Krönika: Postnord är mitt förstahandsval

Permalänk
Medlem

Postnord

Jag förstår inte hur folk kan tycka att Postnord är bra. Var är de bra någonstans? Ingenstans. De tappar bort paket, stjäl paket så mottagaren inte får det de har beställt. För jäkligt!
Jag har råkat ut för detta flera gånger. Senast nu i dagarna. Min man såg med egna ögon när han gick som väktare hos postnord, hur två killar stod och bröt upp ett paket. Den ena stod med ett par Adidas skor i händerna. När min man började fråga vad de gjorde där så sent på kvällen, så fick han väldigt bråttom att gömma skorna.

Så kom inte och beröm Postnord. De är totalt jäkla värdelösa!

Inlägg sammanfogade /Mod
Permalänk
Medlem

Jobbar som lageransvarig och skickar dagligen runt 400 sändningar med PostNord, Schenker, FedEx, dhl och UPS.
Det finns inget företag i världen som kan förebygga en dålig anställds hantering av paket.
Problemet är att ett inrikespaket ska klara en hel uppsjö händer innan det når slutdestination. Vi har inte mer issues med PostNord än med någon annan, UPS däremot är ohotade i toppen av issues hos oss. Det är däremot populärare att gå ut på social media när just PostNord klantat till något samtidigt som de hanterar mer sändningar per dag än vad de andra gör tillsammans inrikes.
Sedan har vi allt gods som anländer från utlandet och anländer med horribelt emballage, är det skadat hos slutkund så lipas det ju givetvis på den som höll i paketet sist.

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Fått flera paket som "inte kunde levereras", och så har jag fått åka och hämta dem på serviceställe fast jag haft hemleveransavtal. Och då har jag varit hemma hela dagen, lämnat mitt telefonnummer. Men ingen har ringt, och det går inte att ta reda på heller vad "inte kunde levereras" betyder. Tror det beror på vem, i det här fallet den individuella brevbäraren, då paket också kommit fram med hjälp av då, trevliga brevbärare.

Som tidigare jobbat som postombud, jag har själv ringt och klagat om detta då jag anser att om man pröjsat extra för att få sin leverans utanför dörren så ska man få det.

Men vad jag har fiskat fram är att Postnord har svartlistat vissa postnummer från hemleveranser och dessa paket för att spara tid och pengar kommer alltid skickas till postombud oavsett hur mycket mottagaren pröjsat för hemleverans.

Varje gång jag ringde så var alltid svaret "Ojdå, vi ska se till att det inte händer igen". Men så händer det igen... och igen. Jag började förstå att dessa postnummer aldrig någonsin kommer få hemleverans. Orsaken vet jag inte, men gissar på att rutten kan ta för lång tid och eftersom Postnord skär ned på personaltimmar så har man valt att svartlista "svåra rutter".

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Faktiskt nära på noll problem med postnord för mig sista 3 åren... Bring däremot, de tar priset med råge.. Någonsin! Det är obeskrivligt hur dåligt de skött sig sista 1½ åren.

Av mina 6 paket under de sista två åren som skulle kommit hem med Bring, har NOLL hittat hem till mig. De har körts ut till ombud istället på grund av "felsortering", varpå de lovat att de ska hitta hem till mig gång på gång... Alla sex har returnerats till avsändaren inom antingen ett par dagar eller att för att de låg liggtiden ut.

Nu ligger paket nummer sju och samlar damm hos ombudet trots lovord, frågan är när det går i retur.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Postnord ryckte upp sig när de fick lite konkurrens som inte var ups, dhl och bring imo.

Permalänk
Medlem

Postnord har blivit bättre, det kan jag säga.

