Google Chrome dominerar i Sverige

Permalänk
Medlem

Om mobiler och surfplattor ingår i statistiken också så är det ju verkligen inte så konstigt att det ser ut så här. Majoriteten av användarna gör inte ett aktivt val i valet av webbläsare, dom allra flesta kör med det som är förinstallerat. Så det betyder ju att majoriteten av alla på Windows plattformen kör med Edge, dom på Mac och iPhone kör med Safari och dom på Android kör med Chrome. Entusiasterna som i större utsträckning skulle göra ett aktivt val, som vi som hänger här, är ju en minoritet. Så siffrorna skulle nog se lite annorlunda ut om man baserade det på dom som faktiskt har gjort ett aktivt val.

Permalänk
Medlem

Privat 100% Safari, arbete 100% Edge.

Permalänk
Medlem

Ser öppen källkod som ett krav på något så säkerhetskritiskt som webbläsare så Google Chrome, Edge, Opera m.m. ryker. Kör Firefox Developer Edition. Funderar på att byta till någon FF fork däremot. Chromium stödjer jag helst inte mer än nödvändigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag använder Edge. Den fungerar bra för mig. Om MS Edge hade silat bort onödig reklam på webbsidor, så hade säkert antalet användarna varit betydligt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det fanns ju en period där alla använde firefox, men sedan var det ju inne att byta till Chrome... fast nu finns det en stark Firefox-användarbas igen.

ie blev ju störst ett tag när ms la in det som defaultbrowser.

Wikipedia - Usage share of web browsers

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Firefox i mobilen för de har addressfältet längst ner på skärmen. Annars kör jag Chrome. Ibland Edge på jobbet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Använder endast Firefox på mina datorer.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag har försökt byta till firefox ett par gånger men har gett upp varje gång på grund av diverse problem. Hög cpu eller minnesanvändning, crasher osv.

Kanske är dags att prova igen dock. Det var ett par år sedan sist.

Permalänk
Medlem

På jobbet kör jag mestadels Chrome och privat Safari alt Chrome beroende på vilken dator jag sitter vid.

Permalänk
Medlem

Opera Gx 😁

Permalänk
Medlem

Kör Brave överallt. Finns säkert bättre webbläsare, men jag är nöjd. Chromium* men Google- och annonsfritt.

*Som webbdev vill jag köra chromium för att min användarupplevelse ska rimma med så många användares som möjligt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Stackars lilla Opera, som är min daily driver sedan typ 2005. Ja, jag vet att de numera använder Chromium (KHTML/WebKit/Blink) men Opera ger ändå en helt annan upplevelse än Chrome (som jag givetvis också har installerat). Funderar på att gå över till Vivaldi men trots ett par försök har jag inte kommit till skott. Har kört Opera på mobil nästan lika länge, jag tycker Opera Mini funkar bättre än många andra. Brave funkar rätt bra på mobil också, men det har så fult namn att jag inte vill använda det.

Kör dock även Firefox tämligen regelbundet, det underlättar att ha ett par olika webläsare när man ska vara inloggad på olika konton samtidigt.

Det är inte lätt att vara "mindre" spelare, har ibland råkat ut för att siter varnat för att min webläsare inte stöds längre, osv, vilket ju är dumheter. Tradera klagar på Opera, det kan nog få ovana användare att kanske ändå byta till Chrome eller Safari för att slippa gnället.

Firefox har ju dock "Multi-account container"-tillägget i sin webbläsare. Man kan då öppna en och samma sida parallellt i olika containers där man har olika konton för olika tillfällen och syften.

Använder det dagligen på jobbet när man sitter som konsult och behöver ha koll på flera mailkonton samtidigt. Har då olika containers för mina olika konton och kan öppna upp Office-flikar sömlöst mellan de olika kontona samtidigt, skitsmidigt.

Firefox hade en period för 5-10 år sedan när det var lite slöare, men nuförtiden är den mycket rappare och ikapp konkurrensen.

Det behöver dock jobba lite på sin mobil-browser, tycker den är lite mer trögjobbad än vissa andra.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Chrome på hemdatorn (W11) och Safari på telefon(iPhone) och jobbdator(MBP)

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd

Kör Edge på datorn, Chrome på mobilen.

Sambon kör Chrome på alla sina enheter.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Firefox på datorn sen från början när den hette Phoenix, men på mobilen/surfplattan kör jag Chrome. Jag testade Firefox på Android för många år sedan men då fungerade den inte alls bra, sen har jag aldrig orkat bry mig eftersom jag ändå inte använder några avancerade funktioner där.

Permalänk
Medlem

Kör firefox och ser ingen anledning att byta men scroll på vissa websidor fungerar ej.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Lynx i 80x25

Permalänk
Medlem

använder Edge om jag inte orkat installera chrome. annars Chrome. kanske firefox om det är en linux dist och det kommer förinstallerat.

mer intressant vore och se vilka som använder annat än stock på varje system.

då vem fortsätter använda safari på Mac OS, och vilka fortsätter med Edge på Windows, gentemot hur många som ditchar stock browser och installerar egen, vare sig det är FF eller Chrome eller Brave eller något annat.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

På dator använder jag firefox. På min android-telefon blir det oftare chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Det folk verkar glömma i den här tråden är att i princip alla webbläsare, förutom Firefox, är baserade på Google's motor Blink. Att köra något annat än Firefox hjälper alltså Google att dominera webben, då de aktivt kan missgynna hemsidor som inte utvecklas med specifikt Blink i åtanke. Exempelvis genom att införa egna, arbiträra regler som går emot den universella standarden.

Helt ärligt spelar det någon roll kommer själv inte välja en webbläsare som jag inte tycker om bara för att Google inte äger den. Tycket helt enkelt att Google tjänster fungera bäst.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

kör både chrome och Edge

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Använder Opera på mobilen eftersom det är den enda webbläsaren för Android jag hittat som reflowar texten automatiskt när man zoomar in/ut. Alla andra måste man in i någon meny varje gång man vill ändra storleken eller dubbel-trycka eller något annat dumt.

På datorn använder jag Vivaldi eftersom jag gillar att anpassa webbläsaren och inte bara köra så som Google eller Microsoft har bestämt att det ska vara.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Alltid (eld)rött allrid rätt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Vivaldi hela vägen på datorer och mobila enheter.
Fortfarande ledsen dom skrotade gamla Opera, hade säkert varit guda gott idag om dom fortsatt utveckla sin egen motor.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

I weep for humanity...

Firefox, this is the way !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Lynx i 80x25

Lynx var verkligen en räddare i nöden då bandbredden var begränsad och sidorna såg lite annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Firefox har jag kört i 20 år, det har funkat bra förutom för cirka 5 år sedan då det var riktigt bökigt med övergången till HTML5, men det är löst sedan länge.
I telefonen blir det dock kråm av ren slentrian, kråm har ju ändå allt där med en skräp gmail för endast gratisappar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har avinstallerat Chrome och kör Firefox jämte Brave numera, tröttnade på att vara spionerad på av Chrome mest hela tiden. Hade jag ett alternativ till Youtube, hade jag avinstallerat Youtube också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Firefox i första hand. Använder Edge enbart om någon viktig sida är dåligt utvecklad.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Har avinstallerat Chrome och kör Firefox jämte Brave numera, tröttnade på att vara spionerad på av Chrome mest hela tiden. Hade jag ett alternativ till Youtube, hade jag avinstallerat Youtube också.

Installera YouTube? jag kör det i webbläsaren.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.