Är hatet mot låtsaspixlar (DLSS och FSR) befogat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad vill du ha info om? Att konsoler använder uppskalarna?
Att dlss använder AI för att bygga frames mellan redan satt data?

Det jag önskar är att du gör skillnad på när du gissar och faktiskt vet, att du skriver ut det. Blir ett fruktsammare och trevligare samtal då.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det jag önskar är att du gör skillnad på när du gissar och faktiskt vet, att du skriver ut det. Blir ett fruktsammare och trevligare samtal då.

Jag vet att uppskalare används av konsoler och jag vet att gpuer har en pixel Que när den renderar där varje pixel skickar hur den skall se ut... Färg speciellt.

Att rendera en frame i native skulle väl ta ett par timmar annars?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet att uppskalare används av konsoler och jag vet att gpuer har en pixel Que när den renderar där varje pixel skickar hur den skall se ut... Färg speciellt.

Att rendera en frame i native skulle väl ta ett par timmar annars?

Ordet väl som du använder i sista meningen är ett bra val t ex. Det indikerar att du inte är helt säker. Jag tror nämligen inte alls att det skulle ta flera timmar att rendera en bildruta utan tillgång till DLSS.

Och här har vi själva tjusningen i respekten för varandra och forumet i stort: Jag skrev tror och du skrev väl. Då är vi överens om att vi faktiskt inte vet just detta — och vi ger inte heller skenet av att vi vet, så att vi förstör diskussionstråden med "fakta".

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu håller jag inte på med datorgrafik men som jag förstår det så...

Men det gör jag. Jag har både studerat datorgrafik på högskolan och har ständigt boken Real-Time Rendering Fourth Edition (Akenin-Möller et al, 2018), på över 1000 sidor, till hands på mitt skrivbord.

Och kan rakt av säga att det handlar om renodlad mattematik, inte "tolkningar".

Geometrisk information, dvs punkter och trianglar, matas in i GPU'n och behandlas, varefter all information som ligger utanför skärmytan klipps bort. Därefter kartläggs alla trianglar till en motsvarande pixel, eller fragment. Utseendet av de individuella fragmenten bestäms därefter av texturdata, shaders, ljussättning mm, innan allting slutligen skickas till merge-steget där alla fragment sorteras efter djup, varav dolda/skymda fragment förkastas. Den sammanställda bilden skickas sedan iväg till skärmen.

Detta är såklart en förenkling av hur en GPU fungerar, då det är mycket som händer och kan hända för varje steg. Också värt att påpeka att shaders, som kan drastiskt förändra utseendet av en bild, är ingen slags gissningsmagi heller, utan bara program/funktioner som har skrivits specifikt för att exekveras på en GPU. Dessa program används helt enkelt för att manipulera den inmatade datan för att uppnå önskad resultat.

Det är viktiga att förstå här, är att GPU'n aldrig skapar ny information, allt är ett direkt resultat av den inmatade datan, på samma sätt som att blanda målarfärgerna gul och blå, resulterar i grön färg.

Men detta gör inte AI drivna system så som DLSS. De extrapolerar ny data baserat på ett begränsat antal datapunkter. Den gissar sig till vilken data som ska existera mellan känd data, baserat på sin träning. Det är därför som det ibland kan vara en markant skillnad mellan DLSS på Quality och Performance, eftersom det handlar inte bara om lägre kvalitet, men att AI'n har färre datapunkter att utgå ifrån för att skapa en högupplöst bild.

Med native resolution har du en konstnär som målar hela tavlan själv.
Med DLSS har du en konstnär och hans lärling, där konstnären har målat kanske 66% av tavlan själv, och lärlingen har fått fullborda den.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Ordet väl som du använder i sista meningen är ett bra val t ex. Det indikerar att du inte är helt säker. Jag tror nämligen inte alls att det skulle ta flera timmar att rendera en bildruta utan tillgång till DLSS.

Och här har vi själva tjusningen i respekten för varandra och forumet i stort: Jag skrev tror och du skrev väl. Då är vi överens om att vi faktiskt inte vet just detta — och vi ger inte heller skenet av att vi vet, så att vi förstör diskussionstråden med "fakta".

Nej jag jobbar inte med det så jag skulle inte sätta många kronor på det utan det jag påstår är så jag förstått att det fungerar.

Men att rendera en bild utan alla fusk som sker i spel skulle kunna ta dagar..
https://rebusfarm.net/blog/how-long-does-rendering-at-a-rende....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Men det gör jag. Jag har både studerat datorgrafik på högskolan och har ständigt boken Real-Time Rendering Fourth Edition (Akenin-Möller et al, 2018), på över 1000 sidor, till hands på mitt skrivbord.

Och kan rakt av säga att det handlar om renodlad mattematik, inte "tolkningar".

Geometrisk information, dvs punkter och trianglar, matas in i GPU'n och behandlas, varefter all information som ligger utanför skärmytan klipps bort. Därefter kartläggs alla trianglar till en motsvarande pixel, eller fragment. Utseendet av de individuella fragmenten bestäms därefter av texturdata, shaders, ljussättning mm, innan allting slutligen skickas till merge-steget där alla fragment sorteras efter djup, varav dolda/skymda fragment förkastas. Den sammanställda bilden skickas sedan iväg till skärmen.

Detta är såklart en förenkling av hur en GPU fungerar, då det är mycket som händer och kan hända för varje steg. Också värt att påpeka att shaders, som kan drastiskt förändra utseendet av en bild, är ingen slags gissningsmagi heller, utan bara program/funktioner som har skrivits specifikt för att exekveras på en GPU. Dessa program används helt enkelt för att manipulera den inmatade datan för att uppnå önskad resultat.

Det är viktiga att förstå här, är att GPU'n aldrig skapar ny information, allt är ett direkt resultat av den inmatade datan, på samma sätt som att blanda målarfärgerna gul och blå, resulterar i grön färg.

Men detta gör inte AI drivna system så som DLSS. De extrapolerar ny data baserat på ett begränsat antal datapunkter. Den gissar sig till vilken data som ska existera mellan känd data, baserat på sin träning. Det är därför som det ibland kan vara en markant skillnad mellan DLSS på Quality och Performance, eftersom det handlar inte bara om lägre kvalitet, men att AI'n har färre datapunkter att utgå ifrån för att skapa en högupplöst bild.

Med native resolution har du en konstnär som målar hela tavlan själv.
Med DLSS har du en konstnär och hans lärling, där konstnären har målat kanske 66% av tavlan själv, och lärlingen har fått fullborda den.

Du kan uppenbart mer än mig.
Men dlss QUALITY är snarare Photoshop förbättring, oftast, medan performance är som du säger lärlingar som slutfört projektet.

Sen är väl precis som du nämner beräkningar av data precis det gpuer gör...

De får sin sträng med instruktioner från cpu - > gpuer tolkar strängen med hjälp av en algoritm.

För om gpuer inte behövde läsa datan utan en algoritmer så borde ju inte drivers behöva...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det sker förvisso en massa interpolering i bland annat shaders. Spelar dock ingen som helst roll hur frame gen och uppskalning fungerar. Kan du inte se något problem, finns det inte där. Om interpoleringen missar målet tillräckligt mycket kommer det synas artefakter i bilden och rörelser ser konstiga ut. För att det ska ha negativ inverkan på en 1337-gamer, annat än visuellt (vilket 1337-gamers skiter i), krävs det avsevärda fel. Detta av den enkla anledningen att majoriteten av bildrutorna i flödet inte är genererade, det går inte att reagera på enstaka bildrutor, och att ett fåtal pixlar som hamnar fel omöjligen kan påverka precisionen.
Verkligheten med DLSS och frame gen är snarare att det i de flesta fall ser riktigt bra ut och det är ingen väsentlig del av bilden som blir förvanskad. Det är rent nonsens att det skulle ha negativ inverkan bara för att vissa bildrutor är interpolerade.

