Majoriteten av svenskarna vill kunna jobba hemifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Japp det tycker jag
Har personligen aldrig haft en arbetsgivare som inte haft bättre villkor än lagen.

Just nu har jag 10 veckor semester, 100% betalt under föräldraledighet samt 100% sjuklön och ingen karrens.

Mitt arbete sköts helt enligt devisen ”frihet under ansvar”
I princip får jag göra vafasen som helst så länge jag levererar.

Arbetsgivare som inte levererar får heller inte bra anställda.

Så dina anekdotiska arbetsvillkor gör att du tycker att lagstadgade skydd inte saka finnas? Eller tolkar jag dig fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

När man inte hade barn så kändes det riktigt gött att jobba hemma men nu när man har barn är det inte lika självklart. Kan tänka mig att när de blir äldre och hela tiden stör så kan det blir ett problem? Sen vet jag inte hur det funkar med förskola om man jobbar hemma?

Förskola är inga problem eftersom du fortfarande arbetar. De tittar på hur många timmars arbetstid du har, inte var du jobbar. Annars skulle egenföretagare typ aldrig få ha sina barn på förskola.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Helt absurbt om det skulle bli ett lagkrav. Jag förstår och håller med om att möjligheten att jobba hemifrån är starkt avgörande men att få in ett lagkrav på det är orimligt tycker jag, det borde vara upp till arbetsgivaren och arbetstagaren.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Blir svårt att få in en grävmaskin i lägenheten att meka på. Väldigt fokus på att kontorsarbetare ska få de bättre, vi andra verkar ha glöms bort.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan tänka mig att när de blir äldre och hela tiden stör så kan det blir ett problem?

Barnen går ju förhoppningsvis i skolan på vardagarna.

Skulle de av någon anledning vara hemma nångång så går det ju annars att säga till dem att inte störa...

Citat:

Sen vet jag inte hur det funkar med förskola om man jobbar hemma?

Ingen skillnad. Du ska jobba hemma. Inte ta hand om barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Blir svårt att få in en grävmaskin i lägenheten att meka på. Väldigt fokus på att kontorsarbetare ska få de bättre, vi andra verkar ha glöms bort.

4-dagarsvecka hade fungerat för er med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

4-dagarsvecka hade fungerat för er med.

Redan brist på folk så att hitta mer personal för att täcka upp blir en utmaning 😅

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Problemet är att folk jobbar för dåligt hemma. Dom tar det inte på allvar på samma sätt som på arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Problemet är att folk jobbar för dåligt hemma. Dom tar det inte på allvar på samma sätt som på arbetsplatsen.

En känsla du har eller underbyggt med någon sorts undersökning eller dylikt? De jag läst om pekar snarare på det motsatta, dvs. högre prestation hemifrån pga. mindre störningsmoment under arbetstiden. Varierar såklart från fall till fall och personlighetstyper, men de som gärna vill jobba hemifrån är nog de som också tjänar på det.

Permalänk
Medlem

Vansinne. Min erfarenhet säger att det helt beror på individen. En del presterar till och med mer hemifrån än de gör på kontoret (kan till och med behöva dämpa dom). Sedan finns det den andra delen som verkar mer intresserad av att tvätta, städa och annat istället för att arbeta. Ögontjänare helt enkelt. Nej, detta måste bestämmas av arbetsgivaren.

Sådana här utspel gör ju att man hellre använder konsulter än anställda. Sovjetlagar...

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det är fel, mer och mer arbete blir automatiserat och det blir fler och fler som ska dela på kontorsjobben, då kanske det är rimligt att folk bara presterar på 50% för att ge utrymme för mer personal? För ingen kan väl sitta här och påstå att ni jobbar lika mycket hemma som ni gör på kontoret, och om ni påstår det så påstår jag att ni ljuger, medvetet eller omedvetet

Elon Musk har en mycket sund syn på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag säger inte att det är fel, mer och mer arbete blir automatiserat och det blir fler och fler som ska dela på kontorsjobben, då kanske det är rimligt att folk bara presterar på 50% för att ge utrymme för mer personal? För ingen kan väl sitta här och påstå att ni jobbar lika mycket hemma som ni gör på kontoret, och om ni påstår det så påstår jag att ni ljuger, medvetet eller omedvetet

Elon Musk har en mycket sund syn på detta.

Jag gör mer hemma än på kontoret.
Jag påstår att du gör mindre på jobbet pga där finns de massa störningsmoment och fika osv...
Sluta va så trångsynt.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Bör vara en hyffsad miljövinst ändå med alla som kan och får jobba hemifrån? Bilresorna måste minskat enormt när alla som kunde jonbbade hemifrån. Givetvis helt anekdotiskt men i mitt lilla kontorslandskap är vi 10 anställda. Ingen åker kommunalt och ingen samåker av olika anledningar. 10 bilar som står varje dag vi tillåts jobba hemifrån vilket i nuläget är 3 dgr/vecka. Ser det ungefär liknande ut på andra platser så blir det en rätt stor mängd till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jag gör mer hemma än på kontoret.

Klart du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Gå ned 10% i lön mot att gå ner 20% av tiden (dagar i veckan). Inte svårt att förstå hur många lockas av det, men det känns inte hållbart. Jag vet att ett argument är att man kan vara mer effektiv de andra 4 dagarna, men det där håller bara en tid innan det klingar av. För majoriteten i alla fall. Samma som att få ett lönelyft eller bonusar, det kan höja prestationen under en tid, innan man vänjer sig vid det nya normala. Sen finns såklart de som skulle klara detta bra också, men jag tror inte på det på bred front.

Det är nu 50 år sen vi gick ner till 40 timmars arbetsvecka från nominellt 48 timmar, även om många jobbade mindre än så i praktiken pga arbetstidsförkortningsavtal. Men ändå, vi har de senaste århundradena gradvis minskat vår arbetstid och ändå har vår produktivitet ökat, tillsammans med välstånd och hälsa. Det är ingen naturlag som säger att 40 timmar i veckan är det lägsta möjliga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Snusfri

Vansinne.
Lycka till att få in en ca 20x20m laserskärmaskin samt allt material hemma 😂.

De borde frågat folk med riktiga jobb med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag säger inte att det är fel, mer och mer arbete blir automatiserat och det blir fler och fler som ska dela på kontorsjobben, då kanske det är rimligt att folk bara presterar på 50% för att ge utrymme för mer personal? För ingen kan väl sitta här och påstå att ni jobbar lika mycket hemma som ni gör på kontoret, och om ni påstår det så påstår jag att ni ljuger, medvetet eller omedvetet

Elon Musk har en mycket sund syn på detta.

Jag gör helt klart mer hemma än på kontoret, och det är också enkelt att bevisa då eftersom jag är konsult och vad jag bidrar med är lätt att mäta. Jag fakturerar helt enkelt mer nu när jag är hemma på i princip heltid än när jag satt på kontoret några dagar i veckan, helt enkelt för jag hinner mer innan jag blir trött och slutar arbeta. Tidsmässigt arbetar jag nog mindre nu eftersom större delen av det faktiska arbetet gjordes hemma tidigare men tid är också helt irrelevant för resultatet.

Det är också det som de flesta studier verkar peka på, mer blir producerat men om alla sitter hemma på heltid och aldrig ses finns det utmaningar med samarbete mm där hur väl det fungerar t.ex. kan bero på ålder hos de anställda.

Min erfarenhet är att de som vill sitta på kontoret är de som presterar dåligt, de behöver försöka ge sken av att de jobbar genom att synas eftersom deras resultat inte tyder på att de gjort något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Förskola är inga problem eftersom du fortfarande arbetar. De tittar på hur många timmars arbetstid du har, inte var du jobbar. Annars skulle egenföretagare typ aldrig få ha sina barn på förskola.

Skrivet av ipac:

Ingen skillnad. Du ska jobba hemma. Inte ta hand om barn.

Det låter givetvis logiskt det ni säger Har inte riktigt hamnat där än så har inte dryftat vidare i frågan.

