Dålig fart på ethernet och internethastigheten plötsligt

Permalänk
Medlem

Dålig fart på ethernet och internethastigheten plötsligt

Dator med windows 11 och kabelkopplad nätverkskoppling till 1 st gigbit switch som sedan är kopplad till 1 st gigbitswitch till som är kopplad till routern för inkommande internet.

Detta har funkat kalas LÄNGE och har kunnat föra över stora filer mycket snabbt till ett NAS som sitter på samma gigabit nätverk.
Internet är ett numera 250/250 fiber från Bahnhof. Nyligen uppgraderat från 100/100.

Igår så märkte jag kraftigt nedsatt hastighet på nätverket först genom extrmet seg internetkoppling men sen efter lite tester så var det även interna nätverket mycket segt från och till denna maskinen.

Efter otaliga bredbandskollar och omstarter så fick jag det inte att lira ändå och hastigheterna är som bifogad fil varje gång jag testar.

Jag har kört bredbandskollen både med en iphone 15 och en ipad och fått hastigheter mellan 100-150 men inte till 250 som lovat.

Alla enheter har startats om ett flertal gånger.

Några tips?
Som sagt allt har funkat kalas LÄNGE ända fram tills igår.

Permalänk
Medlem

Vad får du för hastighet om du kopplar datorn direkt i uttaget för inkommande internet?

Permalänk
Medlem

Vad sade Bahnhof när du ringde?

Permalänk
Medlem

Jag har inte kontaktat Bahnhof då alla andra enheter på nätverket (som telefoner, apple tv och ipad) verkar funka kalas.

Tycker siffrorna jag får på drabbad dator ser så märkliga ut. Får konstant 5 ner och 150 upp. Inte logiskt

Skall testa med annan switch senare som datorn är kopplad till.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för något liknande en gång. Då var den en hemmagjord patchkabel som slutade fungera helt plötsligt efter flera år. Det var inte kabeln mellan datorn och uttaget som man rör vid ibland, utan en kabel mellan en patchpanel och en switch som var fast uppsatt på väggen. Därför tog det ganska lång fel innan jag testade den kabeln med min kabeltestare.

Min erfarenhet är alltså att även fast monterade kablar som ingen rör vid kan sluta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag råkade ut för något liknande en gång. Då var den en hemmagjord patchkabel som slutade fungera helt plötsligt efter flera år. Det var inte kabeln mellan datorn och uttaget som man rör vid ibland, utan en kabel mellan en patchpanel och en switch som var fast uppsatt på väggen. Därför tog det ganska lång fel innan jag testade den kabeln med min kabeltestare.

Min erfarenhet är alltså att även fast monterade kablar som ingen rör vid kan sluta fungera.

Tack för denna input! Detta skall kollas under dagen!

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att det var gigabit switchen närmst datorn som var problemet! Nu är det fullt spätt 250/250.
Troligtvis ett åsknedslag för två veckor sedan som var väldigt kraftfullt i närheten. Tacksam att det bara var denna som gick åt skogen. Hela huset skakade och blinkade till när det hände.

Missade ett par detaljer.