Permalänk

Jag har OCD mot mjukvaru lösningar som ökar fps, för alltid känns det fuckat muskänsla eller latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Jag har OCD mot mjukvaru lösningar som ökar fps, för alltid känns det fuckat muskänsla eller latens.

Märker du skillnad på ett par ms i skillnad? Jag har 42Ms med dlss på och 32 utan... Enligt nvidias programvara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _genki:

Detta är en av anledningarna varför jag tycker att kvalitetskriget som uppstår mellan uppskalningstekniker är så löjligt. Kvalitetsskillnader i stillbilder utgör ju en högst akademisk analys om hur teknikerna fungerar snarare än hur de faktiskt "ser ut" i rörelse och i verkligheten. I detta fallet är konen ett oerhört snabbt föremål och vi uppfattar inte enskilda bildrutor när spel sprutar ut 60 upp till hundratals bildrutor per sekund. Det handlar snarare om helheten av upplevelsen. Då handlar det mer om upplösning, avstånd till skärmen, uppdateringsfrekvens, hur mycket fokus personen lägger på själva renderingen (pixel-peeping).

När man bedömmer dessa tekniker ordentligt (Med andra ord ens upplevda uppfattning). så handlar det om en subjektiv bedömning. Tyvärr fortsätter krigen i någon form av rättfärdigande argumentation om varför man köpt sitt senaste grafikkort.

Håller helt med, men tycker också det är i rörelse som

1. eventuell liten försämring i skärpa kommer spela mindre roll
2. eventuell eliminering av shimmering och liknande är lika noterbart som en tumme i ökat

och är just 2. som jag tycker ändå gör att DLSS många gånger blir "bättre än native", något som gör där är väldigt bra på att hantera subpixel-fel medan det verkar vara rätt svårt att lösa i övrigt.

Det enda rejält inzoomade stillbilder kan ge en idé om är hur tekniken använder mer information än bara uppskalning av senaste bildruta. En teknik som använder relativt mycket information från tidigare bildrutor kan verkligen rendera "bättre än native" så fort den samlade mängden information i de bildrutor som används är större än mängden information i en "native" bildruta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av highspeed:

Jag har OCD mot mjukvaru lösningar som ökar fps, för alltid känns det fuckat muskänsla eller latens.

DLSS och FSR (utan frame generation) ger ju i princip alltid lägre latens i mätningar dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det är säkert så att dessa tekniker är bra i många sammanhang. Men min erfarenhet är att det fungerar mycket dåligt i VR och simulatorer med hög detaljrikedom (tex MS flight simulator) och lågt grafiskt tempo, det blir rätt mycket artefakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej jag jobbar inte med det så jag skulle inte sätta många kronor på det utan det jag påstår är så jag förstått att det fungerar.

Men att rendera en bild utan alla fusk som sker i spel skulle kunna ta dagar..
https://rebusfarm.net/blog/how-long-does-rendering-at-a-rende....

Det där handlar om någonting helt annat, och har inte alls med ämnet i tråden att göra.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det där handlar om någonting helt annat, och har inte alls med ämnet i tråden att göra.

Jag nämnde att om inte rendering skulle fuska så skulle det ta timmar att rendera, och han svarade nej.
Där av den länken. Självklart har inte rendering som i länken något med uppskalning att göra.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag nämnde att om inte rendering skulle fuska så skulle det ta timmar att rendera, och han svarade nej.
Där av den länken. Självklart har inte rendering som i länken något med uppskalning att göra.

Du är helt ute och cyklar, det du länkat till handlar inte överhuvudtaget om hur grafik renderas i ett spel.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Du är helt ute och cyklar, det du länkat till handlar inte överhuvudtaget om hur grafik renderas i ett spel.

Var inte det jag svarade på heller utan hur en frame renderas...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är som att säga att komprimerat ljud och video är låtsasljud och låtsasvideo

Inte alls. När man komprimerar musik så reducerar man befintlig information till skillnad mot DLLS/FSR som adderar information som inte fanns ursprungligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dankzy:

Inte alls. När man komprimerar musik så reducerar man befintlig information till skillnad mot DLLS/FSR som adderar information som inte fanns ursprungligen.

Man skulle kanske kunna säga dlss/fsr är REMASTERED ljud? Eller försöka vara iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om DLSS som inte ser ut som man smetat klet över hela skärmen. Fullständigt värdelös teknik.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

Aldrig varit med om DLSS som inte ser ut som man smetat klet över hela skärmen. Fullständigt värdelös teknik.

Vilken målupplösning och vilken kvalitet? Jag har aldrig varit med om att det ser ut så... varken i 4K eller 1440p.
Artefakter har jag helt klart sett, men inte att det är suddigt med DLSS Quality.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vilken målupplösning och vilken kvalitet? Jag har aldrig varit med om att det ser ut så... varken i 4K eller 1440p.
Artefakter har jag helt klart sett, men inte att det är suddigt med DLSS Quality.

Tippar att det handlar om motion blur och jag upplever samma sak i de titlar jag testat med det.
Och ja motion blur har varit avstängt... Är typ första som åker av i alla spel.

Sålänge bilden är mer eller mindre stilla så ser det rätt ok ut.

Men om man gör en större panorering så blir hela bilden bara en blurrig gröt.

Och vilken preset eller upplösning verkar inte ha någon betydelse men blir värre ju lägre fps man har typ under 50fps så blir det gröt av minsta löv som rör sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tippar att det handlar om motion blur och jag upplever samma sak i de titlar jag testat med det.
Och ja motion blur har varit avstängt... Är typ första som åker av i alla spel.

Sålänge bilden är mer eller mindre stilla så ser det rätt ok ut.

Men om man gör en större panorering så blir hela bilden bara en blurrig gröt.

Och vilken preset eller upplösning verkar inte ha någon betydelse men blir värre ju lägre fps man har typ under 50fps så blir det gröt av minsta löv som rör sig.

Hmm jo, det kanske det kan vara. Det är sällan jag åker ner under 100 fps i de spel jag kör med DLSS så hur det ser ut under 50 fps vet jag inte.
Jag tar nog hellre 120-165 fps med motion blur vid snabba rörelser än 60-90 fps utan dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hmm jo, det kanske det kan vara. Det är sällan jag åker ner under 100 fps i de spel jag kör med DLSS så hur det ser ut under 50 fps vet jag inte.
Jag tar nog hellre 120-165 fps med motion blur vid snabba rörelser än 60-90 fps utan dock.

Tror inte jag lyckats få ett enda spel över 100fps med dlss/fsr hittils utan ändå få tumma ner grafikinställningarna så att 1080 med samma sett bättre ut med ungefär samma fps och bara låtit skärmen stretcha det till fullscreen då det inte får nån motion blur.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror inte jag lyckats få ett enda spel över 100fps med dlss/fsr hittils utan ändå få tumma ner grafikinställningarna så att 1080 med samma sett bättre ut med ungefär samma fps och bara låtit skärmen stretcha det till fullscreen då det inte får nån motion blur.

Jag antar att vi kört olika spel?
Har ffa kört DLSS i Minecraft RTX (där det typ är ett krav -- tydlig ghosting, men typ 50 fps i 1440p utan DLSS står jag inte ut med), Horizon: Zero Dawn (4K DLSS Q på TVn, typ 90-120 fps) och Baldur's Gate 3 (1440p DLSS Q, oftast 120-165 fps nu med 5800X3D, grovt CPU-flaskhalsad med 5800X3D, 50-70% högre FPS med X3D). Allting på max i alla, utom saker jag stör mig på (typ DoF, motion blur, chromatic aberration).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag antar att vi kört olika spel?
Har ffa kört DLSS i Minecraft RTX (där det typ är ett krav -- tydlig ghosting, men typ 50 fps i 1440p utan DLSS står jag inte ut med), Horizon: Zero Dawn (4K DLSS Q på TVn, typ 90-120 fps) och Baldur's Gate 3 (1440p DLSS Q, oftast 120-165 fps nu med 5800X3D, grovt CPU-flaskhalsad med 5800X3D, 50-70% högre FPS med X3D). Allting på max i alla, utom saker jag stör mig på (typ DoF, motion blur, chromatic aberration).

Jo låter som det.

Testat minecraft rtx men inte speciellt länge och bara utan dlss/fsr

De flesta spel jag kör är ämdre utan något stöd för någon av teknikerna

Och de jag har testat med det ger mest dålig fps pga dålig mumtithread kod. Där gpu knappt går på 50% äns och typ 20% cpu last.max förutom på typ en eller 2 kärnor som blir peggade direkt eller efter en längre stund spelande.

Fs22 är ett praktfall av denna dåliga kodning med stöd för både dlss och fsr2 där spelet pushar 100+ fps vid launch men tappar typ 10% per timme spelet varit igång tills det rullar på typ 30-40fps och detta oavsett om man kör spelet maxat eller low ända skillnaden är att det börjar på en högre fps.

Även back 4 blood upplever jag samma problem t.ex. börjar med typ 100-144fps men ju längre spelet är igång ju mer sjunker fpsen.

Men ingen av dem cappar varesig cpu eller gpu inte äns nära inte äns vid färsk start. Och bägge upplever jag extremt motion blur direkt från uppstart om jag drar på dlss eller fsr till den mån att det blir ospelbart när allt bara blir en brurrig oljemålning

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag testade "Portal RTX" och blev rätt så paff över att man fick typ 30 fps utan DLSS 3.0 påslaget, undrar om det händer mer under huven än man tror i den versionen av spelet. För så himla fint är det ju inte...

Eller tja, Source kommer ju alltid vara lite tidlöst i mina ögon <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag testade "Portal RTX" och blev rätt så paff över att man fick typ 30 fps utan DLSS 3.0 påslaget, undrar om det händer mer under huven än man tror i den versionen av spelet. För så himla fint är det ju inte...

Eller tja, Source kommer ju alltid vara lite tidlöst i mina ögon <3

Portal RTX kör endast ray tracing (förutom GUI), till skillnad från de flesta andra spel med ray tracing där ray tracing endast används för vissa effekter. Att ens köra det i 30 fps är ett mindre mirakel, tidigare var det sekunder (eller minuter/timmar) per bildruta man fick räkna på snarare än bildrutor per sekund.

Sen måste man komma ihåg att Portal RTX är mer av ett teknikdemo. Det är fortfarande gamla Portal i grunden eftersom modernare spel skulle vara alldeles för tunga att göra samma sak med, så oavsett hur mycket effekter man slänger på så kommer det aldrig vara det snyggaste spelet.

Men poängen är att demonstrera fördelarna med ray tracing när det gäller ljussättning och materialegenskaper som t.ex. glas. Det handlar också om att demonstrera RTX Remix, d.v.s. att man kan göra om gamla spel som Portal via RTX Remix utan att behöva skriva om hela spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Portal RTX kör endast ray tracing (förutom GUI), till skillnad från de flesta andra spel med ray tracing där ray tracing endast används för vissa effekter. Att ens köra det i 30 fps är ett mindre mirakel, tidigare var det sekunder (eller minuter/timmar) per bildruta man fick räkna på snarare än bildrutor per sekund.

Sen måste man komma ihåg att Portal RTX är mer av ett teknikdemo. Det är fortfarande gamla Portal i grunden eftersom modernare spel skulle vara alldeles för tunga att göra samma sak med, så oavsett hur mycket effekter man slänger på så kommer det aldrig vara det snyggaste spelet.

Men poängen är att demonstrera fördelarna med ray tracing när det gäller ljussättning och materialegenskaper som t.ex. glas. Det handlar också om att demonstrera RTX Remix, d.v.s. att man kan göra om gamla spel som Portal via RTX Remix utan att behöva skriva om hela spelet.

Ah men då förstår jag, jättebra beskrivet! Tack!
Shit, var det timmar per bildruta en gång i tiden alltså, vilken utveckling...