Krönika: Postnord är mitt förstahandsval

Permalänk
Medlem

De lyckas konstant lägga grannarnas brev i brevlådan. De har lämnat paket som inte är mina på min trapp, de har lyckats krossa paket. Nää Postnord är oförbätterliga och Maud Olofsson är fortfarande mitt hatobjekt #1.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej, har aldrig heller att få paket omdirigerat till ombud direkt via UPS. Har man ett konto så kan man begära ändringen därigenom.

Har nog att göra med var man bor. Sedan jag flyttade till Stockholm är UPS underbara, innan dess var de en pina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Har nog att göra med var man bor. Sedan jag flyttade till Stockholm är UPS underbara, innan dess var de en pina.

Så kan det mycket väl vara, bor i Örebro och har inte haft ett enda problem med UPS. Till skillnad från många andra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alkahzane:

Postnord är väl också den enda leverantör som har kollektivavtal för sina anställda?

Vilket i verkligheten inte betyder ett skit, tyvärr.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har haft bäst erfarenheter av Airmee personligen. Fungerar om och om igen. Ibland ringer de när de har letat sig upp i fel trapphus eller liknande, men paketet kommer fram varje gång. Tror att det hjälps mycket av att leveranserna i regel sker runt 20-22 vilket direkt undviker en hel del problem.

På andra sidan skulle jag säga att UPS blir problem allt som oftast. Misslyckade leveranser och meddelanden om att jag inte är hemma när jag är det. De hjälps inte heller av leveranstiderna. Idag har de bestämt att leverera 13:15 - 17:00, och då är jag inte hemma. Boka om får man inte heller utan att registrera sig. Vi får se hur det går, med lite tur lämnar de paketet hos ombud.

Postnord hamnar någonstans i mitten. Inte alls lika mycket problem som UPS, men hade nyligen ett paket som försvann i några dagar och får relativt ofta problem med leveranserna. Det är inte alltid deras fel heller, t.ex. hade jag för några veckor sedan en person från Postnord som stod utanför dörren och inte kom in precis efter 17, när jag fortfarande var på väg hem. Då gick det naturligtvis inte att leverera, och då blev det att gå på 45 minuters promenad för att hämta ut på ombud eftersom de inte lämnade på det närmaste. Inte deras fel egentligen, men strul blev det hur som helst.

Jag tror att det här med tiderna när leveranserna sker direkt undviker en betydande andel av problemen, åtminstone för min del.

Permalänk
Medlem

Hatet mot Postnord är kraftigt överdrivet så klart. Jag har i stort sett aldrig haft problem och inte många i min omgivning heller. Chilla.

Det är coolt att hata dom. Typ.

"Postmord höhö"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alkahzane:

Postnord är väl också den enda leverantör som har kollektivavtal för sina anställda?

Det kanske förklarar den låga arbetsmoralen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wjnyQ/har-kastar-postnord-paket--igen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Idag är Postnord klart bättre.

Det fanns en tid innan hemleveranserna era att de satt i system att märka ut en som "inte anträffbar vid leverans". Det var uppenbart något som spreds mellan chaufförerna om det var en adress lite jobbigare att nå än att bara parkera framför ytterdörren.

Flera gånger man satt hemma utan ljud och bara väntade på att inte missa budet som aldrig kom och så fick man själv skiten för det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag köper och säljer mycket golfklubbor.

Under senaste året har jag använt Schenker/DHL/UPS ca 50 gånger och Postnord 35 gånger. På Schenker/DHL/UPS har jag inget paket som varit skadat alls. På Postnord har ca 30 av 35 paket varit skadade, i 10 fall så illa att golfklubborna (grafitskaft) har gått av. Det enkla hade varit att aldrig använt Postnord alls, men är tyvärr beroende av dem gentemot vissa leverantörer. Jag förstår inte hur det är möjligt att nästa varenda paket är skadat, just golfklubbor är dessutom ganska svåra att skicka men uppenbarligen klarar Schenker/DHL/UPS av att hantera det.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från hur Airmee kommer med paket 23:30 på kvällen och lämnar det öppet på marken oavsett väder så är ju Postnord tveklöst sämst. DHL och UPS är ju bäst på att ljuga ihop att de försökt leverera när de i själva verket tagit snabbast väg service point men Postnord är de enda som stulit, tappat bort och glömt skanna paket regelbundet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

artikel från 2016, tanke på att den inte är nyare tyder väl på en bättrad miljö

Permalänk
Medlem

Jag som säkert dom flesta sitter inte och beställer saker dagarna i ända. När det kommer till Postnord har dom faktist aldrig gjort mig besviken. Har säkert runt 30 leveranser privat som helt enkelt funkat som dom borde. Finner inget att klaga på. Samtidigt har jag beställt saker från Webhallen där 2 av 3 beställingar gått illa pga Airmee eller vad nu det heter som dom kör med för leverans.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Håller med helt. Postnord har verkligen ryckt upp sig och är återigen förstahandsval. Credd för att de adresserat rätt saker och fått ordning på problemen, och superbra att det uppmärksammas i en krönika så det belönar sig när bolag faktiskt lyssnar på kunderna, inte så vanligt 2023

Permalänk
Medlem

Postnord har helt klar förbättrat sig de senaste åren enligt min erfarenhet. Numera ser paketen mer hela ut vilket tyder på försiktigare hantering och de kommer fram snabbt. Gillar även det här med kontaktfri leverans vid hemleveranser, ett klart lyft om man bor så till att sådana leveranser är möjliga. Fick idag 10.50 en sådan leverans av en Airfryer från Clas Ohlson smidigt och bra.
Även försändelser från utlandet sköts snabbare idag än tidigare vid tullförfarandet. Dock med en brasklapp nämligen ifall avsändaren inte fördeklarerat digitalt i förväg eller om deklarationen är felaktig på något sätt så går försändelsen direkt i retur istället för som förr att den kvarhölls och så fick man hem ett brev med förfrågan om kompletterande information tex ett kvitto så att de kunde deklarera varan. Nya regelverk sätter dock stopp för sådana lösningar så nu går de bara i retur och man får aldrig chansen att hämta ut/hem försändelsen, detta tycker jag är negativt.

Vad gäller UPS,DHL, FedEX så funkar de bra för det mesta här i Örebro i alla fall. Vi får ju vanligtvis utkörningar av riktiga UPS, FedEX och DHL från deras centraler i Västerås eller Arlanda snarare än nån underleverantör, kanske det därför funkar lite bättre här. Kan tillägga att hos UPS är jag MyChoice medlem och då brukar det funka lite bättre med dem, kan bla i förväg välja om jag vill ha kontaktfri leverans utan underskrift vilket funkar bra här.

Schenker tycker jag fungerar sämst finns bara ombudsleverans till ett ställe som ligger 5 Km bort och dessutom långsammast ofta, Konstigt nog är de inte så billiga längre som de var en gång i tiden.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alkahzane:

artikel från 2016, tanke på att den inte är nyare tyder väl på en bättrad miljö

Vi vet att det förekommit men vi vet inte om det har upphört.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Även försändelser från utlandet sköts snabbare idag än tidigare vid tullförfarandet.

Vet inte om jag håller med. Sitter just nu och väntar på att dom ska få tummen ur och förstå att jag har betalat tullavgiften på deras hemsida för 7 dagar sedan. Skulle inte bli förvånad om paketet går i retur. Nej, jag tror läxan är att det verkar värt att betala extra för DHL hem till dörren och deras supersnabba tullhantering.

Permalänk
Medlem

Håller med. Har aldrig haft problem med postnord. Däremot UPS… aldrig mer det skitföretaget!

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Ja, jag har heller inte förstått varför Postnord har fått så mycket hat?

Paketboxarna fungerar utmärkt och är mycket mer tillgängliga än Instabox/Budbee. Deras hemleveranser är också i topp där man kan välja om du vill få det levererat på en förmiddag eller eftermiddag.

Även billig frakt mellan privatpersoner inrikes!

Appen är också den toppklass jämfört med övriga distributionsbolag.

Permalänk
Medlem

Använder Postnord på 9 av 10 försändelser, oftast med leverans till utlämningsställe då det oftast är gratis och har aldrig problem med det. Nuförtiden brukar även Postnord leverera till utlämningsstället på lördag om butiken skickar på fredag vilket är extra kul. Har även testat paketbox med gott resultat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mest på att de tar 75 spänn på att ta ett kort på mitt paket när det förtullas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

UPS, Fedex som pesten.

UPS handlar mycket om vilket åkeri som kör ut lokalt. Här efter Norrlandskusten så är det just nu Lasbilsstation och dom har jag definitivt inget att klaga på.

Skrivet av D3str0yer:

Ja, jag har heller inte förstått varför Postnord har fått så mycket hat?

Personligen så försvann 20-30% av mina paket ett tag vid sortering i Danmark under en 2 årsperiod. Dom hade ju problem med stölder där nere bland annat för en 4-5 år sedan och det beror säkert på typen av varor jag köpte. Paket från Amazon med batterimärkning försvann bland annat, ja fick en vara på 3e försöket en av gångerna. Kom till Danmark och sorterades, sen va det borta 2x i rad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag stör mig mest på att de tar 75 spänn på att ta ett kort på mitt paket när det förtullas.

Jag stör mig mest på att de tar 75kr, men att det tar minst en vecka att hantera efter betalning...

Permalänk

Fick en leverans idag. Funkade prima. Det enda negativa är väl att man önskar en distansindikator till postbilen så att man kan planera lite bättre när man måste identifiera sig. Klockan 12-18 eller vad det var för spann är lite väl tilltaget. Kan ju inte göra något än att vänta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag stör mig mest på att de tar 75 spänn på att ta ett kort på mitt paket när det förtullas.

Ja det är ju foto de debiterar och inte tulldeklarationen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det känns som att Postnord ryckt upp sig de senaste åren. Personligen har jag inga större problem med DHL eller Schenker heller. Som postnord har de väl etablerade utlämningsställen och behöver aldrig gå långt i Malmö för mina paket... Sen har vi UPS. Känns som att de borde hålla sig till företagspaket där de är riktigt bra, men jag betalar gärna dyrt för att slippa dem privat.. tyvärr har man ofta inget val då många paket från utlandet kommer med dem vare sig man vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Ja senast nu var det elräkning, EL dessutom, ganska bra att betala i tid då va. EON skriver ut sina räkningar och skickar ut dem ganska tidigt, utskriftdatum den 4:e i månaden och jag brukar få den före 10:e samma månad. Oktobers räkning utskriven från EON den fjärde, ska vara betalad senast 28:de oktober, den fick jag den 3:e november! JA HEJA Postnord skitföretag!
Fy fan, de som tycker att Postnord är ett bra företag, oj ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av attic:

Ja senast nu var det elräkning, EL dessutom, ganska bra att betala i tid då va. EON skriver ut sina räkningar och skickar ut dem ganska tidigt, utskriftdatum den 4:e i månaden och jag brukar få den före 10:e samma månad. Oktobers räkning utskriven från EON den fjärde, ska vara betalad senast 28:de oktober, den fick jag den 3:e november! JA HEJA Postnord skitföretag!
Fy fan, de som tycker att Postnord är ett bra företag, oj ...

Jag har elen på autogiro. Går ändå inte att göra något åt den så den betalas automatiskt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja, jag märkte ju att räkningen inte hade anlänt så jag loggade in på EONs sida och betalade räkningen. Inget av det du skriver har något med saken att göra. Saken är ju att Postnord inte delar ut post längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av attic:

Ja, jag märkte ju att räkningen inte hade anlänt så jag loggade in på EONs sida och betalade räkningen. Inget av det du skriver har något med saken att göra. Saken är ju att Postnord inte delar ut post längre.

Hos mig fungerar Posten alldeles utmärkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hos mig fungerar Posten alldeles utmärkt

Gött Och det var lite det jag menade, i ditt förra inlägg så fick vi inte reda på om du fick post eller inte, nu vet vi, och bra att det funkar hos dig vännen