Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Det är verkligen orimligt att spel är dyrare digitalt än fysiskt. Finns liksom ingen logik i det.
Hoppas innerligen att PS6 får stöd för skivor. Microsoft kommer ju fasa ut det alternativet redan nästa år.

Det kallas monopol. Om nästa generation blir utan fysisk media och konkurrens vad gäller digital store får det vara för min del.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Man kan/får ju lite hoppas på konkurensvärket och des motsvarande enheter i andra länder och EU sätter krav.
Presis som Apple typ nu blir tvingande att öppna upp för fler app store, så borde de ge sig på PlayStation och Xbox också.

Skälv dock så föredrar jag skiva och tycker det är fel det Microsoft gör och hoppas inte Sony följer med på det tåget.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Hittills har ju dom allra flesta köpt PS5 Disc Edition. Men försäljningen av alla spel i fysisk form är runt 25%, resten är digitalt. Nintendo ligger 50/50 senast jag läste om det.
Jag köper ju också digitalt då och då men endast på rea och oftast mindre titlar som inte ens finns på skiva (kanske LRG).

Skulle vara intressant att se hur detta ser ut när man jämför med nya eller eller när skillnaden i pris skiljer rätt mycket.
Att äldre fysika spel säljer mindre än digitala är inte lika förvånande som att digitala säljer så mycket mer även vid fullpris.
Rea priserna på PSN brukar vara så bra så att fysisk media inte är lika lockande i jämförelse, dock med vissa undantag såklart.

Skrivet av Mega-Dark:

Man kan/får ju lite hoppas på konkurensvärket och des motsvarande enheter i andra länder och EU sätter krav.
Presis som Apple typ nu blir tvingande att öppna upp för fler app store, så borde de ge sig på PlayStation och Xbox också.

Skälv dock så föredrar jag skiva och tycker det är fel det Microsoft gör och hoppas inte Sony följer med på det tåget.

Det borde innebära konsoldöden. Det minsta som händer i så fall är att konsolerna inte blir lika prispressade eftersom att de in kan kompensera med försäljning av mjukvara längre. Desperationen bör att låsa spel exklusivt till sina butiker skulle också bli mycket högre, då de inte kan låsa det till hårdvara längre. De måste helt enkelt lösa 30% skatten på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vet inte om det har diskuterats redan men Spider-Man 2 kostar 899kr på PS Store...

RIP alla med digital only konsoler. Verkar bli en dyr framtid.

Vafan, har dom höjt det med 50:- den senaste tiden? Eller kommer jag ihåg fel? Har precis för mig att det stod 849:- tidigare. Tänkte nästan köpa det på PS Store (för att vara helt säker på att få det på releasedagen) då det bara skiljde 50:- mellan skiva och PS Store. Men nu är det ju 100:- i skillnad, då känns det som att skiva är det självklara valet igen, för mig iallafall. Skiva börjar ju också bli riktigt dyrt, Spider-Man 2 börjar ju t.ex. på 799:- i svenska butiker (enligt prisjakt och pricerunner). Ingen verkar sänka inför releasen, som dom gjort tidigare med vissa releaser.

Permalänk
Medlem

Amazon har den för 799.
Har ni mecenat eller känner någon med det så kan ni fixa 100 kr rabatt där på Amazon, så kostar spelet 699.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vafan, har dom höjt det med 50:- den senaste tiden? Eller kommer jag ihåg fel? Har precis för mig att det stod 849:- tidigare. Tänkte nästan köpa det på PS Store (för att vara helt säker på att få det på releasedagen) då det bara skiljde 50:- mellan skiva och PS Store. Men nu är det ju 100:- i skillnad, då känns det som att skiva är det självklara valet igen, för mig iallafall. Skiva börjar ju också bli riktigt dyrt, Spider-Man 2 börjar ju t.ex. på 799:- i svenska butiker (enligt prisjakt och pricerunner). Ingen verkar sänka inför releasen, som dom gjort tidigare med vissa releaser.

Vet inte om priset är ändrat..

Återstår ju att se om detta är det nya priset på alla Sonys egna spel framöver (valutajustering?) eller om detta spelet är dyrare bara för att det är en väldigt stor release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Sammanfattning för den som inte orkar kolla:

PS4 - 1080p 30fps
PS4 Pro - 4k 30 fps
PS5 - 4k 30 fps

PS5 versionen har egentligen ingen skillnad från PS4 Pro. En ganska lat port med tanken på att de tar 579 spänn för det... Det är ju inte en dålig port så för typ 299 kr hade det väl varit acceptabelt. Själv fortsätter jag spela på Xenia emulatorn i 1440p 50~ fps (Ganska krävande spel). Kanske blir köp på Switch på rea längre fram där spelet verkar prestera bra i både docked och handheld.

Red Dead Redemption 1 har med uppdatering 1.03 idag fått 60 fps på PS5. Nu är det första och enda (officiella) sättet att spela spelet i 60 fps!

Fortfararande en väldigt lat port och för dyr IMO. Men nu blir den iallafall intressant för mig om de kommer på typ minst 60% rea någon gång.

Permalänk
Medlem

Complete Edition kommer på 2 boobs (2 discs)

Permalänk
Medlem

Steelrising - PS5
329 kr
https://www.inet.se/produkt/6336741/steelrising-ps5
(dålig tillgänglighet på denna i Sverige)

Gotham Knights - Special Edition (PS5)
269 kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/gotham-knights-...
(Steelbook, bara Elgiganten som säljer i Sverige)

Permalänk
Medlem

BRAVIA Core till PS5 och PS Plus:

https://blog.playstation.com/2023/10/05/sony-pictures-core-fo...

Det är väl den filmtjänsten med överlägset högst bit-rate.
Har längtat efter ett bra alternativ till blu-ray och denna fanns väl bara tillgänglig som app i deras tv-apparater förut.

"BRAVIA CORE med Pure Stream™ kan streama HDR-filmer i upp till 80 Mbit/s. Det ger kvalitet som liknar 4K UHD Blu-ray15 för ett stort utbud av innehåll. Det ger mer detaljer, färg och kontrast än vanlig streaming av innehåll på 15–25 Mbit/s"

https://www.sony.se/electronics/bravia-core

Ca 100 filmer ska inkluderas i PS Plus premium, om jag förstått det rätt.

Som filmälskare så är detta en big deal, speciellt med tanke på kvalitén på dagens streamingrjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

BRAVIA Core till PS5 och PS Plus:

https://blog.playstation.com/2023/10/05/sony-pictures-core-fo...

Det är väl den filmtjänsten med överlägset högst bit-rate.
Har längtat efter ett bra alternativ till blu-ray och denna fanns väl bara tillgänglig som app i deras tv-apparater förut.

"BRAVIA CORE med Pure Stream™ kan streama HDR-filmer i upp till 80 Mbit/s. Det ger kvalitet som liknar 4K UHD Blu-ray15 för ett stort utbud av innehåll. Det ger mer detaljer, färg och kontrast än vanlig streaming av innehåll på 15–25 Mbit/s"

https://www.sony.se/electronics/bravia-core

Ca 100 filmer ska inkluderas i PS Plus premium, om jag förstått det rätt.

Som filmälskare så är detta en big deal, speciellt med tanke på kvalitén på dagens streamingrjänster.

Undra hur mycket de begränsat tjänsten jämfört med tvapp versionen då tvn behöver 80-105Mbps och konsollen "Minimum 9 Mb/s required for PS5 consoles and 2 Mb/s for PS4 consoles for IMAX Enhanced playback." Så förvänta dig ingen toppkvalite skulle jag säga.

är sverige me, ser bara "is available starting today for PlayStation players in 23 markets globally"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Undra hur mycket de begränsat tjänsten jämfört med tvapp versionen då tvn behöver 80-105Mbps och konsollen "Minimum 9 Mb/s required for PS5 consoles and 2 Mb/s for PS4 consoles for IMAX Enhanced playback." Så förvänta dig ingen toppkvalite skulle jag säga.

är sverige me, ser bara "is available starting today for PlayStation players in 23 markets globally"

De har en svensk sida, så det verkar så i alla fall:

https://www.playstation.com/sv-se/sony-pictures-core/

Yes, men det verkar vara "Pure Stream" som kör den höga bit-raten. Skulle vara konstigt om det var exkluderat från tjänsten.
Vad vore poängen med det? Imax Enhanced är något annat.

" I BRAVIA CORE ingår Pure Stream™ för streaming mellan 30 och 80 Mbit/s. För tillgång till Pure Stream™ i 30 Mbit/s krävs internet på minst 43 Mbit/s. För tillgång till bästa möjliga Pure Stream™-kvalitet på 80 Mbit/s krävs internet på minst 115 Mbit/s. För att använda Pure Stream™-funktionen på 80 Mbit/s måste du ansluta till internet via Wi-Fi (trådlöst nätverk) som stöder IEEE 802.11 n/ac/ax*3".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

De har en svensk sida, så det verkar så i alla fall:

https://www.playstation.com/sv-se/sony-pictures-core/

Yes, men det verkar vara "Pure Stream" som kör den höga bit-raten. Skulle vara konstigt om det var exkluderat från tjänsten.
Vad vore poängen med det? Imax Enhanced är något annat.

" I BRAVIA CORE ingår Pure Stream™ för streaming mellan 30 och 80 Mbit/s. För tillgång till Pure Stream™ i 30 Mbit/s krävs internet på minst 43 Mbit/s. För tillgång till bästa möjliga Pure Stream™-kvalitet på 80 Mbit/s krävs internet på minst 115 Mbit/s. För att använda Pure Stream™-funktionen på 80 Mbit/s måste du ansluta till internet via Wi-Fi (trådlöst nätverk) som stöder IEEE 802.11 n/ac/ax*3".

Så knäppt det där att man skiter i nätverkskabel för tv och nu ps5 utan ska förlita sig på 115Mbit perfekt wifi för att få bästa PPure stream. Synd att det inte var på ps plus "extra" också för då hade jag testat och kommer inte uppgradera bara för detta. Men återkom gärna om kvalite och prissättning. Är ju helt klart ett bra alternativ för sonyfilmer/imax om det inte är dyrare än tex Itunes för nya filmer och hoppas de behåller all textning och inte begänsar till svenska eller nåt annat dumt. Undra om dolby vision och atmos funkar genom ps5an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

För att använda Pure Stream™-funktionen på 80 Mbit/s måste du ansluta till internet via Wi-Fi (trådlöst nätverk) som stöder IEEE 802.11 n/ac/ax*3".

Haha va? Så om jag har 1000 Mbps via ethernet och bara får ut en tiondel av detta via WiFi pga kassa förhållanden (routern i ett plåtskåp osv) så kan jag knappt nyttja Pure stream då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Haha va? Så om jag har 1000 Mbps via ethernet och bara får ut en tiondel av detta via WiFi pga kassa förhållanden (routern i ett plåtskåp osv) så kan jag knappt nyttja Pure stream då eller?

Det säger väl sig självt att om du vill streama i hög bitrate via Wi-Fi måste du ha tillräcklig hastighet för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Det säger väl sig självt att om du vill streama i hög bitrate via Wi-Fi måste du ha tillräcklig hastighet för detta?

Det jag ställde mig frågande till var alltså varför jag inte kan nyttja mitt 1000 Mbps ethernet utan är tvungen att använda WiFi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Det jag ställde mig frågande till var alltså varför jag inte kan nyttja mitt 1000 Mbps ethernet utan är tvungen att använda WiFi

På deras tv så är det för att det endast är 100mbit ingång, nästan ingen tillverkare sätter 1gbit nätverk. Så därför på sonys tvs behöver du köra wifi för att få högsta pure stream men hur det är tänkt på ps5 vet jag inte. Antar att det kanske lägger sig på 80 däromkring utan att nå toppen? Borde i teorin va klart bättre än allt annat. Apple+ kan se fantastiskt ut på 20-30mbit.

Permalänk
Medlem

Tror det är lite missförstånd här. Jag antar att Bravia Core kördes från Sonys TV apparater och Mobiltelefoner förut och dessa kanske inte hade Ethernet.

Citatet var hämtat från: https://www.sony.se/electronics/bravia-core , under villkor längst ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Det jag ställde mig frågande till var alltså varför jag inte kan nyttja mitt 1000 Mbps ethernet utan är tvungen att använda WiFi

Jag tror dom menar att om du vill använda Wi-Fi rekommenderas minst 80 Mbit/s, men att det också går att köra Ethernet. Dåligt formulerat av dom så jag förstår om du misstolkade det.

Permalänk
Medlem

Mest nyfiken på priserna, svårt att slå iTunes hyrning för $3-5 med DV+atmos

Kollade nu, förvånansvärt bra utbud av 4K imax+atmos filmer och 39kr för hyra, inte tokigt alls. Lär testa någon i helgen då jag är nyfiken hur det blir genom min denon.

Finns det nån overlay på ps5 där man kan hitta bitrate för video? Aldrig använt konsollen för streaming.

Uppdatering
Permalänk
Medlem

Prime Day medlemserbjudande.

Western Digital SN850X Hårddisk 2 TB
1 529,00kr
https://www.amazon.se/Western-Digital-SN850X-H%C3%A5rddisk-TB...

Western Digital SN850X Hårddisk 2 TB
1 779,00kr
https://www.amazon.se/Western-Digital-SN850X-H%C3%A5rddisk-TB...

Western Digital SN850X Hårddisk 4 TB
3 229,00kr
https://www.amazon.se/Western-Digital-SN850X-H%C3%A5rddisk-TB...

Sony PlayStation®5: DualSense™ Edge Wireless Controller
2 469,05kr
https://www.amazon.se/Sony-PlayStation%C2%AE5-DualSenseTM-Wir...

PS5 Standard Marvels Spider-Man 2 Limited edition
7 569,00kr
https://www.amazon.se/PS5-Standard-Marvels-Spider-Man-Limited...

Permalänk
Medlem

Några av spelen i oktober för PS+ Extra/Premium har läckt.

Gotham Knight
The Dark Pictures Anthology: House of Ashes
Disco Elysium The Final Cut
Far: Changing Tides
Gungrave GORE
Elite Dangerous
Dead Island Definitive Edition
Alien Isolation"

https://www.pushsquare.com/news/2023/10/8-ps-plus-extra-games...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolgrävare

PS5 ”Slim” The new PS5 has been reduced in volume by more than 30%, and weight by 18% and 24% compared to the previous models

https://blog.playstation.com/2023/10/10/new-look-for-ps5-cons...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hm, så det vertikala stället ingår inte. 30 euro om man vill ha det. Applefasoner ju.:D

Gillar att man köpa en digital enhet och senare kunna lägga till skivläsare.
Har gillat PS5:ans design men den här nya med läsare var ju inte supersnygg.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Sony lyckades alltså göra den ännu fulare. Det är rätt duktigt gjort faktiskt. Disc-versionen är ju tokigt ful.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu ska man ju inte ge Sony ideer här men stället ingår inte i top tier av PSN iallafall. Prenumerationsbaserad.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ser iaf inte lika hemsk ut liggandes.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Men vad är det där?
En plexiglas-käpp?
Sony måste verkligen hata alla som vill ha vibrationsfria enheter.
Kan man få en tyst fläkt nu istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Men vad är det där?
En plexiglas-käpp?
Sony måste verkligen hata alla som vill ha vibrationsfria enheter.
Kan man få en tyst fläkt nu istället?

Lär öppna upp alternativ för alla möjlliga tredjepartstillverkare.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ser iaf inte lika hemsk ut liggandes.

HAHAHA! Vad är det där? En krycka?

Förhoppningsvis har dom fått den tystare och fått rätt på problemen(?) med att ha den liggandes.