Helgsnack: Vad installerar du först på datorn?

Permalänk
Medlem

Chrome. Utan tvekan.

Permalänk

1. Classic shell
2. Winamp
3. MPC-HC eller vad det nu heter

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Vad är det?
Och länken?

Länken är trasig, ta bort )" från slutet. Det är ett installationsskript.

Permalänk
Medlem

Firefox, WSL, Lightroom, Bitwarden, Dropbox. Mer än så behöver jag inte på en windowsburk den första tiden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag föredrar commandline om jag inte vill kolla branchar, så vi är nog från två olika håll.

Förmodligen. Command line Git var det enda jag kunde (nåja, basics iaf) i början men sen insåg jag att det bara var omständigt när det finns smidigt GUI för det. 🙂
Särskilt i jobbsammanhang med så många branscher osv.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

WinRAR, eller 7-zip under Windows, är helt enkelt mycket smidigare att använda än de alternativ som finns till MacOS (Keka, osv). Jag har svårt att förklara exakt varför, men titta i arkiv, titta på vissa filer i arkiven, extrahera vissa filer (men inte alla), med mera. WinRAR har dessutom Recovery Record som lägger in extra data i arkiven så mindre fel kan korrigeras. (fel på hårddisk, optisk skiva, nätverksöverföring, etc) men det används inte så ofta verkar det som.

Ett alternativ på Mac kan möjligen vara BetterZip, men det kostar en bit norr om 300kr och, tja, har inte orkat testa det. Jag kör Windows virtuellt nästan hela tiden så tillgriper 7-zip när det behövs. (Som vanligt, hade det kostat $5 hade jag köpt BetterZip utan att blinka, jag köper många billiga appar på min mobil, men, det kanske inte är lönsamt att sälja så billigt)

Fattar. Du kan ju kika lite här, det finns en del:

https://www.macupdate.com/explore/categories/system-utilities...

Exempelvis detta verkar bra (och gratis) – går att kolla i arkiv utan att packa upp, men har inte testat det själv.

https://maczip.cn/

Eller kanske denna som har öppen källkod:

https://peazip.github.io/peazip-macos.html

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

"Helgsnack: Vad installerar du först på datorn?"
Windows?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Firefox + uBlock och NoScript
Steam
Gog Galaxy
LibreOffice
Notepad++

Ingen Chrome.

Permalänk
Medlem

ZSH

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag tycker Chrome är jättebra. Man kan exempelvis hämta nyaste Live-ISO:n Linux Mint Cinnamon innan man slutför installationen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Creative cloud (PS och LRC) så jag så snabbt som möjligt kan komma igång med det snurret medans allt annat installeras

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltid Total commander för att slippa utforskaren.

Permalänk
Medlem

För Windows:
uBlock Origin
Privacy Badger
Windows Update Blocker
Simplewall
Directory Opus
NotePad++
Adobe Lightroom Classic
Adobe Photoshop
Adobe Media Encoder
Ocenaudio
PotPlayer
SoftMaker Office

För macOS:
Chrome
uBlock Origin
Privacy Badger
OnyX
Adobe Photoshop
Adobe Illustrator
Adobe Media Encoder
Ocenaudio
Capture One
Microsoft Office

Permalänk
Medlem

Windows: StartAllBack, Firefox, Dropbox, Directory Opus, DxO PhotoLab, DigiKam, Spotify, scoop, mpv, VS Code, Sumatra PDF, Winamp 5, Steam, WSL, Arq Backup
macOS: Firefox, Dropbox, DxO PhotoLab, DigiKam, Spotify, iTerm2, Homebrew, mpv, VS Code, Arq Backup
Linux: Flatpak, Firefox, Dropbox, Spotify, DigiKam, mpv, VS Code, Steam. Om det är en "stabil" dist (t.ex. Debian Stable eller Ubuntu LTS) så installerar jag Homebrew även i Linux för att få tillgång till de senaste versionerna av diverse verktyg.

Permalänk
Permalänk

Längesen man installerade om operativsystemet. Men brukar väl alltid uppdatera alla liggande uppdateringar samt drivrutiner och Chrome. Sen kommer väl Winrar/Winzip samt VLC rätt högt upp på listan samt Spotify och alla spelklienter som Steam mm. Även Deamon Tools brukade man installera rätt snabbt dock fått mindre betydelse med åren men ändå otroligt bra verktyg för att mounta ISO filer.

Permalänk
Medlem

1. Firefox
2. Nvidia drivarna
3. Hyper-v
Omstart...
4. Visual Studio och eventuella SDKs
5. VS Code
6. SSMS
7. Insomnia och Postman
8. Transmision Qt Client
9. Diverse blandat bös i osorterad årdnig....

94. Chrome

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Final Cut och Logic

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Winamp 😉 Sen Firefox, vadå kråm? VLC och Libreoffice

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av lAvliden:

Alltid Total commander för att slippa utforskaren.

Haha tyckte det var konstigt med alla som installerade det klassiska rts:et, men nu trillar poletten ner vad det handlar om. 😅

Men för mig är det Chrome, 7-zip, diverse drivers, Steam, andra spelplattformar sen produktivitetsprogram.

Permalänk
Medlem

Inte Chrome!

7-zip och senaste versionen av Visual C++ Redistributable sedan drivrutiner för allt.

Permalänk
Medlem

Ninite.com hjälper mig att installera alla program med ett klick

Visa signatur

ASUS Z390 Prime // Intel i5 9600k // Gigabyte RTX 2070 Super // RM 850 Gold // Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB // Kingston 1TB M.2 // Corsair Carbide 270R

HUAWEI MATE 20 PRO

Permalänk

Libre office och mkchromecast brukar vara det första jag installerar på mina Linux maskiner.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med crome? Många verkar anti det nu? Det var ju nr1 över alla andra i hastighet mm. Det var ju allas första val, vad har ändrats?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Uppdateringar > Steam > Blender

Visa signatur

CPU: FX 8350 4,0 Ghz GPU: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 RAM Corsair vengeance 16GB 1600Mhz DDR3 Moderkort: ASUS M5A97 R2.0 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: WD green caviar 2TB PSU: Corsair TX 750W Chassi Cooler Master HAF 912 Adv.

Permalänk
Medlem

Windows 11- en runda updates

Öppnat edge - laddar ner ninite med: chrome, vlc, Spotify, steam, notepad++, filezilla, classic start

Loggar in i Chrome så alla addon konmer

Omstart

Explorerpatcher för att få win 10 gui

Sedan blir det att logga in i onedrive som syncar desktop/dokument

Sist installeras office 365

Redo

Resten likt diverse benchmarks mm görs när de behövs

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Visual Studio Code

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Vad är det för fel med crome? Många verkar anti det nu? Det var ju nr1 över alla andra i hastighet mm. Det var ju allas första val, vad har ändrats?

Ingen som var med på Internet Explorer-tiden älskar ett monopol! Chrome har idag över 62 % vilket ökar risken att de som skapar websidor inte testar för alternativa webläsare och därmed bygger in beteenden som blir chrome-specifika. Dessutom har Firefox varit utanför tabellerna en tid, men förtjänar att hänga kvar. Så mitt stöd till dem är hundraprocentigt. Jag är en notorisk flik-samlare (hinner/orkar inte läsa allt) och Firefox är suverän, efter omstart allokerar den inga resurser förrän fliken öppnas. Känns alltid lika fräsh.

https://www.oberlo.com/statistics/browser-market-share
https://backlinko.com/browser-market-share (2021 års data fast det står 2023)

Sen har vi det där med spårning osv. Att köra Chrome inloggad är inte i min smak, trotts nyheter om att "de tänker på användarna".

Permalänk
Medlem

Trots att vi icke Windows användare är exkluderade skulle jag säga att neovim är det absolut första jag installerar tätt följt av en fönsterhanterare.