Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mackor går att variera nästan oändligt mycket.

150-200:- för att äta ute? Sluta ät på lyxkrogar, många ställen som har matlådor för runt 80:- där du plockar varm mat själv.
Annars finns det diverse Måltidsersättningar som tex modifast, Allevo, Nupo med flera som finns i olika smaker och antingen som shake eller färdiga drycker eller som "bar".

Var hittar man ställen där man plockar maten själv för 80:-
Dom ställen jag är om man ska plocka maten själv då är man upp i runt 120:- och en dagens lunch är på 100:- eller mer.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tekniker utan fast arbetsplats är lite löst, men generellt finns det lagkrav på att du som arbetstagare ska kunna värma din mat. Se sidan 27 i PDF:en, https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikat...

Edit, vill du inte avslöja mer här, så kolla med din lokala fackklubb eller ditt fackförbund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Räckviddsångest på microvågsugnen

Kör bilen på tomgång under uppvärmningen då.

Då måste du ha diagrammet till din generator och se hur mycket den laddar vid tomgångs rpm. troligtvis är det för lite då även batteriet behöver ladda upp det den förlorat.
Jag tror fortfarande på att värma maten på motorn är både enklast och bäst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Mackor! Jag har ätit mackor till lunch i snart 7 år nu och planerar inte att sluta.
Varierar med bröd och pålägg. Oftast Lingongrova eller Pågen Limpa till bröd, och kalles kaviar eller ost till pålägg (+ Bregott förståss).
Gör dubbelmackor så det inte kladdar i påsen. Och ingen disk efteråt heller.

Dricker kaffe till oftast.

Blir billigt också.

Jag äter också mackor till lunch på jobbet de dagar jag inte ska träna på kvällen. Fungerar alldeles utmärkt! Går att komplettera med t ex en banan också. Har dock fått lite kommentarer av andra i lunchrummet angående mina matvanor, men jag bryr mig inte.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Jag äter också mackor till lunch på jobbet de dagar jag inte ska träna på kvällen. Fungerar alldeles utmärkt! Går att komplettera med t ex en banan också. Har dock fått lite kommentarer av andra i lunchrummet angående mina matvanor, men jag bryr mig inte.

Jodå jag får också kommentarer, men jag förstår dem, jag var också skeptisk innan jag började med det själv

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Jag äter också mackor till lunch på jobbet de dagar jag inte ska träna på kvällen. Fungerar alldeles utmärkt! Går att komplettera med t ex en banan också. Har dock fått lite kommentarer av andra i lunchrummet angående mina matvanor, men jag bryr mig inte.

Tror folk inte inser hur mycket mat man enkelt får in i någon macka.

En vettig macka är ju över 500kcal, man kan ha mest mat i lunchrummet och folk säger ändå "äter du bara mackor?".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Många bra tips här, mackor verkar ju vara ett hett tips. Får steppa upp mitt smörgåsgame helt enkelt. Angående micro i bilen så har min kollega en inverter och där han någon gång har kört sin vacuumpump. Tog inte lång stund innan batteriet började bli tomt. Han fick starta bilen och sitta och varva för att få det att funka. Bilarna vi har är Mercedes Vito. Vet ej hur mycket batteri dessa har men är ju ingen jättebil.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ta med termos som håller vatten runt 90-100 grader och lägga upp mat för att värma mat som om det vore ett vattenbad, lägg varmvatten i kastrull/valfri värmetålig hållare, lägg värmetålig tråg ovanpå och vänta i 5 min så är maten någorlunda varmt. Har man stormkök kan man göra detta också och skippa värmehållning av termos.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Gasolplatta och en mellanstorlek på gasoltub i bilen kanske kan erbjuda fler alternativ.

Exempelvis:
https://www.byggmax.se/tomflaska-exkl-gasol-primagaz-2012-s%C...
(plus påfyllning)
https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr...
Finns rätt mycket annat på området också.

I get it. Det är inte grejt att plocka fram matlagningsutrustning utanför bilen alltid.
Men det ger möjlighet att ta med den mat du vill i större utsträckning. Som komplement. Det laddar inte ur batteriet heller.

Maten kan du ha antingen i matlådor i metall som du ställer på plattan. Eller i aluminiumkokkärl som används för camping.
Lägger du en av portionerna i frysen dagen innan så håller den sig kall över dagen och tinar till andra målet mat du har med dig.

Behöver inte användas varje dag heller utan variera med mackor och sallader. Och äta ute ibland.
Men man kan ju grilla mackor på en platta här också ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som någon annan tipsat om tidigare - Huel är grymt. Mättande, riktigt bra näringsvärden, ingen disk, smakar OK och under 20 kr per portion.

Permalänk
Medlem

Jag har en mat termos på 1.2l,den håller värmen hela dagen. https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/termosa...

När jag lagar till mat för en vecka så lagar jag maten direkt i förvaringslådorna. En kylväska går ju oxå att hålla mat varm.
https://alltommat.expressen.se/recept/brunsas/
Skrålla ner till mathacks

Slutligen något som jag inte vet om det fungerar men kan vara värt att prova, nämligen en elektrisk värme filt för bilen.

Permalänk
Medlem

Har skink- eller kycklingsallad i stort sett varje dag i matlådan. Isolerat fack i väskan så matlådan med en kylklamp och den håller sig kall och fräsch hela dagen. Det är enkelt, nyttigt och billigt. Kan ta en smörgås och/eller en frukt med ibland om det är en längre dag.

Kan säkert låta lite tråkigt men tycker det är en vanesak. Kan göra lite olika såser/dressing till salladen för att få mer variation.

Mår mycket bättre sedan jag började med detta så jag kan absolut rekommendera det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Taboulleh-inspirerad sallad på matvete.

Koka matvete
Skär upp ett gäng tomater (gröp ur dom) och salladslökar. Hacka persilja, ös i mängder med olivolja, salt, peppar, citronjuice och balsamico, blanda allting och smaka av.
Matigt, mättande, gott, fräscht, hyfsat billigt och blir bara ännu bättre av att få stå i kylen över natten. Sen kan du ju egentligen variera hur du vill och lägga till / ta bort efter egen preferens

Permalänk
Medlem

Pannkakor går ju fint att äta kallt. Använd några delar rågsikt istället för bara vetemjöl så blir de lite mer matiga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

2 burkar bönor av valfri sort (kidney och svarta brukar jag köra med, men det gå utmärkt med vita, 'blackeyed' eller vad som egentligen)
1 burk kikärtor
1 rödlök
2 'normala' förpackningar fetaost (ta mer/mindre beroende på vad smaken)
1 'normalstor' förpacknning 'små tomater' (körsbär/romantica eller något som är mindre bara)
salt
peppar
olivolja
balsamvinäger

Ät med tex en burk tonfisk eller några ägg.

Permalänk
Medlem

Olika sorters sallader med bönor, pasta, quinoa etc.
Byt med olika sorters protein, som tonfisk, kyckling, bönor etc. lite då och då.
Skaffa en bra matlåda som har också någon separat del för dressing.

Finns många asiatiska nudelsallader som går att äta kalla också, oftast lite stekta grönsaker och glasnudlar. Finns färdiga mixar på ICA som har lite lyxigare frysta wokmix.
Kalla proteiner som funkar bra är typ räkor, kyckling, bönor, lax.

Tips sök på typ cold noodle salad och få lite tips på bilder och recept, sen är det bara göra lite olika variationer och skifta mellan olika sorters för att inte bli trött på det. Kolla också något ställe som säljer sallad och se vad de brukar ha i deras färdiga varianter.

Permalänk
Medlem

Pastasallad är jävligt gott och går att variera hur mycket som helst! En krämig sås och man blir ordentligt mätt med. Eller om du är lat o vill slippa disk efteråt plocka en i mataffärens salladsbar för 13kr/hg, den är ofta vädligt fräsch

Permalänk
Medlem

Min strategi är att inte äta på jobbet. Funkat helt fantastiskt i över 4 år.
Kliver upp 02:00. äter all min mat ca kl16.

Permalänk
Medlem

Mattermos kan väl vara ett alternativ? Fyll den med kokande vatten som får stå några minuter på morgonen för att få upp värmen i materialet. Torka ur termosen lite snabbt och sen ner med varm mat. Håller väl garanterat fram till lunch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då måste du ha diagrammet till din generator och se hur mycket den laddar vid tomgångs rpm. troligtvis är det för lite då även batteriet behöver ladda upp det den förlorat.
Jag tror fortfarande på att värma maten på motorn är både enklast och bäst.

Jag hade micro i bilen förut, stod på tomgång när micron var igång. Vecka in och vecka ut, aldrig några bekymmer med batteritorsk.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Min strategi är att inte äta på jobbet. Funkat helt fantastiskt i över 4 år.
Kliver upp 02:00. äter all min mat ca kl16.

En dam på mitt jobb som gör så (butiksbiträde Jula), men för en vanlig person så fungerar det nog inte.
Arbetar man så behöver man energi. Det kanske fungerar bättre om man jobbar framför tex en dator eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag hade micro i bilen förut, stod på tomgång när micron var igång. Vecka in och vecka ut, aldrig några bekymmer med batteritorsk.

alla generatorer är olika bara för att din generator gav rejält med A på tomgång betyder inte att alla gör det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Skaffa en riktig matlåda i stansad metall och ställ den på grenröret under motorhuven en stund med motorn på tomgång så blir den varm å go.

Går även linda in lite korvar i folie å lägga där å sen käka me lite johnys å bröd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

En dam på mitt jobb som gör så (butiksbiträde Jula), men för en vanlig person så fungerar det nog inte.
Arbetar man så behöver man energi. Det kanske fungerar bättre om man jobbar framför tex en dator eller liknande.

Jag vet en kvinna som körde den taktiken.

På eftermiddagen var hon så lättretlig/bitter att ingen kunde vara nära henne. Dagar när firman stod för gratis mat fanns inte det problemet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.