Följ Amazon Prime Deal Days – tusentals erbjudanden i 48h

Permalänk
Medlem

Handlat på Amazon 4-5 ggr, och returnerat 2ggr utan problem, ett paket kom bort och det är troligen enda gången jag haft problem med Amazon. Det tog över en månad innan man annullerade köpet och gav mig pengarna tillbaks

Men mitt stora missnöje med Amazon kommer troligen från att hemsidan är kass, dyr leverans, långsam leverans och inget av det jag har köpt sen Amazon kom till Sverige har någonsin egentligen varit billigast hos Amazon, någonsin - jag priskollar allt jag köper i princip och har byggt dator, bytt skärmar, tangentbord och mus med mera sen man kom till Sverige. Aldrig var Amazon billigast, det fanns alltid andra med bättre leveransvillkor och priser samtidigt

Så utan att vara direkt missnöjd med de köp jag gjort, så ser jag heller ingen anledning att handla där någonsin. Den fördel Amazon har är utbudet. De saker jag köpt finns verkligen bara på Amazon eller utomlands, och då är Amazon smidigt nog

Det finns helt säkert hårdvara och komponenter som är prisvärda på Amazon, men aldrig de delar jag letat efter. Förstår inte varför 2/3 är Primeprenumeranter, om man inte har nytta av andra tjänster än bara butiken, eller är kanske alla komponenter som jag inte letat efter prisvärda kanske?

Av allt som skrivs i tråden dessutom, om man ska söka fram saker så ska man googla sig in på deras sida? Njaetack. Jag blir inte imponerad

Under rean ska jag se om någon bra handhållen enhet finns på rea för emulering

Stort utbud, finns någon annan anledning att handla på Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Handlat på Amazon 4-5 ggr, och returnerat 2ggr utan problem, ett paket kom bort och det är troligen enda gången jag haft problem med Amazon. Det tog över en månad innan man annullerade köpet och gav mig pengarna tillbaks

Men mitt stora missnöje med Amazon kommer troligen från att hemsidan är kass, dyr leverans, långsam leverans och inget av det jag har köpt sen Amazon kom till Sverige har någonsin egentligen varit billigast hos Amazon, någonsin - jag priskollar allt jag köper i princip och har byggt dator, bytt skärmar, tangentbord och mus med mera sen man kom till Sverige. Aldrig var Amazon billigast, det fanns alltid andra med bättre leveransvillkor och priser samtidigt

Så utan att vara direkt missnöjd med de köp jag gjort, så ser jag heller ingen anledning att handla där någonsin. Den fördel Amazon har är utbudet. De saker jag köpt finns verkligen bara på Amazon eller utomlands, och då är Amazon smidigt nog

Det finns helt säkert hårdvara och komponenter som är prisvärda på Amazon, men aldrig de delar jag letat efter. Förstår inte varför 2/3 är Primeprenumeranter, om man inte har nytta av andra tjänster än bara butiken, eller är kanske alla komponenter som jag inte letat efter prisvärda kanske?

Av allt som skrivs i tråden dessutom, om man ska söka fram saker så ska man googla sig in på deras sida? Njaetack. Jag blir inte imponerad

Under rean ska jag se om någon bra handhållen enhet finns på rea för emulering

Stort utbud, finns någon annan anledning att handla på Amazon?

Dyr leverans vet jag inte, är väl 29 spänn om köpet är under 229 kr, och fritt om det är över? Iallafall om det är Amazon som skickar. Idag erbjuder ju knappt någon butik fri leverans om köpet är under 500 eller liknande, typ Inet bara. Alla andra butiker har börjat snåla till det så därför tycker jag 29 kr/fritt vid över 229 känns fair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Dyr leverans vet jag inte, är väl 29 spänn om köpet är under 229 kr, och fritt om det är över? Iallafall om det är Amazon som skickar. Idag erbjuder ju knappt någon butik fri leverans om köpet är under 500 eller liknande, typ Inet bara. Alla andra butiker har börjat snåla till det så därför tycker jag 29 kr/fritt vid över 229 känns fair.

Vissa har leveranskostnader, absolut, och jag struntar egentligen i leveranspriserna. Jag tittar på totalkostnaden. Men många pratar mycket om just kostnaden där, så bra att belysa då många tycker det är så billigt på Amazon, så det är värt med Prime för gratis frakt. Om frakt är gratis (ofta) över 229kr, då försvinner lite poängen att betala 600kr om året för leveranser. Jag vill minnas att mycket av det jag tittat på har haft högre kostnad för leverans per beställning än konkurrenter, men egentligen har totalpriset aldrig varit lägst på Amazon för min del

TLDR - verkar inte som Amazon konkurrerar på pris, vilket deras hemsida ger sken av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Vissa har leveranskostnader, absolut, och jag struntar egentligen i leveranspriserna. Jag tittar på totalkostnaden. Men många pratar mycket om just kostnaden där, så bra att belysa då många tycker det är så billigt på Amazon, så det är värt med Prime för gratis frakt. Om frakt är gratis (ofta) över 229kr, då försvinner lite poängen att betala 600kr om året för leveranser. Jag vill minnas att mycket av det jag tittat på har haft högre kostnad för leverans per beställning än konkurrenter, men egentligen har totalpriset aldrig varit lägst på Amazon för min del

TLDR - verkar inte som Amazon konkurrerar på pris, vilket deras hemsida ger sken av

Nja bara för frakt är det kanske inte många som kör. Prime Gaming t.ex. har gett bort mängder av grymma spel, bland annat: Star Wars Fallen Order & Squadrons, FM 23, NFS Heat & Hot Pursuit, typ alla Battlefield och massa mer jag inte kommer på. Dessa har man fått behålla dessutom. Prime Video är inte helt dåligt heller, inte det mest imponerande men. Och att man får ta del av Prime days. Denna gången var det inte super imponderande, men köpte bland annat denna: https://www.inet.se/produkt/1973341/razer-blade-base-2020-15-... för 4790 kr för något år sedan på prime dagarna. Så det kan dyka upp bra deals men tyvärr har de inte varit lika bra på senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

hardly any deals!

Beställde en LG multifjärr och en octav box till gura. Normalt pris runt 600, nu 415.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Nej inget fan av amazon och med tanke på hur det behandlar sina anställda, så är priserna ändå inget att hurra för.

Permalänk
Medlem

Amazon är en av de företag som ska unvikas så gott det går även om priset är lägre.

Läs om hur de behandlar sina anställda som andra redan nämnt i tråden.

Blev också besviken på att Swec samarbetar med dem.

Vid det här laget har Amazon blivit symbolen för evil multinational.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jo, CDON var helt ok runt 2005-2010. Köpte en hel del datordelar då, cpu moderkort etc.
Det var ju dock när de själva sålde saker istället för:
Köp en processor - levereras av Bengan's Asfalt.

Nu är det bara mög.

Cdon är enda stället där det är vettigt att köpa film om man fortfarande vill ja fysisk utgåva.
Brukar vänta på deras reor och köpa en bunt 4K HDR filmer åt gången.

Permalänk
Medlem

Upplever att Prime Day för 3-4 månader sen var vassare.
Men de kanske samlar på sig lite inför BF?

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av Ryssfemma:

Upplever att Prime Day för 3-4 månader sen var vassare.
Men de kanske samlar på sig lite inför BF?

Jag håller med. Har varit svårare att få fram dom där riktiga godbitarna ur höstacken. Förra ggn fanns det bra rabatter på i stort sätt alla deras egna produkter, vasst pris på PS5 m.m, en skaftdammsugare nedsatt typ 70%, en hel del spel m.m.

Dock är det sjukt bra pris på Roborock dammsugarna om man är sugen på en sån! (pun intented)

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Upplever att Prime Day för 3-4 månader sen var vassare.
Men de kanske samlar på sig lite inför BF?

Generellt är deras prime day på sommaren deras bästa.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Våga vägra Amazon. Skitföretag.

Stöd istället lokala/svenska återförsäljare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Våga vägra Amazon. Skitföretag.

Stöd istället lokala/svenska återförsäljare.

Vilka är svenska förutom Inet? Nästan allt är norskt idag.
Webhallen kan glömma mig som kund när dom inte höll vad dom lovade för pris med rtx 3080. Sommaren 2020 dessutom så köpte jag en ac som var DOA, de tog in den på felsökning över hela sommaren.
Amazon behandlar kunden bättre.
Enda svenska aktören som kan mäta sig med amazons kundservice är Inet men dom har inte allt tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Nja bara för frakt är det kanske inte många som kör. Prime Gaming t.ex. har gett bort mängder av grymma spel, bland annat: Star Wars Fallen Order & Squadrons, FM 23, NFS Heat & Hot Pursuit, typ alla Battlefield och massa mer jag inte kommer på. Dessa har man fått behålla dessutom.

Även om man senare avslutar Prime-abonnemanget?

Hur fungerar det / hur får man behålla spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Även om man senare avslutar Prime-abonnemanget?

Hur fungerar det / hur får man behålla spelen?

De finns på ditt spelkonto typ Epic

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Även om man senare avslutar Prime-abonnemanget?

Hur fungerar det / hur får man behålla spelen?

Yes man har fått behålla alla spel. Om det varit GOG Eller Origin har man fått kod, Epic brukar vara att man länkar sitt Epic konto till Amazon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeenArk:

Amazon är en av de företag som ska unvikas så gott det går även om priset är lägre.

Läs om hur de behandlar sina anställda som andra redan nämnt i tråden.

Blev också besviken på att Swec samarbetar med dem.

Vid det här laget har Amazon blivit symbolen för evil multinational.

Håller med. Men vi verkar vara unikum här.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Jag började handla från Amazon.co.uk när Rakuten tog över... minns inte ens vad sidan hette. Köpte Blu-rays fraktfritt med Engleska instick och typ 2 månader innan de dök upp i Sverige. Minns inte året men jag har näst intill uteslutet handlat via amazon av ren lathet. Spel, kläder (amazon.com - Levi's jeans är mycket billigare i usa), små prylar för hemmet. Sitter o väntar på en hylla till tvättstugan nu. Fick hem nätverks-kit för att göra egna kablar och extra "huven" till eltandborsten igår. Har reklamerat 1 enda produkt av säkert 500-600 köpta produkter genom åren. Vissa riktigt dyra prylar. Betalar man för prime så är frakten gratis och man får prime-streaming tjästen på köpet... win win.

Visst är det tråkigt att en aktör blir dominant, hade en lokal handlare haft samma saker så hade jag faktist gått till dem men av 9 fall av 10 så är det inte så.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Håller med. Men vi verkar vara unikum här.

Inga problem att undvika som pesten, men det finns tyvärr flera fall där produkter helt enkelt inte finns hos svenska ÅF men som finns hos Amazon.

Men ja, annars håller jag med till 100

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vilka är svenska förutom Inet? Nästan allt är norskt idag.
Webhallen kan glömma mig som kund när dom inte höll vad dom lovade för pris med rtx 3080. Sommaren 2020 dessutom så köpte jag en ac som var DOA, de tog in den på felsökning över hela sommaren.
Amazon behandlar kunden bättre.
Enda svenska aktören som kan mäta sig med amazons kundservice är Inet men dom har inte allt tyvärr.

Ägs inte Inet av ett amerikanskt investmentbolag?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Ägs inte Inet av ett amerikanskt investmentbolag?

Absolut inte.
Inet ägs av Creades där Sven Hagströmer är huvudägare via Biovestor AB som också äger stor del av Avanza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Nej inget fan av amazon och med tanke på hur det behandlar sina anställda, så är priserna ändå inget att hurra för.

Skrivet av KeenArk:

Amazon är en av de företag som ska unvikas så gott det går även om priset är lägre.

Läs om hur de behandlar sina anställda som andra redan nämnt i tråden.

Blev också besviken på att Swec samarbetar med dem.

Vid det här laget har Amazon blivit symbolen för evil multinational.

Hur menar ni att svenska amazon behandlar sina anställda?
Om något så har Amazon i Sverige kollektivavtal, någon som tex Inet saknar.

Skrivet av Dizzö:

Våga vägra Amazon. Skitföretag.

Stöd istället lokala/svenska återförsäljare.

Vilka svenska återförsäljare finns?
Inet utan kollektivavtal är den enda svenska jag kan komma på.
Är de ett bra företag för att de saknar kollektivavtal och Amazon Sverige då är ett skitföretag för att de har kollektivavtal för sina anställda?

Förstår inte riktigt hur alla tänker, jag älskar Inet och försöker stödja dom men handlar också mycket på Amazon.
Cancelkulturen är jag inte direkt något fan av.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Lyckades få en steelseries rival 600 för 330 spänn så känns som ett kap iaf 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Hur menar ni att svenska amazon behandlar sina anställda?
Om något så har Amazon i Sverige kollektivavtal, någon som tex Inet saknar.

Vilka svenska återförsäljare finns?
Inet utan kollektivavtal är den enda svenska jag kan komma på.
Är de ett bra företag för att de saknar kollektivavtal och Amazon Sverige då är ett skitföretag för att de har kollektivavtal för sina anställda?

Förstår inte riktigt hur alla tänker, jag älskar Inet och försöker stödja dom men handlar också mycket på Amazon.
Cancelkulturen är jag inte direkt något fan av.

Ja om det är så att alla som jobbar på Amazon i Sverige har kollektivavtal är det ett gott steg åt rätt riktning. Det är dock en liten sak jämfört med hur mycket de motarbetat fack och anständiga avtal internationellt och speciellt i USA.

Amazons historia av obefintliga arbetsvillkor, korruption, miljöförstöring, skattesmitning, diskriminering etc. är inte direkt något dolt. Det finns hur mycket fakta och ögonvittnesskildringar som helst.

Och nej, jag är inte heller ett fan av cancelkulturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeenArk:

Ja om det är så att alla som jobbar på Amazon i Sverige har kollektivavtal är det ett gott steg åt rätt riktning. Det är dock en liten sak jämfört med hur mycket de motarbetat fack och anständiga avtal internationellt och speciellt i USA.

