Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hade samma problem tidigare där jag precis flyttat till en ny lägenhet - och i samma veva hittade min nuvarande sambo. Sa upp nya lägenheten 2 månader efter jag flyttat in - med bredband som var tecknat för 24månader (hade ju absolut inga planer på att flytta när jag tecknade abonnemanget).

Tele2 beklagade och menade att eftersom jag hade bindningstid så var jag helt enkelt tvungen att betala det, men rekommenderade även att kolla med Blocket/diverse köp & sälj för att försöka överlåta abonnemanget till någon annan (eftersom det var ett "bra pris" under bindningstiden).

Ouuff vilket slag under bältet!

De är inte särskilt intresserade av goodwill antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Bor du i en BRF eller samfällighet? Jag hade ett i princip identiskt problem, pendlade mellan 10-25% packetloss varpå support bara stängde ärende efter ärende utan att något hände. Visade sig senare att även grannarna inom samfälligheten hade problem med både uppkoppling och en support som inte lyfte fingret mer än att stänga ett ärende.

Lösningen för oss blev att jag ringde till deras support för fastighetsägare / BRF. Där fick jag direkt betydligt mer hjälp och dom kunde bekräfta att man ser fel, vilket normala kundtjänst aldrig gjort.
Felet löstes 3 veckor efter min felanmälan, ungefär, då hade felet legat i över ett halvår utan åtgärder från tele2.

Tyvärr bor jag i hyresrätt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Borde ju gå att stämma dem för dålig leverans av tjänst eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Vet inte om du citerade fel person, inte påstått något annat mer än ett "tyvärr".

ops ursäkta var inte till dig

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Vet inte vad som är normalt eg. Har snarare upplevt att avtal hävs om man flyttar - tex elabonnemang, hemförsäkring - just för att de inte kan leverera tjänsten till dig längre. Jag skulle personligen aldrig ta betalt för en tjänst jag inte levererade. Känns ohederligt.

Men men, det är bara undvika att ha att göra med dem i fortsättningen.

Precis så tänker jag. Men grattis till dem för att ha hittat ett kryphål att tjäna en hacka på mig. (Kortsiktigt!:))

EDIT: Tittade på alla andras bredbandsleverantörer i området och de kör på 0/1 månads uppsägningstid (oavsett eventuella rabatter första året.) Så de verkar vara alla förutom just tele2.

Om du har ett avtal som säger 1 år så komemr du få fortsätta att betala 1 år eller få en slutnota och betala resten på en gång inget konstigt med det

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde ju gå att stämma dem för dålig leverans av tjänst eller något

Antar att det är ett skämt, inte Tele2's fel att han flyttar till annan lägenhet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Antar att det är ett skämt, inte Tele2's fel att han flyttar till annan lägenhet.

Men det är ju precis som att sälja en bil eller flytta från ett elavtal. Jag ser verkligen inte varför just kabel-adsl skulle vara annorlunda. De kan inte längre leverera tjänsten, då ska han inte behövs betala. Jag förstår inte alls hur du tänker, varför försvara ett mångmiljardbolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det är ju precis som att sälja en bil eller flytta från ett elavtal. Jag ser verkligen inte varför just kabel-adsl skulle vara annorlunda. De kan inte längre leverera tjänsten, då ska han inte behövs betala. Jag förstår inte alls hur du tänker, varför försvara ett mångmiljardbolag?

Det är mycket du inte förstår. När TS skaffade bredband via Tele2 skrevs ett avtal. Det är det som gäller och vid det tillfället godkände TS villkoren i avtalet. Att börja dra in bilförsäljning är bara trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det är ju precis som att sälja en bil eller flytta från ett elavtal. Jag ser verkligen inte varför just kabel-adsl skulle vara annorlunda. De kan inte längre leverera tjänsten, då ska han inte behövs betala. Jag förstår inte alls hur du tänker, varför försvara ett mångmiljardbolag?

Har man ett avtal där det står att det gäller x antal månader så är man ju bunden av det oavsett, finns säkert andra abonnemang som kostar mer i månaden som man kan bryta efter 1 månad men det får man ju själv välja.

Och det att försvara ett mångmiljardbolag så spelar det ju ingen roll rätt ska vara rätt oavsett.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är mycket du inte förstår. När TS skaffade bredband via Tele2 skrevs ett avtal. Det är det som gäller och vid det tillfället godkände TS villkoren i avtalet. Att börja dra in bilförsäljning är bara trams.

Självklart gäller ett påskrivet avtal

Är bara förvånad att det skulle vara tillåtet, för mig är situationen väldigt lik de andra jag nämnde ovan

Till exempel en bunden bilförsäkring gäller inte om bilen ställs av (för att den då inte behövs), eller byter ägare

Sjukt mysko att det ska vara möjligt att sälja saker som aldrig kan utnyttjas. De borde istället jaga den personen som flyttar in

Det kan ju inte vara bara TS som drabbas, har de då en överbeläggning med 10% av avtal som aldrig utnyttjas men måste betalas? Låter sjukt

Sen kanske man inte ska kunna kräva hela beloppet tillbaka, kanske är det någon rabatt som stryks när det inte fullbordas eller någon hårdvara som inte hunnit betalas av, men… nja

Känns som Sverker hade tagit fram soptunnan

Permalänk
Medlem

Internet tillhör telekombranschen. Jämför man Internet och mobilabonnemang så ser ni samma mönster när det kommer till bindningstider.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag har mailat analysavdelningen angående uncorrectable errors i samband med övrig felsökning, men fick inget svar på det. Har även nämnt det varje gång jag pratat med vanliga supporten.

Packetlossen är intermittent, så analysavdelningen verkar inte se den med sina mätningar. Jag har beskrivit hur jag mäter för att se den (20 pings per minut över ett minsta intervall på ett par dagar) och förklarat att jag ser den så väl inifrån mitt nät som utifrån.

Men analys vägrar svara hur länge de mäter och hur ofta de skickar ICMP-paket, så det blir omöjligt att diskutera varför jag ser något och inte dem. De har stängt flera av mina ärenden inom mindre än ett dygn, vilket givetvis gör det svårt att se ett fel som kan uppstå flera gånger en dag för att sedan inte synas på ett par dagar igen.

Efter månader av att öppna nya ärenden och prata med supporten begärde jag ett chefssamtal, men det visade sig vara ännu svårare person att ha en konversation med. Det enda chefen gjorde var att bokstavligen repetera vad som redan stod skrivet från analysavdelningen, vilket gjorde att vi inte kunde komma framåt en millimeter.

Som exempel sa chefen att det är "omöjligt" att beskriva hur ofta eller hur länge de skickar ICMP-paket (för att analys skrivit det). Han vägrade uppge sitt namn eller något annat som referens för att vi haft samtalet och det enda konkreta han kunde säga var att jag skulle öppna ännu ett vanligt ärende med kundtjänst.

Så jag upplever att jag nått vägs ände. Modemet visar upp att något är fel. Mina interna mätningar visar att något är fel. Mina externa mätningar visar att något är fel. Men Tele2 låtsas som att det regnar och stänger mina ärenden utan att återkoppla.

Tråkigt att höra. Är det uncorrectables på downstream eller upstreamkanalerna förresten?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Självklart gäller ett påskrivet avtal

Är bara förvånad att det skulle vara tillåtet, för mig är situationen väldigt lik de andra jag nämnde ovan

Till exempel en bunden bilförsäkring gäller inte om bilen ställs av (för att den då inte behövs), eller byter ägare

Sjukt mysko att det ska vara möjligt att sälja saker som aldrig kan utnyttjas. De borde istället jaga den personen som flyttar in

Det kan ju inte vara bara TS som drabbas, har de då en överbeläggning med 10% av avtal som aldrig utnyttjas men måste betalas? Låter sjukt

Sen kanske man inte ska kunna kräva hela beloppet tillbaka, kanske är det någon rabatt som stryks när det inte fullbordas eller någon hårdvara som inte hunnit betalas av, men… nja

Känns som Sverker hade tagit fram soptunnan

Så du menar att den nya gästen i lägenheten ska bli tvingad att ta över föregåendes avtal som han är ansvarig för att själv tagit? Nä har man ingått ett avtal och skrivit under så gäller det i avtalad tid om man inte tar en slutnota och betalar av resterande månader i en klump summa.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Så du menar att den nya gästen i lägenheten ska bli tvingad att ta över föregåendes avtal som han är ansvarig för att själv tagit? Nä har man ingått ett avtal och skrivit under så gäller det i avtalad tid om man inte tar en slutnota och betalar av resterande månader i en klump summa.

Får jag då 13 månader internet i en påse som jag kan ta med mig? Vad är det jag betalar för? Vad händer om ett hus brinner ner? Vad om man blir vräkt?

Känns inte förenligt med övriga konsumentskydd vi har i det här landet bara. Man borde inte behöva betala för något som inte leverantören kan leverera

Jag har verkligen inte sagt att nästa boende ska ta över något, men från operatörens sida är det ju nästa inkomstkälla, inte den som flyttat ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Får jag då 13 månader internet i en påse som jag kan ta med mig? Vad är det jag betalar för? Vad händer om ett hus brinner ner? Vad om man blir vräkt?

Känns inte förenligt med övriga konsumentskydd vi har i det här landet bara. Man borde inte behöva betala för något som inte leverantören kan leverera

Jag har verkligen inte sagt att nästa boende ska ta över något, men från operatörens sida är det ju nästa inkomstkälla, inte den som flyttat ut

Nej, men man har ju enligt avtalet förbundit sig att detta gäller i avtalad tid. Inte företaget som gör att man flyttar innan man kan byta avtal etc.

Avtalet upphör ju inte magiskt utan den är ju på den tid avtalet är skrivet.

Men nog om detta nu, vill du ha mer info så finns det på nätet eller så prata med en avtals jurist om du vill ha mer info om vad lagen säger.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Dom flesta som tecknar har fått nåt för att binda sej , typ x månader gratis/reducerat pris , sedan när ordinarie priset kommer så gör dom allt för att slippa undan...

dessutom bindningstid och uppsägningstid är två helt skilda saker

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Tråkigt att höra. Är det uncorrectables på downstream eller upstreamkanalerna förresten?

Downstream, modemet visar inte uncorrectables på upstream, det kan troligen bara mottagaren avgöra. Det är de tre stycken downstream-kanalerna med högst frekvens.

Nu har alla räknare nollställts nyligen, därför är sifforna så låga. Det händer att det uppstår uncorrectables även på övriga kanaler, men inte alls i samma omfattning som de sista tre.

Så här ser signalvärdena ut.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Downstream, modemet visar inte uncorrectables på upstream, det kan troligen bara mottagaren avgöra. Det är de tre stycken downstream-kanalerna med högst frekvens.

Nu har alla räknare nollställts nyligen, därför är sifforna så låga. Det händer att det uppstår uncorrectables även på övriga kanaler, men inte alls i samma omfattning som de sista tre.
https://i.imgur.com/ZjuYEZe.png

Så här ser signalvärdena ut.
https://i.imgur.com/KXQ799j.png

Bilderna skvallrar om hög dämpning/störningar i de högre frekvenserna. Luktar dåligt/gammalt kabel-nät.

Jag har samma signalvärden - men totalt 1921 uncorrectables på kanal 194 - endast.

Permalänk
Medlem

Jag lackade sönder på dem igår. Har haft regelbundna avbrott (har kört deras bredband via COAX-lösning, pga snål hyresvärd som vägrar dra in fiber). Fullständig katastrof från dag 1. Att hastigheten aldrig varit vad som utlovats, det kan jag leva med, men att få kosntanta avbrott som sätter hela hemnätverket ur spel, där tiltade jag totalt igår. Bestält bredband via 5G från tre istället, och lär aldrig mer ta i Tele2/Comhem med tång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sviskon1:

Jag lackade sönder på dem igår. Har haft regelbundna avbrott (har kört deras bredband via COAX-lösning, pga snål hyresvärd som vägrar dra in fiber). Fullständig katastrof från dag 1. Att hastigheten aldrig varit vad som utlovats, det kan jag leva med, men att få kosntanta avbrott som sätter hela hemnätverket ur spel, där tiltade jag totalt igår. Bestält bredband via 5G från tre istället, och lär aldrig mer ta i Tele2/Comhem med tång.

Vad sade Tele2 när du felanmälde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Bilderna skvallrar om hög dämpning/störningar i de högre frekvenserna. Luktar dåligt/gammalt kabel-nät.

Ja, allting pekar på att det är problem i koaxnätet. För ett antal år sedan behövde comhem byta mitt koaxuttag till ett med galvanisk avskiljare på grund av störningar.

Det är också problem med digital-TVn trots betydligt lägre frekvenser än bredbandet. Där syns det visuellt att det uppstår loss på vissa kanaler. Digitaltv-kortet jag har anslutet just nu rapporterar uncorrectables. Testat med flera olika mottagare och olika antennkablar med samma resultat. Felrapporterade det för ett par år sedan, men även där hette det att det var fel på min utrustning.

Det är en tröstlös situation när man som kund inte kan göra några mätningar som tele2 bryr sig om att ta på allvar. Jag tror tele2 låtsas som att det regnar för att det kostar pengar att underhålla ett gammalt kabeltv-nät och det inte är tillräckligt dåligt.

Kan det vara så att de inte vill röra något med koax före 10gbit-uppgraderingen kommer?

Skrivet av maDa:

Jag har samma signalvärden - men totalt 1921 uncorrectables på kanal 194 - endast.

Antalet correctables jag har på kanal 194 visar också att något inte är helt friskt.

Skrivet av Sviskon1:

Jag lackade sönder på dem igår. Har haft regelbundna avbrott (har kört deras bredband via COAX-lösning, pga snål hyresvärd som vägrar dra in fiber). Fullständig katastrof från dag 1. Att hastigheten aldrig varit vad som utlovats, det kan jag leva med, men att få kosntanta avbrott som sätter hela hemnätverket ur spel, där tiltade jag totalt igår. Bestält bredband via 5G från tre istället, och lär aldrig mer ta i Tele2/Comhem med tång.

Önskar jag kunde göra det samma. Trots att jag bor relativt centralt i Göteborg är 5G-mottagningen skrattretande dålig. Hade tidigare problem med att samtal bröts i lägenhen...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad sade Tele2 när du felanmälde?

Att de haft ett avbrott under natten, men att det bara var att starta om modemet så ska det fungera igen. Och det hade jag köpt...om det inte vore för att detta händer drygt en gång varannan vecka, och när det händer sätter det hela hemnätverket ur spel. Dessutom vägrar routern ge meshsystemet ny ip när detta sker, vilket gör att jag först måste starta om modemet (vilket tar, enligt min uppfattning, extremt lång tid med deras modem), starta om meshet, och efter det sedan göra en factory reset på modemet.

Nått är det som inte lirar. Dessutom bor en nära vän 2 trappuppgångar bort i samma hus. Och han har inte fått något nattavbrott när det händer hemma hos oss. Men eftersom det funkar efter omstart tycker inte tele 2 att nån behöver engagera sig i det. Därav ny lösning med 5g istället, som jag hoppas ska funka bättre.

Permalänk
Medlem

Erfarenhet gällande "ex" Comhems koax anslutnings uttag:
En vacker dag dog internet. Vi kontaktade Tele2, men de kunde inte förklara vad var det för problemet (inget underhållsarbete pågick i alla fall)
Efter andra dagen utan internet ringde vi igen, men fick inget tydligt svar.
Dag 3 dök internet upp, men den var väldigt ostabilt. Försvann varannan timme på en halv timme, hastigheten och ping var dåliga. Tele2 kunde inte förklara vad var det som orsakar problemet.

Efter en större undersökning av problemet och diskussion med grannarna visade det sig att grannarna i lägenheten under oss hade renovering och anlitade en byggfirma som inte riktigt visste vad de "får" röra. En elektrik demonterade Comhem dosa för att målaren skulle sprejmåla alla väggar den fredag då internet försvann. Och en inte-så-kunnig-elektrikern hade återanslutit dosan tillbaka.
Men varför hade vi störningarna? Jo, pga internet dosor är SERIEKOPPLADE så kopplar man ut en dosa på väg upp till oss, så har vi ingen internet.

Lösningen blev att jag kontaktade Tele2 och förklarade hela problemet. De skickade en tekniker som installerade en ny internet dosa hos grannarna där renoveringen pågick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Erfarenhet gällande "ex" Comhems koax anslutnings uttag:
En vacker dag dog internet. Vi kontaktade Tele2, men de kunde inte förklara vad var det för problemet (inget underhållsarbete pågick i alla fall)
Efter andra dagen utan internet ringde vi igen, men fick inget tydligt svar.
Dag 3 dök internet upp, men den var väldigt ostabilt. Försvann varannan timme på en halv timme, hastigheten och ping var dåliga. Tele2 kunde inte förklara vad var det som orsakar problemet.

Efter en större undersökning av problemet och diskussion med grannarna visade det sig att grannarna i lägenheten under oss hade renovering och anlitade en byggfirma som inte riktigt visste vad de "får" röra. En elektrik demonterade Comhem dosa för att målaren skulle sprejmåla alla väggar den fredag då internet försvann. Och en inte-så-kunnig-elektrikern hade återanslutit dosan tillbaka.
Men varför hade vi störningarna? Jo, pga internet dosor är SERIEKOPPLADE så kopplar man ut en dosa på väg upp till oss, så har vi ingen internet.

Lösningen blev att jag kontaktade Tele2 och förklarade hela problemet. De skickade en tekniker som installerade en ny internet dosa hos grannarna där renoveringen pågick.

Tack för information, bra att hålla i minnet ifall internet försvinner och någon av grannarna samtidigt renoverar 😄

Permalänk
Medlem

Ja det är svagheten med Coax, att det är ett delat nät mellan flera hushåll och ibland ett helt område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Tack för information, bra att hålla i minnet ifall internet försvinner och någon av grannarna samtidigt renoverar 😄

Kolla alltid med grannar. Det behöver inte vara en omfattande renovering. Det kan vara en civil ingenjör som plockade bort uttaget helt för han tyckte att han behövde inte/ hade ingen nytta av den (Min bekant hade ett sådant fall), klippte sladdarna och till och med spacklade och målade vägen.
Detta upptäcktes då en ny bostadsägare hade flyttat in. Han kontaktade styrelsen och undrade var satt internet dosa. Styrelsen tyckte att han var blind då dosan satt på väggen mitt i korridoren. Ordföranden var väldigt överraskad att han kunde inte hitta dosan själv.
Styrelsen fick stå för kostnader att återställa dosan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Tack för information, bra att hålla i minnet ifall internet försvinner och någon av grannarna samtidigt renoverar 😄

Skrivet av maDa:

Ja det är svagheten med Coax, att det är ett delat nät mellan flera hushåll och ibland ett helt område.

Det är inte alla DOCSIS/Coaxinstallationer som är i serie. Vårat nät är ett stjärnnät där varje lägenhet har en coaxkabel från källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det är inte alla DOCSIS/Coaxinstallationer som är i serie. Vårat nät är ett stjärnnät där varje lägenhet har en coaxkabel från källaren.

Tur för er. Det verkar som att ni har mer modern coaxinstallation där beställaren har inte snålat med pengarna.

Permalänk
Medlem

Har någon info om högre hastighet än 1200?
Jag talade med en i 10G fastighetsprojekt och i och med det kommer symmetriska hastigheter såsom 1200/1200.

Men, han visste inget om en kommande högre tier än 1200mbit.

Någon annan som har den kollen?

Bahnhof har ju 10G till kunden.

Permalänk
Skrivet av crion:

Har någon info om högre hastighet än 1200?
Jag talade med en i 10G fastighetsprojekt och i och med det kommer symmetriska hastigheter såsom 1200/1200.

Men, han visste inget om en kommande högre tier än 1200mbit.

Någon annan som har den kollen?

Bahnhof har ju 10G till kunden.

Finns redan 1200/1200 (har det)
Dock klarar C4 modemet bara av 1000Mb/s (lan portarna) - enl Tele2`s info

Infon jag fick när jag sa att jag har Comviq abonnemang o jag ville dubbla hastigheten va att dom inte hade högre hastighet

Hade dubbel hastighet tidigare med 600/50