Metallfläkt håller prestandalöfte – tystare än Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tack! Du har uppenbarligen mer på fötterna än jag gällande Igors Lab.

Jag har bara skrapat lite på ytan. Väntar på att Igor ska råka förolämpa Gamersnexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast om flödet blir mer laminärt borde det väl bli långsammare?

Huh? Varför skulle luft som med mindre friktion smidigt löper mellan flänsarna ha lägre flöde än luft som virvlar hejvilt och bromsar sig självt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Huh? Varför skulle luft som med mindre friktion smidigt löper mellan flänsarna ha lägre flöde än luft som virvlar hejvilt och bromsar sig självt?

Därför att flöden tenderar att gå från laminärt till turbulent när rörelseenergin ökar. Motsatsvis gäller då att flödet går mot laminärt när rörelseenergin minskar. I det här fallet är allt annat lika och du sätter ett hinder för det turbulenta flödet.

Ta en såndär trädgårdsvattenkanna utan munstycke och häll ut vattnet. Flödet kommer vara väldigt turbulent och ha hög energi. Upprepa med munstycket på och vattnet strilar ut med låg energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Därför att flöden tenderar att gå från laminärt till turbulent när rörelseenergin ökar. Motsatsvis gäller då att flödet går mot laminärt när rörelseenergin minskar. I det här fallet är allt annat lika och du sätter ett hinder för det turbulenta flödet.

Ta en såndär trädgårdsvattenkanna utan munstycke och häll ut vattnet. Flödet kommer vara väldigt turbulent och ha hög energi. Upprepa med munstycket på och vattnet strilar ut med låg energi.

Men nu har du väl löskopplat det från vad vi faktiskt kollar på? Ingående energin som blir luftrörelse är ju relativ varvtalet på fläkten, vi ökar energin i, går in i ett turbulent flöde, men grejen är ju just att det övergår till laminärt flöde igen då vi fortsätter öka.
Vi vill ha ett snabbt och tyst luftflöde, flytta så mkt luft som möjligt så tyst som möjligt, inte ha så mycket rörelseenergi som möjligt? Och det är väl rätt logiskt att ett laminärt flöde är tystare och snabbare än ett turbulent?
Det går nog skapa rätt mkt rörelseenergi i luften genom att sätta dit en långslagig högtalare på ett par kHz som får vibrera luften fram och tillbaka kraftigt, men det ger nog ingen vidare kylning.

edit: Jag inser att du nog tänker lite väl skolboxexempel (inte illa ment), men vi har ju ett rätt komplext system här där turbulens kan uppstå på flera olika sätt och det kan vara möjligt att passera mellan laminärt och turbulent flöde flera ggr.

edit2: Det här blir ju för övrigt ett bra exempel på varför grafer kan vara viktiga jämfört med recensioner där det kanske bara är testat vid två luftflöden, blir vi verkligen nöjda om det funkar toppen vid 1000 och 2000 rpm om det plötsligt brölar som satan varje gång vi passerar 1800 rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Men nu har du väl löskopplat det från vad vi faktiskt kollar på? Ingående energin som blir luftrörelse är ju relativ varvtalet på fläkten, vi ökar energin i, går in i ett turbulent flöde, men grejen är ju just att det övergår till laminärt flöde igen då vi fortsätter öka.

Och hur övergår det till ett laminärt flöde om inte genom att minska energin?

Citat:

Vi vill ha ett snabbt och tyst luftflöde, flytta så mkt luft som möjligt så tyst som möjligt, inte ha så mycket rörelseenergi som möjligt?

Ja, det laminära flödet kommer vara bättre i det avseendet men det betyder inte att det är snabbare.

Citat:

Och det är väl rätt logiskt att ett laminärt flöde är tystare och snabbare än ett turbulent?

Tystare, ja, men det är nog snarare vanligare att turbulenta flöden är snabbare. Ta exempelvis bilar där det turbulenta flödet bakom bilen rör sig snabbare än det mer laminära flödet runt bilen (något som skapar en lågtryckszon bilen får jobba emot).

Citat:

Det går nog skapa rätt mkt rörelseenergi i luften genom att sätta dit en långslagig högtalare på ett par kHz som får vibrera luften fram och tillbaka kraftigt, men det ger nog ingen vidare kylning.

Fast nu pratar vi om en situation med allt annat lika. Placerar du något framför högtalaren som luften måste passera igenom kommer du minska energin och luften rör sig långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och hur övergår det till ett laminärt flöde om inte genom att minska energin?

Minskad energi som går till turbulens? Ökad energi till lufthastighet?

Skrivet av DasIch:

Ja, det laminära flödet kommer vara bättre i det avseendet men det betyder inte att det är snabbare.

Hastigheten i sig är väl inte så relevant, det är väl flödet vi vill åt? Och som uppmätts högre?

Skrivet av DasIch:

Tystare, ja, men det är nog snarare vanligare att turbulenta flöden är snabbare. Ta exempelvis bilar där det turbulenta flödet bakom bilen rör sig snabbare än det mer laminära flödet runt bilen (något som skapar en lågtryckszon bilen får jobba emot).

Jag hänger inte med alls nu, vi pressar luft runt en bil, flödet bakom är väl det som är långsammast? Därför man använder det draget för att få extra draghjälp om man ligger bakom? Hastigheten är högst runt bilen?

(colorbar scale indicating the velocity magnitude in meters per second)

Har du snurrat in dig i att det turbulenta luftflödet internt kan ha högre hastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Jag hänger inte med alls nu, vi pressar luft runt en bil, flödet bakom är väl det som är långsammast?

Nja, kolla närmre på bilderna så ser du att det är ett tunt blått lager runt i princip hela bilen.
Men ja, det är uppenbarligen långsamt bakom bilen också. (tror DasIch var lite snabb där...)

Men börjar vi ramla lite väl off topic?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, kolla närmre på bilderna så ser du att det är ett tunt blått lager runt i princip hela bilen.
Men ja, det är uppenbarligen långsamt bakom bilen också. (tror DasIch var lite snabb där...)

Men börjar vi ramla lite väl off topic?

Jo, såklart, det känns som han hakat upp sig på nån sorts teknikalitet som inte är av konsekvens för vad argumentationen handlar om? Notera att jag skriver "nån olycklig turbulens som upphör" => "mer laminärt flöde". Flödet är ju såklart inte perfekt laminärt, det är ju fortfarande viss turbulens mot flänsytan som kan få bort värmen, hade de haft nån för värmen ogenomtränglig lufthinna hade ju alla dessa tornkylare med tunna plana flänsytor varit rätt värdelösa.
Men en fläkt mot en fläns är ju inte ett riktigt som en stillastående luftmassa som vi pressar oss igenom, luftflödet ut från bladen torde se annorlunda ut vid olika varvtal, det lilla glappet mellan fläktblad och fläns ger olika påverkan vid olika lufthastighet, därav inte helt omöjligt att det går extra dåligt vid en viss flödeshastighetT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

massa text

Om jag ska vara ärlig så tror jag vi alla som hittills haft en åsikt om laminärt flöde kontra turbulens, ring runt fläkten, påverkan av metallchassi osv, har alldeles för lite kunskap i ämnet för att kunna säga speciellt mycket alls om den faktiska praktiska påverkan det får

Men i min tekniska okunnighet vidhåller jag fortfarande att det verkar osannolikt att en spelare kommer in från sidan och kombinerar några egentligen inte speciellt nya eller revolutionerande idéer och plötsligt spöar alla konkurrenter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om jag ska vara ärlig så tror jag vi alla som hittills haft en åsikt om laminärt flöde kontra turbulens, ring runt fläkten, påverkan av metallchassi osv, har alldeles för lite kunskap i ämnet för att kunna säga speciellt mycket alls om den faktiska praktiska påverkan det får

Då har du missat ett steg i hur långt diskussionen har stegat iväg från ämnet

Detta handlar inte om vad som ger de resultaten som Alphacools fläkt får, jag har ingen aning.
Utan om att DasIch kallar Igor inkompetent och klåpare utifrån bl.a. lite udda mätresultat där Lian Li AL V2 120 presterar bättre med 60 mm radiator än 25 mm radiator, och jag påpekar att vid maxhastighet 2000 rpm så stämmer det dels inte, CFM är högre genom 25 mm radiator (även om det är oerhört nära då jag kollar graferna) men att den är tystare med 60 mm radiator (även detta väldigt nära dock). Ljudnivå gul kurva, luftflöde blått:

Vi ser att flödet ökar brantare då ljudnivån minskar från en tidigare högre nivå, så jag gav bara en gissning på varför det kanske hamnar så nära som det gör utifrån att ljudninvån minskar. Eftersom det är såpass invecklat med hur påverkan ser ut tycker jag det här är lite knepigt att lägga fram som bevis på att Igor är en klåpare. Bättre att bara vänta på fler testresultat

Permalänk
Medlem

Finns video här: https://youtu.be/ReGwlUGifN4?si=pBnk00iyARR4tg35&t=13

Lite svårt att höra den, men han nämner att den körs i 2900 RPM men han upplever att den låter som typ 900 RPM. Satans vad frestande det är isnf

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Finns video här: https://youtu.be/ReGwlUGifN4?si=pBnk00iyARR4tg35&t=13

Lite svårt att höra den, men han nämner att den körs i 2900 RPM men han upplever att den låter som typ 900 RPM. Satans vad frestande det är isnf

Om detta stämmer är det helt galet!

