"Förmånsbil" Vad har du för deal och hur förmånligt är det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Hej,

Jag tycker du har ett jättekonstigt upplägg. Jag har också arbetat som säljare den senaste 20 åren. På stora och små företag, och fått diverse arbetserbjudanden på andra. Aldrig har det varit tal om annat än att jag själv ska stå för mer än förmånsskatten. Nuvarande företag betalar även privat soppa (som dock förmånsbeskattas)

Är din chef också ägare av firman? Jag tycker det låter som ett upplägg att för att slippa förmånsbeskattas. Då gör man iof ett nettolöneavdrag på leasingkostnaden istället för ett bruttolöneavdrag....Vem betalas förresten soppan om du nu får milersättning?

Hej,

Javisst är det ett underligt avtal. Bra att få höra av andra rutinerade säljare så jag får argument mot min chef.
Vi har faktiskt "fritt bränsle". Tankar med tankkort och beskattas för privatkörda bränslet på lönen. Det blir en rabatt på 21% mot att betala själv har någon på företaget räknat ut, jag har själv inte orkat kontrollräkna.
Vi registrerar tjänstemil samt privata mil. Säg att man kör 200 mil tjänst och 100 mil privat en månad. Så förmånsbeskattas vi helt enkelt för bränslekostnad * (100/300) * 1,2.
In på bilkontot får jag av företaget 41kr * 200 mil.

Nej chefen är anställd men högavlönad. Han har en extremt dyr bil, bra bit över en mille, och kraftigt pensionsavtal. Och plockar 60 i månaden ändå efter alla avdrag/växlingar. Han är också väldigt bilintresserad och lägger gärna 20k+ brutto i månaden på sin bil. Han kan ju ha kvar sin deal om han gillar den och erbjuda de vanliga anställda riktiga tjänstebilar har jag sagt.

Det är bra att jag får argument. Jag har begärt att de löser in min tjänstebil till deras bekostnad och jag kör med privat bil och milersättning istället. Annars kommer jag byta arbetsplats och flytta med mig bilen. Tar löpande intervjuer nu.
Jag får inte in tillräckligt många mil helt enkelt och bruttolönavdraget är för stort.
De har kontrat med att gå med på att höja min lön eller betala in på bilkontot 3-4k i månaden "under tiden det är för få mil".
Jag anser att avtalet är så dåligt att jag vill bli av med bilen oavsett. Svår situation.

Edit. Jag har även uttryckt mitt missnöje med avtalet rejält och mycket. Att jag inte förstår att företaget själva vill ha provision på antal mil. Det innebär ju att man inte vill bearbeta sina lokala kunder och att man hellre tar onödiga resor till Luleå så ofta man kan. Men jag är enligt chefen den enda som sett avtalet på det viset. Och de har aldrig haft problem med onödiga resor.
Samtliga som arbetar på jobbet kör givetvis så mycket onödigt de kan för att få bilen betald. Har pratat med tidigare anställda som även de klagat på avtalet och sagt upp sig pga det.
EV- för företaget och EV- för de anställda.

Permalänk
Medlem

Nu har ni ju kommit en bit på vägen i diskussionen men tänkte jag inflikar vad jag kör i mina företag. Här har vi gått från Tesla förmånsbil till Volvo förmånsbil sedan 2018. Anledningen var infrastrukturen som då inte var bra nog i kombination med körmönster där diesel passar bättre. Vi har en policy om att köra med HVO100 istället och en policy om att enbart köpa in begagnade bilar på max tre år och 8 000 mil av miljöskäl.

Företagen tar alla kostnader för bilen, upp till 4 000 mil per år. Övriga mil får anställda täcka själva om de går privat.

Om någon vill ha en Tesla istället och har förutsättningarna för det så är den kostnadsneutral för företaget.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden då den är mer aktuell än någonsin.
Hur är det att ha bil via företaget 2023?!

Bestämmelserna kring Tjänste-, förmåns- och Personalbilar är krångliga att förstå för en enkel spelman som mig, samt att reglerna ändras från år till år.

Jag har läst igenom tråden två gånger men upplever reglementet fortfarande som ren rappakalja. Tack för att ni delar med er utav era erfarenheter och era avtal, och vad man bör se upp med!!
Jag skulle behöva eran hjälp då jag eventuellt kommer byta jobb, där det kommer behövas "Tjänstebil". Jag är tacksam för alla svar jag kan få här utav er!

Förutsättningar:
Jag och den nya chefen har inte diskuterat avtalet ännu men lönen innan skatt kommer hamna på 37-39.000 innan skatt. På detta kommer jag då att behöva en tjänstebil. Jag bor i Göteborg så kommer nog inte köra mer än 3000 mil per år.
Jag har aldrig haft förmåns/tjänstebil innan. I min värld så kommer jag kanske behöva en bil med "flak" då jag ibland kan behöva transportera pallar med gods till kund.
Problemet som uppstår här är ju att jag vill ha en "familjebil" och inte en arbetsbil. Jag vill kunna utnyttja bilen privat.

Efter mycket googlande behöver jag fortfarande svar på:
-Vad kostar en förmånsbil egentligen?! Här verkar det vara ganska rörigt. Om man har 35.000 innan skatt, och har en bil med ett förmånsvärde på 5000, då kommer jag få en "lön" på 40.000 ochs kattas därefter, korrekt? Hur gör man för att få så låg förmånsvärde som möjligt? Fiat Punto?

-Kan arbetsgivaren tvinga mig att förmånsbeskatta en arbetsbil?! En Folkabuss transporter eller en Två sitsig Caddy, eller en VW Crafter tex. Jag skulle kunna tänka mig att förmånsbeskatta en RAM 1500 eller liknande, därför där här får hela familjen plats med barnstolar och jag kan köra lite gods till kunder i tjänsten emellan åt. Denna bilen är dock dyr för chefen? Plus att bränslekostnaderna kommmer skena både för chefen och för mig med privatamil.

-Om man har en v60, Superb, V90 osv så är väl en sådan bil helt oduglig när man skall ha med sig saker ut till kunder?! En golvläggare kanske har prover med sig till kunder, en Säljare på Elfirma kanske har med sig kablar, "smarta" el-produkter osv, ja ni fattar. Blir det inte trångt fort?
Kör ni aldrig gods i era tjänstebilar??

-Måste en förmånsbil vara helt ny?! Kan man förmånsbeskatta/ha en tjänstebil som är 2018-2019 eller ännu äldre? Vem tjänar mest på detta, chefen, jag eller skatteverket?! När tjänar jag som arbetstagare mest på en tjänste/förmånsbil.

-Brukar företagen sällan äga bilarna själva? Det verkar som man hellre leasar sina tjänstebilar, vilken kanske blir dyrare i längden? På en tioårs period så borde ju leasingkostnaderna vara höga som sjutton.

-När leasingavtslet löpt ut, vem får chansen att köpa ut bilen, chefen eller jag? Är det vanligt att man köper loss egna leasingbilar.

-Tjänstebil 2023, är det endast elbilar som gäller?! Diesel och bensinbilarna verkar vara "straffbeskattade"? Därför var jag inne på RAM 1500 för den verkar var klassad som miljöbil.

-Om jag mot förmodan väljer en elbil (inget fan utav dessa, men överväger pga lägre förmånsvärde) vem betalar laddstolpen hemma hos mig och när laddar bilen hemma?! De vill inte jag betala, speciellt när jag har rörligt elavtal.

Tack på förhand.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem

Jag tänker väl att om räckvidden duger (och ID-egenheterna kan accepteras) så är nog ID.Buzz i personbilsversion kanske rätt bil. Det är ju lite en ID.4 fast med ett skåp på, med en helt annan lastflexibilitet.

Tillägg: Om du även ska ha den som privatbil dvs.

Permalänk
Medlem

@ynnoj

Du betalar bara förmånsskatt på tjänstebil om du också ska använda den privat. Det vanligaste upplägg jag sett inom byggbranschen är att firman leasar eller äger bilar som personalen använder enbart på arbetstid, de är ju i allmänhet inte så praktiska med bara 2 eller 3 sittplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

......
-Kan arbetsgivaren tvinga mig att förmånsbeskatta en arbetsbil?! En Folkabuss transporter eller en Två sitsig Caddy, eller en VW Crafter tex. Jag skulle kunna tänka mig att förmånsbeskatta en RAM 1500 eller liknande, därför där här får hela familjen plats med barnstolar och jag kan köra lite gods till kunder i tjänsten emellan åt. Denna bilen är dock dyr för chefen? Plus att bränslekostnaderna kommmer skena både för chefen och för mig med privatamil.
........

Hur ofta behöver du transportera gods i arbetet?
Är släp en möjlighet vid dom tillfällena? Så slipper du en "arbetsbil".

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Bumpar tråden då den är mer aktuell än någonsin.
Hur är det att ha bil via företaget 2023?!

Bestämmelserna kring Tjänste-, förmåns- och Personalbilar är krångliga att förstå för en enkel spelman som mig, samt att reglerna ändras från år till år.

Jag har läst igenom tråden två gånger men upplever reglementet fortfarande som ren rappakalja. Tack för att ni delar med er utav era erfarenheter och era avtal, och vad man bör se upp med!!
Jag skulle behöva eran hjälp då jag eventuellt kommer byta jobb, där det kommer behövas "Tjänstebil". Jag är tacksam för alla svar jag kan få här utav er!

Förutsättningar:
Jag och den nya chefen har inte diskuterat avtalet ännu men lönen innan skatt kommer hamna på 37-39.000 innan skatt. På detta kommer jag då att behöva en tjänstebil. Jag bor i Göteborg så kommer nog inte köra mer än 3000 mil per år.
Jag har aldrig haft förmåns/tjänstebil innan. I min värld så kommer jag kanske behöva en bil med "flak" då jag ibland kan behöva transportera pallar med gods till kund.
Problemet som uppstår här är ju att jag vill ha en "familjebil" och inte en arbetsbil. Jag vill kunna utnyttja bilen privat.

Efter mycket googlande behöver jag fortfarande svar på:
1) Vad kostar en förmånsbil egentligen?! Här verkar det vara ganska rörigt. Om man har 35.000 innan skatt, och har en bil med ett förmånsvärde på 5000, då kommer jag få en "lön" på 40.000 ochs kattas därefter, korrekt? Hur gör man för att få så låg förmånsvärde som möjligt? Fiat Punto?

2) Kan arbetsgivaren tvinga mig att förmånsbeskatta en arbetsbil?! En Folkabuss transporter eller en Två sitsig Caddy, eller en VW Crafter tex. Jag skulle kunna tänka mig att förmånsbeskatta en RAM 1500 eller liknande, därför där här får hela familjen plats med barnstolar och jag kan köra lite gods till kunder i tjänsten emellan åt. Denna bilen är dock dyr för chefen? Plus att bränslekostnaderna kommmer skena både för chefen och för mig med privatamil.

3) Om man har en v60, Superb, V90 osv så är väl en sådan bil helt oduglig när man skall ha med sig saker ut till kunder?! En golvläggare kanske har prover med sig till kunder, en Säljare på Elfirma kanske har med sig kablar, "smarta" el-produkter osv, ja ni fattar. Blir det inte trångt fort?
Kör ni aldrig gods i era tjänstebilar??

4) Måste en förmånsbil vara helt ny?! Kan man förmånsbeskatta/ha en tjänstebil som är 2018-2019 eller ännu äldre? Vem tjänar mest på detta, chefen, jag eller skatteverket?! När tjänar jag som arbetstagare mest på en tjänste/förmånsbil.

5) Brukar företagen sällan äga bilarna själva? Det verkar som man hellre leasar sina tjänstebilar, vilken kanske blir dyrare i längden? På en tioårs period så borde ju leasingkostnaderna vara höga som sjutton.

6) När leasingavtslet löpt ut, vem får chansen att köpa ut bilen, chefen eller jag? Är det vanligt att man köper loss egna leasingbilar.

7) Tjänstebil 2023, är det endast elbilar som gäller?! Diesel och bensinbilarna verkar vara "straffbeskattade"? Därför var jag inne på RAM 1500 för den verkar var klassad som miljöbil.

8) Om jag mot förmodan väljer en elbil (inget fan utav dessa, men överväger pga lägre förmånsvärde) vem betalar laddstolpen hemma hos mig och när laddar bilen hemma?! De vill inte jag betala, speciellt när jag har rörligt elavtal.

Tack på förhand.

Att behöva en pickup för att "ibland" behöva köra en pall känns lite underligt. Släp eller budleverans känns som vettigare alternativ både för dig och chefen.

1) Ren elbil ger rabatt på förmånsvärdet. Annars är billigare bil med lite extrautrustning billigast.

2) Det är inte din arbetsgivare som tvingar dig till något, det är skatteverket. Använder du bilen privat är det en skattepliktig förmån.

3) Jag har haft en Ford Focus combi lastad full med verktyg som ventilationsmontör tidigare, det dög. Rör kördes på släp efter bilen.

4) https://www.bjornlunden.se/skatt/bilf%C3%B6rm%C3%A5n-f%C3%B6r...

5) Man brukar leasa företagsbilar.

6) Chefen. Du har inget leasingavtal med bilhandlaren.

7) Elbilar är förhållandevis billiga i förmånsvärde kontra inköpspris.

8) Du betalar för elstolpe hos dig. Din chef ersätter dig för mil körda i tjänsten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

För bra deal så vill man ha under vad privatleasing kostar på bilen, delat med 2.
Dock så efter de slopade elbilsbonusen så är det rätt mycket dyrare med elbil just nu (om det är de det tittas på).
Gratis laddning är tillbaka på jobbet nu igen (om företaget vill erbjuda det de vill säga)