Handla från Svenska versionen av Amazon

Permalänk
Medlem

Hmm, pillade med detta idag. Blev tvungen att slänga kontot då jag gjort några fel som man inte kan ändra utan att skapa nytt.

Surt att Amazon inte tar Paypal, Google Pay eller Apple Pay. Jag lyckades skaffa Google Pay så det ska jag prova i butik med telefonen men kunde inte få kortet kopplat till Paypal. Iofs kan man ha pengar innestående där så det gör inget, kanske jag som gjorde något fel. Dessa system tycks ju vara ganska usla när man ska registrera saker, att göra rätt är ju inte lätt.

Är det bara mata in uppgifterna under kort och så ska det fungera på Amazon ?

Har något provat handla mot faktura, hur funkar det ?

Känns som systemen inte är uppdaterade för att hantera saker, google pay vad ju smidigt och mycket enkelt, säkert samma mad apple pay. Lite som swish, enkelt och funkar.

Man börjar ju undra om folk betalar med check utomlands, hur efter är dom med det digitala egentligen ?

Jämför man med Ebay så ser det mycket bättre ut vad gäller all information, betalningar osv jämfört med Amazon men det kanske bara är jag som upplever det så ?

Permalänk
Medlem

*

Beställde hem Asus produkter för ett Pc bygge 2/9-22. Fick Prime gratis (prova på en månad) med rabatter och fri frakt.
Det som Amazon inte hade ett säkert leveransdatum på var skärm och cpu.
Produkterna kom från lager i Tyskland, Holland och Spanien. Den 17/9-22 var bygget klart förutom skärmen som
kom den 27/9-22. Jag kryssade i, säljes och fraktas av Amazon när jag letade efter delarna och valde leverans till ombud.

Betalning via deras faktura hantering och Bank-id. En totalsumma på 29.900kr
Fungerade utmärkt.

Allting fungerade också när jag tryckte på strömknappen efter ihop plock.

Helt imponerad av deras logistik hantering. Blev i runda slängar 5000kr billigare än om jag köpt
produkterna online från svenska online leverantörer.

Beställde en webcam i fredags kväll, den hänger på skärmen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Har något provat handla mot faktura, hur funkar det ?

Månadsfaktura, kommer på mailen och du betalar som en vanlig faktura till deras bankgiro om jag minns rätt.
Supersmidigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ok. Då kanske faktura är något att prova på.

Deras system är verkligen inte bra vad gäller att förstå vilken information som efterfrågas etc. Google Pay (wallet) var ju grymt smidigt att få igång i telefonen. Ska öppna nytt konto och prova och se om det går att få det att funka.

Man tycker ju att det borde funka eftersom sajten ändå riktar sig till kunder här i Sverige. Antar att folk tidigare köpte från den tyska sajten. Jag är dock inte intresserad av att köpa från privata säljare utan mer från Amazon i sig eftersom det finns en del produkter där man inte kan köpa här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Lite humor är det allt, har man prime så kan man beställa en 4kr:s mono-plugg med hemkörning till dörren för 0:-

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Nej, dom lämnar en del att önska på många saker. Men som sagt, inga problem med faktura.
Värt att nämna r att det är månadsfaktura som gäller, dvs dina köp under 1 månad samlas och betalas i ett. Du får alltså inte en faktura omgående för varje beställning, utan en samlings/månadsfaktura.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för all hjälp. Fixade in nytt konto och det gick att lägga till mitt kort även om det såg lite konstigt ut etc.

Återstår att se om det funkar när (vilket inte är nu) jag ska beställa lite saker. Intressant om det kommer fungera.

Andra frågor etc kan ju tas i denna tråd, den här tråden anser jag är avslutad och behöver inte uppdateras.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1616248-amazon-dela-me...

Tack.

Permalänk

Hej!

Jag funderar på att handla från Amazon och har tittat på amazon.se, amazon.de och amazon.co.uk, gällande z390 moderkort.
Är det pålitligt att köpa därifrån och är det någon skillnad på moderkort rent teknisk som säljs utomlands vs Sverige?

Jag tyckte att jag läste någonstans om just moderkort från USA att man måste inhandla någon form av adapter då "volt" ska vara annorlunda för moderkort som säljs här, men jag kan ha missförstått fel.

Mvh

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem

Storbrittanien ställer till det efter Brexit, men Amazon lär nog visa totalkostnaden för dig vid utcheckning (har inte koll på tull-avgifter för datordelar så jag vet inte vad det kan hamna på). Så kolla inte bara på listpriset.
Inom EU så skiljer momssatsen mellan länderna så även där rekommenderar jag dig att kolla på slutpriset och inte bara på listpriset.
Och så länge varan "Säljs av Amazon" eller "Skickas av Amazon" så finns det enligt mig inget att oroa sig för.

Permalänk
Skrivet av clnr:

Storbrittanien ställer till det efter Brexit, men Amazon lär nog visa totalkostnaden för dig vid utcheckning (har inte koll på tull-avgifter för datordelar så jag vet inte vad det kan hamna på). Så kolla inte bara på listpriset.
Inom EU så skiljer momssatsen mellan länderna så även där rekommenderar jag dig att kolla på slutpriset och inte bara på listpriset.
Och så länge varan "Säljs av Amazon" eller "Skickas av Amazon" så finns det enligt mig inget att oroa sig för.

Tack för bra återkoppling.

När det gäller köp av moderkort utomlands. Är det någon skillnad mellan 24-pins, 8-pins, 4-pins 12v med, jämfört med moderkort som säljs i Sverige?

Det var nog det jag läste om men kansle gäller PSU. Rent tekniskt bör det inte vara någon skillnad på moderkortet oavsett om man köper det utomlands eller i Sverige, eller hur? Förutom garanti, annan förpackning än orginal låda...

Mvh

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem

Någon annan som känner av att Amazon infört massbanns? Mitt konto blev nyligen spärrad då de ansåg att jag hade för många returer, trots att jag hade sjukt mer beställningar än returer.

Min vän, la sin första order (3 produkter), impulsbeställde, hann inte avbeställa, utan valde att skicka tillbaka produkterna direkt orörda, och kort därefter blev hans konto spärrat, anledningen var att han hade brutit mot deras policy, och de kunde inte heller svara på vilken policy han brutit mot lol.

Man kan inte heller överklaga, och har de bestämt sig för något så finns det inget som kan lyfta den spärren, oavsett förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Någon annan som känner av att Amazon infört massbanns? Mitt konto blev nyligen spärrad då de ansåg att jag hade för många returer, trots att jag hade sjukt mer beställningar än returer.

Min vän, la sin första order (3 produkter), impulsbeställde, hann inte avbeställa, utan valde att skicka tillbaka produkterna direkt orörda, och kort därefter blev hans konto spärrat, anledningen var att han hade brutit mot deras policy, och de kunde inte heller svara på vilken policy han brutit mot lol.

Man kan inte heller överklaga, och har de bestämt sig för något så finns det inget som kan lyfta den spärren, oavsett förklaring.

Om du är mycket problem för amazon så avslutar dom kontot ja. Hur många returer blir det på 1 år då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Storbrittanien ställer till det efter Brexit, men Amazon lär nog visa totalkostnaden för dig vid utcheckning (har inte koll på tull-avgifter för datordelar så jag vet inte vad det kan hamna på). Så kolla inte bara på listpriset.
Inom EU så skiljer momssatsen mellan länderna så även där rekommenderar jag dig att kolla på slutpriset och inte bara på listpriset.
Och så länge varan "Säljs av Amazon" eller "Skickas av Amazon" så finns det enligt mig inget att oroa sig för.

Det är bara väldigt små webbutiker som du kan handla från med lokal moms inom EU. Efter en viss omsättning (relativt låg summa) gäller svensk moms. Om jag köper från en normalstor säljare i Tyskland som normalt har 19% så ska de ändra till 25% vid checkout. Detta bör Amazon göra också.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mayhem:

Tack för bra återkoppling.

När det gäller köp av moderkort utomlands. Är det någon skillnad mellan 24-pins, 8-pins, 4-pins 12v med, jämfört med moderkort som säljs i Sverige?

Det var nog det jag läste om men kansle gäller PSU. Rent tekniskt bör det inte vara någon skillnad på moderkortet oavsett om man köper det utomlands eller i Sverige, eller hur? Förutom garanti, annan förpackning än orginal låda...

Mvh

Nej det är ingen skillnad på moderkorten.
Det enda det kan vara skillnad på är PSU'er men i princip alla idag klarar 100-250 volt. (ca 110 i usa, ca 240 här)
Kan också vara vissa skillnader om moderkortet har wifi, då det är lite andra frekvenser som gäller, men det brukar oftast gå att välja i mjukvara.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om jag köper från en normalstor säljare i Tyskland som normalt har 19% så ska de ändra till 25% vid checkout. Detta bör Amazon göra också.

Det gör Amazon också och har gjort i många, många år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Om du är mycket problem för amazon så avslutar dom kontot ja. Hur många returer blir det på 1 år då?

Jag har ca 26 beställningar, och har haft 1 reklamation, och ca 4 returer, och notera då att mina returer, så har 3 utav dessa varit att jag ångrat köpet, och helt enkelt skickat tillbaka produkterna i obruten förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag har ca 26 beställningar, och har haft 1 reklamation, och ca 4 returer, och notera då att mina returer, så har 3 utav dessa varit att jag ångrat köpet, och helt enkelt skickat tillbaka produkterna i obruten förpackning.

Runt 15% retur är rätt hög frekvens så inte jättekonstigt i min värld.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är bara väldigt små webbutiker som du kan handla från med lokal moms inom EU. Efter en viss omsättning (relativt låg summa) gäller svensk moms. Om jag köper från en normalstor säljare i Tyskland som normalt har 19% så ska de ändra till 25% vid checkout. Detta bör Amazon göra också.

Ja, det var min poäng. Dvs att kolla upp priset vid utcheckning då det kan skilja mot vad som visas på produktsidan om man inte är inloggad eller angivit vilket land man ska ha varan skickad till.

Permalänk
Medlem

Amazon verkar inte ha så värst mycket koll på logistiken, fick mail igår kväll att en m2 ssd jag beställt skulle anlända 27 dec (alltså efter jul), den landade på hallgolvet nyss.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Amazon verkar inte ha så värst mycket koll på logistiken, fick mail igår kväll att en m2 ssd jag beställt skulle anlända 27 dec (alltså efter jul), den landade på hallgolvet nyss.

De använder bring... Och rent lotto om du äns får din hemkörning, kan spåra paketet, fått det dumpat i brevlådan, utanför dörren eller om de bara kört det direkt till närmsta ombud.

Svenska spel skulle typ kunna ha ett helt spelsystem kring deras leveranser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

De använder bring... Och rent lotto om du äns får din hemkörning, kan spåra paketet, fått det dumpat i brevlådan, utanför dörren eller om de bara kört det direkt till närmsta ombud.

Svenska spel skulle typ kunna ha ett helt spelsystem kring deras leveranser.

de använder fler än bing... airmee och posten också... det är lite random

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av basn:

de använder fler än bing... airmee och posten också... det är lite random

Senaste 5 paketen jag beställt har varit bring än sålänge senaste halvåret- året och de har strulat 100% hittills...

Men möjligt att de skickar med andra också men hittills inte haft annat val än bring iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Senaste 5 paketen jag beställt har varit bring än sålänge senaste halvåret- året och de har strulat 100% hittills...

Men möjligt att de skickar med andra också men hittills inte haft annat val än bring iaf.

Stockholm kör Airmee iaf, enbart haft bring en gång med amazon

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Stockholm kör Airmee iaf, enbart haft bring en gång med amazon

Osäker om de levererar här nere i småländska urskogen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja, det har hänt några gånger för mig också att jag fått den för tidigt (Airmee) en glad överraskning kan man säga de gånger jag inte kunnat ta emot så har det varit enkelt att flytta fram. Fast min senaste beställning är ingen hit. Beställde en actionkamera och Airmee har lyckats med konsstycket att registrera den fel trots att allt sköts med automatiska streckkoder. Skulle inte förvåna mig om den är stulen hos dem. Råkade ut för samma sak med ett dyrt grafikkort för några år sen (fast med PostNord då) fast då var det inet så det löstes snabbt.

Fast nu fajtas jag med Amazon kundtjänst om att få pengarna tillbaka, som de lovade för ett par veckor sedan skulle ske inom en vecka. Men då de anser att 3500kr är en hög summa så "kan återbetalningen ha stoppats av "säkerhetsskäl". Nu ska Amazon skicka ett mail där jag måste svara på frågor.

Nåja, har betalat via Klarna så jag ligger inte ute med några pengar, men nu får Klarna visa sitt rätta ansikte när inbetalningsdatumet kommer och jag inte fått återbetalning från Amazon.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av basn:

de använder fler än bing... airmee och posten också... det är lite random

Man kan välja genom att ange ombudet som leveransadress. Väljer alltid postnord för det är snabbast.

Hemleverans är airmee och man Får räkna med uppskjuten leverans minst 3 gånger.

Permalänk
Medlem

Så länge de har Airmee som leverantör så får Amazon ligga på is.

De kör inte ut varorna men påstår att de försökt göra det. Kör varor i retur för att de "inte kunde levereras", utan att de ens försökt leverera osv. 100% bluff till företag med direkt kriminella som "chaufförer".

Airmees grundare avgick som VD för att försöka ducka lite av kritiken, men företaget fortsätter med att konstant bli sämre. Kolla in
https://se.trustpilot.com/review/airmee.com?stars=1

Såhär dålig koll har Amazon på vilka de anlitar: https://www.di.se/digital/airmees-samarbetspartner-haktad-i-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Man kan välja genom att ange ombudet som leveransadress. Väljer alltid postnord för det är snabbast.

Hemleverans är airmee och man Får räkna med uppskjuten leverans minst 3 gånger.

airmee är lite lotto ja, men oftast får jag faktist rätt bra från dem.
dock har de snott 4 paddor och 1 mobil, men amazon skicka bara nya

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

De använder bring...

PostNord som lämnade det.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

vad betyder, blir det tull ?

Skickas från
Amazon
Säljs av
Ckun

Totalsumma för beställning: 1 799,00 kr
Beställningssumman inkluderar moms. Se information