Google stramar åt reglerna för massutskick

Permalänk
Melding Plague

Google stramar åt reglerna för massutskick

Gmail är världens största e-posttjänst och filtrerar fler skräpmejl än någon annan, men Google vill fortfarande bli bättre på att stoppa oönskade meddelanden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra" går inte att kännat annat om detta.

Permalänk
Medlem

Kör Gmail själv och måste ge cred till Google, de är otroligt bra på att stoppa spam. Nästan varenda mail jag får notis om är relevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zogez:

Bra" går inte att kännat annat om detta.

Jo, egentligen gör det det.

En postleverantör ska syssla med att förmedla post. Inte titta i den och själv avgöra om den ska kastas eller ej.
Speciellt inte kasta utan att skicka NDR.

Permalänk
Medlem

Googles mailservrar skickar också en mycket stor del av världens spam, dom är förjävla dåliga på att begränsa missbruk av sina tjänster, så det är en smal tröst.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Hade önskat att det lätt gick se vilka mail som kommer från officiella adresser. Dvs lite liknande verifieringen av konto på Instagram.

Det hade varit underbart att kunna blockera mail från alla domäner som skapats den senaste månaden.

Just nu föder Google och Facebook bedragarna på nätet, där även de själva tjänar stort på hackade konton.

Permalänk
Medlem

Varför inte begränsa antalet skickade mail till 100 per adress om dagen. Sen kan man typ behöva bekräfta med 2FA eller något annat (reCaptcha?)

Borde inte begränsa så mycket för vanliga användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade önskat att det lätt gick se vilka mail som kommer från officiella adresser. Dvs lite liknande verifieringen av konto på Instagram.

Det är en sån sak jag finner så märkligt, varför är det så bökigt att se den riktiga avsändaradressen i t.ex. outlook (vet inte hur man gör i gmail), lixom in å behöva kolla på mailets rådata å hålla på? Inget som svensson klarar av. Det ska klart å tydligt synas direkt att "faktura@telia.se" emailet man får in egentligen kommer från "kallespammare@randomdomain.com", but no.

Sedan personligen hade jag gärna sett att de införde typ frimärken på mail, till en extremt obefintlig kostnad säg typ 100,000 mail för 10kr eller något (men att man kan fortsätta skicka mail utan frimärket men då blir det utan frimärke). Alla legit mail hade ju betalat den kostnaden och de som skickar ut miljontals mail per dag hade nog kanske snabbt insett att ekvationen inte går ihop.

Permalänk
Medlem

Jag ser snarare problemet som det motsatta. Deras filter stoppar massa legitima mejl. Idrottsföreningar, bostadsrättsföreningar, mindre företag, m fl, råkar ut för att deras utskick fastnar i Googles spamfilter. Det är alldeles för strikt i dag. Jag ser hellre tio spammeddelanden i inkorgen än att missa ett riktigt mejl för att det klassas som spam.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ser snarare problemet som det motsatta. Deras filter stoppar massa legitima mejl. Idrottsföreningar, bostadsrättsföreningar, mindre företag, m fl, råkar ut för att deras utskick fastnar i Googles spamfilter. Det är alldeles för strikt i dag. Jag ser hellre tio spammeddelanden i inkorgen än att missa ett riktigt mejl för att det klassas som spam.

Ja detta är ett legitimt problem. Vi har en förening med ca 1000 medlemmar som vi skickar utskick till samt faktura en gång i kvartalet. Händer allt för ofta att information och fakturor inte når fram.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Har både gmail och hotmail. Min hotmail blev sönderspammad. Löste det genom att all mail hamnar i skräpkorgen och de avsändare jag anser relevanta anger jag som legitim och får tillgång till inkorgen. Kikar genom skräpkorgen ibland om det är något jag väntat mail från som inte är redan accepterad. Någon dag övergår jag kanske helt till gmail men det är svårt att släppa en mailadress man haft från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte begränsa antalet skickade mail till 100 per adress om dagen. Sen kan man typ behöva bekräfta med 2FA eller något annat (reCaptcha?)

Borde inte begränsa så mycket för vanliga användare

Exakt, både google och microsoft är på tok för generösa med detta, finns ingen rimlighet i att dela ut gratiskonton som får skicka tusentals mail hur som helst. Har man dom behoven så ska man få betala för det. Eller sätta upp en egen smtp.
Det är ett elände att filtrera inkommande från gmail/outlook och för den delen aws, dom tickar ju i alla säkerhetsfunktioner, allt man har att gå på är innehåll.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ser snarare problemet som det motsatta. Deras filter stoppar massa legitima mejl. Idrottsföreningar, bostadsrättsföreningar, mindre företag, m fl, råkar ut för att deras utskick fastnar i Googles spamfilter. Det är alldeles för strikt i dag. Jag ser hellre tio spammeddelanden i inkorgen än att missa ett riktigt mejl för att det klassas som spam.

Idrottsföreningar, bostadsrättsföreningar, mindre företag, m fl. som inte ens orkar knappa in en host/IP i sin SFP-sträng förtjänar att bli filtrerade. De flesta har minst en styrelsemedlem eller en IT-partner att rådfråga så det finns ingen ursäkt till att INTE medverka till att förhindra e-postspoofing och e-postfiske. Inte 2023.

Kan knappt bärga mig tills DKIM/DMARC blir krav.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jo, egentligen gör det det.

En postleverantör ska syssla med att förmedla post. Inte titta i den och själv avgöra om den ska kastas eller ej.
Speciellt inte kasta utan att skicka NDR.

Vill du att det inte ska vara någon reglering alls, och se din email fyllas med spam istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Idrottsföreningar, bostadsrättsföreningar, mindre företag, m fl. som inte ens orkar knappa in en host/IP i sin SFP-sträng förtjänar att bli filtrerade. De flesta har minst en styrelsemedlem eller en IT-partner att rådfråga så det finns ingen ursäkt till att INTE medverka till att förhindra e-postspoofing och e-postfiske. Inte 2023.

Vilket sanslöst elitistiskt dravel!

Du kanske vill att internet ska vara en exklusiv klubb för extrema nördar, men jag vill att alla ska få vara en del av den, på lika villkor. Det du beskriver har jag, som sysslat med datorer sen 80-talet, aldrig ens hört talas om. Att begära att alla möjliga som kämpar i små organisationer, ofta ideellt, ska ha den kunskapen är totalt orimligt och helt vettlöst.

En mildare filtrering är lösningen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det du beskriver har jag, som sysslat med datorer sen 80-talet, aldrig ens hört talas om. Att begära att alla möjliga som kämpar i små organisationer, ofta ideellt, ska ha den kunskapen är totalt orimligt och helt vettlöst.

Har du inte hört talas om det så borde du mycket enkelt kunna ta reda på det. Det är inte komplicerad och finns mängder med guider hur man sätter upp det. Tycker du det är orimligt är dina år av erfarenhet vatten värt.

Att hantera massutskick ansvarsfullt är samma sak som att hantera andra utsläpp. Eller ska tex en ideell båtklubb få dumpa latrin och annat avfall i hamnen bara för att det är dyrt eller svårt att ta hand om?
Ska en musikförening undantas från tillstånd för ljudnivåer för det är svårt att mäta?
Ska fordonsklubbar undantas körkortskrav för det är dyrt och tidskrävande att ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Har du inte hört talas om det så borde du mycket enkelt kunna ta reda på det. Det är inte komplicerad och finns mängder med guider hur man sätter upp det. Tycker du det är orimligt är dina år av erfarenhet vatten värt.

Att hantera massutskick ansvarsfullt är samma sak som att hantera andra utsläpp. Eller ska tex en ideell båtklubb få dumpa latrin och annat avfall i hamnen bara för att det är dyrt eller svårt att ta hand om?
Ska en musikförening undantas från tillstånd för ljudnivåer för det är svårt att mäta?
Ska fordonsklubbar undantas körkortskrav för det är dyrt och tidskrävande att ta?

Vilka idiotiska resonemang!

Ett utskick till medlemmarna likställer du alltså med att släppa ut latrin i havet? Nä, nu blir det blocklista för dig. Såna korkade resonemang vill jag inte ens se.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vilka idiotiska resonemang!

Ett utskick till medlemmarna likställer du alltså med att släppa ut latrin i havet? Nä, nu blir det blocklista för dig. Såna korkade resonemang vill jag inte ens se.

Nej så klart inte, men spf är inte för att stoppa dina mail. Spf är för att kunna stoppa mail som INTE är från dig och det kräver att du spenderar en timme en gång på att ställa in spf.

Men det hörs ju på dig att du är en sån som hellre lever i ett latrinträsk än gör minsta ansträngning. Det är enklare att sätta på skygglappar och blocka alla dummisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vilket sanslöst elitistiskt dravel!

Du kanske vill att internet ska vara en exklusiv klubb för extrema nördar, men jag vill att alla ska få vara en del av den, på lika villkor. Det du beskriver har jag, som sysslat med datorer sen 80-talet, aldrig ens hört talas om. Att begära att alla möjliga som kämpar i små organisationer, ofta ideellt, ska ha den kunskapen är totalt orimligt och helt vettlöst.

En mildare filtrering är lösningen.

Vilket sanslöst försök till härskarteknik!

Om det är något du inte begriper är det bara att fråga, det är trots allt ett teknikforum. Finns ingen anledning att bli personlig och stoppa ord i andras munnar, det är osakligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Vill du att det inte ska vara någon reglering alls, och se din email fyllas med spam istället?

Egentligen det jag vill.

Skulle min mailkorg fyllas av spam så får jag väl själv ta hand om detta med något spamfilter.

Det går ju att undvika spam ganska lätt om man struntar i gratistjänster samt inte gödslar med sin mailadress precis överallt.

Jag förstår dock de som vill ha ett filter direkt hos leverantören, men det bör vara ett val på mottagarsidan och inte ett godtyckligt slängande på operatörsnivå.

Problemet som Microsoft exempelvis har är att inom 365 är det i stort sett open relay inom alla som kör där så jag anser att köra man budgetlösningar som gmail, outlook.com, hotmail.com etc så får man nog skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att få bort spam idag? man borde väl kunna se befintliga adresser och nya som ägnar sig åt massutskick eller de med olämpligt/bait innehåll?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det är ganska problematiskt ibland att väldigt viktigt information inte når fram, och man inte ens får något felmeddelande tillbaka. Jävligt obra. Bara för att något är mass-utskick betyder det inte att det är skräp eller kampanjer.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Borde det inte gå att få bort spam idag? man borde väl kunna se befintliga adresser och nya som ägnar sig åt massutskick eller de med olämpligt/bait innehåll?

Det är bland annat det dmarc och spf ska råda bot på. Dvs det blir en bättre koppling mellan verklig avsändare och avsändaradress så man enklare kan se vad som är spam.

Utan de här funktionerna så fungerar det som ett traditionellt fysiskt brev där det står avsändare i hörnet, d.v.s vem som helst kan skriva vilken avsändare som helst och man kan därför inte enkelt filtrera bort det.

Permalänk
Medlem

På tal om skräppost... Outlook har blitt helt värdelöst sedan tidigare i år, mängder skräppost som fångades förr hamnar nu direkt i min inbox ÄVEN om det är markerat med röd flagga och orange markering som varning för phishing mail.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Microsoft är iaf sämst på att filtrera skräp. Får dussintal mail per dag från rufthgjuh@scam.com som utger sig för att vara amazon etc. De egna filtrerna man sätter upp ignoreras helt. Inget blockeras.
Mycket hamnar i skräpkorgen, men det borde inte ens kunna komma dit. Att det ens kan komma mail från skumma mailadresser som ovan i inkorgen är katastrof.

Permalänk
Medlem

Min hotmail som jag haft sedan tonåring och används fortfarande till diverse registreringar är helt körd. Det kommer samma spam varje dag och vare sig jag rapporterar som nätfiske eller spam så kommer det lik förbannat upp gång på gång, sjukt att det inte går att lösa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade önskat att det lätt gick se vilka mail som kommer från officiella adresser.

Det gör det om personerna som skickar verifierar och sätter upp det korrekt, åtminstone i Gmail

https://support.google.com/mail/answer/13130196?hl=en&visit_i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Det gör det om personerna som skickar verifierar och sätter upp det korrekt, åtminstone i Gmail

Snyggt! Mail-appen i min mobil lämnar helt klart en del att önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Egentligen det jag vill.

Skulle min mailkorg fyllas av spam så får jag väl själv ta hand om detta med något spamfilter.

Det går ju att undvika spam ganska lätt om man struntar i gratistjänster samt inte gödslar med sin mailadress precis överallt.

Jag förstår dock de som vill ha ett filter direkt hos leverantören, men det bör vara ett val på mottagarsidan och inte ett godtyckligt slängande på operatörsnivå.

Problemet som Microsoft exempelvis har är att inom 365 är det i stort sett open relay inom alla som kör där så jag anser att köra man budgetlösningar som gmail, outlook.com, hotmail.com etc så får man nog skylla sig själv.

Ja det vore ju trevligt om man kunde ha en "dold e-postadress" precis som sitt mobilnr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Idrottsföreningar, bostadsrättsföreningar, mindre företag, m fl. som inte ens orkar knappa in en host/IP i sin SFP-sträng förtjänar att bli filtrerade. De flesta har minst en styrelsemedlem eller en IT-partner att rådfråga så det finns ingen ursäkt till att INTE medverka till att förhindra e-postspoofing och e-postfiske. Inte 2023.

Kan knappt bärga mig tills DKIM/DMARC blir krav.

Jag håller med. 99% av föreningarna har ju mailen via one eller loopia typ. De kan tvinga inställningar eller vara behjälpliga med att se till att man har rätt funktioner på sin domän och E-post

Har märkt att det redan är svårare att mejla till gmail från egen domän utan dkim och dmarc