Windows 12 kan bli prenumerationstjänst

Permalänk
Medlem

Var väl bara en tidsfråga känns det som!

Hatar den här skit trenden med prenumerationer på allt. Men folk som hatar det lika mycket som jag lär väl fixa till något haxx ...🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Linux... SAVE US!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Sötast

Hahahha Enjoy it!

Tidigare var det bara konsollerna som kostade per månad.... snart blir det kanske även för alla på windows

Xbox live kanske byter namn till Microsoft live? Ett fint ekosystem för alla! You will be happy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

jag vill kunna starta min laptop utan internet

Trots konstant möjlighet till att vara uppkopplad så kopplar jag bara upp mig när jag måste, det gäller mina datorer, men mobilen och surfplattan är däremot alltid uppkopplade. Så ett OS måste vara möjligt att det fungerar nedkopplat, molntjänster har jag helt undvikit!

Permalänk
Medlem

Hm. Jag tror nog MS vill ha både kakan av lokal windows (det säljs ju många datorer med förinstallerad Windows) och moln-windows.
Men om man ser på de stora plattformarna, Windows, MacOS, IOS och Android så blir cloudintegreringen allt med viktig. Även datorer säljs med underdimensionerad lagring och många prenumererar på Icloud, Onedrive, Google One (jag har alla tre), för en relativt liten månadskostnad. Men har man väl fastnat är man ju "fast". Krångligt att byta. Och man behöver ju med tiden mer lagring. Och så kan man ju få lite extra godis också, kanske Word, fler funktioner i appar (Google Photo exv), med mera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Skulle inte bli förvånad om Windows blev en cloud-tjänst också.

Det finns ju redan.
https://www.microsoft.com/en-us/windows-365

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Med tanke på vilken riktning Microsoft har haft på senaste, så kan jag rekommendera sweclockare att sakta men säkert kika runt på Linux, köp en liten SSD, dualboota, prova runt, distro-hoppa lite. Se hur olika Linux distributioner fungerar. Jag har praktiskt tagit skiftat helt om det inte vore för min HP Reverg G2 och Windows Mixed Reality. Det enda som saknas för mig är ett nytt attraktivt headset av Valve. Därefter skippar jag dualboot och går över till Linux för gott. Det är helt sjukt vad mycket bättre det är än Windows. För första gången sedan Amiga-tiden har jag genuin kontroll över min egen datorupplevelse igen.

Jag har kört diverse linuxar till och från i över 20 år, i tron att det ska påminna om min Amiga, och på sätt och vis, tja, men jag har landat i MacOS som jag kör på PC (tills vidare) eftersom Windows 8 (och senare) inte tilltalat mig så mycker (däremot klarar jag mig i dagsläget inte utan Windows så kör det till och från eller virtuellt).

Jag funderar även lite på vilken hårdvara som kan tänkas finnas framöver, och vilka möjligheter man har att installera vilka OS man vill. Kommer Windows bara att kunna köras på vissa datorer, på samma sätt som MacOS framledes bara kommer att kunna köras på riktiga Macar och inte på PC (som gått att köra MacOS på i drygt 15 år)?

Sedan tror jag iofs som alltid att vi snart har mobiler starka nog att knäcka extra som desktop dockad till skärm och tangentbord, antingen med desktop-linux eller kanske med client-windows 12?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än tacka Microsoft för att tvinga fram the year of the linux desktop. Valve kommer också tacka dem då deras kommande steam box kommer att sälja som smör i solsken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Aldrig i livet! Blir snarare pushen jag behöver för att gå över till Linux.

Samtidigt så är det ju svårt att se hur Microsoft skulle realisera detta, lär ju bli enorm pushback, inte bara från kunder men från mjukvaru, spelindustrin, och säkerligen på EU-nivå också.

Det skulle ju i princip betyda att man måste betala Microsoft för rätten att använda sin egen dator, snacka om gisslansituation.

Win11 = Spyware
Win12 = Ransomware

Det känns som att man bygger ett nytt babels torn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Kan inte annat än tacka Microsoft för att tvinga fram the year of the linux desktop. Valve kommer också tacka dem då deras kommande steam box kommer att sälja som smör i solsken.

Jo, Vavle var smarta att satsa på Linux - Microsoft går inte att lita på, som vi ser här. Att PC gaming står och faller på vad MS råkar vara på för humör är inte hållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Aldrig i livet! Blir snarare pushen jag behöver för att gå över till Linux.

Samtidigt så är det ju svårt att se hur Microsoft skulle realisera detta, lär ju bli enorm pushback, inte bara från kunder men från mjukvaru, spelindustrin, och säkerligen på EU-nivå också.

Det skulle ju i princip betyda att man måste betala Microsoft för rätten att använda sin egen dator, snacka om gisslansituation.

För det kommer aldrig hända, detta är bara konfig för Windows 365 för företag. Hela artikeln är ett jävla clickbait:
https://www.microsoft.com/en-us/windows-365

Skrivet av Pirum:

Hm. Jag tror nog MS vill ha både kakan av lokal windows (det säljs ju många datorer med förinstallerad Windows) och moln-windows.

Tanken med Windows 365 är att användaren ska kunna komma åt sin data överallt oavsett enhet. Det ska spara organisationen tid och pengar både i enhets hantering men även data kostnad och säkerhet.

Tex tar man in en konsult på 6 månader så vill inte direkt köpa en laptop för 40 000kr för sedan ligga på hyllan. Istället så skapar man bara ett konto och ger W365 licens, 2-300kr i månaden istället för 40 000kr + hanteringsavgifterna etc.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av dagas:

Folk har ju knappt skaffat 11 ännu. Varför prata om 12 närmaste åren? Om det blir månadsavgift så kommer jag överge Windows.

För att win12 kommer nästa år 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

köp en liten SSD, dualboota, prova runt, distro-hoppa lite. Se hur olika Linux distributioner fungerar.

Testar själv linux distros, men kör dem i Virtualbox, testar även Win11, för det blir väl byte från Win10 tillslut, såvida inte linux kan köra allt som jag behöver + alla spel som funkar i Window, då blir det byte till Linux.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

"Windows 10 is the last version of Windows" - Microsoft

Dom ljuger bra iallafall.

Saknar de städade versionerna som Black XP om nån minns. Installerade sig själv hela vägen från att man ploppat in skivan och i stort allt som inte krävdes för spel och surf var strippat. Skulle vilja ha ett liknande nytt windows som nån modifierat till att bara köra spelkod och sen hålla tyst och inte spåra mig eller sälja min info.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

"Windows 10 is the last version of Windows" - Microsoft

Dom ljuger bra iallafall.

Saknar de städade versionerna som Black XP om nån minns. Installerade sig själv hela vägen från att man ploppat in skivan och i stort allt som inte krävdes för spel och surf var strippat. Skulle vilja ha ett liknande nytt windows som nån modifierat till att bara köra spelkod och sen hålla tyst och inte spåra mig eller sälja min info.

Kan rekommendera Optimum 11 om Windows 11 är av intresse för dig. Installationen löser sig självt efter att du skrivit in din produktnyckel och när installationen är klar så har du ett lokalt konto direkt utan massa krånglande. Allt bloatware (Xbox/Microsoft Store osv) som man inte behöver som spelare är bortplockat och Windows Update går att pausa i flera år om man så önskar total dödstystnad från Microsofts sida.. De lägger även ut avskalade uppdateringar på samma sida som Optimum 11 så du slipper ovälkommen bloatware från Windows Update.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

LooseDos

Som macintorsk sedan 1999 då jag hade en laptop med Win 3.11 har jag aldrig sett Windows vara mer användarvänligt än MacOS. Visst är det stängt för publiken men jag jobbar ändå med programvarorna, inte operativsystemet. Nu när Mac ändå är Unixbaserat och man kan använda ”Terminal” för kommandon undrar jag ju bara varför man väljer att halta runt på Windows-kryckorna? Vad är det man vill pilla med hela dagarna i Windows? Leta DLL och Temp-filer som nån slags digital Sherlock Holmes?

En seriös fråga faktiskt, vad är det som lockar med Windows, vad är det jag missar?

Permalänk

Lämnat Pyttemjuk

Planer på att pressa brukarna på pengar verkar öka i mjukvaru och streamingvärlden. Lämnade igår windows av den anledningen. Kör sen många år Linux på 2 av mina datorer och är nöjd med det numer,så jag utökar och lämnar windows åt sitt öde. Linux Mint passar en gammal datanörd som startade med Commodore 64 och Activsions TV-spel via Amiga å så växte det.Numer krymper behoven,men vill hänga med så man kan ge barnbarnen dataråd och nån trevlig nördig present emellanåt. Njut av stålarna Pyttemjuk - dom är inte mina!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Kan rekommendera Optimum 11 om Windows 11 är av intresse för dig. Installationen löser sig självt efter att du skrivit in din produktnyckel och när installationen är klar så har du ett lokalt konto direkt utan massa krånglande. Allt bloatware (Xbox/Microsoft Store osv) som man inte behöver som spelare är bortplockat och Windows Update går att pausa i flera år om man så önskar total dödstystnad från Microsofts sida.. De lägger även ut avskalade uppdateringar på samma sida som Optimum 11 så du slipper ovälkommen bloatware från Windows Update.

Låter bra, har dock ingen produktnyckel, men spar tipset.

Skrivet av 454Casull:

En seriös fråga faktiskt, vad är det som lockar med Windows, vad är det jag missar?

Spel?

Menar inte utvalda AAA-spel bara, utan precis all spelkod hela vägen ner till visuella noveller gjorda av Johan på toan måste funka innan jag byter operativ för gott. Speciellt viktigt är VR och moddar osv.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur bra SteamOS fungerar på Deck blir jag lite fundersam på vad som blockerar ’Year of Linux’ nu. Det är fullt möjligt att spela det absolut mesta redan nu

Skulle vara kul att se folk testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av 454Casull:

En seriös fråga faktiskt, vad är det som lockar med Windows, vad är det jag missar?

Du säger att du jobbar med mjukvarorna, det gör jag också, och det tycker jag är en bra inställning.

Det dom lockar med Windows över Mac är att jag också jobbar med hårdvaran, så jag vill gärna kunna välja en laptop med 4G/5G modem, pekskärm och 3 års på-platsen service (just det är mina preferenser gällande hårdvara, andras kan avvika, men att välja är så klart en viktig anledning att välja Windows)

Skulle jag kunna köra Linux på min laptop? Självklart, men det är ju en laptop gjord för Windows, med drivrutiner som utvecklas primärt för Windows, osv. osv.

Så den upplevelsen skulle bli sämre. Det finns heller ingenting det skulle ge mig som jag inte kan göra i Windows, och då är jag såklart präglad av minst 25års Windows-användande. Det finns verkligen ingen uppsida med att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 454Casull:

Som macintorsk sedan 1999 då jag hade en laptop med Win 3.11 har jag aldrig sett Windows vara mer användarvänligt än MacOS. Visst är det stängt för publiken men jag jobbar ändå med programvarorna, inte operativsystemet. Nu när Mac ändå är Unixbaserat och man kan använda ”Terminal” för kommandon undrar jag ju bara varför man väljer att halta runt på Windows-kryckorna? Vad är det man vill pilla med hela dagarna i Windows? Leta DLL och Temp-filer som nån slags digital Sherlock Holmes?

En seriös fråga faktiskt, vad är det som lockar med Windows, vad är det jag missar?

Jag skulle aldrig ge det mest kundfientiiga företaget som finns mina pengar. När jag går förbi en Apple store tittar jag in och tänker: Stackare, ni fattar inte hur blåsta ni blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Var väl bara en tidsfråga känns det som!

Hatar den här skit trenden med prenumerationer på allt. Men folk som hatar det lika mycket som jag lär väl fixa till något haxx ...🤷‍♂️

Jag tror de kommer försöka. Först blir det "gratis för alltid" och efter något år kommer de börja ta betalt mer och mer.. När de bevisat att det går kommer Apple och andra att ta efter och på något sätt kommer Apple påstå att de var först och revolutionerar marknaden med någon funktion de stulit och som andra datorer redan haft sedan länge.

Permalänk
Medlem

Härligt.
Take my money 🤑

Är ju något jag använder dagligen så varför inte, allt annat kostar ju

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 454Casull:

Som macintorsk sedan 1999 då jag hade en laptop med Win 3.11 har jag aldrig sett Windows vara mer användarvänligt än MacOS. Visst är det stängt för publiken men jag jobbar ändå med programvarorna, inte operativsystemet. Nu när Mac ändå är Unixbaserat och man kan använda ”Terminal” för kommandon undrar jag ju bara varför man väljer att halta runt på Windows-kryckorna? Vad är det man vill pilla med hela dagarna i Windows? Leta DLL och Temp-filer som nån slags digital Sherlock Holmes?

En seriös fråga faktiskt, vad är det som lockar med Windows, vad är det jag missar?

T.ex. stöd för SIM-kort direkt i datorn. Bättre mottagning och smidigare än att dela från en telefon plus att det drar mycket på telefonens batteri att internetdela. Sedan så kan jag på min Dell dator iallafall uppgradera en hel del av sakerna i efterhand, så som RAM, SSD, Wi-Fi och WWAN. Även batteriet är inte fastlimmat utan sitter fast med skruv och går enkelt att byta, något jag gjorde igår.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

frågan är ju vad priset blir om de går till prenumeration. Office kostar lika mycke per år som de gör att köpa en engångs licens så de är ju bedrövligt. så går de till 1500kr om året för windows tror jag de får problem på privatmarknaden iaf. då de blir en så otroligt stor del av vad en pc kostar.

Tror inte att Microsoft som helhet bryr sig så mycket om privatmarknaden. Företag och offentlig administration är var de har volym och låsta kunder. Så när som på Covid-toppen, så har Windows försäljningsvolymer sjunkit under senaste decenniet, och deras respons kommer att vara att höja priserna för att öka sina intäkter. Lättast att införa prenumerationstjänst och sedan applicera "boiling frog" principen på kunderna.

Permalänk
Medlem

Jag har använt haft Linux som desktop-OS sedan 1997, i dual-boot med Windows i många år eller med Windows på annan PC. Innan dess använde jag Amiga (seriöst, med hårddisk och VGA-skärm). Det som är viktigast för mig är att det är min dator som jag, användaren bestämmer över — och det är en attityd som jag hade med mig från Amigan.

Största problemet med Linux som desktop-OS tycker jag är fragmenteringen: att det är olika miljöer i olika distributioner. Det andra är att distributioner inte alltid har en stabil miljö mellan versioner: alltså att de vill tvinga på användarna för många nymodigheter. Jag använder Ubuntu Mate, i en LongTermSupport-version för att undvika för stora förändringar som bryter saker, men den börjar bli lite gammal nu.
Ett annat klassiskt problem är bristen på stöd för olika slags hårdvara, men det är hårdvarutillverkarnas fel.

Tangent: Jag blev skitförbannad när jag såg att en ISK jag har har ett innehav i Pyttemjuk, om än en liten del. Som jag ser det är företaget i enshittification-stadiet nu och är ingenting att satsa på på sikt — och ämnet för tråden är ett exempel på detta!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

T.ex. stöd för SIM-kort direkt i datorn. Bättre mottagning och smidigare än att dela från en telefon plus att det drar mycket på telefonens batteri att internetdela. Sedan så kan jag på min Dell dator iallafall uppgradera en hel del av sakerna i efterhand, så som RAM, SSD, Wi-Fi och WWAN. Även batteriet är inte fastlimmat utan sitter fast med skruv och går enkelt att byta, något jag gjorde igår.

Du glömde... du slipper köpa en dongle för 1000 - 2000 kr bara för att ansluta Ethernet och USB

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag tror de kommer försöka. Först blir det "gratis för alltid" och efter något år kommer de börja ta betalt mer och mer.. När de bevisat att det går kommer Apple och andra att ta efter och på något sätt kommer Apple påstå att de var först och revolutionerar marknaden med någon funktion de stulit och som andra datorer redan haft sedan länge.

Eh, lugna ner Applehatet, de har en helt annan affärsmodell och är inte inblandade alls i nyheten.
De tar inte betalt överhuvudtaget för sitt OS, det levereras med hårdvaran. Så kostnaden för OS (och Pages, Numbers, Keynote, yada, yada hela produktivitetssviten plus mer och inklusive uppdateringar!) är inbakat i priset för prylen.
Det påpekas naturligtvis aldrig i prisdiskussionerna kring Apples produkter här på Sweclockers.

Apple kör prenumerationsmodell på molnlagring, musik och videoströmning osv, men inte OS och appar. Jag tror inte att de behöver Microsoft för att visa dem vägen….

Permalänk
Medlem

Min knee-jerk reaktion var typ: "OK, Mac för mig helt och hållet framöver". Men..

Helt reklamfritt då och inga jävla förinstallerade tredjepartsspel etc.

Å ena sidan, eh visst. En Windowslicens ca 1k kostnad (OEM) och du har ett windows i minst 3 år så ifall ca 28 kr månadsavgift, OK. Men vad händer när man inte betalar och har viktigt jobb på datorn? Är det ens teoretiskt i Microsofts avtal att stänga ut dig så är det röd flagg.

Å andra sidan, sån jäkla massmarknadsprodukt. Utvecklingskostnaden blir alltid täckt hur de än väljer att ta betalt från kunderna. För enterprise lär detta inte innebära någon praktisk skillnad. Privatpersoner betalar just nu licens när de köper ny dator så därvid blir den stora skillnaden när de öppnar laptopen och den vill anknyta ett betalkort direkt. Det känns dystopiskt, ärligt talat.

Men med detta får de kanske också incitament att fortsätta stödja gammal hårdvara. Även gamla kunder är fortfarande betalande sådana.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Med tanke på hur bra SteamOS fungerar på Deck blir jag lite fundersam på vad som blockerar ’Year of Linux’ nu. Det är fullt möjligt att spela det absolut mesta redan nu

Skulle vara kul att se folk testa

Har bara testat att köra Steam på en "vanlig" Linux-distro, det fungerar men är tyvärr fortfarande tillräckligt mycket krångligare jämfört med att köra på Windows att det inte är en realistiskt lösning för den stora massan.

Borde testa en modern variant av SteamOS (var något år sedan jag sist testade). Har du, eller någon annan, aktuell information kring hur realistiskt det är att använda SteamOS även som en daily-driver. Menar då deras stöd för att hoppa in en vanlig Linux-desktop.

Körde Linux som primärt desktop OS mellan 2001 och 2020, för mig är WSL2 det bästa som hänt Windows i modern tid och det gör det möjligt att faktisk effektivt kunna använda Windows (och Windows 11 är bättre än Windows 10 här då WSL2 har fått förbättringar i Win11).

Skrivet av Xeonist:

Du säger att du jobbar med mjukvarorna, det gör jag också, och det tycker jag är en bra inställning.

Det dom lockar med Windows över Mac är att jag också jobbar med hårdvaran, så jag vill gärna kunna välja en laptop med 4G/5G modem, pekskärm och 3 års på-platsen service (just det är mina preferenser gällande hårdvara, andras kan avvika, men att välja är så klart en viktig anledning att välja Windows)

Skulle jag kunna köra Linux på min laptop? Självklart, men det är ju en laptop gjord för Windows, med drivrutiner som utvecklas primärt för Windows, osv. osv.

Så den upplevelsen skulle bli sämre. Det finns heller ingenting det skulle ge mig som jag inte kan göra i Windows, och då är jag såklart präglad av minst 25års Windows-användande. Det finns verkligen ingen uppsida med att byta.

Sen finns det andra som egentligen inte jobbar med vare sig hårdvaran eller programmen, utan bara använder datorn som ett verktyg för att "få saker gjorda"

Val är trevligt, men det kan också vara problematiskt. En (av flera) anledningar att Linux haft så väldigt svårt att ta sig in på desktop-marknaden är just att det funnits för många val av massa teknik högst kritiskt till ge en bra, modern och superintegrerad upplevelse.

Linux dominerar nästan alla områden förutom desktop, i många av de andra fallen har Linux själv ihop med teknik specifikt designad för Linux gett en de-facto standard för området. Det närmaste det hänt på skrivbordet är genom allt man kan köra via webbläsaren.

Just gruppen som bara vill "få sker gjorda" är de som ofta inte bryr sig hur något är gjort, bara det fungerar. Och gör man misstaget att fråga dem får man rätt ofta dåliga svar (snabbare hästar i stället för bilar...), just då de inte är expert på programvarudesign.

Skrivet av Ceji:

Jag skulle aldrig ge det mest kundfientiiga företaget som finns mina pengar. När jag går förbi en Apple store tittar jag in och tänker: Stackare, ni fattar inte hur blåsta ni blir!

Gissar att du inte är något storanvändare av MacOS, så hur vet du hur blåsta de som använder det är? Kanske råkar passa dem bättre än något annat...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer