Moderkort får stöd för Ryzen 7000G – nästa generations APU för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Moderkort får stöd för Ryzen 7000G – nästa generations APU för stationära datorer

AMD:s Ryzen 7000-processorer med integrerad RDNA 3-grafik är på väg till stationära datorer enligt en AGESA-uppdatering som börjat rulla ut till moderkortstillverkarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant. 780M är ju ganska kraftfull. För mig att den står väl mot budgetkris som 1650 eller RX 6400 så om man ska bygga en liten effektiv dator som inte kör så krävande spel är den nog inte så dum. Beroende på priset.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Intressant. 780M är ju ganska kraftfull. För mig att den står väl mot budgetkris som 1650 eller RX 6400 så om man ska bygga en liten effektiv dator som inte kör så krävande spel är den nog inte så dum. Beroende på priset.

Budgetkris? Ja varför inte? Det är väl det som sker när man ska köpa nytt grafikkort numera

Permalänk
Medlem

Verkligen på tiden...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av loefet:

Verkligen på tiden...

Håller med. APU:erna för stationära har verkligen släpat efter när det gäller grafikprestanda, så det är superkul att de för en gång skull ser ut att landa på en aktuell arkitektur snarare än en lastgammal sådan.

Permalänk
Medlem

Hade varit precis lagom som en HTPC för lättare gaming i vardagsrummet. Ska faktiskt fundera starkt på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Budgetkris? Ja varför inte? Det är väl det som sker när man ska köpa nytt grafikkort numera

Haha. Budgetkontroll skulle det stå. Nej jag menar budgetkort. Autokorrelation jag menar autokorrekt på telefonen hjälper en inte alltid rätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller med. APU:erna för stationära har verkligen släpat efter när det gäller grafikprestanda, så det är superkul att de för en gång skull ser ut att landa på en aktuell arkitektur snarare än en lastgammal sådan.

AMD verkar bara göra APUer för stationära när de har chip över från de för laptops. Det blev inga från 6000-generationen, så de sålde väl bra.

Sen gjorde de aldrig RDNA1 för iGPU (skillnaden mot Vega är väl minimal på så smal design) och hann inte med RDNA 2 till 5000-generationen, så de var i otakt där. Tycker egentligen att problemet där mest var att den var så smal, 12CU Vega hade varit helt OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara något till servern och sälja vildare min 5600x.
Skulle vara skönt att slippa att ha grafikkort i servern som bara drar massa onödig energi.

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt! Jag som vilken dag som helst skulle köpa 5600g som första nya prollen sen nehalem. Då blir det ddr3->ddr5 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kanske kan vara något till servern och sälja vildare min 5600x.
Skulle vara skönt att slippa att ha grafikkort i servern som bara drar massa onödig energi.

De flesta moderna CPU:er har redan inbyggd GPU som är fullt tillräcklig för servrar och enklare desktoparbete.
Den här är till för de som vill ha hyfsad spelprestanda utan grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

De flesta moderna CPU:er har redan inbyggd GPU som är fullt tillräcklig för servrar och enklare desktoparbete.
Den här är till för de som vill ha hyfsad spelprestanda utan grafikkort.

För AMDs har det inte varit så tidigare men iom 7000 serien så har alla CPUer en iGPU.

Permalänk
Medlem

Too little too late... Men bättre sent än aldrig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Mitt Antec ISK 110 VESA har haft i sig Ryzen 2200g, 3200g, 4650g samt nuvarande 5600g.
Såklart ska en 7***g även få hamna där i! Kanske är det nu minidatorn kommer till sin rätt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Gillar vad AMDs mobila sektion har att erbjuda så bättre sent än aldrig, igpun kanska kan sträcka sig lite till med bra minnen, högre frekvenser och strömbudget.
Blir ju inget monster men räcker till många äldre spel och många lite nyare e-sport titlarna.

Permalänk

Undrar vilken av AMDs cpuer som pallar desktop-arbete med 3 skärmar @165Hz?
(Eller 120Hz som minst. Inget 3D-spelande. iGPU vs APU)

Och vad specifikt förlorar man på chipsidan på APUerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Intressant. 780M är ju ganska kraftfull. För mig att den står väl mot budgetkris som 1650 eller RX 6400 så om man ska bygga en liten effektiv dator som inte kör så krävande spel är den nog inte så dum. Beroende på priset.

Hade nog kunnat passa bra för Zwift, mywhoosh, Rouvy och Wahoo SYSTM. Väntar spänt på lite recensioner.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Och vad specifikt förlorar man på chipsidan på APUerna?

Menar du vad APUerna saknar som CPUerna av samma generation har? I så fall:

* Hälften så mycket L3 per kärna, 16MB istället för 32MB för en åttakärnig till exempel.
* PCIe är 4.0 istället för 5.0, och de har 20 banor istället för 28. Av dessa går 4 till chipsettet. En APU kan således antingen ha 16 banor till GPUn och inga M.2 direkt från CPUn, eller 8 banor till GPUn och två 2st M.2 från CPUn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Mitt Antec ISK 110 VESA har haft i sig Ryzen 2200g, 3200g, 4650g samt nuvarande 5600g.
Såklart ska en 7***g även få hamna där i! Kanske är det nu minidatorn kommer till sin rätt.

Låter intressant, jag har en HTPC med 3200G, har du (eller någon annan) hört om BIOS kommer att stödja dessa nya processorer på gamla moderkort?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Låter intressant, jag har en HTPC med 3200G, har du (eller någon annan) hört om BIOS kommer att stödja dessa nya processorer på gamla moderkort?

Nej, 7000-serien använder sockel AM5 istället för AM4 som föregående generationer, så problemet är inte BIOS utan att det är en helt annan sockel. Det är inte ens samma typ av sockel längre eftersom AMD bytt från PGA (pinnarna på CPUn) till LGA (pinnarna i sockeln).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, 7000-serien använder sockel AM5 istället för AM4 som föregående generationer, så problemet är inte BIOS utan att det är en helt annan sockel. Det är inte ens samma typ av sockel längre eftersom AMD bytt från PGA (pinnarna på CPUn) till LGA (pinnarna i sockeln).

Tack! Känner att jag inte givit min htpc speciellt mycket tanke sen jag satte ihop den 😁

Kanske får köpa nytt moderkort och cpu snart om den nya är bra nog.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W