Pixel 8 Pro halkar efter Iphone 12 i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Pixel 8 Pro halkar efter Iphone 12 i prestandatest

I resultat från Geekbench 6 imponerar inte Pixel 8-familjens Tensor G3 ställt mot konkurrenterna. Mot föregångaren sker däremot ett större lyft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För mig bryr jag mig inte om benchmarks så länge telefonen är snabb räcker det för mig. Spelar knappt på telefonen heller.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Viking

Antar att grafikprestandan i G3 vs G2 hamnat på fel ställe.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd

Geekbench...

Vet inte varför jag inte gillar deras tester.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Antar att grafikprestandan i G3 vs G2 hamnat på fel ställe.

Är vi på LinusTechClockers nu eller 😂

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

För en gångs skull de senaste 20 åren så matchar Apples priser prestandan. De har gjort ett bra jobb med sina processorer!

Synd bara på deras OS, annars hade det varit en bra kombo!

Sorgligt att de är så mycket efter och vill ha så mycket pengar. Betalar jag så mycket så vill jag fan ha något fetare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Donnerstal:

Antar att grafikprestandan i G3 vs G2 hamnat på fel ställe.

Helt korrekt, får skylla på för lite morgonkaffe Det är åtgärdat!

Permalänk
Entusiast

Med de klockfrekvenserna bör energieffektiviteten vara helt otrolig. Det eller så är Samsungs 4 nm-process urusel.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

För en gångs skull de senaste 20 åren så matchar Apples priser prestandan. De har gjort ett bra jobb med sina processorer!

Synd bara på deras OS, annars hade det varit en bra kombo!

Sorgligt att de är så mycket efter och vill ha så mycket pengar. Betalar jag så mycket så vill jag fan ha något fetare.

Förklara gärna hur Apple är så mycket efter gällande deras OS och hårdvara? Tycker det är hyfsat coolt att en iPhone 5S från 2013 fortfarande hänger med.

Permalänk
Medlem

Självklart är prestandan tillräcklig just idag, precis som att en Iphone 12 är fullt användbar trots att den är tre år gammal. Frågan blir ju dock hur Pixel upplevs 3-4 år framåt, när prestandan plötsligt motsvarar en 6-7 år gammal Iphone. Jag anser att hög prestanda utöver uppdateringar är den viktigaste faktorn för hur länge en telefon hänger med.

Permalänk
Medlem

Prestandatester är i stora drag oviktigt när det gäller telefoner men om man ser till hur Googles tensor vart tidigare bör det inte vara särskilt förvånande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Förklara gärna hur Apple är så mycket efter gällande deras OS och hårdvara? Tycker det är hyfsat coolt att en iPhone 5S från 2013 fortfarande hänger med.

Jag vet inte hur du läste mitt inlägg, men jag skrev snarare att Apples priser för en gångs skull matchar prestandan. De har lyckats bra med sina processorer. Hur får du det till att "de är efter med sin hårdvara"?

Jag tycker att Apples mjukvara är skit, men det är högst subjektivt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Geekbench...

Vet inte varför jag inte gillar deras tester.

Inte för att det finns så många bra sätt för att sätta en siffra på generellprestanda, men imo så är geekbench en av dom bättre metoderna vi har för det. Tidigare versioner har haft sina brister, men nu för tiden är det faktiskt en rätt bra blandning av laster och vägning av del-resultaten. Betydligt bättre måttstock för generellprestanda än t ex Cinebench och likande tester som endast visar prestanda för en väldigt specifik (och nischad) typ av last.

Här kan du läsa om vad som faktiskt testas https://www.geekbench.com/doc/geekbench6-benchmark-internals....

Men till resultatet, ska bli intressant att se om Pixel 8 har betydligt bättre batteritid än Galaxy sett till batteristorlek, om inte så verkar även Samasungs 4nm nod vara ordentligt efter TSMC, det är inte en liten skillnad i klockfrekvenser mot Snapdragon 8 Gen 2 i Galaxyn. Talar för att det var ett rätt vettigt val av Qualcomm att gå ifrån Samsung för deras prestandainriktade kretsar.

Permalänk
Skrivet av Chrillthebill:

Förklara gärna hur Apple är så mycket efter gällande deras OS och hårdvara? Tycker det är hyfsat coolt att en iPhone 5S från 2013 fortfarande hänger med.

Nej deras processorer är kalas!

Deras OS lämnar dock mycket att önska, det är rätt så nerlåst från mina egna erfarenheter. jag hade t.ex ett bekymmer med att jag inte kunde ladda ner för stora saker på mobilt internet.

istället för att fråga ifall jag verkligen vill göra det på mobil data så krävde det wifi och det gick inte diskutera.

Varför ska jag behöva använda Wifi när jag har obegränsat internet och kan ladda ner i 70 Mbit/s? Det är skit dumt!

Så jag fick sätta mig på en 10 Mbit's lina som då tog mycket längre tid bara för att Apple tyckte det.

Sen är jag inte helt kompis med deras UI och tycker där är för lite alternativ för att göra det smidigare för mig att använda telefonen, vilket är helt subjektivt. Jag vet när jag provat IOS så har där varit mycket små grejer som jag inte varit kompis med.

Jag misstänker att det är det som syftas på

...Och nej Android är inte perfekt det heller, men jag tycker det är mer användbart i jämförelse för mig.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag vet inte hur du läste mitt inlägg, men jag skrev snarare att Apples priser för en gångs skull matchar prestandan. De har lyckats bra med sina processorer. Hur får du det till att "de är efter med sin hårdvara"?

Jag tycker att Apples mjukvara är skit, men det är högst subjektivt.

Jag antar att det var meningen "Sorgligt att de är så mycket efter och vill ha så mycket pengar." som tolkas som att du tycker att apple ligger efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

För en gångs skull de senaste 20 åren så matchar Apples priser prestandan. De har gjort ett bra jobb med sina processorer!

Lite nyfiken på vad du menar med det? Apples telefoner är väl dyrare än någonsin, dessutom börjar Android telefonerna närma sig Apples hårdvara när det gäller prestanda mer än på väldigt länge. (Iphones har i princip alltid haft högre prestanda med stor marginal jämfört med t.ex Samsungs flaggskepp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Förklara gärna hur Apple är så mycket efter gällande deras OS och hårdvara? Tycker det är hyfsat coolt att en iPhone 5S från 2013 fortfarande hänger med.

Finns mycket med mjukvaran i iOS som jag inte gillar. Notifikationssystem som exempel är mils efter Android enligt mig. iPhone 5S har inte stöd för VoLTE.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Finns mycket med mjukvaran i iOS som jag inte gillar. Notifikationssystem som exempel är mils efter Android enligt mig. iPhone 5S har inte stöd för VoLTE.

5S är ju typ 10 år gammal iofs, VoLTE är inte mycket äldre så det är rätt OK ändå

Permalänk
Medlem

Är det iPhone 15 plus eller pro??

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KaZZoA:

Är det iPhone 15 plus eller pro??

Det står iphone 12?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

5S är ju typ 10 år gammal iofs, VoLTE är inte mycket äldre så det är rätt OK ändå

Problemet blir mer att det tar längre tid för samtal att kopplas upp och om du inte är i ett område med 3G så kan du inte använda internet och ha samtal igång samtidigt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av KaZZoA:

Är det iPhone 15 plus eller pro??

Det är Iphone 15 Plus som är med i tabellen, utöver Iphone 12. Det är alltså grundmodellen i lite större format, som har förra årets A16 Bionic-systemkrets och inte nya A17 Pro.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

För mig bryr jag mig inte om benchmarks så länge telefonen är snabb räcker det för mig. Spelar knappt på telefonen heller.

Ja idag men imorgon eller om tre år?

Skrivet av SvenskEnkrona:

Geekbench...

Vet inte varför jag inte gillar deras tester.

Om våran Yoshman tycker Geekbench är mer relevant än Cinebench så är det så. För övrigt så är gpu testet i Cinebench 2024 ett rent skämt! Ett RTX 4060 Ti är snabbare än ett Radeon 7900 XTX.

Skrivet av jnsson:

Finns mycket med mjukvaran i iOS som jag inte gillar. Notifikationssystem som exempel är mils efter Android enligt mig. iPhone 5S har inte stöd för VoLTE.

På vilket sätt är det bättre?

Permalänk
Medlem

Man brukar säga att Iphone är smartphones for dummies vilket stämmer rätt bra, sjukt bra telefon med väl samman satta komponenter vilket apple alltid lyckas med i deras produkter, IOS är ju rätt simpelt att förstå då det inte lämnas något över till fantasin , en stor nackdel med apple tycker jag är att är ett jäkla mörker att överföra filer till en windows dator dock.

Men vill man ha en telefon som bara funkar och har prestanda övertid så tycker jag apple gör det bra iallafall på mina iphones

Visa signatur

tjoho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Lite nyfiken på vad du menar med det? Apples telefoner är väl dyrare än någonsin, dessutom börjar Android telefonerna närma sig Apples hårdvara när det gäller prestanda mer än på väldigt länge. (Iphones har i princip alltid haft högre prestanda med stor marginal jämfört med t.ex Samsungs flaggskepp)

Njae, dyrare än någonsin I Sverige .

https://www.androidauthority.com/iphone-price-history-3221497...

Tittar man på USD så ligger priserna inte bara lagom utan väldigt konkurrenskraftigt, med tanke på att Android-tillverkare vill hänga med uppåt i priserna och därmed levererar mindre för samma (Ja, jag är bitter som fasiken över den utvecklingen men börjar rejält tröttna på Android så det blir nog en övergång för första gången på 12 år snart...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Är det iPhone 15 plus eller pro??

ser ut som det är Iphone 15 plus med A16, vore intressant å se skillnad med pro modellen

Visa signatur

tjoho

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajd:

ser ut som det är Iphone 15 plus med A16, vore intressant å se skillnad med pro modellen

Iphone 15 pro

Singel 2893
Multi 7183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja idag men imorgon eller om tre år?
På vilket sätt är det bättre?

Samma svar fortfarande. Jag kör idag med en telefon från 2018 som fortfarande fungerar bra, minus batteriet pga slitage. Angående hur det är bättre har jag skrivit tidigare nyhetstrådar men du kan välja mycket mer individuellt per app VAD du vill att den ska notifiera ifrån. T.ex. i Aftonbladet appen vill jag inte få notiser alls från Nöjes eller sport nyheterna, men vill få det från Nyheter delen, men varken ljud eller vibration. Så här

Jag kan också ställa in så att Nyheter notisen ger ljud men nöjesdelen inte ger ljud om jag så vill, något som inte går på iOS

Också att Android grupperar när det kommit 4 eller mer notiser från samma app, då ser det ut så här

För att nämna några

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För övrigt så är gpu testet i Cinebench 2024 ett rent skämt! Ett RTX 4060 Ti är snabbare än ett Radeon 7900 XTX.

Cinebench testar renderingsprestanda och inte spelprestanda, där är Nvidia helt enkelt överlägsna och man ser samma sak i t.ex. Blender.

Permalänk
Medlem

Visste inte att man brydde sig på det sättet om en telefons prestanda. För mig är det viktiga att den fungerar bra och att allt går smooth. Min OP7 har varit som ny i 5 år och det är egentligen bara batteriet som är problemet + att antingen usb-c eller laddsladden börjat glappa.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro