Är hatet mot låtsaspixlar (DLSS och FSR) befogat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tycker det överlag är rätt kasst.

Vi får en bakåtutveckling i bildkvalité och det är inget som bör uppmuntras/användas förutom i nödfall.
Allt annat än DLSS quality riktigt dåligt ut men även där märks det ju alltid. Skuggor och mörka miljöer framförallt.

För att vända på det lite: Spelutvecklarna kan med DLSS/FSR pusha grafiken längre utan att behöva optimera för de sämsta tänkbara grafikkorten. Det har ju gnällts från PC Master Race-folket i åtminstone 15 år om att konsoler har försinkat utvecklingen av grafik eftersom alla spel alltid måste optimeras för konsoler i första hand, och sen har PC-grafiken blivit nåt man klistrat på i efterhand. Nu kan man istället satsa på extremt bra grafik, men istället för att stödja och optimera spelet för mellanklass-datorer och konsoler med sänkta grafikinställningar kan man istället låta DLSS/FSR lösa problemet åt dom.

Väljer du heller 1080/medium-inställningar eller 4k/high/DLSS? Och tror du utvecklingen av grafik gynnas mer av att de flesta spelar på 1080/medium och att utvecklarna måste förhålla sig till det, än att de flesta kan köra på high?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det har ju för och nackdelar…

Det blir ju inte lika bra som den äkta upplösningen och inställningarna, så bra att möjligheten finns men det är långt från alla som faktiskt förstår vad den gör och hur den fungerar och kanske bara lämnar det påslaget utan att ens veta om alternativen

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har inge problem med äkta eller låtsaspixlar så länge som jag är nöjd med resultatet.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Fast då skalar ju skärmen upp istället och det fasiken inte bättre ut än om grafikkortet gör det.

Nej, det är sant, skillnaden blir marginell.
Har man överköpt skärm kan det såklart vara användbart om skärmen skalar dåligt.

Om man ser skärmen som ett 3D objekt så vill man ju helst ha en kub för att få maximal volym.
Frågan är hur många pixlar per Hertz som ens ögon föredrar. 32:18/Hz (1920x1080 i 60Hz) kanske?
Vi har dock inte kvadratiska skärmar, så kanske skulle det vara intressant med en skärm som kan presentera olika Hertz på olika delar av skärmen?
(Lite som att ha 3 skärmar med mittskärmen i 120Hz och sidoskärmarna i 60Hz.)

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Man ska naturligtvis jämföra vid samma prestanda. Ett 4070 i 1440p vs 4k med DLSS performance/ultra performance.

Man ska jämföra på det sätt som är relevant för vad jämförelsen syftar till.

Permalänk
Avstängd

framegen är fantastiskt dock värdelös idag. latensen är för hög, vill inte ha 3 olika sorter gör en open standard under vulkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Man ska jämföra på det sätt som är relevant för vad jämförelsen syftar till.

Och uppskalning är enbart relevant för att fejka högre upplösning eller missar jag något här?

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är att tester/forummedlemmar säger att grafikkort X är så mycket bättre än kort Y. Jovisst men med låssaspixlarna som företag X som enligt vissa är sämre än låssaspixlarna som företag Y skapar.

Påminner lite om den gamla tiden där 3dfx visserligen hade skyhög prestanda i glide men såg sämre ut än andra api:er
Tycker det är lite tråkigt att gå tillbaka till sånna vattendelare.

Ren rasterprestanda är mera hederligt helt enkelt och jag tror det är det sentimentet som många delar, speciellt i prestanda tester.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget fel på tekniken i sig men det borde vara straffbart för företagen att använda dem när de pratar om prestandaökningar. Särskilt om de jämför mellan olika versioner. Det blir missvisande för oss konsumenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan ju absolut inte vara värre än att Prisjakt Classic stänger.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av loefet:

Kan ju absolut inte vara värre än att Prisjakt Classic stänger.

Det har du jävligt rätt i.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan ju absolut inte vara värre än att Prisjakt Classic stänger.

Vi kanske ska vara glada att prisjakt och uppskalning inte kräver ett abonnemang...än?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan ju absolut inte vara värre än att Prisjakt Classic stänger.

Helvete också.
Filtren på "nya" prisjakt är ju långt sämre.

Dlss är jag splittrad till, ibland fungerar uppskakningen, och ibland så ser den usel ut (Cyberpunk, massa mysko glitter från lampor osv).
Kan dock vara för att DLSS lämpar sig bättre för att skala upp till 4k, än för att skala upp till 3440x1440.

Frame generation däremot kan vara ett bra alternativ, använts länge inom vr för att nå stabila högre framerates.

Permalänk
Medlem

Tekniken är väll jättebra om man har en kass dator. Men som den purist man är så nej, inget för mig, precis som på TV ryker all form av interpolation. Drar hellre ner inställningar eller uppgraderar när det känns rätt.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Är det sämre än att spela i native upplösning? Ja.
Är det bättre än att sänka upplösningen på sin skärm? Ja.

Förr i tiden när man hade CRT skärmar var det inga problem att anpassa upplösningen efter vilket spel man spelade.
Var det ett inte så krävande spel? 1024x768. Lite mer krävande? Sänk till 800x600. Det funkar inte lika bra med en modern skärm med en fast upplösning. Kör du 1080p på en 1440p ser det inte alls bra ut. Med DLSS/FSR funkar det mycket bättre.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan ju absolut inte vara värre än att Prisjakt Classic stänger.

Helt sant.

Jag provade det nya nu för att man ju måste snart, och hittar inte ens "produktnamn" i filtreringen. När jag letar RAM brukar jag skriva "A)" som produktnamn för att jag vet att G-skills modellnummer för DDR4 avslutas med A för deras bästa bins, men nu försvinner den möjligheten. JÄVLA SKIT!!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det finns alltid personer som är emot förändring oavsett om den är till godo eller ej. Nu är det absolut inte i samma magnitud, men som exempel var ju radion "djävulens påhitt" när övergången från fysiskt media i bokform till radio begav sig.

Jag ställer mig frågande till de som har uppfattningen att det skulle vara en genväg eller "krycka". Målet med produkten är att ge en så bra upplevelse som möjligt. Om då tekniker som FSR eller DLSS ger allt från 10 - 50% mer fps så får användaren en skjuts i upplevd prestanda.

Vem bryr sig i ärlighetens namn om HUR fps genereras, så länge den genereras (förutsatt då att det inte ser skräp ut), kanske nån obskyr minoritet som är irrelevant för marknaden.

Tekniker som dessa är i sin linda men det är ofrånkomligt att de kommer ersätta klassisk rendering, fördelarna är för många och bra. Som ALL teknik som funnits någonsin kommer den bli bättre, skiften går aldrig sömnlöst.

Som avslutning vill jag ställa en fråga till alla de som tycker att dessa tekniker drivs av "girighet", tror ni de är billiga att utveckla?

Och varför företag som existersr för att tjäna pengar har något som helst ansvar att tillgodose en föreställning om att braschen ska producera produkter baserat på subjektiva enskilda perspektiv?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Alla gånger jag önskat att mitt 1070 hade stöd för DLSS. Min "huvudskärm" är en ultrawide 3440x1440 skärm. Lite vär svettigt att trycka ut så många pixlar med ett 1070. Väldigt osugen på att köpa nytt grafikkort. Det funkar till det mesta och jag spelar rätt mycket på xbox nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Det är framtiden. Det har blivit mycket mycket bättre på den korta tiden det funnits.
Bättre upplevd prestanda utan upplevd försämrad bild = win

Finns såklart fall där det är rent sagt skit. Men också fall där det är bättre.
DLSS är vinnaren än så länge.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag är okej med uppskalning, dock kommer jag alltid välja native om det går att få vettig prestanda, i och med att det man får i bildskärpa förlorar man i detaljrikedom.

Det jag är fullt emot och kommer aldrig få för mig att använda är frame generation, detta pga två anledningar.

1.) Det ger faktiskt inte högre prestanda, utan snarare sämre. Du kanske har 5-10ms i frametime, men exekveringstiden för hela Update loopen ligger på kanske 20ms.

2.) Genererade bilder reflekterar inte aktuell game state.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

EDIT: TL;DR: En sminkad gris är fortfarande en gris men en del tycker grisar är är toppen.

Det finns så mycket att säga om detta.
I slutänden så handlar det om att den produkten man får presenterad för sig ska hålla tillräckligt bra kvalité på de avseenden som konsumenten önskar.

Mitt problem med DLSS (och FSR) är hur det marknadsförs, jämförs och används för att i min uppfattning vilseleda vissa konsumenter, och märk väl, vissa. Detta för att upplevelsen av konsumenten är subjektiv.
Om två personer använder samma hammare, ett väldigt enkelt verktyg, så kan upplevelsen av produkten variera allt ifrån "duger alldeles utmärkt" till "urusel".

Applicerar vi detta på våra kära spel och grafikkort så händer samma sak.
Om man är erfaren, kräsen, proffs, känslig eller vad man vill kalla det så kommer man vara extra känslig för avvikelser i bildkvalité och respons (både input och output), medans en casual gamer (i brist på bättre ordval) förmodligen inte har samma krav.

Om man har låg FPS så märks det väldigt tydligt. Högre FPS ger då en bättre upplevelse.
Uppnår man detta med mer rå prestanda så har man minimal förändring i bildkvalité och respons.
I några av dagens titlar så finns det så mycket ögongodis så att det spelar ingen roll hur mycket rå prestanda man har så kan man alltid hamna i scenariot att man har lägre FPS än behöver/önskar.

Min upplevelse är att man skapar ett artificiellt behov av mer prestanda i from av bättre grafik som kräver enorm prestanda som kanske egentligen inte behövs. Visst är det snyggare, men man kan alltid rendera snyggare om det inte sker i realtid så tekniken och metoderna finns redan, men vi kan inte göra det i spel, i realtid.
Men vad man skapar då är ett behov av mer prestanda. Rå prestanda räcker inte till och vi behöver andra tekniker för att uppnå fler bilder per sekund. DLSS2 ger en fler bilder per sekund utan nödvändigtvis jättestora förluster i bildkvalité och respons. DLSS3 ger också fler bilder per sekund men introducerar fler brister i både bildkvalité och förväntad respons.
Detta blir då inte bara en bedömning av prestanda, alltså högre FPS = bättre, utan även den subjektiva bedömningen av hur mycket användaren ser och stör sig på de brister som uppstår.

Det är svårare att sälja en subjektiv upplevelse än höga FPS-siffror och därför blir marknadsföringen därefter. Sen att man har tekniker med väldigt lika namn, DLSS2, DLSS3 (och FSR från AMD), som egentligen är helt olika tekniker gör det rörigt för genomsnittskonsumenten. Sen fortsätter man på samma förvirrande spår att jämföra äpplen och päron, putsar siffror, väljer fördelaktiga titlar för att sälja sin produkt.
Vi som kanske är lite mer nördiga, i alla fall mer pålästa, ser igenom detta men genomsnittskonsumenten gör det inte.

För att knyta tillbaka till liknelsen med hammaren så kommer en person spendera massor med pengar för att kunna slå på de högsta inställningarna och sedan anmärka på de nackdelar som detta för med sig. Man får kanske välja mellan lägre FRS eller sämre bildkvalité. Man får inte allt, för att prestandan finns inte.
En annan person köper det man har råd med och sen så duger det alldeles utmärkt. Man stör sig inte på lite sämre bildkvalité eller lite knasiga renderingar här och där. Det funkar ju.

Min personliga preferens har alltid varit att köra i skärmens native upplösning, så snyggt det går med så hög FPS som är rimligt för titeln. Helt utan tekniker som DLSS och FSR. Sen är det bara att prova sig fram vad som upplevs bäst.
Skulle en teknik magiskt dubblera min FPS utan att jag märker några nackdelar så är det ju toppen, men mitt problem är att jag är kräsen och stör mig lätt på saker som uppstår med dessa.
Därför så blir kompromissen för min del att jag inte kör med de inställningarna som äter upp mest prestanda om det säker min FPS för mycket, exempelvis RTX. Går det så går det, går det inte så går det inte..
Med nya tekniker så följer alltid nya problem, blir de någonsin så bra så man inte märker några nackdelar, ja kanske, men vi är inte där än..

Permalänk
Medlem

Helt okej i den bemärkelsen att med en enkel inställning, för att få lite mer liv i gammal hårdvara.
Men inte okej som försäljningsargument eller att sälja en produkt efter neddragen belastning.

Det blir lite som att sälja en bil efter 0-100km/h tider och bencha tidigare bil i en uppförsbacke och en nyare bil som de testar i en nerförsbacke, det blir väldigt missvisande. Man vill veta vilken prestanda den har i samma test och under samma förutsättningar.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Är såklart för utvecklingen. Men samtidigt är jag rädd för att detta kommer göra att utvecklare känner att de har ännu mer svängrum för att pumpa in otroligt onödiga grafiska grejer i sina spel, alternativt till och med blir mer slappa med att optimera sina spel. Till slut är vi åter tillbaka till värdelösa låga FPS även med uppskalningsteknik..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Sötast

Hade gärna sett den diskussionen på ett musikforum.
Man börjar spela in alla album i 1/3 av kvaliteten för att spara på studioutrustning och kör sedan låtarna igenom "chatgpt" ett par gånger och voila sen säljer man ett “lossless” album

Permalänk

Så länge spelen flyter på och ser bra ut och kortet inte kostar mycket är jag nöjd. Mindre intressant för mig om pixlarna är på "låtsas" (vad nu det betyder när man tänker efter. ..) eller inte.

Permalänk
Medlem

Jättekul att läsa så många intressanta åsikter här

För mig personligen ser det ut såhär väldigt kortfattat:
1. I första hand ska ett spel vara bra utvecklat. Dvs, DLSS och FSR ska inte vara ett plåster på såret, eller krav, för dåligt optimerade spel.

2. I andra hand så är det ju toppen för nuvarande kort som kommer kunna hålla längre. Förutsagt att stödet blir bra, bredare stöd och inte "titta, du får 50 fps extra, men det ser ut som skit".

3. I tredje hand, allt eftersom dom mobila plattformerna som exempelvis steam deck och liknande utvecklas. Så är det ju toppen, förutsett att dom kan nyttja tekniken. Jag kan absolut leva med att en laptop eller handhållen enhet inte ser top notch ut bara jag får klämma några sista år ur dom tack vare dlss/fsr

Permalänk
Medlem

Det är marknadsföringen jag är så emot. Frame Gen är inte så tokigt om man har typ en 240 Hz skärm men datorn kan "bara" punga ut 100 fps, då är det inte så tokigt att fylla ut framesen där emellan.
Men de marknadsförs som att man kan magiskt gå från att ha hackiga 23 fps till smootha 60+ fps, men nämner då inte att spelet kommer fortsätta kännas som en säck skit när det gäller responstider och input då det internt fortfarande är 23 fps.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hade gärna sett den diskussionen på ett musikforum.
Man börjar spela in alla album i 1/3 av kvaliteten för att spara på studioutrustning och kör sedan låtarna igenom "chatgpt" ett par gånger och voila sen säljer man ett “lossless” album

Ja vet inte om du varit något på musikforum men diskussionerna om Vinyl vs CD, lossless vs mp3, loudnesswar m.m.m. är tusentals sidor långa så det finns mycket att se på för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är som att säga att komprimerat ljud och video är låtsasljud och låtsasvideo

Mja, komprimerat ljud och video tar ju bort data på ett smart sätt som vi inte så lätt märker. Uppskalningstekniker lägger till data som aldrig fanns.

Permalänk
Medlem

Jätteintressant att läsa era tankar kring detta! Tack för att ni delar med er!