Kriget kan påverka teknikbranschen – Intel och andra företag har anläggningar nära Gaza

Permalänk
Melding Plague

Kriget kan påverka teknikbranschen – Intel och andra företag har anläggningar nära Gaza

Många internationella teknikföretag har kontor för forskning och utveckling i Israel, och flera har fabriker i landet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Varför tog det så många dagar innan en sida som denna gjorde denna kopplingen? Israel är tämligen ökänd för sin plats inom IT.
Betydligt mer känd än någon tjomme på internet som pladdrar om grafikkort

Permalänk

Mycket oroligheter i världen. Då vi ej får diskutera politik så är frågan kvar om man ska köpa teknikprylar nu eller senare? Många har varit emot att köpa nu för de är så svindyra till stor del av vår dåliga krona.
Vi har även konflikten mellan Kina och Taiwan , som väl skulle göra kaos i vår tillverkningsindustri?

Och då kommer frågan in om Eu skulle ha satsat på kretstillverkning här, som troligen hade varit ett förlustprojekt de första 20åren.
*edit*
Argumentet att vara självförsörjande är inte nytt, det har funnits hur länge som helst inom matproduktion. Det tråkiga nu är att så mångas arbeten är direkt beroende av ny teknik finns att köpa.

*edit*
Taiwan inte Thailand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi har även konflikten mellan Kina och Thailand, som väl skulle göra kaos i vår tillverkningsindustri?

Taiwan menar du antar jag?

Hittar ingenting om att Kina och Thailand skulle ha dåliga förbindelser, tvärt om verkar de komma närmare varandra. Det är ju många hårddiskar som görs i Thailand, men i övrigt har jag inte direkt hört något om att de skulle vara ett viktigt land för datorkomponenter?

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Taiwan menar du antar jag?

Hittar ingenting om att Kina och Thailand skulle ha dåliga förbindelser, tvärt om verkar de komma närmare varandra. Det är ju många hårddiskar som görs i Thailand, men i övrigt har jag inte direkt hört något om att de skulle vara ett viktigt land för datorkomponenter?

Jag, jag menade Taiwan. Jag förväxlar alltid dessa. Angående kretsproduktion
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.765402/taiwan-behaller...

Permalänk
Medlem

Inga politiska diskussioner är tillåtna, men jag vet, vi startar en tråd/nyhet om världens mest politiserade konflikt…
(där, i ärlighetens namn, nyhetsvärdet är extremt tunt, på gränsen till obefintligt, det blir svårt att hitta något globalt företag som inte har närvaro i området (det är så att säga själva innebörden av ordet ”global”) och den faktiska påverkan (med mindre än att konflikten expanderar till ett slags WW3) kommer att vara minimal till obefintlig)

Permalänk
Medlem

Krig är dåligt, kan de inte bara krama varandra istället.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Inga politiska diskussioner är tillåtna, men jag vet, vi startar en tråd/nyhet om världens mest politiserade konflikt…
(där, i ärlighetens namn, nyhetsvärdet är extremt tunt, på gränsen till obefintligt, det blir svårt att hitta något globalt företag som inte har närvaro i området (det är så att säga själva innebörden av ordet ”global”) och den faktiska påverkan (med mindre än att konflikten expanderar till ett slags WW3) kommer att vara minimal till obefintlig)

Det blir en väldigt känslokall diskussion om att krig startas och vi här diskuterar priser på datorkomponenter då vi ej får diskutera något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket oroligheter i världen. Då vi ej får diskutera politik så är frågan kvar om man ska köpa teknikprylar nu eller senare? Många har varit emot att köpa nu för de är så svindyra till stor del av vår dåliga krona.
Vi har även konflikten mellan Kina och Taiwan , som väl skulle göra kaos i vår tillverkningsindustri?

Och då kommer frågan in om Eu skulle ha satsat på kretstillverkning här, som troligen hade varit ett förlustprojekt de första 20åren.
*edit*
Argumentet att vara självförsörjande är inte nytt, det har funnits hur länge som helst inom matproduktion. Det tråkiga nu är att så mångas arbeten är direkt beroende av ny teknik finns att köpa.

*edit*
Taiwan inte Thailand.

Såg npn dokumentär att om Kina invaderar taiwan och kretsfabrikerna skulle förstöras pga krig skulle utvecklingen bromsas rejält pga det skulle bli väldigt svårt att leverera.
Det är nog bra om man kan bygga upp produktion på fler platser men kommer ta tid och kosta väldigt mycket för att motsvara kapaciteten i Taiwan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Inga politiska diskussioner är tillåtna, men jag vet, vi startar en tråd/nyhet om världens mest politiserade konflikt…
(där, i ärlighetens namn, nyhetsvärdet är extremt tunt, på gränsen till obefintligt, det blir svårt att hitta något globalt företag som inte har närvaro i området (det är så att säga själva innebörden av ordet ”global”) och den faktiska påverkan (med mindre än att konflikten expanderar till ett slags WW3) kommer att vara minimal till obefintlig)

Så kan det vara.
Det blir mer en filosofisk diskussion på dessa premisser, typ. Skit genererar mer skit.

Typo
Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Kanske frågeställningen, varför bygger internationella företag kontor och fabriker i ett land som varit i krig/konflikt så länge, och varför så nära en gräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Kanske frågeställningen, varför bygger internationella företag kontor och fabriker i ett land som varit i krig/konflikt så länge, och varför så nära en gräns?

En av orsakerna är som vanligt att de får stora subventioner för att vara där: Israel ready to grant Intel subsidies for new wafer fab

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Kanske frågeställningen, varför bygger internationella företag kontor och fabriker i ett land som varit i krig/konflikt så länge, och varför så nära en gräns?

Tror det finns en del incitament från många att stödja ena sidan och utföra så kallade proxykrig. Dels kan det leda till att egna sidan kan gå in och försvara dessa investeringar men också såklart direkt ekonomiskt stöd till sidan man gillar

Jag tror tyvärr inte det finns någon stabil lösning på detta. Det är för svart och vitt. Om båda sidor vill ha allt finns det inget kvar att förhandla om

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och då kommer frågan in om Eu skulle ha satsat på kretstillverkning här, som troligen hade varit ett förlustprojekt de första 20åren.

Det finns en mycket stor risk att Kina invaderar Taiwan förr eller senare, och i så fall kommer kretstillverkningen påverkas kraftigt till det sämre. Och precis som med billig rysk naturgas så är alternativen dyrare tyvärr.

Men vi behöver börja se det som att högre kostnader för att ha egen kontroll över vår energi och elektronik inte är pengar i sjön, utan snarare det "riktiga" priset när man slutar köpa in det från maffian eller osäkra områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

En av orsakerna är som vanligt att de får stora subventioner för att vara där: Israel ready to grant Intel subsidies for new wafer fab

Ingen subvention är värt för att bygga i ett konfliktområde.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Området har ju inte varit politiskt stabilt på tusentals år så det känns lite misstänkt att så många teknikföretag ligger där. Säger absolut inte att det är så. Absolut inte, men det känns lite "i brist på jordbävningar så..."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Kanske frågeställningen, varför bygger internationella företag kontor och fabriker i ett land som varit i krig/konflikt så länge, och varför så nära en gräns?

Finns ju ekonomiska incitament, men även ideologiska (vill verka för fred, och/eller stödja den egna gruppen), historiska (många forskare och företagare känner för Israel, se på nobelpristagarna och pionjärer inom IT), med mera. Samma fråga kan ställas om många länder i Asien, Afrika, och även Europa. Hur kan svenska företag ha lagt produktion i Ryssland? Eller, för den delen, en hel hoper andra instabila och/eller aggressiva länder.

Men, "egen härd är guld värd" kommer att bli vanligare framöver, många länder kommer att se över sina beroenden på både det ena och det andra.

Lite udda nyhet får jag dock säga. Jag inser att många har som jobb att räkna på och göra prognoser över framtida priser eller brister, men CPU-priser är ju inte det direkt folk flest tänker på nu antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Kanske frågeställningen, varför bygger internationella företag kontor och fabriker i ett land som varit i krig/konflikt så länge, och varför så nära en gräns?

Finns ju väldigt stora incitament för sådana länder att locka till till stora internationella företag med hjälp av exempelvis subventioner.

USA säger ju att deras support för Israel är stadig som berggrunden.
Hur stadig hade supporten varit ifall det inte funnits ett enda amerikanskt företag i hela Israel?

Permalänk
Medlem

Bra att man bygger på flera ställen på jorden istället för länder där det är hög chans för jordbävningar/tsunami/vulkanutbrott/krig/utomjordingar.
Men det är också i de länder det är billigt för dom
Så de dras till problemfyllda länder och får billigare drift och hoppas allt går bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket oroligheter i världen. Då vi ej får diskutera politik så är frågan kvar om man ska köpa teknikprylar nu eller senare? Många har varit emot att köpa nu för de är så svindyra till stor del av vår dåliga krona.
Vi har även konflikten mellan Kina och Taiwan , som väl skulle göra kaos i vår tillverkningsindustri?