Ur de ~300 paket jag skickat och fått via dem sista månaderna har bara ett fåtal varit tydligt fraktskadade, nånting som jag aldrig kunde trott sådär 2018 då jag fick 70% av paket totalt förstörda (inklusive en glas-musplatta som hade minst 5 cm paket åt alla håll förutom ett hörn som rivits av)

Hemkörning är fortfarande hopplöst till mig men nu säger de detta och skickar till ombud istället för att paketet magiskt försvinner för 2 veckor efter att brevbäraren har fått det och sedan dyker upp på ombudet.

Permalänk
Medlem

PostNord har vart bra i princip överallt för mig men vad jag förstått beror det helt på vart jag bor.

Permalänk
Medlem

Sen de började lägga paket utanför dörren hatar jag dem. Jag kan omöjligt bevisa att jag inte ljuger om jag klagar på att någon snott paketet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Har bra och dåliga erfarenheter av alla bolag. Postnord brukade vara sämst men de senaste ca 3 åren har de blivit betydligt bättre samtidigt som de andra har blivit sämre, så idag skulle jag säga att Postnord är de som funkar bäst. Om jag skulle ranka dem så rankar jag nog:
Hemleverans: Postnord, DHL, Airmee, UPS, Budbee, Best, Bring.
Ombud: Postnord, DHL, Schenker, UPS, Bring.

Permalänk
Medlem

Man glömmer fort verkar det som. Jag minns Posten som ALLTID levererade brev till mottagaren (inom Sverige) dagen efter. Nu tycker folk PostMord är ok för att de slarvar bort minst paket av alla alternativ? Har ni sänkt er förväntade standad så lågt redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Sen de började lägga paket utanför dörren hatar jag dem. Jag kan omöjligt bevisa att jag inte ljuger om jag klagar på att någon snott paketet.

Ja, jag håller helt med dig. Det är helt sjukt att dom får göra så. jag har lyckligtvis inte blivit av med något paket ännu då jag alltid sett till att vara hemma. Men risken är väldigt stor då jag har en vältrafikerad promenadgata 5 meter ifrån min dörr och inget insynsskydd. Tycker att standard förfarande om dom inte kan lämna ut till personen eller passar i brevlådan är att skicka till ombud, inte bara lämna på dörrmattan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BiTTeR-:

Jobbar som lageransvarig och skickar dagligen runt 400 sändningar med PostNord, Schenker, FedEx, dhl och UPS.
Det finns inget företag i världen som kan förebygga en dålig anställds hantering av paket.
Problemet är att ett inrikespaket ska klara en hel uppsjö händer innan det når slutdestination. Vi har inte mer issues med PostNord än med någon annan, UPS däremot är ohotade i toppen av issues hos oss. Det är däremot populärare att gå ut på social media när just PostNord klantat till något samtidigt som de hanterar mer sändningar per dag än vad de andra gör tillsammans inrikes.
Sedan har vi allt gods som anländer från utlandet och anländer med horribelt emballage, är det skadat hos slutkund så lipas det ju givetvis på den som höll i paketet sist.

Försöka sluta använda UPS, de är verkligen helt oförmögna att lösa transporter till vissa adresser och de har tex inga ombud i min kommun vilket gör att de tycks skicka paketen till Göteborg för upphämtning inom 2 dagar vilket är tiden det tar att bli aviserad så de går alltid i retur.

UPS är det bolag som aldrig kan leverera nått så man behöver inte fundera på om ett paket är skadat eller sent för det kommer aldrig att levereras
De borde lära sig att inte ta frakter till adresser de inte kan/vill leverera till för har de inte ens ett utlämningsställe i kommunen så är de verkligen helt oförmögna att få ett paket i närheten av den önskade leveransadressen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det beror lite på var man bor. För ett par år sedan var det hopplöst och läste sedan i lokalpressen att de haft jätteproblem med den terminal vi låg under. Lägg på en värdelös brevbärare så var det hopplöst, fick hem inkassobrev och annat viktigt för folk som inte ens bodde på samma gata, kul för dem.

Nu har det funkat bra. Använde länge Instabox om jag hade valet som fungerade helt felfritt i flera år. Sen gick de ihop med BudBee och en period efter det kom inte ett paket fram i tid.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Postverket, Posten, Postnord

Postnord är och förblir mitt förstahandsval, jag känner till de olika utmaningar som andra har stött på. Min erfarenhet av dem förblir dock klanderfri. Det kan ibland bli lite otydligt med internationella leveranser, men det går troligen tillskriva att olika länder har olika system för ändamålet och där behövs standardisering och avgränsningspunkter tydliggöras i högre utsträckning. Ett enhetligt kolli-ID genom hela logistikkedjan, skulle göra underverk.

Kanske blir IoT-enheter så pass billiga att var försändelse kan ha begränsad smarthet i sig tills dess att last-mile initieras, eller ett pantsystem och programmeringsbarhet via smarta enheter och digitala identiteter?

Nog med med cyberfilosoferandet.

Postnord var tidiga med eID via sin egen app och möjlighet att ge fullmakt åt andra att hämta ut egna försändelser. Kanske ska Postnord uppgå i att vara ett rotnav (backbone) för logistiska försändelser och uppmuntra logistikagnostiska lösningar som inte begränsas av isolerade system?

Airmee, Instabox, Budbee m.fl, förutspår jag kommer stå inför ett transformeringsbehov den närmsta tiden och tydliga tecken är samgåendet i form av Instabee. Stängda ekosystem, bidrar till stängda mervärdesströmmar och parallella utvecklingsspår. Tror i mycket högre utsträckning på plattformar som inte begränsas av vilka de kan samarbeta med, där iBoxen successivt växer.

Det skvallrar mer om vart jag står ideologisk än något annat, marknaden har sina fördelar när det kommer till konkurrens. När det i grund och botten handlar om förväntad infrastruktur ett samhälle bör ha integrerat i sitt fundament bör det finnas en statlig garant för upprätthållande av en hög lägsta nivå.

Med all dess inneboende tröghet och trygghet.

I vanlig ordning vänner, är det en spännande tid vi lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Jobbar som lageransvarig och skickar dagligen runt 400 sändningar med PostNord, Schenker, FedEx, dhl och UPS.
Det finns inget företag i världen som kan förebygga en dålig anställds hantering av paket.
Problemet är att ett inrikespaket ska klara en hel uppsjö händer innan det når slutdestination. Vi har inte mer issues med PostNord än med någon annan, UPS däremot är ohotade i toppen av issues hos oss. Det är däremot populärare att gå ut på social media när just PostNord klantat till något samtidigt som de hanterar mer sändningar per dag än vad de andra gör tillsammans inrikes.
Sedan har vi allt gods som anländer från utlandet och anländer med horribelt emballage, är det skadat hos slutkund så lipas det ju givetvis på den som höll i paketet sist.

Varför använder ni fortfarande UPS? Senast jag använde dem (2019) fick jag sitta hemma och vänta i tre dagars tid och blev meddelad var dag om att de försökt leverera men att jag inte var hemma. Frågade inte ens om portkod så tror inte ens de varit i närheten av min lägenhet.

Var ju dock ett tag sen så kan ju vara bättre nu.

Permalänk
Medlem

Skönt för krönikören att allt fungerar, men det är nog snarast en *filterbubbla* än upplevelsen hos vanligt folk som även denna tråd intygar. Endast UPS är sämre än Postnord...

Typexempel: Beställer 4 paket till paketboxen i närheten för att slippa åka en lång omväg till ombudet. 2 av 4 paket styrs om till ombudet i sista stund, såklart de tyngsta...det har aldrig hänt med någon annan budtjänst som använder boxar (då kunde de lika gärna ha kört hem skiten till mig, det är närmare!).

Skickar sambon att hämta de 2 paketen som ändå kom till lådan, men det var ett stor misstag. Att dela paket via "dela paket" länken i appen funkar inte alls trots de säger det vara ska fungera (vilket det gör hos alla! andra posttjänster).
Men nej, då får hon info om att hon först måste bli en "betrodd användare på lin profil" vilket jag måste göra på omvägar. Hittar tillslut sidan för Postnord profiler (som int wvar deras vanliga hemsida, ej heller direktlänkad...because fuck kunder) som såklart defaultar till Danska?! Trots jag loggade in på den svenska domänen?!
Lyckas ändå ta mig igenom rotvälskan och (väl på en dator) kan jag tillslut byta språk. Nåja, nu ska det väl gå?

Delar paketet igen till henne då den gamla länken slutat funka. Då måste hon bekräfta allt med bank-id...men hennes bankid godkänns inte??? Nej då, mitt bankid måste vara på plats vid lådan för att en annan ska kunna öppna och *hämta paketet åt mig?!*. Man får ju migrän för mindre...
Säger åt henne att logga in på min Postnord profil så kan jag kanske legitimers på distans...men icke. Däremot så lutar appen fungera helt för min del och jag kan inte legitimers något paket alls längre?!
den säger då att jag måste registrera min mail/telefon *men när jag skriver in dem så klagar den på att de redan är registrerade* och sparkar ut mig...för att sedan be mig regga mig igen???

Tar bort sambon som användare och raderar mitt konto flera gånger men det har ingen effekt så mail/telefon *fortsatt är registrerat* men intr kopplat till varken mitt eller hennes konto längre.
Kundtjänst har såklart inga människor utan en basic robot anpassad för Agda 85 som undrar vad frimärken kostar, det kan inte görs något och någon människa får man inte kontakt med.

Fy fasen.
De misslyckas med att leverera paket dit de ska, berättar om att de bytt leveransplats i absolut sista stund (ingen framförhållning).
och att be ett ombud/sambo hämta ett paket är direkt omöjligt och riskerar att *låsa ut dig helt från appen och alla dina andra paket?!* för att deras app suger.
Fy fan. Instabox, budbee, schenker och alla andra är Guds gåva till mänskligheten istället. För *deras tjänster fungerar iaf hyfsat*...till skillnad från PostRöv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Instabox är det löjligaste företaget jag har haft att göra med.

Efter 2 misslyckade leveranser så testade jag 3 gånger till for science.

5/5 gånger var instabox den enda speditör som erbjöd dagen efter leverans, något inte ens postnord vågade ge sig på.
5/5 gånger var paketet 3 dagar försenat.
5/5 gånger stod det att paketer anländer imorgon, varje dag under hela väntetiden.
5/5 gånger så var undantaget till raden ovan det första dygnet. Där det stod en exakt leveranstid, men för varje timme som gick på första dygnet så flyttades tiden fram med en timme…. absolut första gången satt jag och blev lurad timme efter timme att mitt paket skulle vara framme.

Postnord har gått till något jag har oroat mig över till något jag hoppas finns som val.

Jag vet bara inte om jag gillar företaget så mycket mer nu för att de har blivit bättre, eller för att deras konkurrenter är så mycket sämre.

Var det från samma nätbutik du beställde flera gånger, eller 5 stycken olika? Det finns tyvärr vissa som lovar tidigare datum än vad dom själv kan hålla gällande packningstider osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Top: Postnord, DHL, Schenker, Instabox
OK: Budbee (lite längre leveranstider)
Meh: Bring (oerhört långa leveranstider. kass spårning)
Fullständigt bedrövliga: UPS

Väljer alltid pickup point eller box då jag når ett flertal på vägen hem från jobbet.

Early Bird hamnar också under meh, alldeles för lång leveranstid. UPS hade varit helt ok om man bara enkelt kunnat omdirigera paketen till ombud (verkar bara gå i enstaka fall). Samma gäller FedEx, men där jag bor brukar dom hamna hos PostNord-ombud eftersom FedEx själva inte kör hit, och PostNord oftast misslyckas leverera till dörren

Permalänk
Medlem

Postnord är riktigt bra att ha o göra med. UPS däremot är rena mardrömmen 😆

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Varför använder ni fortfarande UPS? Senast jag använde dem (2019) fick jag sitta hemma och vänta i tre dagars tid och blev meddelad var dag om att de försökt leverera men att jag inte var hemma. Frågade inte ens om portkod så tror inte ens de varit i närheten av min lägenhet.

Var ju dock ett tag sen så kan ju vara bättre nu.

Använder UPS på exportsändningar

Permalänk

Postnord = Airmee > DB Schenker >>>>> DHL & Bring

Av kanske 20 hemleveranser har ca 20 från DHL och Bring aldrig levererats till mitt hem. Av 20 från Postnord och Airmee har 20 st levererats inom utsatt tid utan några problem. Har sällan fått leveranser från DB Schenker, men smidigt att skicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar02:

Early Bird hamnar också under meh, alldeles för lång leveranstid. UPS hade varit helt ok om man bara enkelt kunnat omdirigera paketen till ombud (verkar bara gå i enstaka fall). Samma gäller FedEx, men där jag bor brukar dom hamna hos PostNord-ombud eftersom FedEx själva inte kör hit, och PostNord oftast misslyckas leverera till dörren

Brukar använda earlybird när jag beställer oviktiga saker då jag tycker det är rätt praktiskt att dom leverar till dörren jämfört med bring. inte någon jag skulle använda för något jag vill ha snabbt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Brukar använda earlybird när jag beställer oviktiga saker då jag tycker det är rätt praktiskt att dom leverar till dörren jämfört med bring. inte någon jag skulle använda för något jag vill ha snabbt dock

Ganska få nätbutiker som ens har Bring (förutom Amazon), vilket är tur eftersom det finns typ två ombud i hela stan och inget är i närheten av mina ombud för allt annat... Brukar också ta Early Bird någon gång ibland, om det är billigast. Annars är det Instabox eller Budbee som gäller eftersom jag jobbar där 😅

Permalänk
Medlem

Tycker hit och tycker dit. Upplever hit och upplever dit. Det har faktiskt ingen betydelse.
Det som däremot har betydelse är att tillsynsmyndigheten för post, PTS, vid ett flertal tillfällen har förelagt PostNord att vidta åtgärder.

2022-12-08
Postnord ska vidta åtgärder med anledning av utdelningsproblem
https://www.pts.se/sv/nyheter/post/2022/postnord-ska-vidta-at...

Citat:

PTS granskning visar att Postnord haft stora utmaningar med att bemanna verksamheten och att leveranskvalitén av brev under juni till september inte uppfyllt kraven i lagstiftningen. Myndigheten kan också konstatera att det framstår som att utdelningsrelaterade problem kvarstått under oktober månad.

2023-03-21
Postnord behöver vidta ytterligare åtgärder med anledning av utdelningsproblem
https://www.pts.se/sv/nyheter/post/2023/postnord-behover-vidt...

Citat:

PTS kan dock konstatera att den inlämnade riskanalysen saknar den typen av avgörande bedömningar som är nödvändiga för att analysen ska anses som komplett.

Citat:

Utan bedömningarna går det inte att avgöra hur Postnord har prioriterat åtgärderna som anges i bolagets handlingsplan för att komma tillrätta med problemen i postutdelningen.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Sötast
Skrivet av Edgar02:

Var det från samma nätbutik du beställde flera gånger, eller 5 stycken olika? Det finns tyvärr vissa som lovar tidigare datum än vad dom själv kan hålla gällande packningstider osv

Inet.

Tvekar på att inet skulle vara boven. Alla andra alternativ där är realistiska.

Permalänk
Medlem

Postnord är i min uppfattning inte särskilt snabba. Det är väl det enda negativa, att jag vet att det kommer ta någon dag extra, typiskt nog.

Men UPS är fan sämst med RÅGE. De kör modellen från 60-talet att det alltid bör vara någon hemma i hushållet och frågar inte ens innan de kör ut. Om ditt paket behöver tullas så är det inte heller så viktigt att berätta för kunden utan kör bara ut med det där paketet i bilen tre gånger med stort "Cash on delivery"-klistermärke och varje varddag man inte är hemma så är det bara "äsch då", bry sig inte om att försöka lämna en lapp eller notifiera via app/sms. Deras förare måste ju verkligen inte ge ett ruttet piss att logistiken fungerar så dåligt som den gör. Bara kör samma sak dag ut och dag in.

Värsta är ju när ett paket som skulle till mig låg på UPS lager och scannades en gång varje natt med "info kommer sen" som status i en vecka. Ringde dem till slut och då sade de att paketet inte skickas ut för man kan inte min portkod! Men VAD BRA att ni inte försöker komma i kontakt med mig för att få reda på den då? Jag ger dem min portkod, paketet hamnar äntligen i en budbil och skickas direkt till ett OMBUD. Va?

Vet jag att en butik skickar via UPS så vill jag ytterst gärna byta butik.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Innan jag flyttade var det oftast inga problem alls med varken Airmee, Budbee eller dylikt. Grejen är att samtliga verkar använda sig av Googles API och när min adress då "inte existerar" blev det väldigt struligt. Gissningsvis får de då inga träffar när de matar in den för att köra till nästa ställe, och till följd av de otroligt tighta scheman de ska följa har de helt enkelt inte tid att försöka hitta. Helt förståeligt och inget jag beskyller enskilda chaufförer för alls, men otroligt frustrerande.¨¨

Edit: Som avsändare däremot...När saker väl gick fel upplevde jag det alltid svårare att lösa, svårare att få tag på kundtjänst och längre väntetider.

Varför lägger du inte till din adress på Google Maps bara? Brukar ta ett par dagar när jag rapportera nya/felaktiga adresser för dem att korrigeras...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag har själv jobbat i paketkrossen på det som då var Posten. Vi var helt värdelösa. Långsamma och trötta.
Problemet var då och är nu, att det finns inte någon som är bättre, i vart fall inte om man lämnar Stockholm, Göteborg och Malmö.

Visa signatur

NES.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av TobiasStockholm:

Varför lägger du inte till din adress på Google Maps bara? Brukar ta ett par dagar när jag rapportera nya/felaktiga adresser för dem att korrigeras...

Gjorde ett par försök utan att komma någon vart med det. Numera funkar det dock Hela området var typ en stor byggarbetsplats i säkert 9 månader och gatan existerade inte alls. Dvs inte bara nytt nummer på existerande gata, utan hela gatunamnet var nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cissi 53:

Jag förstår inte hur folk kan tycka att Postnord är bra. Var är de bra någonstans? Ingenstans. De tappar bort paket, stjäl paket så mottagaren inte får det de har beställt. För jäkligt!
Jag har råkat ut för detta flera gånger. Senast nu i dagarna. Min man såg med egna ögon när han gick som väktare hos postnord, hur två killar stod och bröt upp ett paket. Den ena stod med ett par Adidas skor i händerna. När min man började fråga vad de gjorde där så sent på kvällen, så fick han väldigt bråttom att gömma skorna.

Så kom inte och beröm Postnord. De är totalt jäkla värdelösa!

Jag fick ett paket levererat av ett par som var ute och rastade sin hund. Det försvann sisådär 8 månader innan.

Skrivet av dr. Dunkel:

Jag har själv jobbat i paketkrossen på det som då var Posten. Vi var helt värdelösa. Långsamma och trötta.
Problemet var då och är nu, att det finns inte någon som är bättre, i vart fall inte om man lämnar Stockholm, Göteborg och Malmö.

Jag har legat på mage uppe på det italienska underverket och plockat mosade paket så jag vet vad du menar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------