Räknar med att fläktbranchen kommer få lite mer att fundera över. Känns som man vill ha dessa i hus och allt annat med, om de är så tysta vill jag ha en sån vid spisen till exempel…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om detta stämmer är det helt galet!

Räknar med att fläktbranchen kommer få lite mer att fundera över. Känns som man vill ha dessa i hus och allt annat med, om de är så tysta vill jag ha en sån vid spisen till exempel…

Ja, jävlar. Tänkte jag inte på.
Hade inte tackat nej till en sådan fläkt vid köksspisen om den nu kan blåsa såpass mycket och låta mindre. Avskyr att sätta på fläkten bara för att den väsnas så mycket.

Hoppas de också kan lösa 140mm fläktar, kommer bli riktigt nice o ha 120mm och 140mm fläktar i sin burk då:)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om detta stämmer är det helt galet!

Räknar med att fläktbranchen kommer få lite mer att fundera över. Känns som man vill ha dessa i hus och allt annat med, om de är så tysta vill jag ha en sån vid spisen till exempel…

Det som gör mig skeptisk är att det enda vi har att gå på är Igor och Alex snabba intryck under mässan.
skeptikern i mig undrar varför det inte skickats ut test-exemplar till de stora tech-tubersen om fläkten nu är så revolutionerande, samtidigt som jag undrar hur igors lab i det fallet vågar hänga hela sitt rykte på att ingen annan testar fläkten.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det som gör mig skeptisk är att det enda vi har att gå på är Igor och Alex snabba intryck under mässan.
skeptikern i mig undrar varför det inte skickats ut test-exemplar till de stora tech-tubersen om fläkten nu är så revolutionerande, samtidigt som jag undrar hur igors lab i det fallet vågar hänga hela sitt rykte på att ingen annan testar fläkten.

Vi "har" inte ens "Alex snabba intryck". Mäss miljö som jag påpekade i början av tråden är något av det värsta att försöka få någon form av intryck av. Sorlet och det blandade frekvenserna i bakgrunden gör det till helt omöjligt att tycka något vettigt.

PC världen brukar ofta (gärna här på SweC) kalla saker för "pappers lanseringar". Där ett datum då priser och tester och även SKU dyker upp. Men där det inte finns produkter att tillgå. Dessa "pappers lanseringar" har iaf digniteten av att oftast förse ett stort antal testare med produkten så man vet vad man beställer iaf ... i väntan på att prylen dyker upp 4-8 veckor senare i lager.

Detta är något helt annat. Inte nog med att det är en lansering vi ska vänta 12v. Enda referensen på vad man får, backas upp av en prototyp i händerna på en som varit med och utveckla det. Tydligen verkar dom chansa på att nyhetsberusningen överträffar verkligheten och skepsisen.

Vem hade beställt ett nylanserat AMD grafikkort för 4999:- baserat på deras egna grafer?

Men det är väll något med att det kostar 300-spänn -ish att man vågar chansa.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

2000-RPM varianten kommer vara kung för oss ljudkänsliga; hela prestandan från A12x25, men till ljudnivån av att köra den på bottenläge.
Men ser fram emot fler tester (swec, GN, LTT)

Varför skulle man inte köra på 3000 RPM istället? Är ju samma pris. Fast kan ju eventuellt skilja sig på minimum-RPM.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Sämre än Noctuas A12x25 enligt Der8auer
https://www.youtube.com/watch?v=8J7jkRbxLYk

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Som sagt...

Permalänk

Tråkigt! Hade hoppats på mer konkurrens där.

Permalänk
Medlem

Yes. Som väntat. Inget nytt under solen. Däremot så är det otroligt att Igor kan köpa sig och dyka ner med sitt rykte rakt ner i marianne graven.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Skeptikerna hade rätt, ska bli intressant att höra Igor Labs respons på detta.

Permalänk
Medlem

@mordekai: vågar de svara på det eller kommer de försvinna? Det har varit så misstänkt från början att jag tvekar på om någon kan lita på de framöver... Fast, det är ju inte första gången de varit ute och cyklat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@mordekai: vågar de svara på det eller kommer de försvinna? Det har varit så misstänkt från början att jag tvekar på om någon kan lita på de framöver... Fast, det är ju inte första gången de varit ute och cyklat

Forumtråden till deras artikel är ganska lång och hätsk och den som skrivit artikeln svarar på flera frågor.
https://www.igorslab.de/community/threads/revolution-im-l%C3%...

EDIT
Men jag menade ett mer officiellt svar. Svaren de ger är ju lite missvisande.

Permalänk
Medlem

@mordekai oj vad min tyska blivit dålig, och oj vad bra google translate blivit! Tack för en intressant länk

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Forumtråden till deras artikel är ganska lång och hätsk och den som skrivit artikeln svarar på flera frågor.
https://www.igorslab.de/community/threads/revolution-im-l%C3%...

EDIT
Men jag menade ett mer officiellt svar. Svaren de ger är ju lite missvisande.

(Jag läste bara två sista sidorna)
Han verkar säga att fläkten ger ett väldigt fokuserat luftflöde, och om man då mäter med en luftflödesmätare mitt i detta flöde och sen antar att flödet är likadant över hela lådans yta kan lätt tro att den blåser mer än den gör

Det andra antagandet är att det koncentrerade luftflödet inte kyler alla delar av radiator/kylare likvärdigt, utan bara mitten nära motorn på fläkten

Dessa skulle kunna vara både förklaringen till de extrema siffrorna i igors grafer, men också förklara varför den kyler så dåligt i romans video

Summan för mig är att igor missade att ifrågasätta sina siffror totalt och borde skämmas, men också att fläkten är annorlunda än många tidigare och att testa den rätt är inte så lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

(Jag läste bara två sista sidorna)
Han verkar säga att fläkten ger ett väldigt fokuserat luftflöde, och om man då mäter med en luftflödesmätare mitt i detta flöde och sen antar att flödet är likadant över hela lådans yta kan lätt tro att den blåser mer än den gör

Det andra antagandet är att det koncentrerade luftflödet inte kyler alla delar av radiator/kylare likvärdigt, utan bara mitten nära motorn på fläkten

Dessa skulle kunna vara både förklaringen till de extrema siffrorna i igors grafer, men också förklara varför den kyler så dåligt i romans video

Summan för mig är att igor missade att ifrågasätta sina siffror totalt och borde skämmas, men också att fläkten är annorlunda än många tidigare och att testa den rätt är inte så lätt

Pascal påstår ju även att Noctuan inte klarade motståndet i en viss kylare som Alphacools gjorde... Tycker som du att de borde skämmas men Romans tester är de enda intressanta, visst också testa med fler radiatorer, chassin, luftkylare men allt pekar åt att de gjort allvarliga fel i testerna på Igors Lab. Omöjligt att det kan klassas som en "Revolution" när de presterar sämre än Noctua i verkligheten. Pinsamt värre blir de när de försöker förklara sina uppenbart felaktiga slutsatser. Som sagt, väntar på en duellvideo mellan Roman och Pascal, jag vet vem jag sätter mina pengar på i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag läste en del av sidorna, och tycker att den stora punkten som missas av många är ljud-nivån, luftflöde och liknande kan ju som sagt förklaras som @medbor skriver med var du mäter i flödet, men Igors siffror där är ju helt ute och cyklar också.

Den stora anledningen till att jag förbokade den (dock tagit bort efter Romans video) var att det skulle vara en omöjligt tyst fläkt jämfört med tidigare varianter, men ändå flytta groteskt med luft.
Att Igor helt hänger upp sig på flöde/tryck och olika metodik, men helt missar att vid de tester Roman gjort så skulle fläkten enligt Igors siffror vara helt ljudlös.

De siffrorna skulle aldrig ha publicerats, och som många påpekar i det forumet; om det som mäts inte avspeglas i verkligheten så är testerna helt onödiga (för Apex Stealth är det verkligen inte en enda datapunkt som speglas relevant i realiteten)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Pascal påstår ju även att Noctuan inte klarade motståndet i en viss kylare som Alphacools gjorde... Tycker som du att de borde skämmas men Romans tester är de enda intressanta, visst också testa med fler radiatorer, chassin, luftkylare men allt pekar åt att de gjort allvarliga fel i testerna på Igors Lab. Omöjligt att det kan klassas som en "Revolution" när de presterar sämre än Noctua i verkligheten. Pinsamt värre blir de när de försöker förklara sina uppenbart felaktiga slutsatser. Som sagt, väntar på en duellvideo mellan Roman och Pascal, jag vet vem jag sätter mina pengar på i alla fall.

Väntar spänt på GN movie special om detta, popcorn i soffan och mysa

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag avbokade också, var inga problem eller tjaffs från Alphacool. Men tråkigt att detta inte blev bättre, hoppades på lite underverk

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kan meddela att vi har fläkten i testlabbet och att jag siktar på att ha ett test ute (om allt går som det ska) i slutet på veckan.