Windows 12 kan bli prenumerationstjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Vore ju kul med ett OS som aldrig fråga mig om nått, inte farmade min data med halva processorn, inte krävde något konto och kom ihåg mina inställningar o ändrade inte ändrade på dem ibland bara för att.
Synd att man får raka motsatsen.

Det finns. Se signatur.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig prenumerera på ett OS som privatperson.

Får väl lösas med VMs eller i värsta fall linux där jag knappast tror att det kommer finnas stöd för äldre titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Skulle aldrig prenumerera på ett OS som privatperson.

Får väl lösas med VMs eller i värsta fall linux där jag knappast tror att det kommer finnas stöd för äldre titlar.

Titlar? Som i spel? Äldre Windows spel är generellt enklare att spela på Linux än på modernt Windows.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Titlar? Som i spel? Äldre Windows spel är generellt enklare att spela på Linux än på modernt Windows.

japp har inte kollat på några år men tror knappast det finns support för tex den längsta resan, broken sword eller grim fandango för att ta några exempel.

fick till och med stänga av mitt antivirus och dra ur nätverket för att ens kunna installera den längsta resan på windows 10 utan att den exe skulle tas bort hela tiden pga virus.

Permalänk
Medlem

Windows blir bara sämre och sämre för varje ny version suck

Permalänk

Känns som att det blir ett permanent kliv till Linux när Windows 10 når EOL.

Jag misstänker att Microsoft spår att vanliga hemdatorn kommer bli sällsynt i framtiden med tanke på smartphones bidrar idag nästan all underhållning en yngre person vill ha. Många PC-titlar har portats över och till viss del fungerat bra. Fast konstigt nog verkar PC-användning växa i Japan, vilket är en spännande trend där fler blir intresserade i PC-spel.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen finns det andra som egentligen inte jobbar med vare sig hårdvaran eller programmen, utan bara använder datorn som ett verktyg för att "få saker gjorda"

Jag är tveksam till att du får så mycket gjort med din dator utan att jobba med vare sig hårdvara eller program.

Vad gör du? Tittar på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

japp har inte kollat på några år men tror knappast det finns support för tex den längsta resan, broken sword eller grim fandango för att ta några exempel.

fick till och med stänga av mitt antivirus och dra ur nätverket för att ens kunna installera den längsta resan på windows 10 utan att den exe skulle tas bort hela tiden pga virus.

Varför skulle det inte det? Utvecklaren behöver inte lägga till stöd, det fixar program som Lutris och/eller Steam åt dig.

Se:
https://www.protondb.com/search?q=broken%20sword

https://www.protondb.com/app/316790

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Blir det sanning så tror jag nog att det får bli Linux för hela slanten för egen del, alternativt Windows 11 tills det går i graven.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

De kör på Adobe spåret, och där använder jag mig av alternativ...

Permalänk

Som när BMW ville ha en månadskostnad för stolsvärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Linux har blivit rätt bra de senaste åren va?

*retorisk fråga*

Jajamän.

Sedan strax innan Ryzen släpptes så har exempelvis 99% av allt du behöver göra via terminal en grafisk motsvarighet. I praktiken är det batching och egna skript eller praktiken felkonfigurationer som är kvar. Det ända jag kör i terminalen är i princip sådan som tar flera timmar att köra som jag lägger i batchläge och kör med && för att datorn ska snurra på. Då pratar vi om kommandon som tar 24 - 100 timmar att göra.

I princip alla typer av bilder / ljud / dokumenttyper etc fungerar out of the box.

Kompatibilitet med alla gamla dosspel / program om.

Visual Studio code går att hämta från Microsofts hemsida och installera native.

ISO och alla typer av komprimeringar samt pdf och Microsoft office-filer kan hanteras av libre office. Du kan även skriva ut till pdf-filer native.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av 454Casull:

Som macintorsk sedan 1999 då jag hade en laptop med Win 3.11 har jag aldrig sett Windows vara mer användarvänligt än MacOS. Visst är det stängt för publiken men jag jobbar ändå med programvarorna, inte operativsystemet. Nu när Mac ändå är Unixbaserat och man kan använda ”Terminal” för kommandon undrar jag ju bara varför man väljer att halta runt på Windows-kryckorna? Vad är det man vill pilla med hela dagarna i Windows? Leta DLL och Temp-filer som nån slags digital Sherlock Holmes?

En seriös fråga faktiskt, vad är det som lockar med Windows, vad är det jag missar?

Enkelt sätt att köra ett kompatibelt (med det mesta) operativsystem på relativt billig hårdvara.

Jag kör själv MacOS på min PC sedan över 10 år, sedan åtminstone Windows 8 har MS tappat den röda tråden tycker jag. MacOS (och tidigare namnet OSX) har ändrat sig också över åren, men själva känslan om man sätter sig framför en Mac från 2005, 2010, 2015 och 2020, och 2023, är att de känns tämligen likadana i hur man använder dem. Trots att mycket är annorlunda. Bra jobbat av Apple.
Går man från Windows XP, till Vista, till 7, till 8, till 8.1, till 10, till 11, ja, då sitter man som en fågelholk nästan varje gång. Vista till 7 gick ganska smärtfritt kanske.

Angående "billig hårdvara"; 2010 byggde jag en "hackintosh" med nytt moderkort med USB3 inbyggt, 4-kärnig CPU, 8GB RAM (har jag för mig det var, kan ha varit 4 då), SSD givetvis, bluraybrännare, och lite annat. Något halvdant grafikkort. Det landade på, tja, under 5000 är jag rätt säker på eftersom mycket hårdvara (SSD, chassi, tangentbord+mus+skärm+hårddisk+optisk enhet etc) kunde plockas från en något äldre burk. Moderkortet kostade kring 900, CPU runt 1500, osv. Vad hade en motsvarande Imac kostat 2010? Oerhört mycket mer, och då hade jag nog ändå inte fått USB3 exempelvis. Mac Pro ska vi inte tala om. Vi har även ett par Macbook Pro från samma tid, kring 20000 kostade de då (en av dem används fortfarande dagligen, så bra köp i sig).

Men visst, kan förstå dem som köper PC och sedan kör Linux för att slippa Windows, absolut.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Att det kommer en prenumerations version kan jag förstå. Finns ändamål då det kan vara ett bättre allternativ än en vanlig licens.
Men tror verkligen inte vet blir den enda versionen. Då skulle de skjuta sig själva i båda fötterna med hagelbrakare.

Tror snarare det blir en "Kids" refferens...

Hur som kommer jag helt vara över på Linux/MacOS sidan.
Använder endast Windows för att spela idag. Allt annat... kod projekt, job, skola görs på Unix baserade system.

Antar att detta kommer, om det inte finns en pay once funktion, att få fler bolag till att släppa sina produkter till Linux/Mac.

Hade varit kul att se Apple bygga en dator där du kan köra AMD, intel, Nvidia grafikkort på

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Alltså alla dessa jävla prenumerations tjänster. Satans uppfinning!

Permalänk
Medlem

*googlar "what's the best linux distro 2023"*

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Linux kommer bli väldigt populärt inom snar framtid.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Suck, alla dessa prenumerationer.
Man blir ju ruinerad snart när allt man behöver blir en prenumeration.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

"sätt in obligatorisk Linux kommentar och att Windows suger"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

"sätt in obligatorisk Linux kommentar och att Windows suger"

Ok, Linux är bäst och Windows suger!

Men alltså, jag spelar i princip varje dag på Fedora Linux och har ännu inte hittat något spel som inte startar. Jag har ett VM med Windows och dedikerat grafikkort för att köra trilskande spel med, men det har jag inte ens startat på över 2 år.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Trots konstant möjlighet till att vara uppkopplad så kopplar jag bara upp mig när jag måste, det gäller mina datorer, men mobilen och surfplattan är däremot alltid uppkopplade. Så ett OS måste vara möjligt att det fungerar nedkopplat, molntjänster har jag helt undvikit!

För jag tycker Spotify, book beat osv är skit dåliga med offline saker. På jobbet måste jag gå ut ur fabriken för att starta min nerladdade pod.

Men illarvunget att köra Spotify för vissa poddar är exklusiva

Permalänk
Medlem

Om det blir så kommer Linux få ett stort lyft. Bra på så sätt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ok, Linux är bäst och Windows suger!

Men alltså, jag spelar i princip varje dag på Fedora Linux och har ännu inte hittat något spel som inte startar. Jag har ett VM med Windows och dedikerat grafikkort för att köra trilskande spel med, men det har jag inte ens startat på över 2 år.

Kul! Fast det är ju då spel specifikt.

Suttit och läst en del om att kunna köra Adobe-suiten på Linux och det verkar ju vara ett heltidsjobb att få vissa delar att ens fungera och då oftast ganska halvdant. Sedan får man svaren "men kör open source alternativ X istället" vilket, åsidosatt att det då ofta handlar om gravt mindre funktionella produkter, inte är något man kan häva ur sig när man collabar med andra som använder Adobe.

Så, kul att de fått spelen att lira men det verkar långt från gångbart inom vissa andra områden.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Jag kommer iaf aldrig att premunera på Windows. Om det skulle bli ett krav så får man lära sig Linux.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk

?

Skrivet av Ceji:

Jag skulle aldrig ge det mest kundfientiiga företaget som finns mina pengar. När jag går förbi en Apple store tittar jag in och tänker: Stackare, ni fattar inte hur blåsta ni blir!

Varför tänker du så?

Fattar att du hatar priserna på Thunderbolt prylarna och en musjävel för över 800kr. Men burkarna håller i snitt över 7 år av egen erfarenhet och jag har kvar min gamla mus med gummikula under som fortfarande funkar, dock inte så kul att använda längre.

Min gamla Fujitsu Siemens som jag köpte för att "spara pengar" tappade skruvar som mjäll och gick av på mitten så håller alla fall mac:arna sin potentiella livscykel.

Man får det man betalar för. En Windos burk kostar lika mycket som en motsvarande Apple idag. Det är mest en smaksak på operativsystemet och vad det stöder för mjukvaror. Där av min fråga från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 454Casull:

Min gamla Fujitsu Siemens som jag köpte för att "spara pengar" tappade skruvar som mjäll och gick av på mitten så håller alla fall mac:arna sin potentiella livscykel.

Måste varit väldigt länge sedan. Många datorer (Windows/Linux datorer) fungerar alldeles utmärkt fortfarande även om de närmar sig 10 år. Använder en HP Elitebook från 2012 och den fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Bytt SSD och lagt till lite mer RAM bara. Morsan har en Probook från samma år och den fungerar alldeles utmärkt också. Den har inte ens haft en ominstallation av Windows under alla år och är uppgraderad till Windows 10.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag hoppas det här är kopplat till "thin-client" tänket på molnet och inte en faktisk installation men...

Jag övergav Adobe redan 2013 för att de gick subscription (betalade gladligen varje år för programuppdateringarna). Har klarat mig utmärkt utan dem trots att de är industristandard. Tittar jag på mjukvaran jag använder dagligen så skulle jag kunna migrera över till Linux. Skulle känna mig vilsen i ett par år är väl det trista, i Windows o mac os kan jag lösa problem som uppstår men i linux... inte en susning.

Gick över från Windows för 2 år sedan till Linux Mint och det var helt problemfritt. Då är jag ändå vad man börjar se som gammal, var 55 då och det var inga problem att lära sig hitta (det är mycket mer logiskt strukturerat). Det som varit något bekymmersamt har varit att hitta motsvarande programvaror i vissa avseenden. Men på det stora hela lättare än förväntat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har bara testat att köra Steam på en "vanlig" Linux-distro, det fungerar men är tyvärr fortfarande tillräckligt mycket krångligare jämfört med att köra på Windows att det inte är en realistiskt lösning för den stora massan.

Borde testa en modern variant av SteamOS (var något år sedan jag sist testade). Har du, eller någon annan, aktuell information kring hur realistiskt det är att använda SteamOS även som en daily-driver. Menar då deras stöd för att hoppa in en vanlig Linux-desktop.

Körde Linux som primärt desktop OS mellan 2001 och 2020, för mig är WSL2 det bästa som hänt Windows i modern tid och det gör det möjligt att faktisk effektivt kunna använda Windows (och Windows 11 är bättre än Windows 10 här då WSL2 har fått förbättringar i Win11).

Sen finns det andra som egentligen inte jobbar med vare sig hårdvaran eller programmen, utan bara använder datorn som ett verktyg för att "få saker gjorda"

Val är trevligt, men det kan också vara problematiskt. En (av flera) anledningar att Linux haft så väldigt svårt att ta sig in på desktop-marknaden är just att det funnits för många val av massa teknik högst kritiskt till ge en bra, modern och superintegrerad upplevelse.

Linux dominerar nästan alla områden förutom desktop, i många av de andra fallen har Linux själv ihop med teknik specifikt designad för Linux gett en de-facto standard för området. Det närmaste det hänt på skrivbordet är genom allt man kan köra via webbläsaren.

Just gruppen som bara vill "få sker gjorda" är de som ofta inte bryr sig hur något är gjort, bara det fungerar. Och gör man misstaget att fråga dem får man rätt ofta dåliga svar (snabbare hästar i stället för bilar...), just då de inte är expert på programvarudesign.

Gissar att du inte är något storanvändare av MacOS, så hur vet du hur blåsta de som använder det är? Kanske råkar passa dem bättre än något annat...

Jag är nog fel person att fråga, men jag kör bara Steam Deck och mobilen sen ett år tillbaka. Men jag gör ju inga andra ’datorsaker’ än att spela och knappt det heller.

Vad mer än spel och webbläsare behöver gemene man idag?

Permalänk
Medlem

Hoppas dom gör det..