamt att skämta om att de alltid pratar om att de är veganer eller hur *höhöhö.
Vill du inte ha något svar på det du skriver kanske du ska undvika att ha ett ta ställning emot vad andra väljer att äta som första mening?

On topic så har jag bara stött på folk som inte äter smör bland folk som drack fun light när det var nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det är margarin, det är bajs, det är inte smör och om man påstår något annat har man svalt bluffen.

Ledsen, men Bregott är ej ett margarin. Sen att du kanske tycker illa om produkten det är en sak, men i sådant fall gör du det av fel anledning, om det nu är för att du TROR att det är ett margarin.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Nej, jag tänker på bajsprodukten Bregott, som 100% är framtagen för att lura idioter att betala extra för rapsolja. Argumentet att det skulle vara lättare att bre är en lösning på ett problem som inte existerar eftersom smör inte behöver förvaras i kylskåp.

Nu förstår jag att du menar att det är bajssmakande bajs i bajsprodukten Bregott(bajs).

Förlåt och tack.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Svarade här: Vet inte

Av den simpla anledning att det varierar beroende på vad jag har för bröd. Jag hoppar mellan smör, honung, mjukost, pesto & olivolja (steker på svag värme på spisen + vitlök).

Snabba fingrar
Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Tar för långt tid

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Nää fan, om produkten ej innehåller minst 80% smörfett, dvs fett från grädde, så får det inte kallas smör.

Vilket överhuvudtaget inte var vad kommentaren gällde. Och jag har redan länkat till EU-förordningen där definitionerna finns...

Permalänk
Skrivet av loefet:

Äter normalsaltat smör med iblandad olja (Bregott, Gårdsgoda, ICAs motsvarighet, etc.) på mina smörgåsar.

Köper dock bära när det är extrapris, och alla extra paket åker i frysen, så man har ett litet lager hemma. Tar absolut ingen skada och smakar exakt som vanligt när de är tinade. Samma sak gäller det rena smöret, köp när det är extrapris och i frysen bara tills man behöver det.

Bra idé med frys, dock brukar erbjudandena bara vara "Max 3 paket", i min familj så går det lätt åt 3 paket innan datumet går ut. Kommer det fler erbjudande/sorter ska jag köpa och lägga i frysen och testa. Annars håller jag med, brukar köra det billigaste alternativet med stor del mjölkfett. Gårdsgoda är brukar ha bra pris så det blir ofta det. Rent smör är inte riktigt min grej, då vill jag smaksätta den.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019