Permalänk
Medlem

Där jag bor tillhör media omvandlaren lägenheten sitter en klisterlapp på den

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Sen Tele2 tog över Comhem har det varit rätt tyst, Comhem började med 10G för drygt 2,5 år sedan.

Kanske är 10G en hägring så att fastighetsägare inte ska lockas koppla in på fiber där de man välja en annan leverantör och inte är så inhägnad som med tre hål i väggen och coax. Vem vet... : P

Roliga är att någon verkar ha fått i uppdrag att förbereda för fiber, eller jag antar det, de snurrade upp kablar till varje lägenhet via ett elskåp. Men vi får inget veta. Det är kanske hysch hysch om det finns avtal kvar med gamla Comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Tänk på att du också kan få obegränsad molnlagring, och mobilt bredband utan extra kostnad, dock bara 40GB/mån med ditt abonnemang.

https://i.imgur.com/xTgiSqO.png

Jag kan också tillägga att jag får publik IP-adress med det mobila bredbandet.

Permalänk
Medlem

Ni som har Tele2 FiberLAN, vad betalar ni för 500/500, speciellt ni anslutna via GlobalConnect/OpenUniverse?

Jag har haft ett erbjudande i 18 månader på 349kr/månad, med lån av router, och de skickade även med 4G-modem med 40GB surf per månad gratis (som fortfarande ligger i lådan oöppnad). Missade omförhandla/säga upp bredbandet, missade det i kalendern, så fick pröjsa 649kr nu senaste månaden vilket jag verkligen tycker är i högsta laget.

Jag kan byta till tex Ownit 500/500 för ~420kr/månad i 12 månader (medelpris per månad, 99kr första 3) vilket lockar så länge Tele2 inte ger mig ett bra pris igen. Om jag inte minns fel kunde jag få 1000/1000 för 649kr för 18 månader sedan. Har priserna verkligen stuckit iväg så mycket eller minns jag fel? Tänkte ta tempen här innan jag ringer för att förhandla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vad tycks om detta?
Errors (R) Errors (Sent)
wl0 UP 28,55 MB 64423 5 0 159,52 MB 283367 186 0
wl1 UP 120,87 MB 970302 1 0 2,60 GB 3279771 1097 0

Detta är på 24 timmar. Startade om deras "Wifi hub" för att cleara counters. 1097 skickat ifrån Hubben ut åt.
Misstänker att wl1 är deras 5Ghz nätverk då jag får in MAC på dom enheterna som sitter kopplade emot det.
Värt att kontakta Tele2 gällande detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misel:

Vad tycks om detta?

Misslyckande sändringar/trasiga paket är väll ganska defacto för trådlösa nät?

Permalänk
Medlem

Problem med bredband i Malmö, ska testa starta om

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Jag har packet loss på min koax-uppkoppling via tele2. Har gång på gång felanmält detta sen i november, men får mina ärenden stängda utan åtgärd.

Som mätmetod har jag använt pingverktyget smokeping för att mäta upp packetloss till olika hopp inifrån mitt nät och ut på internet. Smokeping visar att det inte är några problem att nå tele2:s koax-modem, men så fort jag ska nå tele2s första hopp ute på internet eller andra sidor blir det intermittent loss.

Jag kör också en extern smokeping i Azure för att mäta upp packetloss utifrån internet mot mitt koax-modem. Dessa mätningar visar loss vid samma tidpunkter som mina interna mätningar.

Loggar man in i koax-modemet så visar det uncorrectable errors på några av docsis-kanalerna. Uncorrectable errors på länken leder onekligen till packet loss, så bara detta borde vara tillräckligt.

Men varje gång stänger tele2 mina ärenden med hänvisning till att de inte kan se något i sina mätningar och att det är fel på min utrustning. De vill inte dela med sig av sin mätmetod, varken hur länge de mäter eller hur ofta de mäter. Inte heller finns det möjlighet att få någon form av kontaktväg till en tekniker.

Begärde ett "chefssamtal", men det var som att prata med en vägg. Jag vet inte vad mer jag kan göra än interna + externa mätningar samt visa att modemet sprutar uncorrectable errors på docsis-länken.

Hur går jag vidare för att få mitt ärende hanterat?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hur går jag vidare för att få mitt ärende hanterat?

Om du överhuvudtaget inte får nån vettig förklaring utan bara möts av tystnad och stängda ärenden så säg upp samtliga tjänster , jo jag kan förstå om det inte finns nåt annat fast alernativ men en trådlös lösning är bättre än en som inte fungerar alls. Se även till att du uttrycker ditt missnöje så andra ser det , alla företag ogillar offentlig kritik.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag har packet loss på min koax-uppkoppling via tele2. Har gång på gång felanmält detta sen i november, men får mina ärenden stängda utan åtgärd.

Som mätmetod har jag använt pingverktyget smokeping för att mäta upp packetloss till olika hopp inifrån mitt nät och ut på internet. Smokeping visar att det inte är några problem att nå tele2:s koax-modem, men så fort jag ska nå tele2s första hopp ute på internet eller andra sidor blir det intermittent loss.

Jag kör också en extern smokeping i Azure för att mäta upp packetloss utifrån internet mot mitt koax-modem. Dessa mätningar visar loss vid samma tidpunkter som mina interna mätningar.

Loggar man in i koax-modemet så visar det uncorrectable errors på några av docsis-kanalerna. Uncorrectable errors på länken leder onekligen till packet loss, så bara detta borde vara tillräckligt.

Men varje gång stänger tele2 mina ärenden med hänvisning till att de inte kan se något i sina mätningar och att det är fel på min utrustning. De vill inte dela med sig av sin mätmetod, varken hur länge de mäter eller hur ofta de mäter. Inte heller finns det möjlighet att få någon form av kontaktväg till en tekniker.

Begärde ett "chefssamtal", men det var som att prata med en vägg. Jag vet inte vad mer jag kan göra än interna + externa mätningar samt visa att modemet sprutar uncorrectable errors på docsis-länken.

Hur går jag vidare för att få mitt ärende hanterat?

Hur mycket loss handlar det om? Trådlöst eller trådat?

Hade problem med enorm och eskalerande loss (upp mot 50%) för några veckor sedan. Så pass att supporten såg att något var fel direkt. Handlar det om låg loss (~1-3%) för din del så kommer de inte skicka ut en tekniker. Paket tappas ibland, det är så internet fungerar.

Permalänk

Min mormor har tele2 genom sin brf (grupp-avtal), både TV och bredband via fiber.

Riktigt mycket driftstörningar måste jag säga. Första ~6 månaderna var det flera gånger i veckan men det är bättre nu. Men ofta det krävs omstart av boxar hit och dit. Routern tappar WIFI behöver startas om, TVn låser sig på en viss kanal mm.

Rätt jobbigt för hon ringer alltid mig när hon behöver hjälp och 99% av gångerna är det inget jag kan göra då felet ligger hos tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Hur mycket loss handlar det om?

Det är inte massor, men det märks när det kommer. Just nu ligger snittet för senaste dagarna på 0.02%, men när en våg kommer är det 5-10%. Ibland blir det nedtid på en halvminut-minut för att länken går ner.

Det är tillräckligt för att märkas, får ladda om hemsidor, det fryser till vid videosamtal, man laggar ur några sekunder i onlinespel och så vidare.

Skrivet av underd0g76:

Trådlöst eller trådat?

Självklart trådat. Jag har ingen loss till Koax-modemet.

Som jag beskriver ovan mäter jag:
* Från Azure till modemet, samt andra sidor för att säkerställa att Azure inte har loss.
* Från en server i mitt hemnät till modemet och mot första hoppet, tele2-dnser och tillförlitliga sidor på nätet.
Jag kan jämföra lossen och se att Azure har loss mot modemet samtidigt som modemet inte når Tele2:s första hopp.

* Koax-modemet uppvisar uncorrectable errors på koax-länken, vilket borgar för att det är problem redan på modemets upplänk mot tele2.

Skrivet av underd0g76:

Handlar det om låg loss (~1-3%) för din del så kommer de inte skicka ut en tekniker. Paket tappas ibland, det är så internet fungerar.

Att det skulle vara normalt att tappa 1-3% på länken, före några hopp ut på nätet, är ungefär lika normalt som att du skulle ha 1-3% loss till din router, mediakonverter eller valfri ethernetlänk. Dvs, inte alls. Redan vid 1% loss på en länk får du tydliga problem. 3% loss innebär cirka 45 minuter nedtid per dygn, det är inte acceptabelt på en trådad konsumentanslutning.

Men nu var jag inte ute efter att argumentera, problemet är att tele2 hävdar att det inte existerar någon loss alls och stänger ärendet. Trots att lossen är märkbar vid dagligt användande, mätbar så väl internt som externt och läsbar ur modemets information.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det är inte massor, men det märks när det kommer. Just nu ligger snittet för senaste dagarna på 0.02%, men när en våg kommer är det 5-10%. Ibland blir det nedtid på en halvminut-minut för att länken går ner.

Det är tillräckligt för att märkas, får ladda om hemsidor, det fryser till vid videosamtal, man laggar ur några sekunder i onlinespel och så vidare.

Självklart trådat. Jag har ingen loss till Koax-modemet.

Som jag beskriver ovan mäter jag:
* Från Azure till modemet, samt andra sidor för att säkerställa att Azure inte har loss.
* Från en server i mitt hemnät till modemet och mot första hoppet, tele2-dnser och tillförlitliga sidor på nätet.
Jag kan jämföra lossen och se att Azure har loss mot modemet samtidigt som modemet inte når Tele2:s första hopp.

* Koax-modemet uppvisar uncorrectable errors på koax-länken, vilket borgar för att det är problem redan på modemets upplänk mot tele2.

Att det skulle vara normalt att tappa 1-3% på länken, före några hopp ut på nätet, är ungefär lika normalt som att du skulle ha 1-3% loss till din router, mediakonverter eller valfri ethernetlänk. Dvs, inte alls. Redan vid 1% loss på en länk får du tydliga problem. 3% loss innebär cirka 45 minuter nedtid per dygn, det är inte acceptabelt på en trådad konsumentanslutning.

Men nu var jag inte ute efter att argumentera, problemet är att tele2 hävdar att det inte existerar någon loss alls och stänger ärendet. Trots att lossen är märkbar vid dagligt användande, mätbar så väl internt som externt och läsbar ur modemets information.

Givetvis är 0% packet loss 99.99% av tiden det absolut minsta man kan begära av en fungerande uppkoppling. 5-10% är mycket. Med att länken går ner så menar du att modemet synkar ur antar jag? Har du grannar med liknande problem?

Ibland när det är sådana intermittenta fel kan det vara någon granne som ställer till det eller annan anläggning som stör.

Att vara låst till Tele2 och coax är ju inte drömsitsen precis. Önskar att coax-näten fasas ut, just eftersom de är så störningskänsliga.

Permalänk
Skrivet av Cassay:

Problem med bredband i Malmö, ska testa starta om

Va e det för problem du har? Bor själv i Malmö o sen en tid tillbaka (några veckor?) har jag ganska mycket packetloss från o till o ibland avbrott på nån min, senast för 5 min sen!
Har felanmält, men T2 påstår att det e fel i min lgh o att ingen annan av mina grannar har klagat

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hur går jag vidare för att få mitt ärende hanterat?

Låter lite som problem jag hade en gång i tiden för längesen. Det blev löst tillslut, men hade hunnit flytta hemifrån då.

Så vidare det inte är något fel på ditt modem på något sätt, så är det troligen störningar, eller dåliga kablar i coax-nätet i området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Låter lite som problem jag hade en gång i tiden för längesen. Det blev löst tillslut, men hade hunnit flytta hemifrån då.

Så vidare det inte är något fel på ditt modem på något sätt, så är det troligen störningar, eller dåliga kablar i coax-nätet i området.

Fått modemet bytt, så inte fel på modemet. För massa år sedan hade jag också problem med koaxnätet här, var ett rent helvete att få ut en tekniker. Tog månader, men när han väl kom löste sig problemen.

Denna gången är det totalstopp.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ni som har fått ”10g” uppdatering till koax, skulle ni kunna logga in på routern och kolla om det är docsis 3.1 eller docsis 4.0 hos er? Det ska vara under ”network- docsis”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurp:

Ni som har fått ”10g” uppdatering till koax, skulle ni kunna logga in på routern och kolla om det är docsis 3.1 eller docsis 4.0 hos er? Det ska vara under ”network- docsis”

Va??? Har dom släppt 10G nu?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Va??? Har dom släppt 10G nu?

Fram till huset, inte till varje lägenhet. Så att folk med coax ska kunna få snabbare och symetriska hastigheter.
https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag har packet loss på min koax-uppkoppling via tele2. Har gång på gång felanmält detta sen i november, men får mina ärenden stängda utan åtgärd.

Som mätmetod har jag använt pingverktyget smokeping för att mäta upp packetloss till olika hopp inifrån mitt nät och ut på internet. Smokeping visar att det inte är några problem att nå tele2:s koax-modem, men så fort jag ska nå tele2s första hopp ute på internet eller andra sidor blir det intermittent loss.

Jag kör också en extern smokeping i Azure för att mäta upp packetloss utifrån internet mot mitt koax-modem. Dessa mätningar visar loss vid samma tidpunkter som mina interna mätningar.

Loggar man in i koax-modemet så visar det uncorrectable errors på några av docsis-kanalerna. Uncorrectable errors på länken leder onekligen till packet loss, så bara detta borde vara tillräckligt.

Men varje gång stänger tele2 mina ärenden med hänvisning till att de inte kan se något i sina mätningar och att det är fel på min utrustning. De vill inte dela med sig av sin mätmetod, varken hur länge de mäter eller hur ofta de mäter. Inte heller finns det möjlighet att få någon form av kontaktväg till en tekniker.

Begärde ett "chefssamtal", men det var som att prata med en vägg. Jag vet inte vad mer jag kan göra än interna + externa mätningar samt visa att modemet sprutar uncorrectable errors på docsis-länken.

Hur går jag vidare för att få mitt ärende hanterat?

Det låter jättekonstigt. Om du har uncorrectable errors på docsis-sidan vilket det onekligen ser ut som bör det framgå klart och tydligt för deras support också. Kanske problemet är att det sker så pass intermittent att vad det nu är för fel i nätet aldrig kommer hittas... en gissning bara. Jag hade bett den där chefen att få prata med den som hanterat din/dina felanmälningar och få reda på sanningen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det låter jättekonstigt. Om du har uncorrectable errors på docsis-sidan vilket det onekligen ser ut som bör det framgå klart och tydligt för deras support också. Kanske problemet är att det sker så pass intermittent att vad det nu är för fel i nätet aldrig kommer hittas... en gissning bara. Jag hade bett den där chefen att få prata med den som hanterat din/dina felanmälningar och få reda på sanningen.

Jag har mailat analysavdelningen angående uncorrectable errors i samband med övrig felsökning, men fick inget svar på det. Har även nämnt det varje gång jag pratat med vanliga supporten.

Packetlossen är intermittent, så analysavdelningen verkar inte se den med sina mätningar. Jag har beskrivit hur jag mäter för att se den (20 pings per minut över ett minsta intervall på ett par dagar) och förklarat att jag ser den så väl inifrån mitt nät som utifrån.

Men analys vägrar svara hur länge de mäter och hur ofta de skickar ICMP-paket, så det blir omöjligt att diskutera varför jag ser något och inte dem. De har stängt flera av mina ärenden inom mindre än ett dygn, vilket givetvis gör det svårt att se ett fel som kan uppstå flera gånger en dag för att sedan inte synas på ett par dagar igen.

Efter månader av att öppna nya ärenden och prata med supporten begärde jag ett chefssamtal, men det visade sig vara ännu svårare person att ha en konversation med. Det enda chefen gjorde var att bokstavligen repetera vad som redan stod skrivet från analysavdelningen, vilket gjorde att vi inte kunde komma framåt en millimeter.

Som exempel sa chefen att det är "omöjligt" att beskriva hur ofta eller hur länge de skickar ICMP-paket (för att analys skrivit det). Han vägrade uppge sitt namn eller något annat som referens för att vi haft samtalet och det enda konkreta han kunde säga var att jag skulle öppna ännu ett vanligt ärende med kundtjänst.

Så jag upplever att jag nått vägs ände. Modemet visar upp att något är fel. Mina interna mätningar visar att något är fel. Mina externa mätningar visar att något är fel. Men Tele2 låtsas som att det regnar och stänger mina ärenden utan att återkoppla.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Flytta från lägenhet, men betala ändå?

Sökt i tråden men hittade inte svar om detta..

Jag ska flytta från min lägenhet med TELE2-bredband-abonnemang. Ringde och avslutade det, men de menar på att jag enligt avtalet behöver fortsätta betala för bredbandet tills "bindningstiden" går - trots att jag inte bor i lägenheten. Trots att de inte kan leverera tjänsten till mig. (De kan inte erbjuda bredband i min nästa lägenhet.)

Det låter sjukt. Kan de verkligen göra så?

EDIT: Hittade i villkoren: "För Kund som flyttar till bostad som inte är ansluten till Tele2 gäller betalningsskyldighet för återstående
bindnings-/avtalstid." .. Det låter ju svårt att bestrida.(?) Bara ett omoraliskt sätt att bedriva affärer IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Sökt i tråden men hittade inte svar om detta..

Jag ska flytta från min lägenhet med TELE2-bredband-abonnemang. Ringde och avslutade det, men de menar på att jag enligt avtalet behöver fortsätta betala för bredbandet tills "bindningstiden" går - trots att jag inte bor i lägenheten. Trots att de inte kan leverera tjänsten till mig. (De kan inte erbjuda bredband i min nästa lägenhet.)

Det låter sjukt. Kan de verkligen göra så?

EDIT: Hittade i villkoren: "För Kund som flyttar till bostad som inte är ansluten till Tele2 gäller betalningsskyldighet för återstående
bindnings-/avtalstid." .. Det låter ju svårt att bestrida.(?) Bara ett omoraliskt sätt att bedriva affärer IMO.

Tror inte det är lagligt. Motsvarande om man har bindningstid på ett elavtal så hävs det ju vid flytt ändå

Det är ju bundet till en plats och att kunna utnyttja tjänsten… men Tele2 kan ju mer grejer, du kanske kan kräva mobilt 5G för resterande tid?

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Jag har mailat analysavdelningen angående uncorrectable errors i samband med övrig felsökning, men fick inget svar på det. Har även nämnt det varje gång jag pratat med vanliga supporten.

Packetlossen är intermittent, så analysavdelningen verkar inte se den med sina mätningar. Jag har beskrivit hur jag mäter för att se den (20 pings per minut över ett minsta intervall på ett par dagar) och förklarat att jag ser den så väl inifrån mitt nät som utifrån.

Men analys vägrar svara hur länge de mäter och hur ofta de skickar ICMP-paket, så det blir omöjligt att diskutera varför jag ser något och inte dem. De har stängt flera av mina ärenden inom mindre än ett dygn, vilket givetvis gör det svårt att se ett fel som kan uppstå flera gånger en dag för att sedan inte synas på ett par dagar igen.

Efter månader av att öppna nya ärenden och prata med supporten begärde jag ett chefssamtal, men det visade sig vara ännu svårare person att ha en konversation med. Det enda chefen gjorde var att bokstavligen repetera vad som redan stod skrivet från analysavdelningen, vilket gjorde att vi inte kunde komma framåt en millimeter.

Som exempel sa chefen att det är "omöjligt" att beskriva hur ofta eller hur länge de skickar ICMP-paket (för att analys skrivit det). Han vägrade uppge sitt namn eller något annat som referens för att vi haft samtalet och det enda konkreta han kunde säga var att jag skulle öppna ännu ett vanligt ärende med kundtjänst.

Så jag upplever att jag nått vägs ände. Modemet visar upp att något är fel. Mina interna mätningar visar att något är fel. Mina externa mätningar visar att något är fel. Men Tele2 låtsas som att det regnar och stänger mina ärenden utan att återkoppla.

Bor du i en BRF eller samfällighet? Jag hade ett i princip identiskt problem, pendlade mellan 10-25% packetloss varpå support bara stängde ärende efter ärende utan att något hände. Visade sig senare att även grannarna inom samfälligheten hade problem med både uppkoppling och en support som inte lyfte fingret mer än att stänga ett ärende.

Lösningen för oss blev att jag ringde till deras support för fastighetsägare / BRF. Där fick jag direkt betydligt mer hjälp och dom kunde bekräfta att man ser fel, vilket normala kundtjänst aldrig gjort.
Felet löstes 3 veckor efter min felanmälan, ungefär, då hade felet legat i över ett halvår utan åtgärder från tele2.

Vi tar dock för tillfället in offerter för fiber då samtliga 84 hushåll aldrig vill ha med tele2 att göra igen.

Skrivet av Pender:

Sökt i tråden men hittade inte svar om detta..

Jag ska flytta från min lägenhet med TELE2-bredband-abonnemang. Ringde och avslutade det, men de menar på att jag enligt avtalet behöver fortsätta betala för bredbandet tills "bindningstiden" går - trots att jag inte bor i lägenheten. Trots att de inte kan leverera tjänsten till mig. (De kan inte erbjuda bredband i min nästa lägenhet.)

Det låter sjukt. Kan de verkligen göra så?

Tyvärr kan dom göra så. Det du kan försöka med är att överlåta bredbandet till nästa boende. Om inte annat kan du alltid försöka byta ner dig till lägsta möjliga hastighet för att få ner kostnaden.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Bor du i en BRF eller samfällighet? Jag hade ett i princip identiskt problem, pendlade mellan 10-25% packetloss varpå support bara stängde ärende efter ärende utan att något hände. Visade sig senare att även grannarna inom samfälligheten hade problem med både uppkoppling och en support som inte lyfte fingret mer än att stänga ett ärende.

Lösningen för oss blev att jag ringde till deras support för fastighetsägare / BRF. Där fick jag direkt betydligt mer hjälp och dom kunde bekräfta att man ser fel, vilket normala kundtjänst aldrig gjort.
Felet löstes 3 veckor efter min felanmälan, ungefär, då hade felet legat i över ett halvår utan åtgärder från tele2.

Vi tar dock för tillfället in offerter för fiber då samtliga 84 hushåll aldrig vill ha med tele2 att göra igen.

Tyvärr kan dom göra så. Det du kan försöka med är att överlåta bredbandet till nästa boende. Om inte annat kan du alltid försöka byta ner dig till lägsta möjliga hastighet för att få ner kostnaden.

Att man får betala till bindningstiden går ut är ju normalt. Det är ju inte dom som väljer att flytta. Det är ju risken att binda sig för lägre pris kontra betala mer men ha 1 månads uppsägning.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Att man får betala till bindningstiden går ut är ju normalt.

Vet inte om du citerade fel person, inte påstått något annat mer än ett "tyvärr".

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Att man får betala till bindningstiden går ut är ju normalt. Det är ju inte dom som väljer att flytta. Det är ju risken att binda sig för lägre pris kontra betala mer men ha 1 månads uppsägning.

Vet inte vad som är normalt eg. Har snarare upplevt att avtal hävs om man flyttar - tex elabonnemang, hemförsäkring - just för att de inte kan leverera tjänsten till dig längre. Jag skulle personligen aldrig ta betalt för en tjänst jag inte levererade. Känns ohederligt.

Men men, det är bara undvika att ha att göra med dem i fortsättningen.

Skrivet av medbor:

Tror inte det är lagligt. Motsvarande om man har bindningstid på ett elavtal så hävs det ju vid flytt ändå

Det är ju bundet till en plats och att kunna utnyttja tjänsten… men Tele2 kan ju mer grejer, du kanske kan kräva mobilt 5G för resterande tid?

Precis så tänker jag. Men grattis till dem för att ha hittat ett kryphål att tjäna en hacka på mig. (Kortsiktigt!:))

EDIT: Tittade på alla andras bredbandsleverantörer i området och de kör på 0/1 månads uppsägningstid (oavsett eventuella rabatter första året.) Så de verkar vara alla förutom just tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Vet inte vad som är normalt eg. Har snarare upplevt att avtal hävs om man flyttar - tex elabonnemang, hemförsäkring - just för att de inte kan leverera tjänsten till dig längre. Jag skulle personligen aldrig ta betalt för en tjänst jag inte levererade. Känns ohederligt.

Men men, det är bara undvika att ha att göra med dem i fortsättningen.

Precis så tänker jag. Men grattis till dem för att ha hittat ett kryphål att tjäna en hacka på mig. (Kortsiktigt!:))

EDIT: Tittade på alla andras bredbandsleverantörer i området och de kör på 0/1 månads uppsägningstid (oavsett eventuella rabatter första året.) Så de verkar vara alla förutom just tele2.

Jag föreslår att du läser igenom de avtal du ingår. Det är ditt avtal med Tele2 som bestämmer vad som gäller. Hur andra gör är ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Sökt i tråden men hittade inte svar om detta..

Jag ska flytta från min lägenhet med TELE2-bredband-abonnemang. Ringde och avslutade det, men de menar på att jag enligt avtalet behöver fortsätta betala för bredbandet tills "bindningstiden" går - trots att jag inte bor i lägenheten. Trots att de inte kan leverera tjänsten till mig. (De kan inte erbjuda bredband i min nästa lägenhet.)

Det låter sjukt. Kan de verkligen göra så?

EDIT: Hittade i villkoren: "För Kund som flyttar till bostad som inte är ansluten till Tele2 gäller betalningsskyldighet för återstående
bindnings-/avtalstid." .. Det låter ju svårt att bestrida.(?) Bara ett omoraliskt sätt att bedriva affärer IMO.

Hade samma problem tidigare där jag precis flyttat till en ny lägenhet - och i samma veva hittade min nuvarande sambo. Sa upp nya lägenheten 2 månader efter jag flyttat in - med bredband som var tecknat för 24månader (hade ju absolut inga planer på att flytta när jag tecknade abonnemanget).

Tele2 beklagade och menade att eftersom jag hade bindningstid så var jag helt enkelt tvungen att betala det, men rekommenderade även att kolla med Blocket/diverse köp & sälj för att försöka överlåta abonnemanget till någon annan (eftersom det var ett "bra pris" under bindningstiden).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Vet inte om du citerade fel person, inte påstått något annat mer än ett "tyvärr".

Och som av en händelse var det användare aadam1337 som postade det magiska inlägget: