Veckans fråga: Vilken speditör tycker du fungerar bäst?

Permalänk
Medlem

Tycker nog ändå att Best är bäst.

Avsaknaden av riktigt dåliga erfarenheter gör att dom är bäst.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Trots att jag av de alla hatar postmord mest så är postnord ändå min favorit... Skumt.

håller med postnord är helt ok mycket de kan förbättra men de andra har mer att förbättra.

early bird är sämsta enligt min erfarenhet och kommer aldrig använda dem igen.

de har absolut 0 respekt för kundernas paket...

lägga en LP skiva i bara en tunn kartong på gräsmattan i blött gräs innanför staketet är inte ok...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beställde en displate i metall och den leverades av ups.
Den låg i en kartong med en påse om där det stod "do not bend". Den var ganska bra böjd när jag fick det så den har åkt tillbaka får se om utbytet är bättre ska med komma med ups.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hemleverans till privatpersoner som något slags standardförfarande är ett djävulstyg som borde förbjudas av rent arbetsmiljömässiga skäl.

Problemet är att lönekostnaderna i Sverige gör att de som ska köra ut hemleveranser rent generellt får ett omöjligt antal stopp att genomföra under en arbetsdag, vilket kanske skulle fungerat om varje avlämning tog ~10 sekunder, istället för flera minuter. De flesta har aldrig kört ut gods och har noll förståelse för varför två minuter (eller mer) är alldeles för lång tid för en leverans.

Permalänk
Medlem

Tycker mest att allt är sämre än Posten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Postnord har funkat absolut bäst för mig.
Schenker undviker jag faktiskt trots att jag kör för dom.

Det där lät inget vidare.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Fedex har varit sämst för min del. Inte så många leveranser med dem dock, bara två de senaste 20 åren, men båda gånger har jag fått åka upp till Arlanda för att hämta paketet själv trots att det skulle levereras hem. Båda gångerna var jag dessutom hemma och kan intyga att föraren inte ens körde upp till området där jag bodde. Båda gångerna var det den som skickade som valde dem, jag hade ingen kontroll över det.

Jo tack. Fick ett paket förra veckan genom hemleverans men var tyvärr inte hemma (inget meddelande om utkörning). De har inte avtal med något ombud i Sverige(?), så man måste måste åka till deras terminal som du nämnde. Det är dock inget jag kommer göra för ett par skruvar…

Permalänk
Medlem

Postnord helt klart. Aldrig haft problem med dem och nu har de dessutom placerat paketskåp 20m från huset mitt! Oslagbart!

Permalänk

Om jag kan väljer jag Instabox först, annars brukar det bli PostNord.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Valde Postnord för att det är mer heltäckande annars är det Instabox då det är väldigt smidigt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Beställer mycket från amazon och då blir det oftast postnord och airmee, båda funkar kanonbra. Visst blir det någon försening då och då men det är sånt man får räkna med. Sämst erfarenhet har jag av Bring, saker som ska levereras hem lämnar dom in på ombudet bara av ren lathet känns det.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Får nog säga att Postnord är favoriten, alltid ett bra tecken om de finns som alternativ och får jag betala extra för det gör jag gärna det.

Gillar överlag DHL och Schenker med. Earlybird de gånger jag använt har fungerat fint med.

Har använt Instabox en gång för att motta boken A House of Leaves. Ingen tjänst jag normalt använder då inga butiker jag handlar från erbjuder dom. Budbee verkar inte finnas här. UPS, Useless Parcel Service avskyr jag. En del senare leveranser har börjat gå bättre och lyckas man dirigera om de till jobbet fungerar de bra. Men då UPS inte själva levererar här utan lämnar över till lokala åkare så blir kommunikationen lite sådär. Fedex har jag använt någon enstaka gång. Gick bra den gången vill jag minnas. Airmee och Best har jag nog inte hört talas om ens. Bring fungerar men brukar vara väldigt tröga i leveranserna. Är väl bara Elgiganten jag kommer i kontakt med de, och då ofta eftersom lokala butiken aldrig har det jag vid tillfället av någon anledning vill köpa därifrån.

Tacksamt att det finns så många alternativ transportmässigt men det är bara Postnord, DHL och Schenker jag trivs bra med. Och troligen Early Bird förstås. Fejk hemleveranser avskyr jag då många av de andra automatiskt tar bort ett leveransförsök då de uppenbarligen inte ens försöker leverera. Shape up or GTFO!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Ska jag skicka paket så är postnord väldigt bra! Har försökt att skicka med andra speditörer men ger upp när det inte alls känns värt summan man skulle spara på att göra det.

När det kommer till att få paket så tycker jag alla är likvärdiga men har blivit mest arg/besviken på postnord som skickar tillbaka paket till USA.
Nöjdast har jag varit med DHL Express (vilket borde varit ett alternativ då DHL är tyskarnas motsvarighet till PostNord) som 2ggr levererat paket från Malaysia till mitt ombud på två dagar samt lät mig slippa betala momsen.

Permalänk

Efter alla manglade och bortslarvade paket samt lögner om att porten varit låst så leverans ej kan utföras trots att jag varit hemma (bor i villa) så hamnar Postnord längst ner i min lista när jag ska välja speditör. DHL och Schenker har alltid levererat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Bring faller bort direkt, de kör med solklara bedrägerier, fick en avvisering att paketet hade lämnats utanför min dörr. Bilden på mobilen var helt svart men efter att ha öppnat den på datorn så ser man att han har lagt den bredvid dörren inne i bilen och håller för blixten så det ska vara mörkt. Jag felanmälde det. 2 dagar senare ringer de upp och informerar mig att de "hittat" mitt paket, jag frågar hur de kunde göra det, det var ju levererat med bildbevis och allt, hade inget svar. Ren kriminell verksamhet. Bilden är i länken, solklar bilmatta och bildörr i bilden.

https://i.ibb.co/QdZfPb2/received-311514704120342-1.jpg

Permalänk
Medlem

Kan glädja alla som hatar Schenker att det alldeles strax kommer "lämna vid dörr" som alternativ på aviseringar till privatpersoner
Ute på ett distrikt just nu och lanseras snart till alla. Kommer även acceptera digitalt ID kort hos ombud.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hemleverans till privatpersoner som något slags standardförfarande är ett djävulstyg som borde förbjudas av rent arbetsmiljömässiga skäl.

Problemet är att lönekostnaderna i Sverige gör att de som ska köra ut hemleveranser rent generellt får ett omöjligt antal stopp att genomföra under en arbetsdag, vilket kanske skulle fungerat om varje avlämning tog ~10 sekunder, istället för flera minuter. De flesta har aldrig kört ut gods och har noll förståelse för varför två minuter (eller mer) är alldeles för lång tid för en leverans.

Håller med. Bortsett från väldigt skrymmande eller tunga saker finns det ingen anledning att köra hem paketen, speciellt inte i stan där de flesta har ett ombud inom 10 minuters promenad. Sen kan man såklart välja till hemkörning om man t.ex. är gammal o.s.v.
Paketbox är alternativet jag föredrar eftersom jag då kan hämta det när det passar och slipper stå i kö i någon skum kiosk och sedan interagera med en människa.

När det gäller hemleveranser föredrar jag faktiskt PostNord numera. Tidigare var de hopplösa men det känns som de har skärpt till sig på senare år. De har en bra app där man kan se var paketet befinner sig, och de håller faktiskt oftast utlovad tid numera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Instabox fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem

PostNord är mitt förstaval, men även DHL och Schenker har gått bra. Men saknar paketboxar som Instabox har. Segt att behöva stå i samma kö som matkunderna på matbutiken för att hämta ett paket.

Skyr hemleverans som pesten dessutom, förstår inte varför somliga ska envisas med detta elände.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Håller med. Bortsett från väldigt skrymmande eller tunga saker finns det ingen anledning att köra hem paketen, speciellt inte i stan där de flesta har ett ombud inom 10 minuters promenad.
Paketbox är alternativet jag föredrar eftersom jag då kan hämta det när det passar och slipper stå i kö i någon skum kiosk och sedan interagera med en människa.

Paketbox är en av de verkligt bra innovationerna på området. Mycket mer rationellt än att det ska köras hem mobilskal till folk som bor i tätbebyggt område.

Skrivet av Pepsin:

När det gäller hemleveranser föredrar jag faktiskt PostNord numera. Tidigare var de hopplösa men det känns som de har skärpt till sig på senare år. De har en bra app där man kan se var paketet befinner sig, och de håller faktiskt oftast utlovad tid numera.

Ja det klassiska var ju att man fick hemleveransen någon gång slumpmässigt mitt på dagen (tillfällen när t.o.m. föraren ringde och meddelade sin ankomst) medan man var på jobbet, varpå det hamnar på en tunggodsterminal som kan ligga flera mil bort eftersom inga normala postombud hanterar något sådant.

Idag går det ju framförallt att boka en tid, även utanför kontorstid.

Permalänk
Medlem

Har inte mycket mer erfarenheter än att få leveranser via Postnord, Instabox och Earlybird under senare år. Och får säga att alla fungerar bra på sina sätt.

Men så länge sakerna kommer fram enligt tidtabellen och är hela så duger det enligt mig.

Permalänk
Medlem

På senare tid har jag valt budbees boxar. Gillar att jag får en hyfsat korrekt leveranstid - ofta dagen efter och att jag då kan hämta det när det passar mig. Budbees box är betydligt närmare än postnord vilket är mitt andrahandsval.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har använt Schenker säkert hundratals gånger under 20+ år när jag skickat, har alltid fungerat utmärkt

När jag ska ta emot använder jag typ Budbee, Airmee eller Collect-box-whateverdomheter

Permalänk
Medlem

Som dev mot de olika tjänsterna är Postnord miltal före alla andra. Exemplarisk dokumentation.

DHL Parcel bestämde sig för att byta ut hela sitt api och be alla kunder byta ut det under semesterperioden. När det var klart till deadline upptäckte de att det "verkar vara en bugg i Tyskland som genererar en helt random adress", och istället för att fixa den fick man som kund vackert använda en separat tjänst endast för Tyskland. Strålande hanterat.

Permalänk
Medlem

instabox eller bring tycker jag ha fungerat bra för mig. Postnord funkar normally bra tills nåt paket kommer på villovägar och postnord tar inga som helst ansvar.

Sämst är ups.

Permalänk
Medlem

Undviker hemleveans. Då bli så krångligt. Har båda instabox och postnord ombud inom 150m så en lätt väl. Har aldrigt haft problem med båda. Men hem leverans esch... inte ringer eller så.. kommer sent eller ramen för när då skulle kommer inte stämma med verkligheten. UPS och FedEx har bara några utbud i göteborg då bli detta lite mer jobbigt också då dem säkert kommer säger "du var inte hemma, kom och hämta på utbud" även om man har varit hemma. ya ya. Brukar bara vara glad om paket från utomlands kommer fram utan skadan. Utöver detta. Inet och instabox. Svin bra kombo!!

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Vem röstade på posten 🤣🤣🤣
Skickade förra månaden med posten, slutade att dom knackade på min dörr med paketet 🙈
Dom hade hittat en gammal lapp, sen tappades paketet bort på spårningen 😓

Permalänk

Har haft att göra med alla dessa bolag, och de flesta funkar bra i min erfarenhet. Får mest levererat av Postnord och oftast går det bra, men kan bli lite strul ibland men brukar lösa sig fort. UPS har mest problem, även Airmee är osmidiga. Aldrig haft problem med Earlybird, Budbee eller Instabox.

Permalänk
Medlem

Helt klart Bilsepdition.

För att vara lite seriös så tror jag ändå att Postnord är den bättre. Har inte haft några problem med dem. Dock har inte Postnord något paketbox här. Det är bara Instabox som har och det var supersmidigt den gången jag använde det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Helt klart Bilsepdition.

Så Schenker med andra ord

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3