Läste nån artikel i GP om hur mycket det fuskas med förskolor varför jag slängde upp frågan, men återigen, ni har ju givetvis rätt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det låter givetvis logiskt det ni säger Har inte riktigt hamnat där än så har inte dryftat vidare i frågan.

Läste nån artikel i GP om hur mycket det fuskas med förskolor varför jag slängde upp frågan, men återigen, ni har ju givetvis rätt

Jag läste en passage i skollagen för kanske åtta år sen då jag hade lite tjafs med förskolan. Med reservation för att jag inte kommer ihåg exakta orden plus att något kan ju faktiskt ha ändrats sen dess. Där stod det något i stil med:

Du har rätt till barnomsorg under den tid som krävs för att du ska kunna utföra ditt arbete eller studier.

Vad som menades var iaf att du får ha barnen där under din arbetstid, resor till och från arbetet men även om du behöver något mer för att kunna utföra arbetet. Om arbetet däremot är på ett kontor, i ditt hem eller nere i en gruva spelar ingen roll.

Det som stått i media har handlat om helt andra saker som tex åka och handla mat, träna osv. Dvs saker som inte har med arbetet att göra utan är för ditt privata liv. Det var iaf inte tillåtet på den tiden och imho borde inte vara det nu heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag gör helt klart mer hemma än på kontoret, och det är också enkelt att bevisa då eftersom jag är konsult och vad jag bidrar med är lätt att mäta. Jag fakturerar helt enkelt mer nu när jag är hemma på i princip heltid än när jag satt på kontoret några dagar i veckan, helt enkelt för jag hinner mer innan jag blir trött och slutar arbeta. Tidsmässigt arbetar jag nog mindre nu eftersom större delen av det faktiska arbetet gjordes hemma tidigare men tid är också helt irrelevant för resultatet.

Det är också det som de flesta studier verkar peka på, mer blir producerat men om alla sitter hemma på heltid och aldrig ses finns det utmaningar med samarbete mm där hur väl det fungerar t.ex. kan bero på ålder hos de anställda.

Min erfarenhet är att de som vill sitta på kontoret är de som presterar dåligt, de behöver försöka ge sken av att de jobbar genom att synas eftersom deras resultat inte tyder på att de gjort något alls.

Oj oj oj. En konsult som skryter hur duktig denna är och andra är skräp.
Tyvärr inte ovanligt att dessa typer sitter hemma och debiterar en timme för varje 20 minuter.
För att sedan skryta för sina vänner hur lätt arbete de har 🫵

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Min anställda vill komma till kontoret. Ingen av dom vill sitta hemma så jag ger mig själv en klapp på axeln att jag skapat ett bra kontor med en bra grupp folk som gillar varandra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Förskola är inga problem eftersom du fortfarande arbetar. De tittar på hur många timmars arbetstid du har, inte var du jobbar. Annars skulle egenföretagare typ aldrig få ha sina barn på förskola.

@Mocka
Nu när jag fick ett till barn är det dock inte så lätt. Frun är hemma mammaledig, då kan inte jag ta VAB när andra barnet är sjukt, och dessutom halverad tid för barnet på förskolan

Så det är inte alltid så att barnet är borta bara för man har arbetstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Redan brist på folk så att hitta mer personal för att täcka upp blir en utmaning 😅

Bättre villkor kanske skulle locka fler människor?

Men jag har extremt svårt att se hur man med ett lagkrav skulle kunna specificera vilka jobb som ska tillåtas på distans.

Permalänk
Medlem

Om man kan jobba 100% hemifrån och man inte arbetar med sådant som är sekretessbelagt så kan man till 100% bli ersatt av en Indier med mera modesta löneanspråk.

Med tiden blir Indierna (och de som arbetar med sekretessbelagt) i sin tur ersatta av AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Redan brist på folk så att hitta mer personal för att täcka upp blir en utmaning 😅

Skulle säga att bristen är i kvalificerad personal snarare än faktiskt folk. Företagen få väl ta mer ansvar för sin egna framtid och starta program för att utbilda folk på arbetsplatsen. Funkar säkert inte på alla arbetsplatserna, men garanterat på dom flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Oj oj oj. En konsult som skryter hur duktig denna är och andra är skräp.
Tyvärr inte ovanligt att dessa typer sitter hemma och debiterar en timme för varje 20 minuter.
För att sedan skryta för sina vänner hur lätt arbete de har 🫵

Ja jag är duktig, vad är fel med det?

Man behöver dock inte vara konsult för att kunna mäta vad man bidrar med, är ofta lätt att göra inom många andra anställningar också. Men min erfarenhet är som sagt att folk som vill att alla skall vara på kontoret så de har någon att snacka bort dagarna med brukar sällan vara de som bidrar med mest arbete heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Oj oj oj. En konsult som skryter hur duktig denna är och andra är skräp.
Tyvärr inte ovanligt att dessa typer sitter hemma och debiterar en timme för varje 20 minuter.
För att sedan skryta för sina vänner hur lätt arbete de har 🫵

Eller kan han utföra vad du gör på en timme på 20min?
Inom bygg har vi något som heter ATL lista, eller ackord, där det förbestäm hur lång tid varje moment tar. Där man får extra ersättning enligt ö. K eller uppmätt. Inom kontor finns inte detta men det finns väldigt många som är otroligt sega på tex att skriva på en dator...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Mocka
Nu när jag fick ett till barn är det dock inte så lätt. Frun är hemma mammaledig, då kan inte jag ta VAB när andra barnet är sjukt, och dessutom halverad tid för barnet på förskolan

Så det är inte alltid så att barnet är borta bara för man har arbetstid

Om en förälder är föräldraledig så gäller såklart andra villkor, ja.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Gå ned 10% i lön mot att gå ner 20% av tiden (dagar i veckan). Inte svårt att förstå hur många lockas av det, men det känns inte hållbart. Jag vet att ett argument är att man kan vara mer effektiv de andra 4 dagarna, men det där håller bara en tid innan det klingar av.

https://fortune.com/2023/07/27/longterm-4-day-week-global-stu...

Earlier this year, Britain completed the world’s largest trial of the four-day week, at that time. The six-month pilot enlisted over 60 companies and just under 3,000 workers to feedback on the “100:80:100” working model: 100% pay for 80% of the time, in exchange for 100% productivity.

The results were a 65% reduction in the number of sick days, maintained or improved productivity at most businesses, and a 57% decline in the likelihood that an employee would quit, dramatically improving job retention.

När är det tänkt att klinga av och varför? Att vi ens har en 5 dagars-veckan fick man ju också tjafsa om för inte så länge sen
Den där studien gick dom dessutom inte ner något i lön, ännu bättre anledning att försvara det

Skrivet av Swedishchef_90:

Eller kan han utföra vad du gör på en timme på 20min?
Inom bygg har vi något som heter ATL lista, eller ackord, där det förbestäm hur lång tid varje moment tar. Där man får extra ersättning enligt ö. K eller uppmätt. Inom kontor finns inte detta men det finns väldigt många som är otroligt sega på tex att skriva på en dator...

Förtroendetid är fint, du gör klar det du ska ha gjort för dagen och sen kan du gå hem tidigare, och jobbar du hemma så sparar du ännu mer tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Eller kan han utföra vad du gör på en timme på 20min?
Inom bygg har vi något som heter ATL lista, eller ackord, där det förbestäm hur lång tid varje moment tar. Där man får extra ersättning enligt ö. K eller uppmätt. Inom kontor finns inte detta men det finns väldigt många som är otroligt sega på tex att skriva på en dator...

Ja jag har applicerat ett sådant koncept på kontorstjänster så jag säljer alla mina uppdrag på fastpris just av den anledningen (antingen per leverans eller en månadskostnad för en tjänst som skall utföras löpande), så kunden betalar detsamma oavsett hur lång tid jag tar på mig. De gillar att de inte behöver ta någon risk för att saker blir dyrare än förväntat och jag gillar det för att jag är ganska mycket snabbare än genomsnittet så jag kan uppnå mina mål på mindre tid än om jag körde timtaxa.