Oväntat hög inkomst, förmånliga avdrag?

Permalänk
Medlem

Oväntat hög inkomst, förmånliga avdrag?

Hej!
Jag har hamnat i ett läge där min inkomst skenade lite mer än jag hade trott(definitionen av ilandsproblem?).
Jag har tidigare hamnat kring brytpunkten för statlig skatt, men i år verkar jag landa någonstans mellan 700 och 750kkr i årsinkomst. Den ökningen genererar ju inte jättemycket mer i plånboken tyvärr.

Så jag funderar om det finns något bra sätt att betala lite mindre skatt/bra avdrag som blir väldigt förmånliga när man hamnar på statlig skatt?

Har i dagsläget skulder på 1,8Mkr som jag får dra lite ränta från så restskatten borde inte bli superhög.

Har inga förmåner från jobbet utöver lön, finns det något som är kostnadsneutralt för min arbetsgivare men ger mig bra värde?
Skulle behöva köpa bilstolar till barnen?
Kan man köpa det via arbetsgivaren förmånligt(inga gråzoner utan rätt och riktigt)?

Har inte använt något rot eller rut i år, blir det extra värt med statlig skatt eller tänker jag fel?

Alla tips mottages med öppna armar, går något via min arbetgivare vill jag att det ska vara 100% rätt och riktigt.
Går det inte via min arbetsgivare ska det vara lagligt men är ok om det faller i kategorin skatteplanering.

Jag kan satsa pengar om det ger mig bra utdelning. Menar då inte satsa pengar på att hyra in en jurist för att betala i skatt utan tex köp en ponny för 50kkr men betala bara 40kkr för den då det är avdragsgillt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det bästa brukar väl vara löneväxla om man har ilands problem...

Vi brukar få köpa via grossister som de sedan drar av från lönen men med moms, nu har jag själv aldrig gjort det så vet inte om det är innan eller efter skatt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Överlag kan inte bolaget köpa något till dig utan att det blir en förmån alternativt lön.
I ditt all så är tjänstepension det bästa.

Hade du istället ägt aktiebolaget hade du kunnat ta allt ovanför brytpunkten som vinst i bolaget istället och sedan göra en utdelning.
Tack vare att du skulle då tagit lön i företaget så får du så kallade lågskattade utdelningsrätter, där skatten är lägre än statlig skatt. (Upp till att du förbrukat utdelningsrätterna då..)

Så tyvärr, som anställd är det i praktiken bara löneväxling mot tjänstepension som är förmånligt då den kostnaden blir avdragsgilld för företaget.

Det hade _inte_ en ponny blivit.

Permalänk
Medlem

En grej du kan göra är att ansöka om tjänstledigt och få "extra semester", men det är ju lite sent påtänkt nu såvida du inte har en snäll arbetsgivare. Om man har 6 månaders framförsikt är arbetsgivaren skyldig att bevilja tjänstledigt för studier t ex.

Permalänk
Medlem

Ska se till att aldrig hamna i den situationen.

Permalänk
Skrivet av IluvBread:

Överlag kan inte bolaget köpa något till dig utan att det blir en förmån alternativt lön.
I ditt all så är tjänstepension det bästa.

Hade du istället ägt aktiebolaget hade du kunnat ta allt ovanför brytpunkten som vinst i bolaget istället och sedan göra en utdelning.
Tack vare att du skulle då tagit lön i företaget så får du så kallade lågskattade utdelningsrätter, där skatten är lägre än statlig skatt. (Upp till att du förbrukat utdelningsrätterna då..)

Så tyvärr, som anställd är det i praktiken bara löneväxling mot tjänstepension som är förmånligt då den kostnaden blir avdragsgilld för företaget.

Det hade _inte_ en ponny blivit.

Exakt, att löneväxla / tjänstepension är ditt bästa alternativ. Om du villhöver ha en ny bil så är ju en kostnadsneutral förmånsbil ett alternativ, men då kommer du ju förmånsbeskattas istället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@trudelutt Kommer vara tjänstledig en vecka av precis denna anledning, men det är ju inte direkt kul att vara ledig i november/december 😂

Så det ser mörkt ut på inkomstsidan, finns de några avdrag jag kan göra? Tex rot/rut påverkar det något?
Vet inte alls hur det fungerar med avdrag annat än reseavdrag(vilket ej är aktuellt nu).
Men skulle tex hemstäd bli mer förmånligt pga högre skattesatsen?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

@trudelutt Kommer vara tjänstledig en vecka av precis denna anledning, men det är ju inte direkt kul att vara ledig i november/december 😂

Så det ser mörkt ut på inkomstsidan, finns de några avdrag jag kan göra? Tex rot/rut påverkar det något?
Vet inte alls hur det fungerar med avdrag annat än reseavdrag(vilket ej är aktuellt nu).
Men skulle tex hemstäd bli mer förmånligt pga högre skattesatsen?

Nej det finns inga avdrag du kan göra som är mer fördelaktiga än om du skulle ha tjänat mindre. Du har fått samtliga tips i tråden. Tjänstepension / löneväxling eller i andra hand förmånsbil.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@trudelutt Kommer vara tjänstledig en vecka av precis denna anledning, men det är ju inte direkt kul att vara ledig i november/december 😂

Det är min favoritperiod att vara ledig på, det är som bäst väder i Thailand då

Fast behöver nog vara två veckor för att det ska vara värt att uthärda flygresan.

Om man spinner vidare lite på det här, kan du inte hitta någon konferens du kan besöka på något trevligt ställe i världen och säga till arbetsgivaren att du står för flygresan genom löneavdrag så att säga? Egentligen så får man inte stanna längre än konferensen (dvs jobbbet) varar utan att bli förmånsbeskattad, men "alla" fuskar med det. Då kan du ju resa business class för en rimlig kostnad.

Permalänk
Medlem

Ledighet!

Permalänk
Medlem

Okay tack för hjälpen allihop!
Jag har för avsikt att vara lite ledig men har tyvärr inte möjlighet att åka utomlands😊

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Som sagt är det bara löneväxla och ledighet som löser ditt problem. Så om du tänkt vara ledig vid jul ta det som tjänstledighet istället för semester. Men enklast är att löneväxla en rejäl slant.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3