Amazons historia av obefintliga arbetsvillkor, korruption, miljöförstöring, skattesmitning, diskriminering etc. är inte direkt något dolt. Det finns hur mycket fakta och ögonvittnesskildringar som helst.

Och nej, jag är inte heller ett fan av cancelkulturen.

Finns det något bolag som är för facklig organisation i USA? Som inte skatteplanerar (smiter) eller miljöförstör? Känns som det måste vara väldigt få stora bolag på den listan, om ens någon

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

De finns på ditt spelkonto typ Epic

Skrivet av Entash:

Yes man har fått behålla alla spel. Om det varit GOG Eller Origin har man fått kod, Epic brukar vara att man länkar sitt Epic konto till Amazon.

Ok. Tack för info.!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeenArk:

Ja om det är så att alla som jobbar på Amazon i Sverige har kollektivavtal är det ett gott steg åt rätt riktning. Det är dock en liten sak jämfört med hur mycket de motarbetat fack och anständiga avtal internationellt och speciellt i USA.

Amazons historia av obefintliga arbetsvillkor, korruption, miljöförstöring, skattesmitning, diskriminering etc. är inte direkt något dolt. Det finns hur mycket fakta och ögonvittnesskildringar som helst.

Och nej, jag är inte heller ett fan av cancelkulturen.

Ja sen start har de haft det med underleverantören Kuehne Nagel som sköter driften av lagret i Eskilstuna med Transport. Så alla som jobbar på lagret här i Sverige har kollektivavtal.

Dock vet jag inte om AWS något kollektivavtal i Sverige, men då snittlönen på AWS Amazon Data Services Sweden AB ligger på 1,1 miljoner per år tror jag få är missnöjda. Jag har personligen inte stött på någon anställd där som är missnöjd i de fallen jag pratat med folk i tjänsten.

OnT så blev det att klicka hem en powerbank, en 100w usb c pd laddare och ett par kablar. Inte sett några andra superfynd som intresserat mig tillräckligt men det kan komma någon flash sale som ändrar på det.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Blev och testa Amazon Prime i 30 dagar.
Sedan köpte jag 2 korthållare också.

Tyckte inte rean var något särskilt, blir väl och kika på lite på Prime Video om det kommit nått nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Hur menar ni att svenska amazon behandlar sina anställda?
Om något så har Amazon i Sverige kollektivavtal, någon som tex Inet saknar.

Vilka svenska återförsäljare finns?
Inet utan kollektivavtal är den enda svenska jag kan komma på.
Är de ett bra företag för att de saknar kollektivavtal och Amazon Sverige då är ett skitföretag för att de har kollektivavtal för sina anställda?

Förstår inte riktigt hur alla tänker, jag älskar Inet och försöker stödja dom men handlar också mycket på Amazon.
Cancelkulturen är jag inte direkt något fan av.

Sa aldrig Svenska, men amazon Sverige är inte direkt ett annat företag. Huvudföretaget är i USA så hur de beter sig där är vad de är ute efter här. De kör bara den vanliga USA strategin. Kör billigare priser och bra avtal för de som jobbar där, sen sänker sakta men säkert kvalitén för de anställda och/eller höjer priser. Amazon är också ett företag som också älskar att slå ut konkurrenter.

Lite av anledningar jag inte är super hypad, sen hela grejen med att den är populär bland scammers. Då det går att samla positiva betyg från en bra och billig produkt, sen helt byta produkt och pris, men behålla recensioner. Så många köra billiga priser på en kvalité produkt, sen super dyrt pris på någon wish liknande produkt och kunder som kollar recensioner tror då att produkten kommer vara bra och att de bara råkade få något måndags exempel.

Det är några anledningar att jag personligen hellre tar andra butiker, och de mesta saker jag är intresserad av finns ändå för bättre pris i andra butiker. Däremot självklart kan jag använda amazon då och då om de har något ingen annan har eller väldigt bra priser. Bara inte en butik jag föredrar.

Sen att kalla det cancel culture att man inte föredrar en butik som är stor som amazon är ungefär samma som att säga att man gillar cancel culture för att man väljer att inte använda chrome som webbläsare. Google klarar sig bra ändå och de gör amazon med.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat en del på svenska amazon och det fungerar bra men däremot är information ofta undermålig.
Det saknas ofta uppgifter om var produkter skickas ifrån om det inte skickas av amazon själva så det är inte ovanligt att man får en oväntad tullavgift.
Kontaktdon på elprodukter saknas ofta så en produkt kan ha en engelsk elkontakt istället för en som passar i Sverige.
Det är något som är uselt och varför jag föredrar en svensk butik eller ebay.