Svårt att förutspå framtiden. Kanske blir kaos och fler och fler länder dras in i olika konflikter eller så lugnar det ner sig.

Jag tycker det man ska låta styra sina köp är dels om man verkligen behöver det, och sedan förstås hur den egna ekonomin ser ut. Dumt att lägga 20k på ett grafikkort eller 15k på en mobil om man har provanställning, inte har en buffert sparad, redan har mycket skulder o.s.v. Men känner man sig relativt säker på jobbet och har ordnad ekonomi är det väl bara att köpa.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Svårt att förutspå framtiden. Kanske blir kaos och fler och fler länder dras in i olika konflikter eller så lugnar det ner sig.

Jag tycker det man ska låta styra sina köp är dels om man verkligen behöver det, och sedan förstås hur den egna ekonomin ser ut. Dumt att lägga 20k på ett grafikkort eller 15k på en mobil om man har provanställning, inte har en buffert sparad, redan har mycket skulder o.s.v. Men känner man sig relativt säker på jobbet och har ordnad ekonomi är det väl bara att köpa.

Det är ju precis det som håller ekonomin igång. Slutar alla konsumera så går ju det ekonomiska hjulet ännu trögare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

i ärlighetens namn, nyhetsvärdet är extremt tunt, på gränsen till obefintligt, det blir svårt att hitta något globalt företag som inte har närvaro i området

Hur kan du hävda att nyhetsvärdet är extremt tunt om det enligt dig själv påverkar i princip alla globala företag?

OnT: Hur kommer det sig att man väljer att fortsätta investera i fabriker på platser som kanske inte kan anses vara de mest "stabila" (kan vara politik, geografi etc. anledning kvittar).
Skulle jag investera miljarder i en fabrik så hade jag nog tyckt att det var trevligt om jag kunde vara hyfsat säker på att fabriken finns kvar om 5 år och att den går att driva.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Känns som hela kretstillverkningen/industrin hänger i en skör liten tråd just nu med allt som händer (eller kan hända).

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Känns som hela kretstillverkningen/industrin hänger i en skör liten tråd just nu med allt som händer (eller kan hända).

Och då har kriget i taiwan inte ens börjat, när det väl händer då blir det global kaos..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Och då har kriget i taiwan inte ens börjat, när det väl händer då blir det global kaos..

Eller tvärtom, när det blir globalt kaos kanske det blir ett bra läge. Efter att ha sneglat på den konflikt Ryssland fastnat i, och reaktionerna, så är nog Kina inte så himla sugna för tillfället. Hong Kong kunde de vänta i 180 år på.

Permalänk
Medlem

Så är det när det är en ständig hets på billig arbetskraft, skulle vi haft tillverkningen kvar i "fredliga" Europa som inte bråkat på större skala sen andra världskriget kanske vi inte skulle varit lika sårbara? vet att det pågår projekt om nya kretsfabriker runtom i Europa som t.ex. Tyskland men det är väl långt ifrån klart än?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Och då har kriget i taiwan inte ens börjat, när det väl händer då blir det global kaos..

Får hoppas att det aldrig händer.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Bra att man bygger på flera ställen på jorden istället för länder där det är hög chans för jordbävningar/tsunami/vulkanutbrott/krig/utomjordingar.
Men det är också i de länder det är billigt för dom
Så de dras till problemfyllda länder och får billigare drift och hoppas allt går bra

Israel är inget billigt land (därav subventionerna), de har en massa spetskompetens inom IT. Både vad det gäller hård- och mjukvara.

Permalänk
Medlem

Fullt förståeligt, jag menar kör de på gamla kort som översvämning, brand och jordbävning
Så kommer folk att tro att allt är uppgjort så måste ju ta något nytt.

Och krig är det nya: Ryssland plockar Ukraina, Kina plockar Taiwan och nu Israel och Gaza

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellmix:

Fullt förståeligt, jag menar kör de på gamla kort som översvämning, brand och jordbävning
Så kommer folk att tro att allt är uppgjort så måste ju ta något nytt.

Och krig är det nya: Ryssland plockar Ukraina, Kina plockar Taiwan och nu Israel och Gaza

Det är lite väl konspirationsteoretiskt. Fabriker kostar mycket att bygga. Det är rimligen inte någon som bygger dem för att medvetet få sin fabrik förstörd. Det där köper jag inte riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled