Bästa mail-leverantören för eget domän?

Permalänk
Medlem

Bästa mail-leverantören för eget domän?

Har aldrig haft eget mail-domän, så ursäkta om mitt inlägg innehåller dumheter och självklarheter, är helt noob.

Har ett domän, vill använda den som mail för sidor jag inte bryr mig om så mycket, typ när man måste skapa en användare för en produkts forum för att ställa en enda fråga.

Finns det någon mail-leverantör som är enkel och gratis att koppla sin egen domän till, och har hög eller ingen limit på hur många adresser man kan använda?
Hamnar de alla i samma inkorg, eller blir de fördelade mellan olika hos leverantören. Pros and cons på de olika leverantörerna?

Vill ha typ:
forumx@mydomain.com
forumy@mydomain.com
suspectingspam1@mydomain.com
suspectingspam2@mydomain.com
etc etc, alltså en adress för varje sida jag signar upp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Har aldrig haft eget mail-domän, så ursäkta om mitt inlägg innehåller dumheter och självklarheter, är helt noob.

Har ett domän, vill använda den som mail för sidor jag inte bryr mig om så mycket, typ när man måste skapa en användare för en produkts forum för att ställa en enda fråga.

Finns det någon mail-leverantör som är enkel och gratis att koppla sin egen domän till, och har hög eller ingen limit på hur många adresser man kan använda?
Hamnar de alla i samma inkorg, eller blir de fördelade mellan olika hos leverantören. Pros and cons på de olika leverantörerna?

Vill ha typ:
forumx@mydomain.com
forumy@mydomain.com
suspectingspam1@mydomain.com
suspectingspam2@mydomain.com
etc etc, alltså en adress för varje sida jag signar upp på.

Jag skulle rekommendera inleed.se. Jag bytte till dem från one.com. Billigare och "lokalt" här i sverige. Samt de har telefon och mailsupport vilket kan vara bra när man gör saker själv. Man kan alltid ringa någon.
I regel så har alla obegränsade antalet mailadresser/användare.
Varje användare/konto får en egen unik "postlåda". Sen kan man ha alias, tänk dig C/O adresser irl.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

skiff.com är förmodligen vad du letar efter.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Jag skulle rekommendera inleed.se. Jag bytte till dem från one.com. Billigare och "lokalt" här i sverige. Samt de har telefon och mailsupport vilket kan vara bra när man gör saker själv. Man kan alltid ringa någon.
I regel så har alla obegränsade antalet mailadresser/användare.
Varje användare/konto får en egen unik "postlåda". Sen kan man ha alias, tänk dig C/O adresser irl.

+1 på inleed.
Jag har fuckat upp mina inställningar där så många gånger där så jag måste vara med på någon slags "most wanted" lista, men peppar peppar - ett litet mejl till supporten, och ca femton minuter senare är man på väg tillbaka igen.

Kan verkligen inte säga ett ont ord om inleed.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag har kört Mailcow e-postserver i hemma-racket nu i över 4 år med i princip inga störningar över huvudtaget, och detta på vanlig residential IP-adress. En enda gång har jag råkat fått en svartlistad IP-adress, och det efter ett strömavbrott. Men det snabbt avklarat att avlista IP-adressen från RBL och mailflödena fungerade som vanligt. Inbyggda Rspamd skräppostfiltret gör ett väldigt bra jobb med att stoppa skräppost, detta med tanke på att jag har relativt få e-postlådor som genererar e-posttrafik annat än mina egna interna tjänster, samt familj och vänner.

Vad gäller e-postalias så kan alla logga in på Mailcow-portalen och generera "random"-adresser i stil med "sivavo.kivo@domän.se" med angiven livslängd på denna, och som administratör för en domän kan man förstås gå in och skapa upp obegränsat med alias.

Nu säger jag inte att vem som helst bör ge sig på att husera egen mail-server. I dessa tider är det av allra högsta vikt att man har koll på sina SPF-pekare, har aktiverat DKIM/DMARC med DMARC-rapportgranskning samt att man har koll på IP-reputation och eventuellt svartlistad IP-adress. Men om man är lite som mig med en kanske något osund inställning till att husera allt in-house, så är det absolut ingen omöjlighet. Jag har dessutom haft fullt upp med småbarn senaste 4 åren så jag har inte lagt många minuter på min e-postserver.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

är enda anledningen att du vill kunna skapa anonyma mailadresser? I så fall skulle jag kolla på anonymiseringstjänster i stället. Jag använder https://addy.io/ men det finns flera. Då slipper du ansvaret med att sätta upp mailserver och skydda dig mot spam och svartlistning mm.
Gratis om det räcket med en mottagande mailadress, annars kostar det €1 i månaden.